Hallo dames, Na redelijk veel twijfelen ben ik gisteren voorzichtig begonnen met de eerste fruithap (banaan) en lekker dat hij het vind! Ik heb maar een paar lepeltjes gedaan, maar ik weet zeker dat hij nog meer had gelusten (maar hij is nog zo jong). Dus nu mijn vraag: Moet ik gewoon een paar lepeltjes blijven geven of mag hij ook een half potje hebben van 4+ ? (langzaamopbouwen dan) Wat zouden jullie doen? En wanneer kan ik dan beginnen met groente? Verder krijgt hij 5 flessen van 180/6 met 5 scheppen friso standaard en 1 extra. Maar hij komt steeds eerder voor de fles als hij wakker is, vandaar begonnen met de fruithap.
Ik vind 3 maanden waanzinnig jong om te beginnen met bijvoeden, ook banaan zou ik niet adviseren ivm het verstoppend effect! De darmpjes zijn daar nog helemaal niet aan toe... Snap best dat je niet tot 6 maanden wil wachten, maar dit is echt nog niet gezond!
Ik ben begonnen met 4 maanden, en dan een paar lepeltjes en dat 3 dagen achter elkaar, om te kijken of er geen reacties zijn. Daarna ben ik op gaan bouwen. Omdat je kindje nog zo jong is zou ik het rustig aan doen, dus zoals ik hierboven zei. Misschien heb je er meer aan om meer extra te geven en minder standaard, zodat je kindje minder hongerig is, en evt wat rijstebloem in de laatste fles.
Aaron kreeg al met 3 maanden fruithap en dan deed ik 3 dagen 1 soort 3 dagen niets en dan weer iets anders. Aaron heeft nog nooit last gehad van zijn fruithap en ik maak alles zelf dus weet niet de hoeveelheden uit een potje maar eerst kreeg hij 1 ijsblokje en nu al 2 dus gaat meer worden. Ik gaf hem wat hij wilde maar in het begin stopte hij al vrij snel. En ja de discussie wat goed is voor je kindje of niet, onze ka heeft ons dit advies gegeven en zolang je kijkt naar je eigen kindje dan komt het goed. Wij zijn nog niet met groentehap begonnen eerst rustig aan al het fruit proberen en misschien met 4,5 maanden ofzo groente erbij denk ik. Ik zou ook niet met banaan zijn begonnen maar zolang het bij jou goed gaat waarom niet
De vraag is niet of het goed is of niet maar hoe nu verder. Mijn advies: - stop met fruit en ga groenten geven (zo went je kindje niet aan de zoete smaak van fruit met risico dat hij straks niets anders wil). - geef bijvoorbeeld wortelen of courgette. - Geef alles minimaal drie dagen achter elkaar om goed te kunnen bekijken hoe je kindje reageert. - Bouw het langzaam op (elke dag een lepeltje erbij) - pas wanneer groenten goed gaan, fruit gaan geven en / of groenten gaan combineren - Geef rijstebloem in de laatste fles om wat meer verzadiging te krijgen.
ok hoe nu verder mijn advies dan: STOPPEN tot 5 maanden met de bijvoeding, geniet nog lekker even van het kleine babytje zonder hapjes... hij kan zijn hele leven nog lekker happen... de flessentijd is al zo over voor je... En dan met 5 of liever zelfs 6 maanden beginnen met groente zoals hierboven staat aangegeven...
Dan sluit ik me wederom bij Noatje aan. Mocht je toch door willen gaan met hapjes, dan zou ik idd overstappen op groentes, omdat dat milder is en ik zou 't voorlopig dan nog even houden op een paar schepjes per dag. Pas vanaf minimaal 4 maanden (liever 5 of 6) zou ik 't verder op gaan bouwen, steeds met een paar schepjes.
Hoi, Oke, de reacties zijn erg verdeeld, lees ik al. Ik lees wel vaker dat je beter eerst met de groentes kunt beginnen, vanwege de zoete smaak van fruit. Ik vind dit onzin, omdat de flesvoeding ook zoet is (ik heb het geproefd en vind het erg zoet), dus gewend is hij toch wel aan de zoete smaak. Ik merk gewoon aan Milan dat hij er echt aan toe is, kijkt me het eten uit de handen. Hem de fruithap geven wat hij wil, is geen optie, want hij vindt het zo lekker dat ik bang ben dat hij gewoon door gaat tot het potje leeg is..... Je moet ook niet denken dat ik hem nu al een half potje geef hoor! Gewoon 3 lepeltjes ofzo. Een schep standaard vervangen door een schep extra is geen optie, daar krijgt hij buikpijn en verstopping van, dus kan maar een schep Extra in de fles doen. En rijstebloem is toch ook vanaf 4 maanden pas?
Rijstebloem is idd vanaf 4 maanden, maar dat zijn de 4+ potjes ook Rijstebloem ben ik gaan geven vanaf 3.5 maand, hier was het geen succes, hij vond het vies. ik neem aan dat je kleintje al doorslaapt? Dan zou je evt wat in de eerste fles kunnen doen, zodat hij daar wat langer mee kan doen. Ik ben overigens ook begonnen met fruit. Ik zou wat ik eerder al zei een paar dagen hetzelfde geven en als dat allemaal goed gaat uit gaan bouwen. Mijn zoontje was ook een hongerlapje, hij heeft met bijvoeding tot bijna 6 maanden 5 flessen gehad, extra was hier ook geen optie. Mijn zoontje at toen ik alles had geprobeerd 2 weken later een half potje, toen ben ik hetzelfde gaan doen met groente. Dat was ook 2 weken later een half potje. toen ben ik hele potjes gaan geven. Er zijn wat betreft dit onderwerp altijd verdeelde meningen, je moet doen waar jij je goed bij voelt en kijken naar je kindje. succes!
Wij zijn ook met 3 maanden begonnen met een fruithapje op advies van de huisarts ivm verstopping in de hoop dat het een beetje zou laxeren. Ik heb er ook nooit een "slecht" gevoel bij gehad om met 3 maanden te beginnen (anders had ik het ook niet gedaan ). Als jij graag met een hapje bij 3 maanden wilt beginnen moet je dat ook gewoon lekker doen, maar dat is mij mening! Ik zou zelf alleen niet beginnen met banaan omdat ze zeggen dat dat verstopping kan veroorzaken (maar ook daar zijn de meningen over verdeeld). Ik ben bij 3 maanden met peer begonnen, dat is lekker zacht van smaak en redelijk waterig in vergelijking met de andere potjes. Ik ben begonnen met vijf kleine lepeltjes en heb dit twee weken gedaan, daarna ben ik voorzichting een paar lepeltjes bij gaan geven. Hij heeft nooit een reactie gehad op zijn fruithapjes. Nu hij 4 maanden is, geef ik een heel potje (of vergelijkbare hoeveelheid vers) verdeeld in twee "eetmomenten" op een dag. Als ik een nieuwe fruitsoort introduceer bied ik dit vier dagen achter elkaar aan, zodat hij goed aan de smaak kan wennen.
Hoi, ik snap dat je zegt dat de fles ook goed is maar het gaat niet zozeer om de zoete smaak als wel de zoete smaak die geassocieerd wordt met het lepeltje. Je kunt het onzin vinden maar er zijn talloze voorbeelden van kindjes die na te zijn begonnen met fruit geen zin hadden in de groenten. Het is niet voor niets een breed gedragen advies. Maar jij bent de mama, dus jij maakt de keuzes die het beste zijn voor je kindje. Rijstebloem is inderdaad vanaf 4 maanden maar dat geldt ook voor de potjes. Mijn zoontje kreeg met bijna 4 maanden rijstebloem in de fles en vanaf ruim 4,5 maand groenten. Als je kindje gevoelig is voor verstopping, goed opletten met rijstebloem. Sommige kindjes krijgen hier last van (niet allemaal hoor, mijn zoontje had nergens last van) Trek je niet teveel aan van de meningen over bijvoeden. Het advies is om niet voor 4 maanden te beginnen maar daarop kun je natuurlijk best een uitzondering maken als je daar reden voor ziet. En jouw babietje blijft ie zeker tot ie ruim in de 30 is (hihihihi)
Hallo, Door de adviezen heb ik geprobeerd om rijstebloem in de fles te doen, maar hij vond het afschuwelijk. Hij weigerde pertinent te drinken en als hij wat binnen had, kwam het er net zo hard weer uit. Toen een nieuwe fles gemaakt zonder rijstebloem en de fles ging zo leeg. Das dus ook geen optie.... Verder denk ik: Zouden die 2 weken echt wat uitmaken voor de fruithap?
"Gevaarlijke" vraag hier op het forum. Tja, het advies is 4 maanden ivm de volgroeiing van de darmen maar er zijn genoeg mensen die iets eerder beginnen waarvan de kinderen (ook op latere leeftijd) nergens last van hebben. (twee weken is op 15 weken natuurlijk best veel...) Ik denk dat het advies niet voor niets is en daarom heb ik hem ook gevolgd maar ik kan me ook voorstellen dat je daar van afwijkt om bepaalde redenen. De slechtste reden om te gaan bijvoeden (en die lees je toch regelmatig) is omdat papa en / of mama het leuk lijkt... Daarvan heb ik al regelmatig (ook hier) de negatieve gevolgen gezien (kinderen die heeeeel slecht eten met 8 - 10 maanden)
Hoi, De reden dat wij het leuk zouden vinden, is niet aan de orde. Tuurlijk vind ik het leuk, maar daarom zijn we er niet aan begonnen. Nog een keer het verhaal op een rij: -Milan komt steeds eerder voor de fles, lijkt meer honger te hebben -Milan drinkt 180 cc / 5 scheppen standaard en 1 extra -Tweede schep extra kan niet, krijgt buikpijn en verstopping -Rijstebloem gaat niet, vindt hij niet lekker en spuugt het er weer uit -Rekken gaat ook niet, gaat er overstuur van huilen Dit zijn dus de redenen dat ik met de bijvoeding begonnen ben. Ook kijkt hij ons heel verlekkerd aan als we zitten te eten, plus hij kwijlt heel veel. Meer in zijn flesje kan ik niet geven, hij zit al aan zijn tax. Dus al met al denk ik dat ik er goed aan heb gedaan om al te beginnen met bijvoeding. Ik zou het andes ook niet meer weten....
Hi Amanda, Mij hoef je niet te overtuigen hoor. Ik denk dat jij het beste weet wat goed is voor jouw kindje. Misschien nog twee tips: - je kunt kijken of alleen extra (dat is voor hongerige kindjes neem ik aan?) helpt. Wij gaven Nutrilon Forte voor hongerige kindjes en dat hielp voldoende tot ruim in de 4 maanden maar hier werd niet gespuugd - denk nog eens na over de groenten of bel je CB hier eens over... wie weet hebben zij nog een goeie tip Verder...? Lekker genieten van je etende kleintje!
Amanda, probeer eerst voeding voor hongerige baby's. Dat kan heel veel schelen. Als dat niet werkt dan kun je altijd nog over naar de fruit hap. En ter informatie: "verlekkerd" kijken naar wat jullie eten zegt helemaal niets over zijn behoefte. Een kindje van 3,5 maand heeft nog niet het vermogen om te denken dat hij dat ook lekker zou vinden. Ze vinden alles interessant wat je in je handen hebt of in je mond stopt. En kwijlen zegt al helemaal niks over extra te willen eten. Op deze leeftijd werken de speekselklieren van babies heel hard, daarom kwijlen ze zo. En als je toch wil gaan bijvoeden: Ik zou echt nog even 2 weken wachten. Wat is nou 2 weken? Echter, voor zo'n kleine baby kan twee weken wachten met bijvoeding van belang zijn ivp rijping van darmpjes.
Hoi, Oke dan wacht ik nog even. Echter alleen extra heb ik al geprobeerd, maar hij krijgt hier buikpijn en verstopping van. Dus dat gaat niet werken. Ik bel het CB morgen wel op. Bedankt voor de reacties!
ja je krijgt veel commentaar op eerder groente en fruithapjes geven aan de andere kant wat dacht je wat de beebjes vroeger kregen??? tis tegenwoordig allemaal volgens de cijfertjes van.... ja van wie eigelijk??? een of andere professor!!! wat denk je ieder kindje is anders de ene zijn de darmpjes bij 3 maandjes volgroeid en bij de ander bij 6 maanden!!! waarom adviseert de huisarts bij verstopping fruithapjes ook al is je kindje 3 1/2 maand??? omdat ie het slechtse voor met je kindje heb... nee natuurlijk niet, ik vind dat zulke dingen gewoon als moeder moet aanvoelen!!! als je geen reden hebt om bij te voeden prima, maar zie jij als mama dat je kindje honger blijft hebben en geen voldoening meer aan zijn fles heeft moet je dan maar de standaard cijfertjes navolgen??? en zoals onze levi die in 5 dagen niet gepoept heeft en na zijn fruithapje peer-sinaasappel heeft ie binnen een half uur ontlasting!!!! we hebben veel geprobeerd, speciale voeding voor moeilijk poepende kindjes, joh.broodmeelpitten kreeg hij al voor reflux, lactulose, olie in de fles, thermometer, zelfs klysma's heeft de dokter hem gegeven!!! nu met de keukenmachine maak ik zelf fruithapje en ja hoor bingo!!! meiden volg je gevoel en niet die standaard cijfertjes
Amanda: Doe alsjeblieft gewoon wat jou idee je ingeeft..! Sommige kindjes zijn er eerder aan toe, Veel kinderartsen hier in ned. geven het advies bij 3 maanden te beginnen.In amerika beginnen ze normaal met 3 maanden met een paar hapjes van allerlei dingen om te wennen.. In feite is het ook veel logischer om met een paar kleine hapjes te beginnen en dan op te bouwen. Als beginnen met een half potje of heel potje. Colin krijgt nu al een week een fruithap.(aankomende dinsdag 3 maanden) en nu ga ik daar een hele boel reactie opkrijgen natuurlijk. Jammer dan.. Wij en (ook het cb trouwens) weten dat hij er aan toe is , colin gaat ontwikkeling en groei e.d. volledig op met een baby van 4 maanden. Icl. zitten, tanden enz. Hij laat zelf 5 uur tussen de voeding en krijgt 4 x 235 cc voeding voor hongerige baby's + nutriton vanwege reflux, daarnaast 10 -200 cc (net wat hij wil) water + nutriton + scheutje roosvice en dus ook ong 10 lepeltjes NU (begonnen met 3 ) fruithap.. Ja fruit ja, geen groente. Aangezien colin ook zantac krijgt enz, heb ik zoiezo niet een idee dat groente en probleem wordt. VOLG JE EIGEN GEVOEL! En zit niet zo gebeiteld op maanden met zijn allen ze kunnen er niet opzetten "ergens tussen de 3 en 6 maanden kunt u dit gaan bijgeven als u kindje er aan toe is"