eerste ernstige geval mazelen.

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door edelweiss, 28 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Ik heb niet alles terug kunnen lezen ...

Maar, Ik kom zelf uit een streng gereformeerd gezin, ik en mijn broer zijn gelukkig wel gewoon ingeënt.
    Maar mijn broer is nu getrouwd met iemand die dus niet is ingeënt en zwanger is van hun eerste kindje.
    Ik las ergens dat in aug sept een piek wordt verwacht, net na dat ons kleintje is geboren. Mijn broer en schoonzus wonen dus ook in 1 van de risico gebieden en haar familie ook.
    Ik vind het doodeng als ze op kraamvisite zouden komen straks.
    Ik durf helemaal niet te vertrouwen op de "6 mnd" die het rivm noemt.. wat als dat nou net niet geld voor mijn kindje.. :(
    Ook maak ik me echt zorgen om mijn schoonzus en hun kleintje :(

2. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83

Naar hè die afwegingen. Ik heb het ook niet makkelijk gehad met de keuze hoor.
    Gelukkig heb je nog eventjes de tijd

3. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Ja gelukkig wel, rot is het idd wel. 't Komt zo toch wel dicht bij ineens..
    Maar ik begrijp je keus helemaal.

4. PinkLove

PinkLove Bekend lid

13 mei 2013
    548
    0
    0
    Nederland
    Ik snap het heel goed Pleak. Wij zijn zelf gewoon ingeënt en wonen niet in het huidige risicogebied. Maar...familie wel, en veel vriendinnen hebben jonge (niet ingeënte) kindjes en/of werken in de kinderopvang/zorg. Oftewel: als het een beetje uitbreidt hebben wij ook veel 'risicomensen' in onze omgeving en ons ukje komt als het goed is in augustus... Gaan we iedereen met jonge kids buiten houden? Laten we familie zonder kids komen? Maar wat als zij het zelf meenemen? Je bent immers besmettelijk voordat je het hebt.

Het is gewoon rot om met zoiets bezig te moeten zijn...iets wat door vaccinaties voorkomen dan wel héél sterk ingedamd had kunnen worden.

5. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik ben nog bezig met lezen, maar wil dit toch even kwijt:

Sannebc, ik vind het knap dat ondanks dat er soms een beetje bot gereageerd word op jou/jullie geloof ik vind dat je heel netjes blijft en goede uitleg geeft aan ons "buitenstanders" hoe het er bij "jullie" aan toe gaat.
    Zo dat moest ik ff kwijt :)

6. Islah

Islah Niet meer actief

Dat is wat de ouders daarover beslissen. Als ouder kan je nl. bepaalde dingen beslissen voor je kind. Ik denk dat jij dat niet voor hen kan bepalen... En als een moeder niet wil dat haar kind een paracetamol krijgt, dan 'mag' een kind dus geen paracetamol.

7. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik woon zelf in een wijk waar heeeeel veel antroposofische mensen wonen en die enten hun kind ook niet.

Hier is geloof ik in 2008 nog een mazelen uitbreek geweest en ben heel blij dat ik toen nog geen kind had:)

8. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Dat is momenteel ook wel mijn gevoel. Ik heb me er nooit zo mee bezig gehouden, ieder zijn keus. Maar nu voelt dat toch wel even anders.

Ik zie mijn broer en schoonzus zelden, maar dan zou ik het wel heel vervelend vinden als hij er niet is/kan zijn. Maar het idee dat ons tzt pasgeboren ukkie dan ook risico loopt vind ik ook vreselijk.

Wat ik me trouwens nog afvroeg: Als er wordt gezegd dat je kindje tot 6 mnd is beschermd, hangt dat dan samen met bv of is dat gewoon nog vanuit de placenta mee gegeven? Niet dat het heel veel uitmaakt, maar ik was er wel nieuwsgierig naar.

9. Islah

Islah Niet meer actief

Idd, en Sanne blijft tenminste respectvol!

10. Islah

Islah Niet meer actief

Zou ik ook zijn geweest! Alhoewel ik het nu voor mezelf ook niet erg fijn vind, aangezien ik geen BMR prik heb gehad (nou ja heb ik wel, maar om een verhaal dat lang zou kunnen worden kort te maken heeft die prik blijkbaar niet gewerkt bij mij).

11. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.273
    2.975
    113
    Dames, maak je reactie niet persoonlijk en blijf respectvol.
    Lukt het niet, dan zullen we dit topic moeten sluiten.

Beheer

12. Coquelicot

Coquelicot Niet meer actief

Hier iemand die als peuter de mazelen heeft gehad. Het staat me nog bij omdat ik heel bang was voor mijn spiegelbeeld indertijd (en mijn zus, om me te pesten, overal klaarstond met een zakspiegeltje... :D). Geen flauw idee waarom het juist mij trof (kom niet uit een gerefo familie o.i.d. - misschien was begin 70's het hele enten nog niet zo 'de rigueur'?'). Ik weet wel dat ik als tiener liep te pochen dat ik die extra inenting niet meer hoefde te halen omdat ik de mazelen al had gehad... Daar was ik indertijd erg blij om... :)

13. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Thanx, en Saja ook!

Natuurlijk blijf ik respectvol, ik vind het ook fijn als er anderen respectvol met mij om gaan.
    Ik snap heel goed dat iedereen zich zorgen maakt mbt het enten.
    Dat doe ik ook, omdat ik heel veel risico loop (ent zelf wel mijn kinderen, maar kom veelvuldig in aanraking met niet ingeente kindjes. Mijn kleine zoon loopt dus nu behoorlijk risico.. ;))

Ik probeer in dit topic alleen uit te leggen dat de kans dat je kindje het krijgt van een niet ingeent gereformeerd kindje gewoon best klein is. Lees mijn reacties maar eens terug.

Maar ga alsjeblieft niet schelden en verwijten naar elkaar toe. Er is gelukkig nog niets ernstigs gebeurd met jullie kindertjes. Laten we allemaal onze maatregelen nemen, meer kunnen we gewoon niet doen. De situatie verandert nu op dit moment, helaas..., niet.
    Ik hoop dat niemand van het hele forum een ziek kind krijgt door de mazelen. Of je nu wel of niet inent en om welke redenen.
    Hier laat ik het verder bij!

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je schoonzus als kind mazelen heeft gehad en gewoon zelf gaat voeden dan hoef je je over hun kleintje geen zorgen te maken hoor! Dan is de kans op ziek worden gewoon heel klein.
    Daarnaast, ze kunnen voorzorgen nemen voor ze bij jou op kraambezoek komen. Bijvoorbeeld door niet te komen als ze in hun directe omgeving zieken hebben. Is ook helemaal niet vreemd of onaardig als je dat aan je broer vraagt hoor, want ze zullen echt niet willen dat je kleintje ziek wordt!

15. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Dank je voor je reactie, maar ik denk dan gelijk:
    Wat als zij het als kind niet heeft gehad? Geen bv kan of wil geven? En ze heeft 25 neefjes en nichtjes die ook allemaal op kraamvisite willen komen.. die kunnen het toch ook allemaal mee nemen.
    Ik vind het wel eng hoor om het aan mijn broer te vragen. Ik wil niemand kwetsen en ben bang dat het stom over komt.. Maar ik zal binnenkort is voorzichtig peilen hoe hun er over denken en of mijn schoonzusje er ook mee bezig is.

16. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Eens met sannebc: ik hoop ook van harte dat er geen kindjes ziek worden van dit forum. En als het wel gebeurt, dan hoop ik dat alles mee mag vallen en het weer gezond mag worden!
    En wat ik de mensen mee wil geven die gaan bevallen in de toekomende periode en zich zorgen maken ivm mazelen: veel sterkte, het is moeilijk om keuzes te maken!

17. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik heb een van de folders gelezen die een paar pagina's terug stond. De ouderversie. Ik ben van katholieke huize, maar eigenlijk atheïst dus gereformeerd is erg ver van mijn bed, maar toch heel interessant om te lezen. Ik vond het vooral mooi dat alledrie de mannen, die de drie zienswijzen uitleggen (niet enten, wel enten en twijfel) aangeven hoe belangrijk het is om jezelf en je omgeving op andere wijze wel te beschermen. Dus niet op kraamvisite, naar de speeltuin enz omdat je dan bewust een risico neemt anderen te besmetten hetgeen "fout" zou zijn in Gods ogen. Die zienswijze vind ik dan wel weer mooi. Je maakt een keus voor jezelf in jouw relatie tot God, maar moet wel degelijk je best doen jezelf en je omgeving te beschermen.

Ik vond het een leerzame respectvolle folder. Het zal mijn mening over God, religie en enten niet wijzigen, maar ik vind het prettig om meer kennis te hebben van een gebied dat mij redelijk onbekend is. Ik werk in de zorg in die regio en vond dit wereldverbredende informatie. Dank voor het plaatsen.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Vraag het gewoon! Kan me niet voorstelln dat ze er niet mee bezig zijn!

19. Bri

Bri Niet meer actief

Begin 70s zat de BMR nog niet in het rijksvaccinatieprogramma, dat is pas sinds 1975. Vandaar dat 'wij' de mazelen en zo gewoon nog moesten doormaken.
    Zelf heb ik alleen de bof nooit gehad. Tegen mazelen en rode hond ben ik op de natuurlijke wijze beschermd geraakt.

20. Bri

Bri Niet meer actief

Wat zijn we hier trouwens een triest zooitje. Er liggen inmiddels 5 kinderen vreselijk ziek in het zkh, en wij gaan elkaar een beetje uitmaken voor rotte vis. Lekker volwassen, medelevend en menslievend.

Deel Deze Pagina