eerste ernstige geval mazelen.

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door edelweiss, 28 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aloe

Aloe Niet meer actief

Mmmmm nou wij zouden maandag naar het dolfinarium gaan.
    Laat maar even, erg jammer.

2. Bri

Bri Niet meer actief

Heeft je schoonzus de mazelen dan ook nog niet gehad? in 1999/2000 was er ook een uitbraak, misschien is zij toen besmet geraakt? Dan is ze nu gewoon volledig beschermd.

3. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Heeft één van jullie ooit het stuk Antigone gelezen van Sophocles?

Lijkt een off-topic vraag, maar is het niet.

Het stuk gaat over het volgen van de nomos of de logos. De nomos zijn de wetten van de mensen en de logos zijn de wetten van de goden. Antigone wordt gedwongen hiertussen te kiezen: volgens de menselijke wetten mag ze niet de begrafenisriten voor haar overleden broer uitvoeren en volgens de goddelijke wetten is ze hiertoe verplicht. Alles uitgewerkt in een Griekse tragedie.

Het stuk dateert van 442 v. Chr.

Christenen die niet besluiten in te enten op basis van hun geloof, doen dit niet omdat ze daarmee menen God te volgen. Dat is godsdienstvrijheid en dat vind ik een groot goed, waar je respect voor dient te hebben. Als je hen zou verplichten om te enten, dan dwing je ze om de menselijke wet boven de Goddelijke wet te stellen, dat kun je van niemand verwachten.

Om dezelfde reden mogen mensen om godsdienstige redenen een ziektekostenverzekering weigeren, de overheid respecteert hun godsdienstvrijheid.

Dat vind ik iets heel anders dan mensen die om andere redenen niet enten. Uitgezonderd uiteraard de ouders van kinderen met een chronische aandoening, bij wie enten te gevaarlijk is. Juist om die kwetsbare kinderen te beschermen, moeten zoveel mogelijk mensen ingeënt worden.

Bij de vorige epidemie zijn 3 kinderen overleden door complicaties van de mazelen. Alledrie waren ze al chronisch ziek. Ik hoop echt dat geen enkel kind deze keer overlijdt of blijvende schade oploopt.

4. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Meen je dat echt?:$

Ik dacht dat iedereen in NL verplicht was om zorgverzekering te hebben. Heb je die niet word je bij CVZ ofzo aangemeld en ga je boeten betalen omdat je niet verzekerd bent..

5. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Nee hoor, de gewetensbezwaarden zijn niet verzekerd.

Wel leggen zij iedere maand verplicht spaargeld opzij om vanuit die spaarpot hun medische behandelingen te betalen, mochten zij ziek worden.

De rest van de kosten leggen ze zelf bij (of krijgen ze vaak via donaties.)

Bron: Moet ik een zorgverzekering afsluiten als ik daar gemoedsbezwaren tegen heb? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl

In Nederland wordt van oudsher rekening gehouden met de geloofsbezwaren van de Christenen. Dat is dan ook de reden dat in Nederland vaccineren niet verplicht is.

6. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Maar hoe komt het dan dat zij niet aangemeld worden als niet verzekerde?

Bedoel je kan neem ik aan niet op achternaam kijken of iemand gelovig is of niet?
    Hoe moet je dat aan tonen en hoe word je gelooft?

En wat nou als je niet gelovig bent en niet verzekerd wilt zijn? Dan ben je maar wel verplicht om dus die boetes te betalen terwijl iemand misschien wel gelooft beter af te zijn zonder verzekering.

Echt mn mond valt er van open:) En dat bedoel ik niet lullig:)

7. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik was mijn post al aan het editen ;):
    Bron: Moet ik een zorgverzekering afsluiten als ik daar gemoedsbezwaren tegen heb? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl

Edit: Overigens staat in de gemeentelijke basisadministratie of je tot een geloofsgemeenschap behoort (maar niet welke).

8. Saja87

Saja87 Niet meer actief

9. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Nee, dat zien ze anders.

Ze sparen voor de aanschaf van toekomstige medische handelingen.

Voor verzekerden staan de premie en behandelingen volledig los van elkaar, voor hen niet. (En of dat geen verspilling in de hand werkt, is weer een heel andere discussie.)

Maar voor mij is dit ook maar allemaal theorie, één van mijn grootouders was heel zwaar Christelijk (en ik weet niet precies bij welke stroming deze grootouder zat), dus lees ik er af en toe wat over uit interesse.

10. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    Wat sneu voor die kleintjes, nou ik ben er best bang voor dat het uit gaat breiden.. Mijn dochter heeft gelukkig haar BMR prik gehad en daar ben ik dan wel weer heel blij mee, maar mijn neefjes en nichtjes nog niet allemaal (te jong).. En mijn schoonvader ent helemaal niet..
    Ik hoop maar dat het mee gaat vallen..

11. mol81

mol81 Niet meer actief

Wat ik me oprecht afvraag: als je kind niet geënt is, maar wel ziek wordt mag het dan wel behandeld worden in het ziekenhuis? Is het alleen oorzaakbestrijding (niet enten) maar wel gevolgbestrijding (ziek, dus beter worden)? Wie weet dit?

12. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik heb niet het hele topic gelezen, dus mijn excuses als ik een opmerking plaats die al gegeven is.

Het valt mij op dat streng gelovigen hier aangevallen worden.

Terwijl er ook genoeg mensen zijn die bewust niet vaccineren en niet gelovig zijn.

Ik wil graag weten wat zij hier nu van vinden. Staan ze nog steeds achter hun keus om niet te vaccineren? Zijn ze niet bang dat hun kind ziek wordt met mogelijke complicaties?

13. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)

Dat snap ik ook nooit , ik vind dat altijd zo hypocriet overkomen , je wilt geen gebruik maken van de medische wetenschap als het preventief is maar als je ineens kan sterven wil je het wel hebben?

14. Chaii

Chaii Niet meer actief

Ja, tuurlijk.
    En nee ik ben niet bang voor mogelijke compilaties.
    In ieder geval niet banger dan voor elke andere ziekte waar helemaal geen vaccinatie of kuur voor is.

15. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Sannebc heeft aan het begin van dit topic een link geplaatst naar een brochure van de NVP. Daarin wordt door sommige dominees beschreven waarom ze sommige dingen wel zouden doen en sommige dingen niet. Maar ook bij de Gereformeerden heb je verschillende meningen.

16. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    'Verplichting inenting mazelen zinloos' | nu.nl/binnenland | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl
    'Verplichting inenting mazelen zinloos'

Het heeft geen zin om een inenting met het vaccin tegen mazelen te verplichten.

Dat zegt directeur van het Centrum voor Infectieziektebestrijding bij het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) Roel Coutinho tegen de NOS.
    "Onze rol is dat wij zeggen: 'we raden het aan'. Maar net als met andere vaccinaties vinden we dat het aan de mensen zelf is."
    Vroeger zijn bepaalde vaccinaties wel eens verplicht gesteld, maar dat heeft nooit gewerkt, aldus Coutinho. Nederland telt ongeveer 250 duizend mensen die om religieuze redenen niet zijn ingeënt. "Deze groep doet dat omdat iets in de bijbel staat waar ze zich aan willen houden. Ze komen in gewetensconflicten als ze die kinderen wel laten vaccineren."

Bijbelgordel

Uiteindelijk moeten de ouders zelf de keuze maken, zegt Coutinho. "Wij bieden en raden het vaccin aan. Maar het is aan de mensen zelf." Het vaccin is buitengewoon goed, stelt hij. "Dat is op miljoenen kinderen toegepast. Maar als ervoor wordt gekozen niet in te enten, ben ik uitgepraat."
    Sinds eind vorige maand kampt de Bijbelgordel, een strook van Zeeland tot de Veluwe, met een uitbraak van mazelen. Het RIVM meldde vorige week het aannemelijk te achten dat de ziekte zich verder gaat verspreiden onder de vele ongevaccineerde kinderen in de gordel.

Ziekenhuis

Vrijdag werd bekend dat het aantal besmettingen toeneemt. Tot en met donderdag zijn 161 gevallen geconstateerd, 54 meer dan een week eerder. In totaal liggen nu zeker vijf personen in het ziekenhuis. Het AD meldde zaterdag dat het gaat om vijf kinderen, van wie twee een hersenvliesontsteking en twee een longontsteking hebben. Van een patiënt is nog onduidelijk wat de complicaties zijn.

Je kind zou nu maar in het ziekenhuis liggen met hersenvliesontsteking :(

17. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Een paar pagina's eerder staat een interessante folder. Het gaat blijkbaar niet zozeer om preventie, goede hygiëne is voor veel dingen ook preventie en dat is juist je plicht om te doen. Het gaat om de manier van preventie. Door een virus te manipuleren om jezelf ziek mee te maken om erger te voorkomen, daarmee zet je jezelf voor God. Terwijl medicatie na God komt. Ik vertaal her nu een beetje vrij en minder goed dan in de folder, maar dat is de grote lijn. Ik ben het er niet mee eens, ik ben heel erg blij dat ik mijn kinderen net een beetje meer bescherming kan geven. Ik geloof helemaal nergens in, maar ik snap de redenatie nu beter.

18. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Als mijn kleine meid de mazelen krijgt met eventueel ernstige complicaties vervloek ik ze voor de rest van mijn leven... Elke dag opnieuw.

En als ik heel eerlijk ben, vind ik ook dat je dan een dood op je geweten hebt. Maar ja, zal hun waarschijnlijk een worst wezen.

19. Chaii

Chaii Niet meer actief

Gezellig... en wie verloek jij dan als ik vragen mag?

20. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    De ´ik heb geen zin enters´.
    Die het inenten gewoon simpelweg niet nodig vinden zonder zich er enigszins in verdiept te hebben.

En sowieso vind ik het een zeer kwalijke zaak, dat iemand het risico wil lopen dat een ander kind door zijn kind overlijd.
    Stel dat er een kind van een paar maandjes oud overlijdt door de mazelen, dat kan dan misschien wel door JOUW kind komen. Nou sorry hoor, daar zou ik niet mee kunnen leven!

Deel Deze Pagina