Ik ben niet religieus, maar dit zou ik als gelovige een hele logische reactie vinden. God heeft de mens geschapen én daarbij het menselijk intellect. Het doen van uitvindingen zoals vaccineren en bloedtransfusies zou je dus indirect als de wil van God kunnen zien. Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat gelovigen zich eerder "vast laten pinnen" op woorden uit een boek dat bol staat van de symboliek en beeldspraak (dat dus niet letterlijk opgevat dient te worden), dan gebruik te maken van één van Gods grootste geschenken, namelijk je verstand!
Maar dan begrijp jij dus echt het achterliggende idee van vertrouwen op God niet. Mensen die ik ken die niet prikken en niet verzekeren doen dat omdat zij geloven dat voorzorgsmaatregelen nemen getuigt van onvoldoende vertrouwen op het feit dat God het beste met je voor heeft. Zoals een kennis van me zei 'ik ga mijn huis niet natblussen als het niet in brand staat, met als risico dat er waterschade komt'. Ze gebruikt echt haar verstand wel, ze is totaal niet tegen behandelen, maar zij vindt dat je pas medicijnen moet nemen als je ziek bent, niet eerder. 't Is echt gewoon een heel andere manier van denken en een andere manier van naar de wereld kijken.
Standaard is met 14 maanden. Daarom vroeg ik het mij af, mijn zoontje heeft hem met 7 maanden gekregen extra ivm met de uitbraak.
Het gebruik maken van de gaven die je van God hebt gekregen, is toch een teken van vertrouwen in God? En daarbij: blijkbaar werkt de gedachtegang van "vertrouwen hebben in de preventieve maatregelen van God" niet, want in de biblebelt worden veel kinderen ziek (in verhouding tot gebieden waar wél veel preventief geënt wordt). Is God dan zo "slecht" dat hij kinderen die als een onbeschreven blad ter wereld komen ziek laat worden? Ik kan me geen God voorstellen (laat staan willen geloven in één) die op die manier omgaat met mensen.
Precies! Ik ben helemaal niet religieus, maar ik respecteer het wel om bovenstaande reden. Iedereen gelooft anders en in wat voor hun het beste past. Probeer daar begrip voor te hebben. En dat jij het anders zou doen, dat mag, dat is het goed recht van iedereen. Maar ga niet respectloze opmerkingen maken over een klepel, als de niet weet waar de klok is. Beredeneren van geloof naar hoofd en hart wordt heel lastig en daar kom je niet uit. Ik snap dus wel dat dat hier niet mag.
Ik denk dat onze definitie van respectloos behoorlijk wat verschilt. Ik vind dit gewoon interessante materie en meng me graag in de discussie. Dat ik er anders over denk, wil niet zeggen dat ik geen respect heb voor de keuzes die andere mensen uiteindelijk maken. Ik vind het erg jammer dat mensen, wanneer de discussie wat de diepte in gaat, al heel snel met het predikaatje "respectloos" gaan lopen wapperen, alsof ze op die manier alle discussie of andere meningen willen afweren. Geloof mij maar dat ik écht wel weet waar de klepel hangt
Met respectloos bedoel ik de opmerkingen over het forummen op zondag, geen naastenliefde tonen etc,... Eerder werd al in het water duwen en terugschoppen gebruikt. Weinig inhoudelijk discussie als je het mij vraagt.
Ah, aangezien je reageert op een reactie op een post van mij, ging ik er vanuit dat je mij bedoelde. Mijn excuses! In mijn ogen mag een discussie prima, zolang het taalgebruik netjes blijft (respectvol) en er niet op de man (vrouw) gespeeld wordt. Zoveel mensen, zoveel meningen en zienswijzen
Nou ik vind dit stukje ook vrij kinderachtig Je voelt je gewoon teveel aangevallen Misschien kun je je dan beter terugtrekken. Heb ik ook weleens uit discussies gedaan Wat betreft wel of niet geloven....zijn daar niet al eeuwen hele vervelende dingen over geweest? Het is werkelijk nog nooit gerespecteerd...door zowel gelovigen als niet gelovigen. Dus laten we daar als moeders onder elkaar nu ook niet een geloofsoorlog van maken. Toch wel typisch eigenlijk dat dingen over wel of niet geloven op grote schaal maar ook in het klein ( hier dus) altijd voor zo veel strijd zorgt. Ontopic: hoe staat het met de mazelen?
Geen haar op m'n hoofd die eraan denkt excuses te maken, ik ben nergens respectloos geweest. Integendeel. wat een dooddoener jouw reactie
en welk soort mag dat dan zijn? Die kritisch zijn tov niet-enters? Dan is er toch geen ruimte voor discussie als die het zwijgen worden opgelegd door roepen om slotjes?
mee eens Helaas mag niet iedereen een eigen mening hebben Als het niet in een bepaald straatje past wordt er al snel gesproken over "geen respect hebben" Makkelijk een discussie eindigen op die manier. Gebeurt hier vaker helaas.
Ik nablus inderdaad niet, maar ik hang wel een rookmelder op. Net zoals ik mijn gordel om doe, en mijn kinderen zwemles zal geven, een traphekje gebruik enz.
Iedereen definieert vertrouwen op God anders. Voor de een zal prikken getuigen van vertrouwen op God omdat God mensen de prikken heeft laten uitvinden. Voor een ander betekent prikken juist dat je op de stoel van God gaat zitten, omdat God bepaalt wie wel en niet ziek wordt, en dat plan mag je niet voorkomen door te gaan prikken. Het is maar net hoe je er tegen aan kijkt. Om eerlijk te zijn, niet-prikken vanuit vertrouwen op God kan ik gemakkelijker begrijpen dan niet-prikken vanuit vertrouwen op dubieuze websites die mensen bangmaken met niet bewezen pseudo-wetenschap. Al vind ik persoonlijk dat vaccineren een kwestie van verantwoordelijkheid nemen t.o.v. je eigen kinderen en de gemeenschap is. Wij prikken dus wel.
Wat ben jij een dramaqueen zeg! Volgens mij kunnen "de Gereformeerden" bij jou hoe dan ook geen goed doen. Wat betuttelend dat jij voor sanne zou moeten denken wat wel of niet kan op zondag! Als ik jou was zou ik mezelf opsluiten in huis, zodat je zeker te weten niks op kan lopen. Alhoewel je in huis natuurlijk ook kans hebt dat je van de trap valt, onder stroom komt te staan of kokend water over je heen krijgt! Heel veel niet geënte kinderen maken in hun jeugd de mazelen door en zijn hierdoor levenslang immuun. Juist deze moeders geven een flinke (en veel langere)boost aan hun ongeboren kindje mee. Bij wel gevaccineerde moeders wordt nu nog uitgegaan van 6 maanden, maar dit zal in de meeste gevallen korter zijn (het rivm gaf vorige week toe dat dit een zorgelijke ontwikkeling is, want een vaccinatie is voor een pasgeborene nog niet mogelijk en zal in de toekomst misschien wel nodig zijn). Als ik jou was zou ik me dus maar wat minder zorgen maken over die "refomoeder" van 19 en wat meer over je toekomstige kleinkinderen.
Het zou niet zorgelijk hoeven zijn in de toekomst als iedereen gewoon zijn en haar kinderen in zou enten.....
Nou nou, dramaqueen? Realistisch, dat ben ik. En ik hoef niet binnen te blijven want dochter is gevaccineerd... dat is één. twee is, ik kom uit een gereformeerde familie. strengste van het strengste, mijn oom is een welbekend predikant. Ik weet waar ik het over heb.... en drie! Ik heb zelf drie keer de mazelen gehad omdat ik geen antistoffen heb ONDANKS vaccinatie. Dus vaccinatie isgeen heilig middel, als iemand dat weet ben ik dat. Ik zou er alleen ten alle tijden aan meewerken omdat ik andermans kinderen en mijn eigen kinderen wil beschermen. Punt.