30 weken echo standaard of niet?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door petra2278, 12 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

11 sep 2009
    1.018
    0
    0
    Hoi allemaal,

ik hoor van een aantal om mij heen dat er sinds kort een 30-weken-echo gemaakt wordt bij ALLE zwangeren.......
    op de site van mijn verloskundigepraktijk wordt hier met geen woord over gesproken en volgens mij is hier ook niets over gezegt.

wie weet er meer van?
    verschilt het per praktijk?
    en vergoedt de verzekering het wel?

(tuurlijk ga ik het de verloskundige vragen, maar ben zo benieuwd wat jullie ervaringen zijn)

2. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Bij mijn 20 weken echo zeiden ze ook dat het de bedoeling is dat het standaard wordt om met 30/ 32 weken nog een echo te krijgen. Of dat inmiddels al 'rond' is, weet ik niet.
    Persoonlijk loop ik bij een gynaecoloog, en krijg ik bij elke controle een echo. De teller staat al op een stuk of 12/13 echo's :)

3. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Mijn VK zegt van niet, ze zijn teruggevloten door de verzekeringsmaatschappijen. :(
    Je kan 'm wel zelf aanvragen, maar dan moet je 'm ook zelf betalen helaas..

4. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ik heb bij de gyn wel een 30 wk groeiecho gehad, was standaard volgens hem..

5. Wortel

Wortel Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.472
    0
    36
    Wanneer gaan ze nu eens naar de gezondheid van moeder en kind kijken... Zucht.... Er kan juist op deze termijn veel ellende voorkomen kunnen worden. Maar helaas en begrijpelijk; het kost geld...

6. Dippertje

Dippertje Fanatiek lid

4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    Volgens mij niet.

Ik krijg wel met 28 en 32 weken een echo , door een hogere bmi en daardoor dikkere buik zal de vk niet goed kunnen voelen of kindje in mn BM ook goed groeit. En ze hebben dit een jaar uitgetest en ze hebben geen enkel klein kindje op deze manier gemist. Dus gaan daar ook graag mee door. Nou ik vind het prima. Geen flauw idee of ik zelf wat moet betalen, maakt me ook niet zo veel uit, combi test moest ik ook zelf betalen, en door doodgeboorte eerste kindje bij 20 weken heb ik al heel veel echo's zelf betaald omdat ik graag wilde weten of hij goed groeide.

7. Gezellige Taart

Gezellige Taart Actief lid

10 jul 2011
    368
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn verloskundige zei dat dit inderdaad pas sinds kort een standaard procedure is geworden. Ik krijg dan gewoon kosteloos een speciale groeiecho met gezondheids check met 30 weken.

8. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Hier vertelde de vk dat dat niet altijd gedaan werd....
    Kortom lekker duidelijk.
    Navragen bij je eigen vk dus! Dat zal duidelijkheid moeten geven!

9. anz87

anz87 Fanatiek lid

9 dec 2010
    1.903
    0
    0
    ik kreeg m ook vergoed met 34 weken.. ze noemde het de liggingsecho en zei dat die standaard was omdat ze t risico op verrassingen bij (thuis)bevalling willen beperken.

10. mrs B

mrs B Actief lid

5 jun 2010
    176
    3
    18
    Vrouw
    secretaresse
    Noord Brabant
    Hier wordt het een liggingsecho genoemd en wordt het kindje nog een keer nagemeten en het gewicht wordt geschat. De echo wordt rond de 36 weken gedaan, ik mag vandaag;)

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier was het ook niet standaard. Maar ze gaf toe dat ze hem wel vaker deden tegenwoordig, en dat het waarschijnlijk nog wel standaard ging worden.
    Ik heb hem wel gehad, omdat mijn eerste bevalling nogal heftig was, en ze het formaat wilden weten. Ivm ziekenhuis bevalling of toch nog keuze voor thuis.

12. Noeska

Noeska Fanatiek lid

22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    Volgens mij verschilt het per praktijk. Bij ons is het niet standaard helaas... VK vertelde mij dat het in de grote steden wel standaard is geworden omdat daar relatief veel groeiachterstanden voorkomen. Bij ons in het dorp komt het nagenoeg niet voor, als ze 1 of 2 keer per jaar een kindje met een groeiachterstand hebben is het veel... Dus vandaar dat ze het niet nodig vinden om daar alle zwangeren standaard een groeiecho voor aan te bieden...

13. sjak

sjak Niet meer actief

Ik krijg een groeiecho met 30 weken en een liggingsecho met 36 weken. Dit kan standaard zijn bij de verloskundigepraktijk waar je loopt, maar het is (nog?) niet staandaard in Nederland.
    Het ligt er dus aan bij welke praktijk je loopt.

14. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Bij ons doet de verloskundige de echo's ook niet zelf. Dus dat kan ook niet even snel tijdens een afspraak. Moet je echt via een echobureau of het ziekenhuis laten doen. Misschien dat dat ook nog verschil maakt?

15. paula1984

paula1984 Niet meer actief

hoi

Mijn vk vertelde mij dat ze allemaal (vk praktijken)op dit moment nog zelf de keuze mogen maken wel of geen GROEIECHO met +/- 30 weken.
    De LIGGINGSEHCO word bij ons eigenlijk standaard gemaakt, ook al voelt ze goed hoe het ligt( in het kader is wel leuk toch:D)

En idd in de steden is dit veel meer standaard en ik weet daar wel een paar redenen voor:cool:

Moet zeggen dat mijn vk het wel doet in het geval ze vermoed dat er een achterstand/voorloop is hoor de drempel is zeer laag.
    Scheelt ook onze vk praktijk heeft een eigen echo apparaat.

Ook speelt mee dat deze echo(groeiecho)een vertekend beeldkan geven waardoor ook onzekerheid KAN ontstaan ook dit speelt mee in hun keuze.

groetjes paula

16. MomQ 2 be

MomQ 2 be Bekend lid

28 jan 2012
    532
    0
    0
    Noord Holland
    Volgens mij is het toch standaard hoor....een vk praktijk die het niet doet, is vindt ik wt ouderwets...ik ben blij dat ik met 30wk wel een echo heb gehad, want met voelen was alles goed...maar met de echo en meting zagen ze dat me kleine een achterstandje had in de groei...
    Dus mocht je m niet krijgen...zou er gewoon om vragen volgens mij heb je er ook recht op..

17. Mamma2012

Mamma2012 Actief lid

13 nov 2011
    158
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn verloskundigepraktijk doet dat ook niet, een 30-weken echo. Ik krijg helemaal geen groeiecho. Dat doen ze alleen als er reden voor is (als ze denken dat het kind groot of klein is).

Wel is de liggingsecho standaard. Die krijg ik donderdag. De liggingsecho is rond de 35/36 weken.

Je hebt er geen recht op iig. Laatst nog verdiept in alle verzekeringen en nergens staat dat hoor!

18. Leontine78

Leontine78 Bekend lid

29 nov 2011
    946
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik krijg er wel eentje met 30 en 36 weken....volgens mijn VK was de reden dat mijn BMI boven de 30 was. Of dit standaard is, geen idee....

19. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

11 sep 2009
    1.018
    0
    0
    mmmhh....ik ga het gewoon vragen aan de VK en aan het ziekenhuis waar ik de 20weken echo krijg (wordt gewoon gemaakt door een verloskundige hoor, niet op medische indactie dat ik hem in het ziekenhuis laat maken).

mijn bloedwaarden waren afwijkend bij de combinatietest, waardoor ik kans had van 1:50 op Down. Vlokkentest wijst uit dat ons kindje gelukkig gezond is. Maar na googlen op internet, kunnen die bloedwaarden ook duiden op mogelijk een groeiachterstand van het kindje doordat de placenta het niet helemaal goed doet...
    weet t fijne er ook niet van, maar dat ga ik dus allemaal wel informeren.
    ik vind het ook niet erg om 50 euro of 100 euro te betalen voor een groeiecho....
    ik merk wel dat het idd per praktijk verschilt, maar dat als een praktijk het aanbiedt in het standaard pakket, het vergoed wordt door de verzekering. Oneerlijk hoor.

bedankt voor jullie reacties.

Deel Deze Pagina