Wat een posts weer.... Maarre... de kans dat je mazelen overbrengt als je bent ingeënt is wel véle malen kleiner dan als je niet bent ingeënt. Het is een fabeltje dat gevaccineerden de ziekte even veel verspreiden, of dat vaccinatie er alleen maar voor zorgt dat het ziekteverloop milder is. Als dat zo zou zijn, zou bijna ieder kind in NL een keer de mazelen krijgen, net als toen er nog niet gevaccineerd werd (tot 1975, zo ongeveer). En dat is domweg niet zo. Uitbraken komen nog maar af en toe voor, en komen dan vooral voor in gemeenschappen waarin niet geënt wordt. Vaccinatie voorkomt dus wel degelijk verspreiding van mazelen. Niet voor 100%, wel voor 95 tot 99%.
Is er sinds de mazelen vaccinatie is ingevoerd een uitbraak geweest van mazelen in een gebied waar de vaccinatiegraad 95% of hoger is? Volgens mij niet. Of zelfs alleen een enkeling met mazelen (die dus gevaccineerd is en in een gebied woont met een hoge inentingsgraad)? Van dat laatste heb ik geen cijfers, maar ik vermoed dat het ten hoogste heel incidenteel voorkomt. Volgens mij kun je dan ook wel stellen dat de vaccinatie voor 99,9% beschermt. Als je het op individueel niveau bekijkt is het misschien minder (een kind dat gevaccineerd is en veel in aanraking komt met kinderen die de mazelen hebben heeft wel een grotere kans om zelf toch de mazelen te krijgen), maar in een gevaccineerde groep is de kans op mazelen zo goed als nihil. Het vaccin werkt zelfs zo goed dat zelfs niet gevaccineerde kinderen een zeer kleine kans hebben op mazelen in een dergelijke groep.
ik word vanmiddag gebeld om een afspraak te maken om extra te laten inenten deze week. ik ga geen risico lopen... een kennis werkt bij mij vlakbij in het jeroen bosch ziekenhuis in den bosch en daar is een kindje van 8 maanden opgenomen in de ic en maar afwachten hoe die eruit komt.. zo erg
Na één enkele prik (meestal bij 14 mnd) is 95% van de kinderen voldoende beschermd tegen B, M en R. Na twee prikken (de 2e krijgen ze rond 9 jaar) is 99% voldoende beschermd. Deze kinderen zullen géén mazelen krijgen, en het ook niet overdragen. De 1 tot 5% bij wie de vaccinatie niet voldoende aanslaat kan wel mazelen krijgen en overdragen. (deze wijsheid heb ik van de RIVM-site)
bij ons op het cb heb ik gevraagd of we eerder zouden moeten enten. volgens hun niet nodig maar het zit me helemaal niet lekker.... volgende week hebben wij vakantie en durf niet eens een dagje uit naar de dierentuin ofzo.
Net op het CB geweest met dochter en het een en ander uitgevraagd.. ALS je al eerder wil enten gaat dit volgens de arts via de GGD verlopen en alleen degene die in de risicogebieden wonen, en je kunt de prik dus NIET op het CB halen. Verder was het volgens haar zo dat wanneer je VOOR de 14 maanden inent en daarna alsnog met 14 maanden je sowieso MINDER beschermt bent als iemand die de prik pas vanaf 14 maanden krijgt. Zo is dat aan ons CB uitgelegd op de officiële bijeenkomst.. Je zou dus minder beschermt zijn als je de prik krijgt bij bijvoorbeeld 7 maanden en 14 maanden als dat je hem pas vanaf 14 maanden krijgt, vandaar de terughoudendheid om vervroegd te enten omdat je dan later minder antistoffen bezit als dat je het volgens het boekje doet.
het is je wel bekend dat ze niet weten wat deze vaccinatie doet met kinderen tussen 6 en 14 maanden???
Ik vind het eerlijk gezegd best eng hoor om bij zulke jonge kinderen zo´n zware prik te geven. En als ze dan ook nog niet precies weten wat het kan doen met die kleintjes. Ik vind het voor een kind van 14 maanden al best heavy. Misschien heb ik het niet goed gelezen maar krijgen ze dan de volledige bmr prik of krijgen ze alleen een inenting tegen mazelen?
Met name tussen 6 en 9 maanden. Dat staat ook in de bijsluiter, die je zelf eerder al eens hebt geplaatst. Het is helaas wel redelijk bekend wat mazelen doet met kinderen in deze leeftijd. De kans op complicaties is stukken groter dan bij oudere kinderen. Het blijft dus een persoonlijke afweging tussen twee kwaden. Zowel aan enten als niet enten kleven risico's. Het is maar welk risico je groter acht.
Ja, dat klopt ook, maar dat is op individueel niveau. De vaccinatie beschermt een individu, maar biedt ook groepsbescherming...als er groepsbescherming is natuurlijk. Dus een kind wat is ingeënt in een groep waar veel niet-enters zijn heeft 1-5% kans om toch nog de mazelen te krijgen. Een kind dat is geënt in een groep met bijna allemaal enters heeft echt een zeer zeer minimale kans op de mazelen. Een kind dat niet is geënt, heeft in een groep met bijna alleen maar enters ook maar een kleine kans op de mazelen, juist door die groepsbescherming, ook al is er geen individuele bescherming.
Precies dit! Ik ben die "heksenjacht" op de refo's onderhand spuugzat! Mensen uit de streng gereformeerde gezindte leven vaak vrij geïsoleerd, dus de kans dat ze een baby besmetten van iemand die wel van plan is te enten schat ik vrij klein (natuurlijk kán je baby het oplopen in de supermarkt, maar die kans is nog steeds heel klein en áls je baby het zou krijgen betekent dit nog steeds niet dat'ie dus meteen dood gaat). Ik snap eerlijk gezegd niet dat dit nu al weken op de voorpagina's moet staan. Kijk bijv. eens naar de gemeente Wassenaar. Ook daar is de vaccinatiegraad laag. Kinderen op de privéscholen daar zijn vaak ook niet geënt. Dat zijn kinderen van artsen ed. Hoogopgeleide mensen. Dit hoor je echter niet in het nieuws. Niet smakelijk genoeg, denk ik. Nee, we schoppen liever tegen de groep refo's. Ik vind dat ieder zelf de keuze moet maken voor wel of niet enten, of dit nu uit geloofsovertuiging, of om een andere reden is. Ik heb me de afgelopen jaren redelijk verdiept in de hele materie en ben voor mezelf tot de conclusie gekomen dat zowel het rivm en de media ook niet altijd zuivere koffie zijn en bijzonder selectief in het naar buiten brengen van informatie.
Tuurlijk is mij dat wel bekend. Ik ga niet over 1 nachts ijs ...heb er dagen over nagedacht. Maar het risico is hier gewoon te groot. En om mijn gezin nu 7 maanden in een isolement te ztten en is ook niet te doen. Ik had liever gezien dat ik de keus niet zou hoeven maken....maar ja......:x
Ik ben toch wel "blij" dat ik vandaag geweest ben en hij hem gehad heeft. Samen met mij waren er nog een aantal babys die om de prik kwamen. Ik zou het mezelf nooit vergeven als ik het niet gedaan zou hebben en hem zou wat overkomen. Kan iedereen wel zeggen dat die kans klein is. , maar iedere kleine kans is mij 1 teveel
ik vind die mazelen maar eng, onsmannetje is 3 maanden, en de mazelen zijn hier in de omgeving aanwezig. ik vind het behoorlijk eng, inenten kan niet, maar ik ga niet in isolement zitten, al kijk ik wel uit met andere kinderen,