Nou...in mijn beleving werken wij voor onze centjes, waar ik dan weer boodschappen van ga halen en waar wij van eten. Papa en.of mama niet werken = geen centjes = geen eten Dus de uitleg van Bri, daar heb ik wat aan, van deze uitleg gaan mijn tenen weer krom staan....sorry
Voor iedere ziekte wordt achter de schermen wel degelijk een kosten baten analyse gemaakt. Er wordt gekeken naar het gevaar van het medicijn en het gevaar van de ziekte. Daarmee is niet gezegd dat inenten ongevaarlijk is, beslist niet, maar daarmee is gezegd dat de collectieve schade door inenten vele malen kleiner is dan bij niet inenten. Een voorbeeld van een vaccin wat niet standaard gegeven wordt omdat het te gevaarlijk is, is het vaccin tegen hondsdolheid. Hondsdolheid is een dodelijke ziekte, geen genezing mogelijk, maar de kans dat je het oploopt weegt niet op tegen alle mensen die schade zouden oplopen door het vaccin.
Je wil het gewoon niet begrijpen! Ik heb het zo kinderachtig proberen uit te leggen.. Wie zorgt ervoor dat jij kan werken??? Wie zorgt ervoor dat jij een baan krijgt?? Wie zorgt ervoor dat er niet teveel regen valt zodat het koren kan groeien?? Wie zorgt ervoor dat het niet te droog is zodat al het koren verdort? etc etc etc etc Wie zorgt ervoor dat jij geen ongeluk krijg zodat je niet kan werken?? Moet ik nog even doorgaan?? Het is je geloof of niet.. Jij geloof dat dus niet.. Maar goed, OOIT zal jij er achter komen wat je nu niet geloof.
Ik reageer even niet op zogelukkig, want daar heb ik het mee gehad. Iedere melding moet geregistreerd worden. Ook als niet bewezen is dat reacties komen door de vaccinatie (al is het wel heel frapant dat 2 van je kinderen binnen een half uur na de vaccinatie met gillende sirene wordt afgevoerd en in shock op de ic terecht komt). Van 2 gevallen weet ik pertinent zeker dat het gemeld is door de huisarts en 1 door de artsen in het UMC en het is niet terug te vinden in de statistieken. Dat kun je geloven of niet (tenslotte kan iedereen hier alles schrijven zonder dat het na te ttrekken valt), maar dát is voor mij zeker onderdeel geweest van onze keuze om niet "zomaar" het rvp te volgen.
Vraag: Een vraag aan ds. Heikamp. Wat vindt u er van als wij onze kinderen laten inenten? Antwoord: Wat ik er van vind is niet zo belangrijk, maar wat zegt Gods Woord ons in deze zaak. Zoals u weet zijn er voor en tegenstanders om kinderen te laten inenten en beide menen zich te kunnen beroepen op Gods Woord. Daar wordt het antwoord niet gemakkelijker van, integendeel. Voorstanders zeggen: de Heere heeft ons deze middelen gegeven en daar mogen wij een dankbaar gebruik van maken. Vooral wanneer wij onze kinderen biddend laten inenten. We worden dan gewezen op de indamming van vele vreselijke ziekten, zoals polio enz. Tegenstanders beroepen zich op de voorzienigheid van God en zijn van mening dat het inbrengen van antistoffen in het lichaam niet geoorloofd is. We mogen op God vertrouwen en met Hem is nog nimmer iemand bedrogen uitgekomen. Persoonlijk zijn wij principieel tegen iedere vorm van inenten en hebben, met het meemaken van drie polio-epidemie in ons leven, ons standpunt niet behoeven te herzien. En dat is genade. Tijdens de epidemieën hebben we veel strijd gehad en werden we geweldig heen en weer geslingerd om toch maar over te gaan tot inenten, maar konden het niet. We kennen het argument: we dragen toch onze verantwoordelijkheid en mogen de middelen niet verachten. Mijn verantwoordelijkheid is een geloofsverantwoordelijkheid en die vertrouwt in voor- en tegenspoed op de Heere. Dat is het geloofsleggen van de verantwoordelijkheid in Gods Handen en daarin ligt veiligheid en troost. In de geloofsbeoefening betekent dat: alles wat Vader doet is goed. Met het dragen van mijn eigen verantwoordelijkheid kom ik altijd weer bedrogen uit, omdat de Heere Jezus heeft gezegd: uit u geen vrucht in der eeuwigheid. En dat is waar. Ik wil het alles, zelfs biddend, in eigen hand houden. Mijn handen zijn onbetrouwbaar, maar Zijn Handen niet. Christus heeft gezegd: uw vrucht wordt uit Mij gevonden. Het is Zijn taak om de lammeren en de schapen te dragen op Zijn schouders. En vanaf die schouders is nog nooit een schaapje van Zijn kudde afgegleden en in de ravijn omgekomen. Hij zorgt voor mij, zowel lichamelijk als geestelijk. Dat Godsvertrouwen gunnen we u van ganse harte te mogen leren beoefenen ook in moeilijke zaken als het inenten. Dan is het eenvoudig. Hij, die op Gods bescherming wacht... God is zo goed en betrouwbaar om Christus wil! Met hartelijke groeten van één die begeert, met vrouw, kinderen en kleinkinderen, te mogen zijn ingeënt in de ware Wijnstok. Dat heeft eeuwigheidswaarde. Ds. J. D. Heikamp
Hier gaan mijn tenen ook even van krommen. ( sorry ) In mijn beleving werk je voor je geld, en van je geld doe je boodschappen, en van die boodschappen leef je. Ook lees ik in je post dat je schrijft dat god zorgt dat we kunnen werken. Maar hoe zit het dan met die mensen die door gezondheid niet kunnen werken ?? En God bepaalt wie er wanneer sterft. Oké, wil ik best geloven hoor. Maar stel je voor dat mijn buurman de buurvrouw vermoord. God heeft er dan voor gekozen om de buurvrouw naar zich toe te halen. Maar waarom wordt de buurman dan toch gestraft ?? God wilde toch dat hij de vrouw ombracht ?? Of zie ik het nu verkeerd ?? Als dat zo is mag je me corrigeren hoor. ( beetje raar voorbeeld wat ik nu geef, sorry. Maar mijn haren gaan hiervan rechtop staan ) Mijn schoonmoeder is extreem gelovig. Bidden voor het eten, bidden na het eten, niets op zondag kopen, etc etc etc. Maar zij heeft haar zoon ( mijn man dus ) gewoon laten enten, voor zijn eigen gezondheid, ongeacht haar sterke geloof. Enne...........mijn post is niet aanvallend bedoeld hoor.
De predestinatieleer (als ik me goed herinner). Vertaald: alles is voorbestemd. Maar als ik het me niet vergis (en een beetje heb opgelet bij godsdienstles): is God inderdaad alwetend en niet beperkt door limitaties als tijd. Maar je bent als mens wel degelijk verantwoordelijk voor je eigen handelen. En ja, God weet in zijn alwetendheid al wat je gaat doen, maar dat betekent niet dat je er niet op afgerekend wordt. God weet dus, in de predestinatieleer, of je mazelen zult krijgen of niet. Dat komt omdat Hij alles ziet en alles doorziet. Als mens moet je beseffen dat God als het ware het mooie borduurwerk aan de voorkant ziet en jij maar één draadje bent, en niet kunt verwachten het geheel te zien. Maar, stomme vraag misschien, als God alwetend is en zijn wil doet geschieden, dan komt de mogelijkheid van de menselijke soort om zich beter tegen ziektes te weren toch ook van hem? Waarom is dat dan niet voorbestemd?
Maar hoe kan het dan dat er 1000e mensen niet meer kunnen werken ?? Wie heeft daar dan voor gezorgd ?? Wie heeft er dan voor gezorgd dat 1000e mensen nu werkeloos zijn, omdat er geen baan te vinden is bijna ??
Ik voel een slotje aankomen Jammer dat vooroordelen weer lijken te worden bevestigd.... Edit: oh crap, ik zou niet meer reageren in dit topic
10 Geboden Hier staan de 10 geboden van de Heere in voor ons.. De buurman mag dus niet de buurvrouw vermoorden dat is dus tegen Gods wil.. Het is gewoon lastig! Iemand geloof het wel of iemand geloof het niet.. We kunnen elkaar beter in de waarde laten. Natuurlijk werk jij voor je centje.. Wij ook, keihard!! Maar toch zorg er 1 voor dat jij kan werken.. En je vriendin bijv niet! Maar dat zal ook vast weer zijn rede hebben. Ik zeg niet dat dat moeilijk is, want ook bij mij zijn er soms vragen: waarom heb ik een miskraam gehad waarom heb ik een pnd gehad waarom dit en waarom dat...
Meiden, alsjeblieft! Volgens mij hadden we afgesproken om het geloof er buiten te laten, laten we dat dan ook doen nu met zn allen! De één is 'boos' op de ander en ik vermoed dat er straks weer opmerkingen naar elkaar worden geslingerd die niet respectvol te noemen zijn. Laat elkaar in zn waarde, wel of geen refo.
Ja ook God! Er is altijd met een rede! Maar soms komen we er dan pas jaren later achter! En er zijn genoeg waaroms en opstand!
Ik wil het heus wel begrijpen...maar wat jij gelooft begrijp ik niet en geloof ik niet. Hoef je niet zo belachelijk op te reageren. Ik vraag gewoon om uitleg omdat ik het wel wil begrijpen. Maar ik geloof niet in wat jij gelooft, dat mag toen ik het voor het laatst checkte. Ik geloof namelijk dat het geloof behoorlijk achterhaald is en wat meer mag mee gaan in zijn tijd. Wat jij gelooft is namelijk behoorlijk ouderwets. De wetenschap is namelijk het geloof aan het inhalen omdat het niet met de tijd mee gaat, het is niet voor niks dat de kerk zoveel aanhangers verliest. En dat jij het met zoveel bombarie neer tikt, overtuigt mij nog meer in mijn eigen geloof: Namelijk dat ik het van jullie soort gelovigen niet snap. Zo simpel kan het liggen. Had je zelf wat respectvoller gereageerd op iemand die zijn vraagtekens zet bij het geloof, dan kan je ook een volwassen manier een discussie aan gaan...nu niet.
Oké duidelijk. Post was ook niet aanvallend bedoeld. Maar ik vraag me dan af : wat zou de reden dan zijn dat Hij de ene wel alle gezondheid geeft, en kan laten werken, en de andere niet ?? DAt is de reden waarom ik niks met mijn geloof doe. Gewoon omdat ik in heel veel dingen niet geloof. Ik heb nu zo iets : als ik een ongeluk krijg, dan is dat omdat of de bestuurder van de auto niet oplette, of ik lette niet op. Ik geloof er niet in dat God dan gewild heeft dat ik naar Hem kwam.