Eerste echo

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Lientje, 1 mei 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ik heb vandaag mijn eerste echo gehad. Ik ben voor het laatst ongesteld geweest op 13 maart. Ik zou dus nu 7 weken moeten zijn. Maar volgens de gyn ben ik nog maar 6,5 week. Het hartje klopte gelukkig. Nu vroeg ik me af hoe het kan dat het dus kleiner is dan 7 weken, en of dit vaak voorkomt. Moet ik me zorgen maken? De grootte was 5,3 mm.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Lin,

je hoeft je zeker geen zorgen te maken.
    Een echo kan tot op 3 dagen nauwkeurig meten hoever de zwangerschap is gevorderd. (een echo tot 14 weken kan dit, daarna zie je individuele groeiverschillen). Het is ook maar net waar ze het kruisje zetten om te meten, daardoor heb je kleine verschillen. De grootte is perfect voor 7 weken zwangerschap. Het maakt dus niets uit dat je op de echo iets minder ver lijkt, als het verschil tussen echo en laatste menstruatiedatum minder dan een week is, houd je toch je eigen datum aan, en blijf je dus 7 weken.

Mirjam

3. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ik heb een boek waar het in staat, en daar staat dat het 1 cm moet zijn met 7 weken. Klopt dit dan niet?

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Lin,

in de boeken nemen ze altijd de lengte van hoofd tot teen, terwijl met de echo de lengte tussen hoofd en stuitje wordt gemeten. Daarom is het aantal millimeters kleiner, maar het klopt dus prima.

Mirjam

5. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Nou ook dom, dat ze in de boeken anders rekenen dan op de echo.... Ik hartstikke bang dat er iets niet goed is, staat het uiteindelijk gewoon verkeerd in het boek..... Bedankt voor het antwoord, ben weer een beetje gerustgesteld.

Deel Deze Pagina