Eerste fruithapje; hoe pak ik dit aan?

Discussie in 'Voeding' gestart door Elleke, 21 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elleke

Elleke Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.835
    170
    63
    Hoi hoi!
    Sorry, misschien wel een hele domme vraag, maar omdat het ons eerste kindje is weet ik nog niet echt hoe ik dit aan 'moet pakken':

Ons meisje is nu 4 maanden geweest en ik geef sinds 3 dagen rijstebloem 's morgens. Dit om haar wat te laten wennen aan de groentehapjes. Nu waren we van plan om binnenkort te gaan beginnen met haar eerste groentehapje. Wij beginnen hiermee, omdat ikzelf allergisch ben voor fruit en wij dus nog niet met fruithapjes mogen beginnen.
    Mijn eerste vraag:
    * Is er een een aantal dagen/weken voor dat je rijstebloem gebruikt, voordat je over gaat op het groentepotje?
    * Als we haar groente gaan geven, moeten we dan ook gewoon 's morgens de rijstebloem erbij gaan geven?
    * Hoeveel en hoevaak geef je je kindje het eerste fruithapje?
    * Geef ik de groenten warm of koud?

Sorry voor al m'n onwetende vragen, maar hopelijk hebben jullie er een antwoord op voor mij! :)

2. Djooys

Djooys Niet meer actief

Zelf ben ik gewoon begonnen met 6 maanden... Nooit rijstebloem gegeven, omdat dat in mijn ogen niet nodig is...
    Als jij een fruitallergie heb zou ik gewoon bij 6 maanden bijvoeding geven en dan eerst rustig aan starten met groenten.
    En pas als een paar soorten groenten goed gaan, met fruit beginnen.

Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Schema - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden

Als je dit schema een beetje volgt is de kans dat ze ergens op reageerd ook kleiner...

Succes!

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Als jij allergisch bent voor fruit en je kindje komt niet boven de maximum aan kv uit, zou ik tot 6 maanden wachten met de bijvoeding.
    Daarmee verklein je de kans op allergieen bij je dochter.

4. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Ik heb 1 week rijstebloem gegeven en dat krijgt hij nu nogsteeds sochtends en savonds. Tussen de eerste en tweede voeding krijgt hij zn hapje. Mij is verteld dat ik de eerste hapjes beter smorgens kon geven zodat je goed kan zien hoe er op gereageerd word. Gaf eerst een paar hapjes en steeds een beetje meer. Ennn drie dagen tzelfdr geven dan een dagje rust en dan t volgende proberen.

5. adi

adi Niet meer actief

Heb je bij het cb aangegeven dat jij een fruitallergie hebt (voor welk fruit)? In dat geval moeten zij je adviseren om nog te wachten met bijvoeding.
    Het maakt in principe niet uit wat je nu als bijvoeding geeft, het is een belasting voor de darmen van je dochter. Helemaal omdat jij bekend bent met voedselallergie.

6. Anna27

Anna27 Fanatiek lid

7 feb 2011
    2.484
    0
    0
    Nooit geweten dat je rijstebloem kunt gebruiken als voorbereiding op hapjes...
    Wij zijn ook pas met 6 maanden begonnen, en dan wel eerst met fruit, maar dat maakt in principe niks uit. Het eerste jaar is het puur nog proeven namelijk (de voedingsstoffen halen ze nog uit de melk, dus hoeven ze daarnaast geen volledige maaltijd te hebben).

Als ik jou was zou ik tot 6 maanden wachten (zeker met het oog op allergie), en dan iedere dag op een vast moment een paar hapjes proberen. Groente lauw, en fruit natuurlijk koud.
    Zolang je niet boven het maximum aan melk zit (ik ga er dan even vanuit dat je kv geeft), is rijstebloem niet nodig.

7. Elleke

Elleke Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.835
    170
    63
    #7 Elleke, 21 jan 2012
    Laatst bewerkt: 21 jan 2012
    Bedankt voor jullie reacties!
    Nee, ze hebben nooit gezegd op het CB dat ik beter tot 6 maand kon wachten, heb wel gezegd dat ik een fruitallergie hebben en daarom adviseerden ze om te beginnen met groentehapje bij 4 maand. Maar dan wacht ik zeker tot 6 maand. Maar ik heb nu al wel 3x een morgen rijstebloem gegeven. Kan ik hier 'zomaar' mee stoppen?

8. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Niet zo netjes van het cb. Hadden ze je op moeten wijzen.
    Maar ik zou gewoon alles laten staan. Rijstebloem is in principe niet nodig zolang je niet aan de max van kv zit.
    Straks met 6 maanden zou ik idd met groente beginnen en 3 dagen lang hetzelfde geven. Bij geen reactie wat anders.
    Na 3 groentes voorzichtig met fruit beginnen.

Deel Deze Pagina