Hallo Allemaal, normaal ben ik niet echt van de forum's maar wilde dit toch even vragen aan wat mensen die er wat meer kaas van gegeten hebben! ik ben momenteel 11 weken zwanger en heb nu twee echo's gehad. 1e bij 9 weken en 4 dagen bij de verloskundige. vanwege mijn gewicht ben ik doorgestuurd naar de gyn. daar bij 10 weken en 4 dagen een nieuwe echo gehad. natuurlijk de normale controles gehad zoals het hoort en tot nu toe geen afwijkingen. alleen nu krijg ik bij 12 weken en 3 dagen de combinatietest en bij 14 weken al een SEO ?? is dit niet wat vroeg? of heeft iemand van jullie er wel eens van gehoord of zelf gehad? de gyn zei dat dat vanwege mijn gewicht makkelijker/beter was? maar ik vind het vreemd want het heeft toch te maken met de ontwikkeling van het kindje? is je kindje dan al zover dat ze die dingen kunnen zien? groetjes deze aanstaande mama
Ik kan er geen wetenschappelijk verantwoord antwoord opgeven, maar gevoelsmatig is een SEO met 14 weken veel te vroeg. Sommige dingen zijn dan gewoon nog niet te zien. Ik zou er zeker op aandringen de echo met 20-weken (proberen) te herhalen als ze perse een echo wil met 14 weken. Ik zou ook niet weten waarom het bij een zwaarder iemand moeilijker zou zijn (wel in de vroege zwangerschap, omdat alles dan nog heel klein is en je dan niet goed genoeg door de buikwand komt om alles goed te zien). Met 14 weken is het geslacht ook nog niet te zien (maar dat is bijkomstigheid...)
Met 14 weken een seo?? Wat raar, gaan ze hem dan inwendig doen ofzo, dan kan ik het me wel weer voorstellen. Ik was ook veel te zwaar en heb gewoon seo's met 20 weken gehad hoor, maar ik liep ook gewoon bij de vk.
miss word dit je eerste termijnecho.. meestal gebeurt de 20 wk echo tussen 18 en 22 weken.. en mochten ze eht nog niet goed kunnen zien dan zullen ze het waarschijnlijk inwendig doen.. dan zien ze veel meer..
Dat lijkt me een beetje vroeg inderdaad! Bij ons doen ze hem tussen de 18 en 22 weken, daarvoor echt niet! Ik zou er nog eens op terugkomen met je gyn en je gewicht zou niet uit moeten maken. Als het uitwendig niet goed te zien is met bijvoorbeeld 20 weken kunnen ze toch ook een inwendige echo doen?
bedankt voor jullie reacties, ik vond het inderdaad ook wel erg vroeg maar dan denk ik weer een gyn moet dat toch weten? ik moet voor die echo zowieso nog voor de nekplooimeting naar de gyn dus dan zal ik hem eens aan de tand voelen en de rede vragen waarom dat allemaal zo vroeg is gepland. ik weet ook niet of er speciale apparatuur bestaat dat je het wel eerder kan zien, ik word namelijk ook naar een ander ziekenhuis verwezen waar ze dat vaker doen blijkbaar.... maar toch ga ik het even navragen. ze hebben tot nu toe zowieso elke keer een inwendige echo gedaan, ik kon toen kiezen en dacht maar gelijk mezelf in het diepe gooien dan weet ik wat ik kan verwachten op de andere afspraken haha. op zich wel fijn al die echo's heb al een plakboek vol foto's voordat het geboren is...
Ik heb hetzelfde gehad. Met 14- weken een inwendige SEO. Moest dat zien als voorscreening voor de 20 weken echo. Dit doen ze omdat kan zijn dat ze bij de 20 weken echo soms niet alles goed kunnen zien als je teveel buikvet hebt. Dan is de kindje te groot voor inwendig. Met 21 weken heb ik ook een uitwendige SEO gehad. Beide Goed beeld te zien
oke, heb vandaag idd naar de gyn gebeld en gevraagd hoe het precies zit. het was inderdaad een soort van voorscreening.. voor de 20 weken echo. maar waarom dan niet gewoon bij 17 of 18 weken..14 weken klinkt zo vroeg haha. maar als ze dan al voldoende kunnen zien dan vind ik het goed! wel ga ik natuurlijk nog vragen om dan een uitwendige echo te doen als ik wat verder ben. bedankt voor jullie hulp.. xxx
14 weken kunnen ze de grote belangrijke dingen al zien. Wat ze niet voldoende kunnen beoordelen zijn de niertjes (werking), open ruggetje en hazelip. Wel de aanleg van de bloedvaten, hartje, aders navelstreng, middenrif dicht en zelf klompvoetje. Onvoorstelbaar eigenlijk. Ik heb het maar gezien als mooie extra kans om vrij te weten of het kindje in aanleg goed is. Vrienden van ons hebben vorig jaar met de 20-weken echo te horen gekregen dat kindje niet levensvatbaar was. Middenrif zat niet dicht en organen buiten de buikholte. Ze zijn inmiddels weer zwanger en hebben dus ook nu met 14-weken de voorscreening gehad zodat ze rustiger naar de 20-weken echo toe kunnen leven. En zei heeft gezond gewicht dus dan doen ze die extra echo ook wel eens! Succes
toch altijd spannend zo'n echo... maar ik wacht het gewoon rustig af en laat het op me af komen. nogmaals bedankt