Ik kan me heel goed voorstellen dat een verpleegkundige die juist de gevolgen ziet van een geloofsovertuiging/levensovertuiging, in dit geval niet-enten, ook gevoelens van boosheid kan hebben. Dit zegt niets over de professionaliteit en de zorg die deze persoon biedt. En ja, misschien is het vermoeiend, maar ook wel heel erg menselijk en een teken van betrokkenheid. Voor het kind zeker verschrikkelijk, ook voor de moeder om dit te moeten zien. Bij mij zou ook zeker een gevoel van medelijden naar de moeder toe aanwezig zijn, maar ik kan niet ontkennen dat ik ook een gevoel heb van; hopelijk ga je nu wel anders over vaccineren nadenken en maak je misschien bij een van je andere (toekomstige) kinderen een andere keuze.
Met het lezen van zo'n weblog zou ik wel moeite hebben, om heel eerlijk te zijn. Ik zou het doodzielig voor dat kind vinden, en ik zou me kunnen voorstellen hoe erg het is om te zien dat je eigen kind zo ziek is. Maar in mijn hoofd blijft die gedachte opkomen: dit had niet gehoeven, er is zó een simpele manier om dit te voorkomen. Ik weet niet of ik boos zou zijn op zo'n moeder, bij mij overheerst dan eerder een soort plaatsvervangend schuldgevoel. Ik zou mij namelijk schuldig voelen als ik mijn kind zó ziek zou zien, omdat ik die vaccinatie niet voor hem/haar wilde. En dan vraag ik me in oprechtheid af: wat gaat er nu werkelijk in die moeder om? Hoe voelt het om dat mee te maken? Ik ben niet zo van lekker puh, eigen schuld dikke bult; maar ik vraag me wel af hoe je daar in vredesnaam mee omgaat als je kind iets ergs gebeurt terwijl je rationeel weet dat je het had kunnen voorkomen. Ik hoop dan maar dat ze veel steun heeft aan het geloof, want (dat merk ik ook wel) van de buitenwereld hoeft ze die niet te verwachten. Met haar kind zullen mensen nog wel medeleven tonen, maar voor haar beslissing zullen veel minder begrip hebben. Inclusief ik zelf.
Zeg ik iets over de professionaliteit of de zorg die een verpleegkundige biedt als zij zich boos voelt tov de gevolgen van niet enten? Volgens mij niet hoor. Ik zeg alleen dat veel ouders geen boosheid verwachten van een verpleegkundige. Volgens mij kan je alleen maar boos zijn als je ZELF iets aangedaan wordt. In dit geval is het kindje dan misschien iets aangedaan door het niet enten van de ouders, dus die zou dan in de eerste instantie boos 'mogen' zijn. Maar in mijn ogen, de verpleegkundige niet. Ik zou er in ieder geval niet op zitten wachten als er met boosheid werd gereageerd op mij als ouder als mijn kindje opgenomen zou worden ivm mazelen vanwege niet enten (even voor de duidelijkheid, mijn kinderen zijn wel geent) De gevoelens mag je wel hebben, maar ik vind niet dat ouders dat moeten merken, dat zou ik iig niet professioneel vinden en de volgende vraag is dan of je dat kan zien als betrokkenheid? Wel als een menselijk iets. Ik zou denk ik meer mee lijden met de ouders en niet boos kunnen zijn.
Het is prima om boosheid te voelen om iets wat (in jouw ogen) een ander wordt aangedaan. Komt veel voor. Net zoals blijdschap voelen om iets leuks wat een ander overkomt. Maar zoals je zelf ook al aangeeft: of het altijd op z'n plaats is om het te uiten is heel wat anders. Dat zou je als vpk niet moeten doen. Maar ook de meest geharde professional is en blijft mens.
Ja, inderdaad, dat heb ik ook gelezen. De laatste update is dat ze vandaag weer naar huis zou mogen. Ik moet wel zeggen dat ik even pijn in het hart kreeg toen ik het las, ze heeft tenslotte al 6 kinderen moeten begraven. En nee, niet vanwege de mazelen. (Voor de geïnteresseerden: Eenvoudig Leven)
Ik wel....Ik zou geen medelijden hebben met de ouders, want zij weten welk risico ze nemen toch? Wel met het kindje, dat vind ik heel erg. Echt oprecht...ik vind het heel erg dat anno 2013 we een mazelen uitbraak hebben. Hoe erg moet het zijn als ouder, je kind zo ziek te zien en wetende dat je er min of meer zelf aan mee gedragen hebt. Ja, dan zou ik boos worden op zo'n ouder. Want het hoeft niet, je kan het voorkomen! Ik snap de logica van het (geloofsovertuiging) niet enten gewoon niet, het komt bij mij niet binnen. Alle andere redenen om niet te enten, tja, daar kan je over discuseren en en soms kan ik er wel in komen. Toen mijn kinderen ziek waren, schoven we de entingen ook op.
Nee, zeg ik dat jij dat zegt dan? Volgens mij niet. Ik zeg alleen dat dit soort gevoelens erbij horen. Ik werk zelf in de hulpverlening en herken dit. Ook ik zal bepaalde boosheid niet laten merken, maar ze wel hebben. Ik ga ervan uit dat Sjannie deze ook niet direct naar de ouders uit. En ja, ik zie het wel als een vorm van betrokkenheid. Het betekent dat het je iets doet dat dit kind daar ligt om voor jou onbegrijpbare redenen. En dit kan gevoelens van frustratie en boosheid opleveren.
Dames, zullen we het gezellig houden en vooral niet op de persoon spelen. Als je met iemand in het bijzonder een probleem hebt, probeer dan elkaar even uit de weg te gaan, soms op je vingers te gaan zitten, of even de PB-knop te gebruiken in plaats van in een topic naar elkaar met modder te gooien. Goed? Het zou jammer zijn als er anders een slotje op dit topic zou moeten. Groetjes, Josien (moderator)
Dit dus. Maar dat mag je niet zeggen, want dan ben je aan het schelden. En dan heb je geen meelij met zieke kindjes. Hier ook buiten het reguliere programma gevaccineerd. En ik heb ook niks tegen mensen die om weloverwogen redenen niet inenten. Ik blijf me alleen opwinden over mensen die denken dat dat God's wil is.
Gek genoeg kan ik me eerder neerleggen bij een keuze uit principe (ik vind het verkeerd om iemand ziek te maken middels een vaccinatie), dan bij een keuze uit misinformatie. Ik zal dan ook niet gauw een wel of niet vaccineren discussie aangaan met een bevindelijk gereformeerde, dan met iemand die met allerlei links naar slecht onderbouwde of angstzaaiende websites komt, en met allerlei onzin over risico's. De kans dat een refo anderen ertoe aanzet hem/haar te volgen is niet zo groot - dat doe je alleen als je dezelfde geloofsovertuiging hebt en dat gaat niet zo snel. Maar de kans dat iemand 'uit die andere hoek' dat doet is best groot gebleken; iedere gek die pagina's volkalkt over de gevaren van vaccinatie kan zomaar een hoop volgelingen krijgen, die denken dat het allemaal waar is en dat het één groot complot is van rijksoverheid, RIVM, CB's, farmaceuten en onderzoekers.
Ik heb wederom een aantal berichten verwijderd. Dit is de laatste keer dat ik dit doe. De volgende keer volgt er een slotje. Groeten, Josien
Mensen die over complottheorieen beginnen, die kan ik niet eens serieus nemen. Die vallen voor mij in dezelfde categorie mensen die geloven dat we allemaal worden afgeluisterd via de meterkast. Maar het niet laten inenten vanwege geloofsovertuigingen, dat snap ik echt niet! Is het dan zijn wil dat je kind ziek wordt? En dan....maar in bed leggen en hopen dat het over gaat? Vast niet, die kinderen breng je toch naar een dokter? Maar waarom? Het is toch zijn wil...dus daar heb je het dan toch maar mee te doen? Ik snap het oprecht niet....en dat is denk ik waar ik wel vaker tegen aan loop. Ik snap het niet....
Deze groep gelooft dat alleen God mag bepalen wie ziek wordt en wie niet. En het inbrengen van een vaccin is het inbrengen van een ziekteverwekker. Weliswaar in afgezwakte vorm, maar sterk genoeg om een afweerreactie op gang te brengen. Zij vinden dat je daarmee iets doet wat aan God is voorbehouden. Dát is het principiële bezwaar tegen inenten. Niet het medisch ingrijpen, niet het nemen van voorzorgsmaatregelen om te voorkomen dat je ziek wordt. Maar actief iemand ziek maken, dat gaat deze groep te ver. Zo heb ik het althans begrepen, ben zelf niet van die kerk, maar dit is wat ik erover heb gehoord.
Nu ben ik helemaal niet van de complottheorieën, maar door mijn ervaringen wéét ik gewoon dat op één of andere onverklaarbare manier een aantal ernstige gevallen van vaccinatieschade niet in de statistieken voorkomen. Het gaat om twee kinderen van een collega en een geval van "wiegendood" hier in de omgeving. Dit is op zijn minst opmerkelijk te noemen en daardoor ben ik toch enigszins achterdochtig geworden wat betreft de berichtgeving van het rivm en de media.
Accepteer maar dat je het niet snapt. Ik snap het ook niet . Maar, dat je het niet snapt is doordat je kijk op de wereld te zeer verschilt van een bevindelijk gereformeerde. Je praat langs elkaar heen. Mijn gok is dat jij ook niet alles in je leven beschouwt in je relatie tot God. Mensen die beginnen over complot theorieën, zitten in jouw wereldbeeld. Je snapt waarom je hun argumenten niet vindt deugen.
Voor die "angstneuroten" die echt niet weten waar de klepel hangt, heb ik ook geen begrip. Maar dan heb je ook nog die groep die vindt dat hun kind het gewoon niet nodig heeft. Of die groep met een kind met een zwakke gezondheid die denkt dat het vaccin het kind ook ziek maakt. Of de groep antroposofen die vindt het doormaken van kinderziekten zien als een essentiële stap in de ontwikkeling van een kind. Tsja ...
Hier kom nog een "refo" zich melden Zelf vroeger door mijn ouders wel ingent, mijn man niet en onze keuze ook om het niet te doen. Waarom is deze keuze: Dat komt voor uit ons geloof!! En voor de mensen die het niet snappen waarom je dat uit je geloof doet wil ik dan wel uitleggen.. Wij hebben een God die voor ons zorgt en ook voor jullie!! Hij zorg dat wij elke dag te eten krijgen en ons werk kunnen doen etc etc. Wij kunnen allemaal wel zelf gaan bepalen of dat wij wel/niet een ziekte krijgen maar dat kunnen wij niet!!! God beslist over ons leven. Krijgen wij straks met de auto een ongeluk, dat heeft God dat voor ons beslist.. Onze en jullie sterfdag is bij God al bekend, zo ook van jou kindje... Je kan je daar voor in gaan enten maar God beslist wanneer jou kindje gaat sterven.. Ook als je wel inent.. Wij moeten vertrouwen hebben in Hem ook al is dat heel moeilijk!! Mijn vriendin haar kindjes zijn wel ingeent erg ziek door de mazelen.. Als God iets wil dan gebeurd het!! En een refo hoeven jullie niet te zien als van die zware menzen waar niks van mag etc.. Ik ga op zondag 2x naar de kerk, en heb heel veel vriendinnen die niet naar de kerk gaan.. En dat gaat prima samen!! Niet alles over 1 kam scheren dames!