eerste ernstige geval mazelen.

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door edelweiss, 28 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Het gaat idd om de afhankelijkheid. 't Is niet dat ik er nu 100% van uit ga dat ze beschermd zijn.
    De vooroordelen zijn altijd lastig, de meesten gaan er van uit dat alle 'streng gereformeerden' niet enten, maar er is ook een hele grote groep die wel ent.
    Het lijkt ook wel een beetje streekgebonden te zijn. Hier in de Randstad wordt volgens mij meer geent als bijv op de Veluwe.

2. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Of het ogen gaat openen? Dat betwijfel ik! Waarschijnlijk wordt dit nu door een hoop niet-enters afgedaan als 'dikke pech' en wordt er gezegd dat er bij de inentingen ook waarschijnlijk per een X aantal gevallen één ernstige complicatie bij zit.
    Dan schieten er weer neppe grafieken uit de grond waar deze aantallen op te zien zijn.

Oogkleppenpolitiek...

3. Laat ik even verduidelijken, dat mijn bericht met een knipoog bedoeld was. Zie je het al voor je, een soort Duitse muur om de bijbelgordel.. ik niet hoor :p

Ik word alleen zo moe van die mensen die de gelovigen die niet enten zo afzeiken. Dat het zo dom is en nergens op slaat. "God heeft je toch hersenen gegeven? Heeft God niet voor uitvinding van de vaccins gezorgd?" etc. Het is toch hun keuze. Het is net of niemand daar nog respect voor kan opdragen.
    Ik heb toch echt doelbewust gekozen om in een gemeente te wonen waar boven een bepaald percentage geënt wordt, zodat ik niet in angst voor bijv bof-mazelen-rode hond hoef te leven. Maar dat is bijzonder misschien? Geen idee hoor, dat is mijn brede gedachtengang. Probeer het juist van alle kanten te zien..

4. linde90

linde90 Niet meer actief

Tuurlijk kan ik daar respect voor opbrengen, maar door HUN keuze belasten ze wel hun naaste medemens met problemen en daar heb ik wel moeite mee ja....

5. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    ;) Oke! Ik word inderdaad ook wel moe van mensen die gelovigen zo benaderen. Ik vind het ook jammer, het getuigt niet van respect richting je naaste.
    Ik vind het wel leuk / knap dat je er over nadenkt waar je zou gaan wonen ivm dat percentage! Eerlijk gezegd heb ik er nog nooit bij nagedacht! Maar voor ons is dat misschien weer anders dan voor jou natuurlijk (omdat wij gelovig zijn..)?

6. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Hoe zit het dan met bv griep? Ik weet het, het is al vaker genoemd in deze discussies.. Maar wat ik niet kan begrijpen: over mazelen wordt best ophef gemaakt richting mensen die NIET hun kindjes inenten en daarmee andere kinderen ziek maken. Maar werkt het met griep niet precies hetzelfde? Wordt je ook soort van 'boos' als je kind straks boven de 40 graden koorts krijgt en in het ziekenhuis beland met uitdrogingsverschijnselen etc? Want tenslotte kan dat ook van een ander kindje komen.
    Ik wil jou hier niet persoonlijk mee aanvallen, echt niet. Maar deze vraag leeft wel heel erg bij mij en daarom stel ik hem maar gewoon eens.
    Ik hoop dat dat mag..

7. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Eerlijk. Ik denk dat je die gedachte misschien uit ''woede'' dan wel kan hebben ja.
    Dat is ook niet zo gek, want een mens heeft altijd de neiging om een oorzaak te vinden. En niet alleen dat, maar ook een oorzaak van een oorzaak.
    Zo hebben we nog enigszins de controle over wat er gebeurd is. Zo kunnen we onze vinger er op leggen.
    En daarbij is het makkelijker om iets of iemand anders de schuld te geven voor het leed wat jou of je kind op dat moment overkomt.

8. linde90

linde90 Niet meer actief

Ja ik baal er ook van als iemand met griep bij mijn bezoek zou komen ja. Ik vermijd ook plekken waarvan ik weet dat er zieken zijn.

Maar de mazelen kan voorkomen worden door massaal te enten, en griep niet.
    Dat is wat ik vervelend vind.

9. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Ik vraag met trouwens wel af hoeveel risico je loopt om de mazelen te krijgen van een streng christelijk persoon.
    Die leven toch vrij op zichzelf. (spreek uit ervaring ;) )
    Misschien dat je het op kan lopen als je zo iemand tegen komt in de supermarkt, maar dan lijkt me de kans klein dat je tijdens zo'n vluchtige ontmoeting het op loopt.

10. linde90

linde90 Niet meer actief

er hoeft maar naast je geniest te worden en je kan het al oplopen . Hier spelen de kindjes uit christelijke gezinnen in dezelfde speeltuin als waar ik met de kids kom...

11. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Lara1:Ik begrijp dat je het vervelend vindt maar we kunnen helaas niet dwingen tot enten. Ik heb er hele discussies over gehad met een kennis die ze niet laat enten. We hebben gewoon een andere gedachtegang en ik kan niet haar mijn wil opleggen. Ik ga nu gewoon niet met mijn kinderen naar haar toe. Dat klinkt hard maar ik ga het echt niet opzoeken. Dat doe ik niet bij de mazelen, maar ook niet bij de griep.

Partyrocker: Eens. Natuurlijk vinden we het wel handig om iemand de schuld te geven maar wat voor baat hebben wij daarbij? Laten we dan goed voor onze kinderen zorgen als ze ziek zijn, laten we er zijn voor onze kinderen. Ik denk dat dat belangrijker is dan een schuldige aanwijzen.

Sannebc: hoe bedoel je dat streng christelijken erg op zichzelf zijn? even ter verduidelijking alleen, snap niet helemaal in welk opzicht.
    Het verspreidt zich oa via druppeltjes in de lucht, dus het zou kunnen dat je kind het in de supermarkt oploopt.. maar dan zouden zulke mensen dus nergens meer heen mogen.. Zie het al voor me, helemaal in quarantaine :p Maar goed, risico is niet heel groot dat je kindje het daar oploopt inderdaad.

12. DLight

DLight Actief lid

22 jun 2011
    446
    4
    18
    NULL
    NULL
    En hoe zit dat met de gezinnen die straks vakantie in eigen land vieren? Vanuit een 'schone' gemeente naar de bible belt en terug. Lijkt mij dat een virus niet denkt 'he ik mag mijn gemeente niet uit'. Is daar al enig nieuws over want besmettelijk is het wel.

13. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83

Dat is dus de uitbreiding waar ze het over hebben

De piek.is er nog lang niet er komen nog veel meer gevallen bij

14. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

4 mei 2012
    3.184
    16
    38
    Nou hier in het dorp leven streng gelovigen helemaal niet op zichzelf. (misschien een enkeling wel).
    Die zijn ook gewoon overal te vinden waar wij te vinden zijn.
    En daarbij zijn het niet alleen streng gelovigen die niet inenten, ook gewoon mensen die het om een andere reden niet willen.
    Ik spreek uit ervaring want heb in mijn familie streng gelovigen en gewoon christenen net als ik.
    Mijn schoonzus en zwager laten hun kinderen ook niet inenten en daar komen wij regelmatig... dus ik begeef me toch wel echt in een gevarenzone.
    Maar wat moet ik dan doen?? niet meer bij hen komen en zij niet meer bij mij? dat is onmogelijk:(

15. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Nou, de meeste streng christelijke die ik ken leven niet op zichzelf hoor. Die werken gewoon, komen in de supermarkt en hebben er nog allerlei activiteiten naast.
    En de grootste besmettingsbron zijn de kinderen die met elkaar spelen en op het kdv en school zitten.

16. Bri

Bri Niet meer actief

In andere gebieden zal het virus zich veel minder kunnen verspreiden omdat daar wel meer dan 90% geënt is. Dat zagen we ook bij de laatste uitbraak (1999/2000, toen overigens 3 kinderen zijn overleden aan mazelen).

17. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Dat bedoel ik met op zich zelf leven.
    De meeste kinderen van 'streng christelijken' zitten op hun eigen scholen, naar het kdv gaan ze vaak niet. Ze zullen misschien wel met kinderen spelen die niet christelijk zijn.
    Maar het contact is niet zo intensief als bij elkaar in de klas zitten en bij elkaar thuis komen.
    Natuurlijk werken streng christelijken wel, maar op hun werk komen ze vaak alleen in aanraking met volwassenen die ingeent zijn, niet met baby's die in de risicogroep vallen.
    De activiteiten er naast zijn dan misschien zwemles of muziekles, maar dan gaat het merendeel ook om schoolgaande kinderen die contact hebben met schoolgaande kinderen die vaak wel ingeent zijn.

Ik heb het trouwens over vrij op zichzelf. Ik zeg niet dat ze zich afzonderen oid. Voor het geval dat dat zo opgevat wordt.
    En ik bedoel er ook niet mee dat jullie je zorgen om niets maken, maar het kan ook groter gemaakt worden als dat het is.
    Ik loop gewoonweg meer risico omdat ik in deze doelgroep leef. Mijn kinderen naar zo'n school gaan, mijn hele vrienden,- en familiekring ook uit deze doelgroep komt. Jullie zullen misschien een paar mensen toevallig tegenkomen op je werk, in de supermarkt, tijdens je vakantie of in je familie,- vriendenkring. Maar echt niet massaal.

18. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

15 aug 2012
    1.533
    0
    0
    Heb er maar 1 zin voor over, en dat is : ze moeten enten gewoon VERPLICHTEN.
    Mensen die hun kids niet laten enten vergeten voor het gemak maar even dat ze de kinderen van andere mensen bewust in gevaar brengen. Gelovig of niet, ik vind het gewoon niet kunnen. Mwah, naastenliefde kennen ze niet.............
    Maar goed, dat is mijn mening.

19. Missprincesa

Missprincesa Bekend lid

12 feb 2013
    848
    0
    0
    NULL
    NULL
    Eerlijk gezegd zou ik het behoorlijk vreemd vinden als je vanuit geloofsovertuiging niet wil enten, maar bij een uitbraak wel.
    Voor mensen die 'kritisch prikken' of de voordelen van vaccinaties niet vinden opwegen tegen de nadelen, ligt dat anders denk ik.

Maar dat is niet de motivatie van de gelovige groep, zij geloven even plat gezegd dat God een plan heeft wat gevolgd moet worden. Een mazelen (of andere uitbraak) verandert daar niks aan.
    Maar ik ben wel benieuwd waarom de lijn vaak bij vaccinaties wordt getrokken en niet bij medicijnen, operaties etc.

Wat betreft de discussie over de griepvaccinatie, dat vind ik toch wel echt een ander verhaal. De griep vaccinatie is namelijk helemaal niet zo effectief, op elk gegeven moment zijn er 10-tallen verschillende griepvirussen en de vaccinatie beschermt maar tegen een klein gedeelte daarvan en dan nog is dat niet 100% (of een getal wat bij de 100 in de buurt ligt).
    Echter mocht er een dusdanig ernstig griepvirus opduiken (a la Spaanse griep 1918) waar vele mensen aan sterven en waar een goede vaccinatie tegen is die voor iedereen beschikbaar is, dan zou ik daar dezelfde gevoelens over hebben.

Maar heel eerlijk gezegd kan ik de keuze van iemand die vrij streng gelovig is om niet te vaccineren bij dergelijke bedreigende ziektes beter begrijpen dan mensen die niet willen vaccineren, omdat ze de risico's van vaccineren te groot vinden. Het is dat die groep veel kleiner is en daardoor weinig 'schade' aanricht, maar dat vind ik echt veel storender. Het risico van de ziekte is alleen maar zo laag, doordat (bijna) iedereen vaccineert.

Maar goed, alsnog kan ik me moeilijk voorstellen waarom een God tegen vaccinaties zou zijn, of waarom een geloof dat zou verbieden (of ontmoedigen).

20. Bri

Bri Niet meer actief

Sannebc, je hebt gelijk. De besmetting vindt ook voornamelijk plaats op enkele gereformeerde scholen. Het is de vraag of je niet-ingeënte niet-gereformeerde kind (meestal baby, anders was-ie wel ingeënt als je dat belangrijk vindt) daarmee in aanraking komt. Via ingeënte kinderen verspreidt dit virus zich (vrijwel) niet. Vandaar dat die besmettingen zich zo beperken tot een bepaalde groep.

Deel Deze Pagina