hallo, Heeft iemand nog tips voor ons om onze zoon van 6 te leren fietsen. Hij wil echt niet! Hij heeft een loopfietsje (deze werd behoorlijk te klein) en heeft hier heel goed zijn evenwicht op en vind hij geweldig. hij krost er meer over zo van die dingen voor skate boarden als ne zot. en kan dit dus goed. nu is dat fietske een paar weken geleden kapot gegaan. spijtig maar we gaan geen nieuwe loopfiets kopen want hij is bijna 6 jaar. hij heeft al enkele tijd ook een gewone fiets met kleine wieltjes wilde hij er wel eens op rijden. en dat ging goed al haalde hij geen snelheid door de kleine wieltjes. hij kan ook goed trappen op een go-car en zo. dus je zou denken dat hij wel zou kunnen fietsen. maar hij wel niet. bedenkt steeds wel een uitvlucht... na de eerste pogingen vorige zomer hebben we het laten rusten. nu hadden we het een paar weken teug weer opgenomen. maar hij wil nog steeds niet. we dachten dat het mss aan onze leerstijl lag dus hebben de grootouders al geprobeert en ook de buurman die net zijn dochter had leren fietsen. maar niets helpt. dochter van 3,5 kan goed op haar fietsje met kleine wieltjes en wil echt leren fietsen. nu houden we dat een beetje af. voor zelfbeeld van broer niet teschaden. of zou het hem motiveren als kleine zus het wel kan... we weten het niet goed meer. natuurlijk wil ik hem niet dwingen. maar zo een grote kerel achter op de fiest word behoorlijk zwaar. en in de fietskar moet ik erg trappen om het vooruit te krijgen. en deze wil ik in de zomer gebruiken voor babybroer in te vervoeren... tips welkom
tja, ik zou je kleinste hierin niet remmen in elk geval - op school zal hij ook al zien dat anderen het wél doen en kunnen. Veel meer valt er niet te 'demotiveren' den ik. Wij hebben bij de oudste ook wel bewust moeten oefenen. Ze vond het spannend, dus ik heb er wel een beetje op aangedrongen dat ze aangaf waaróm niet. Wij hadden uiteindelijk de mazzel dat hier m'n broer het haar per toeval leerde uiteindelijk (werkte bij jullie dus niet) . Maar misschien kun je afspraken maken met hem? Even oefenen en dan wat leuks er tegenover..
Gewoon lekker de jongste leren fietsen! Als zij dat graag wilt moet de grote broer hier geen rem in vormen. Mijn broertje wilde ook nooit fietsen. Hij heeft dit pas rond zijn tiende geleerd en pas rond zijn 12e kon hij een beetje redelijk fietsen. Sommige mensen vinden het niet leuk en als ze de noodzaak niet zien kan je ze moeilijk motiveren...
Ik zou de jongste alleszins niet remmen. Als zij graag fietst ... kan ze er niet aan doen dat haar broer niet wil. En wie weet - inderdaad - motiveert het grote broer wel. Al zou ik er niet te hard op rekenen. Hier bij een goeie vriendin ook haar dochter van 6 die totaal niet wil - het ging er afgelopen week nog over. De fiets staat nochtans al 1.5 jaar klaar. Vriendin heeft zowat alles geprobeerd, maar kindlief weigert en is nogal koppig (als ze iets echt niet wil ...). Kind ziet klas- en schoolgenootjes fietsen, maar het doet haar kennelijk niets. Dan maar niet fietsen voorlopig. Is het een optie om bijvoorbeeld een step of een tweedehands loopfiets te kopen? Op korte tochtjes kan hij die dan gebruiken, kwestie dat hij dan niet altijd meer achterop moet.
Kun je niet gewoon een oude fiets kopen, daar de trappers en kettingkast vanaf halen en dat als loopfiets introduceren? Mijn zoon kan dan wel fietsen, maar die is ook zo verknocht aan zijn loopfiets, hij is bijna vier. Maar door zijn lengte is de loopfiets straks echt te klein, zadel wil niet meer hoger en de enige die nog groter is, is de puky XL. Maar dat scheelt maar een paar cm en dat vind ik het niet waard. Ik zat hierover te denken.
Ik snap dat je je jongste nog even wilt laten wachten omwille van je zoon. Maar hoe lief ook, ik denk dat je de jongste te kort doet. En ja, misschien stimuleert het wel. Kun je er geen anderen bij betrekken die wel al fietsen met dezelfde leeftijd? En zachte dwang? Filmpjes laten zien? Je oudste laten zien hoe de jongste het doet? Zijwieltjes eraf? Uitleggen dat hij niet meer bij jou op de fiets kan wegens zijn gewicht en de baby? Succes..!
Ik heb een 4,5 jarige die ook vertikt om te fietsen. Hij kan het alleen al zeker een jaar, had ook een loopfiets. Eerst was de smoes steeds dat hij niet wilde fietsen met zijwielen, dat vond hij voor baby`s. Toen hij eindelijk met zijn voeten bij de grond kon, toen wilde hij het ook niet. Het rare is dat hij dus wel kan, maar hij vindt het niet leuk denk ik.Hij speelt liever met zijn loopfiets, fietst op zijn tractor of loopt desnoods. Ik zou een jonger kind niet afremmen voor haar oudere broer. Want ook met andere dingen kan de ene nou eenmaal sneller iets dan de ander. Dat zal hij wel meer ontdekken.