eerste fruithapje hoe doe ik dat?

Discussie in 'Voeding' gestart door joseetje26, 11 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    Hallo meiden.... beetje stomme vraag..

over een maandje willen we met een klein fruithapje beginnen maar ik weet totaal niet hoe we dat aan moeten pakken...

met welk fruit kun je het beste beginnen? en moet je dat tot een gladde massa pureren?

sommige fruitjes zoals kiwi,s en aardbij hebben van die hele kleine pitjes is dat erg???

ik neem aan dat je niet meteen een heel bakje geeft maar eerst gewoon een klein lepeltje???? moet je dan bijv een dag wachten om te kijken hoe haar darmen erop reageren????
    en hoe vaak geef je dan zo,n fruithapje... iedere dag of om de dag???? en hoeveel geef je dan als je kindje eraan gewend is?

zijn er fruitsoorten die je beter niet kunt geven? en mag het ipv fruit bijvoorbeeld ook een groentepapje zijn van bijv worteltjes /tomaatjes etc...

sorrie voor mijn vragenvuur

gr Jose

2. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Aarbei en kiwi is niet aan te raden, omdat het voedingsallergie kan uitlokken.

Ik heb tot 6 maanden gewacht en toen hele banaan en rijpe peer en pruim gegeven.
    Jullie beginnen in Nederland eerder met bijvoeding. Ik zou dan met banaan, pruim, gekookte peer en gekookte appel beginnen. Mixen tot een glad papje.
    Begin met een paar dagen achter elkaar één soort fruit te geven.

3. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    jamie kreeg toen hij 3 naanden e=was zijn eerte fruitpapje. dit uit een potje! super makkelijk dus!
    je an ook eerst mey groenten beginnen, wat jij het fijnste vind.
    ik hgeb jamie gewoon meteen de hoeveelheid gegeven die hij zelf opkon en niet maar 1 of 2 lepeltjes, maar jamie heeft hele goeie darmen! als jou kindje al heeel veel last heeft van krampen nu, dan zou k beginnen met een paar lepels.

in principe mogen ze elke dag een potje fruit en groenten, ik ben begonnen met eerst een potje groenten en een week later een potje fruit erbij

4. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
  5. PollekePiek

PollekePiek Actief lid

19 jul 2009
    128
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wachten tot je kindje 6 maanden is ;) Voor die tijd is de kans op allergieen aanzienlijk groter! Het voedingsschema wat mijn voorganger plaatst heb ik zelf ook aangehouden, overzichtelijk en duidelijk!

6. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.186
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ik ben begonnen met een paar dagen peer en daarna een paar dagen achter elkaar appel en banaan. Zo langzaam aan opbouwen.

Groente begonnen met wortels vanaf dinsdag. Morgen beginnen we met broccoli. Tot nu toe vindt meneer het heerlijk:).

Maar ook zo verschillend wat er wordt gezegd over wachten tot 6 maanden. Ik was vorige week op het CB en ons zoontje was toen 5 mnd en 1 wk om precies te zijn. Wij gaven 2 weken beetje fruit en we mochten ook gaan beginnen met groenten. De arts van het CB zei het zelf. Dus lijkt mij dan toch ook goed te zijn voor de 6mnd?

7. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik wou ook net je verwijzen naar het voedselintroductieschema van borstvoeding.com. Ook geschikt voor flessenkindjes!
    Wij wilden eigenlijk wachten tot 6 maanden, maar mijn zoontje is er zoooooo aan toe dat hij nu 2x een stukje groente heeft gekregen (5,5 maand oud). We geven hem dan gewoon een stronkje broccoli of een wortel in z'n handen en laten hem daar een beetje mee aanmodderen. Hij vond het niet lekker, maar wel erg leuk om er mee bezig te zijn. Hij was heel ingespannen aan het kijken, voelen, likken, proeven, sabbelen, had het er superdruk mee op zijn manier. En wat mij betreft is dat voorlopig ook prima, het is tenslotte ook maar bijvoeding.
    We laten hem nu een beetje kennismaken met ons eten, en dat hij er nog niks van binnenkrijgt is niet erg.
    Ik herinner me trouwens van mijn oudste kind dat werd geadviseerd om te beginnen met groente, omdat fruit vaak een wat scherpere smaak heeft en meer reactie kan uitlokken. Ik weet alleen niet meer waar die info vandaan komt, helaas.

8. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

maar waarom zijn er dan potjes vanaf 4 maand? Ik dacht dat het wel goed was met 4 maand af en toe al wat fruit te geven. Maar dat is dus niet altijd zo? Moet je dan kijken wat de cb ervan zegt? het lijkt me dat als je kind al allergisch is je het beste langer kan wachten.

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

wij zijn begonnen met groente/fruit toen anne ons het eten uit de mond begon te kijken.. dat was ietsje eerder dan 6 maanden
    maar die 6 maanden zijn ook meer omdat ze graag willen dat je 6 mnd lang enkel borstvoeding geeft

flessekindjes krijgen soms al vanaf 4 maanden vast voedsel volgens mij.

nahja.. wij combineren flessen en borstvoeding.. dus ook hapjes zelfgemaakte appelmoes (zonder suiker dus) vanaf iets eerder dan 6 maanden
    perenmoes is ook lekker.. (waren anne en wij ook redelijk verslaafd aan)
    banaan is lekker makkelijk.. alleen even prakken.
    en dan inderdaad paar dagen hetzelfde.. kijken hoeveel ze er van lust
    ene kindje vind het geweldig.. andere moet er niets van hebben
    en in dat laatste geval kun je gewoon even wachten of ze het een maand later dan wel zou willen.

en dat schema van borstvoeding.com is ideaal om te zien wat ze wel/niet mogen
    en verder hebben wij thuis het Opperdepop-boek van AH staan
    daar staan ook allerlei lekkere en leuke recepten in die neit altijd even voor de hand liggen :)

10. ikke22

ikke22 Actief lid

1 sep 2009
    198
    0
    0
    Ik ben zelf al begonnen met de kleine fruithapje geven... Een paar lepeltjes. Ze vind het heerlijk ;). Ze heeft ook geen last van der darmpjes daarvan.
    Je geeft aan dat je over een maandje wilt beginnen met het fruithapje... Dan is je kleine 4 maandjes. Ik vind dat wel kunnen. Er zijn niet voor niks pot fruithap en groentehap te koop voor 4+ (4 maanden). Het staat duidelijk op het potje. Als het niet goed zou zijn voor de kleine dan had het er ook niet op gestaan ;).

het is wel belangrijk dat als je zelf een fruithapje maakt, dat het dan heeeel goed is gepureerd;). Het liefst door een zeef heen.
    En welk fruit... ik koop alleen potje... en daarin zit alleen banaan of alleen peer en ook gemengd fruit (appel,sinaasappel en banaan/sinaasappel,peer,banaan en druif). Dez potjes zijn allemaal voor 4maanden. Misschien dat je een beetje dat soort fruit kunt nemen.

Ik geef de kleine elke dag 2 keer een paar hapjes, sochtends en savonds. Met 1 potje doe ik ongeveer 2 dagen (wil het ook niet langer open bewaren)

Inprincipe kan je ook en groentehapje geven. Er zijn namelijk ook potjes voor 4 maanden :p en zoals ik al zei als het niet goed was geweest voor een kleine dan had het ook niet in de winkel gestaan ;). Worteltjes zouden idd een goed begin zijn.
    Ik zelf geef mijn kleine nog geen groentehapje, wil haar eerst aan het fruit laten wennen. Misschien volgende maand een groentehapje erbij.

En voor de rest.... Doe wat je gevoel je ingeeft ;););)

11. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Je kindje is 3 maanden geen 4....!!!

Dit staat er op de site van Nutricia waar jij dus potjes van geeft: Je kunt starten met bijvoeding als je kind tussen de 4 en 6 maanden oud is. Niet eerder! Het beste moment om te starten verschilt van kind tot kind. En hoe zit dat met jouw kind, is hij al toe aan een lekker hapje?

Geef je kind geen bijvoeding voor de leeftijd van vier maanden, ook geen rijstebloem. De darmen van je kind zijn er dan nog niet aan toe. Moedermelk en/of flesvoeding geeft je kind de eerste maanden alles wat hij nodig heeft. Meer is dan nog echt niet nodig.

Het heeft voor je kind geen voordelen om eerder te starten!

Wanneer kan ik beginnen met bijvoeding

12. PollekePiek

PollekePiek Actief lid

19 jul 2009
    128
    0
    0
    NULL
    NULL

Tsja, er mag geen reclame voor worden gemaakt, wettelijk bepaald.. dus dat zegt mij ook alweer genoeg. Er is zoveel op de markt wat niet goed is voor kinderen..
    En het CB zegt zoveel.. ze zeiden tegen mij dat ik met 3 maanden moest stoppen met borstvoeding, gelukkig ben ik verstandiger dan dat ;)

13. Keiko

Keiko Actief lid

28 jul 2008
    497
    0
    0
    Dit soort redenering kun je maar beter uit je hoofd zetten. Het wordt veroorzaakt door een onbewust kinderlijk geloof in een beschermende hogere macht. Die is er niet. Fabrikanten van kindervoeding, kinderspeelgoed, kinderverzorgingsproducten, noem maar op, zijn er niet op uit om jouw kindje zo goed mogelijk te verzorgen. Daar zijn ze zelfs totaal niet in geinteresseerd. Waar ze op uit zijn is domweg het maken van zoveel mogelijk winst, en als dat kan door over de ruggen of desnoods lijken van kinderen te gaan, zullen ze dat doen.
    In de praktijk valt het allemaal reuze mee met de kindvriendelijkheid en kindveiligheid, maar dat komt domweg doordat dat het beste verkoopt, niet omdat ze dat zelf het belangrijkste vinden. Al zullen ze dat zelf natuurlijk wel zo brengen, want ook dat is weer goed voor de verkopen.

14. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Waarom het al vanaf 4 maanden te koop is? Omdat de fabrikanten dan 2 maanden langer hun potjes aan jou en andere moeders kunnen slijten. Kinderen hebben tot 6 maanden helemaal niets anders nodig dan melk, daar zit alles in, ook bij kunstvoeding. En van 6 maanden tot 1 jaar is het goed om te beginnen met bijvoeding, maar ook dan haalt een baby nog steeds het grootste deel van zijn voedingsstoffen uit melk.
    De redenen dat wordt aangeraden om met 6 maanden te beginnen zijn:
    - vanaf een maand of 6 zijn de darmpjes van een baby dusdanig ontwikkeld dat hij vaste voeding kan verwerken
    - vanaf een maand of 6 heeft een baby soms meer behoefte aan ijzer dan dat in bv of kv zit
    - als je er veel later mee begint, hebben baby's soms moeite om het nog te leren, rond 6 maanden zijn ze er vaak echt klaar voor en er aan toe (dat zie ik bijv. heel erg bij mijn zoontje van bijna 6 maanden, die wil echt zoooooo graag)

Al deze dingen gaan dus rond een maand of 6 spelen en daarom wordt dat over het algemeen gezien als het beste moment om te starten met bijvoeding.

Ik zou zeggen, kijk echt eens bij die eerder gegeven link naar het voedselintroductieschema. Die site is heel erg op bv gericht, dus daar moet je misschien even doorheen prikken, maar de feiten die er staan over vaste voeding gelden natuurlijk voor alle babies, niet alleen voor de bv-babies.

Deel Deze Pagina