Hoi, Ik heb een hele rare vraag? Sinds woensdag heb ik last van dat mijn hart af en toe heel hard slaat, niet langzamer of sneller dan anders alleen heel hard. Dan voel ik het tegen mijn borstbeen klappen en in mijn hele lijf bonken. Ik heb ook sindsdien hele erge bonkende hoofdpijn en in de loop van de dag gezwollen pijnlijke benen. Wat moet ik doen??
hoi Jantien, het is normaal dat je in de zwangerschap je hart "voelt"slaan. Je hart moet harder werken om een liter bloed extra door je lichaam te pompen. Soms voel je ook een versnelde hartslag. Het bonken kan geen kwaad, het zakt vanzelf weer af. Als het voorkomt ga dan rustig zitten en adem rustig in en uit. Je zukt merken dat het dan zo weer afzakt. Wat betreft die hoofdpijn, ik kan dit niet linken met die bonkende hartslag. Het kan door het weer komen, drink je voldoende water? Ook opgezette benen kunnen door de hormonen en de warmte komen. Blijven deze klachten of worden ze erger, bezoek dan je huisarts even voor de zekerheid. Mirjam