Wow.... dat is wel een hele harde uitspraak... Misschien voor jou gevoel op dat gebied niet, maar op heel veel andere gebieden gelukkig wel.
Griep is sowieso een heel andere kwestie dan mazelen. Griep richt zelden grote gezondheidsschade aan bij mensen die niet tot een risicogroep behoren (zoals diabeten, mensen met longaandoeningen of gebrekkig afweersysteem). En zij die wel tot een risicogroep behoren kunnen een griepprik krijgen. Verder is die prik inderdaad minder effectief dan die tegen mazelen, vooral doordat het griepvirus zich veel sneller lijkt te muteren. Waardoor je ieder jaar een nieuw vaccin nodig hebt en opnieuw geprikt moet worden. En dan nog sluit het vaccin vaak niet helemaal aan bij het exacte virus dat rondgaat.
En daarom snap ik de hele commotie niet. Dat iedereen gelijk in de stress schiet! Ik heb het meer te doen met die arme kindertjes (ik ga er maar even vanuit dat het kinderen zijn) die in het ziekenhuis liggen met hersenvlies,- of longontsteking. Daar ben ik meer mee bezig als dat ik over die mensen ga zeggen dat ze geen naastenliefde kennen of een bord voor hun kop hebben enz enz
Ik vind dat soort uitspraken ook kant noch wal raken. En af en toe lijken de reacties wel op een massahysterie. Ik snap wel dat mensen met baby's zich zorgen maken. Relativeren is soms moeilijk als je zo'n kwetsbaar wezen te verzorgen hebt... Toch zijn er mensen voor wie het wel een reëel risico is. Je moet er toch niet aan denken dat het jouw kind is dat daar in het zkh ligt. (je 12 maanden oude kindje kan best via een speeltuin in aanraking komen met een besmet kind. En mazelen is enorm besmettelijk, nog voordat je er ziek van bent.)
Met geen Naastenliefde kennen bedoel ik ook specifiek het gedoe om het enten Ze brengen bewust andere kinderen/ouders in gevaar. Ik heb ook een geloof, maar als het om enten van mijn kids gaat, dan sla ik geen enkele enting over. Hier krijgt ze gewoon haar prikken, geloof of geen geloof, maar enten vindt ik gewoon belangrijk. Maar goed, daarom schreef ik in mijn vorige post ook dat het MIJN mening was.
Nou, ik kan me best voorstellen als je in zo'n gereformeerde gemeente woont en je brengt je 3 of 4 maand oude baby naar de kinderopvang, dat je dat echt niet lekker zit hoor. Ik kan me namelijk voorstellen dat daar dan ook best een aantal niet ingeente (oudere) kinderen opzitten, die het oplopen op school of van hun broers/zussen. Of mag ik ervan uitgaan dat kinderen van streng gereformeerde gezinnen hun kinderen niet naar de kinderopvang brengen omdat de vrouw toch niet mag werken
Je kan er idd vanuit gaan de die kinderen niet naar een kdv gaan. In de 1e plaats niet om dat de vrouw toch niet mag werken (klinkt wel een beetje negatief hè... ) Maar vaak zijn ze het niet eens met de regels die daar gelden, wbt feesten die er gevierd worden, evt liedjes/filmpjes die er gezongen of gekeken worden. Ze gaan niet voor niets naar een eigen school, In deze gezinnen wordt er echt wel gewerkt door moeders hoor, maar de opvang wordt vaak zelf geregeld. Er is een speciaal gastouderopvangbedrijf die je in kan schakelen en er zijn ook vaak oma's/opa's die op willen passen.
Ik ent ook, ondanks mijn strenge christelijke geloof (vindt dat streng zo'n rotterm, want zo zie ik het helemaal niet. Ik heb een prima leven..) Ik voel hierin ook mijn verantwoordelijkheid naar de buitenwereld. Ik kan dan wel gaan zeggen, God helpt mij wel als mijn kind een bepaalde ziekte heeft. Maar als een niet gelovig kind het oploopt door mijn niet ingeente kind. Moet ik dan tegen dat gezin gaan zeggen: God zorgt er wel voor dat het goed komt. Terwijl die mensen waarschijnlijk helemaal niks met God hebben.... Maar ik vind het wat ver gezocht om het gelijk te gaan benoemen als geen naastenliefde te hebben. Zo'n groot risico loop je nou ook weer niet hoor. (zie mijn voorgaande reacties)
Mijn keuze is het wel degene. Uit die regio uit de familie die ook niet enten. Mogen niet komen hier op kraam visite en op het kraamfeest. Ook ga ik niet naar de.bruiloft van familie.ook niet op gewone visite ik ga er helemaal niet naartoe
Hier nog wat leesvoer, dit zijn 2 brochures van een (streng) christelijke patiëntenvereniging. Ik heb ze zelf nog niet gelezen. http://www.npvzorg.nl/fileadmin/user_upload/documents/Vaccinatie/Vaccinatie.pdf http://www.npvzorg.nl/fileadmin/user_upload/documents/Vaccinatie/Brochure-professionals_spreads.pdf De 1e brochure is voor ouders die een keuze moeten maken over vaccinatie. Deze brochure gaat in op de verschillende visies ten aanzien van vaccinatie. Voor medische professionals die betrokken zijn bij het Rijksvaccinatieprogramma is de 2e brochure. Deze brochure biedt achtergrondinformatie over de reformatorische gezindte, de rol die het geloof speelt in hun leven en de bezwaren die zij kunnen hebben tegen vaccinatie.
Ik zou het precies hetzelfde als jij doen. Familie of niet. Je wilt toch niet dat je (pasgeboren)kindje risico loopt? Ik heb een vriendin met 4 kinderen die niet ingeent zijn. Haar hele familie ent niet. Ik ben pas op een verjaardag geweest waar haar halve familie zat. Toen heb ik ook risico gelopen. De mazelenuitbraak was toen nog niet aan de orde. Ik zou er nu ook anders over denken.
Ik heb ook bezwaren tegen die term. Ik vind 'bevindelijk gereformeerd' veel beter de lading dekken. Ik erger me aan van die kort door de bocht opmerkingen over verplicht vaccineren en gebrek aan naastenliefde. Alsof een bevindelijk gereformeerde niet van z'n kinderen of van andere mensen houdt! Bah, wat een ongelooflijk kortzichtige veronderstelling! Mensen die ik ken zullen alles doen om besmetting te voorkomen, bijvoorbeeld door niet op bezoek te gaan, niet naar school te gaan, kind thuis te houden etc. Dat is toch een pietsie anders dan antroposofen die hun kinderen gezellig naar mazelenpartijtjes sturen. Wat anders dan antroposofen denken de meeste bevindelijk gereformeerden namelijk helemaal niet dat het 'goed' voor je is om ziek te worden!
Mijn mening is overigens ook niet gericht aan gereformeerde perse. Eigenlijk heb ik nog meer bezwaar tegen de mensen die inderdaad in de veronderstelling zijn dat de ziekte doormaken meer goeds dan kwaads aanricht en de vaccins slecht zijn om wat voor een reden dan ook. DAT vind ik dom en kortzichtig. Mensen die uit het door hun genoemde principe niet vaccineren. Omdat ze niet deel willen nemen aan de ''overheidspropaganda". Dat soort dingen. Zijn je principes ook niet een klein beetje scheef dat de rest maar kan stikken in zijn ellende. Zolang ze zelf maar niks hebben om ''bang'' voor te zijn? Niet dat ik het als het uit geloof niet word gedaan automatisch goedkeur of er dan wel ineens mee eens ben, maar ik kan daar niet over oordelen. Ik weet niet hoe het voor hun werkt.
Daarom vind ik het dus onverantwoord van hun,, zij brengen jou kindje door HUN keuze dus wel in 'gevaar'. Ik zou er niet meer heen gaan zolang het heerst. Als er iemand waterpokken heeft in mijn omgeving of ziek is en ik zou daar die dag op visite gaan dan ga ik ook niet. Ik ga mezelf, mijn kindje en baby toch niet bewust in gevaar brengen??
Ik ben het met je eens mbt verplicht enten.. en inderdaad in dit opzich kennen ze geen naastenliefde en ik vind sommige inderdaad heel egoistisch en we moeten maar leven naar hun wet
Mijn neefje zit op een antroposofisch KDV, en veel kindjes daar mogen van hun ouders dus ook geen paracetamol krijgen wanneer ze hoge koorts hebben. Overigens is mijn zus (gelukkig..) niet zo. Maar het zijn vreemd genoeg altijd de gelovigen die op dergelijke zaken aangevallen worden, dat snap ik niet zo.
Alle mensen die ik ken die omwille van hun religie niet vaccineren doen er momenteel alles aan om wat jij schetst te voorkomen. Ze zeggen feestjes, bruiloften en bezoekjes af, houden hun kinderen thuis, gaan niet als gezin naar de speeltuin etc. Ze houden wel degelijk rekening met anderen. Niet zo veroordelend als je niet het hele verhaal kent!