Eerste genen voor ADHD gevonden

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Angel1980, 3 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.007
    899
    113
    Ik heb een paar keer verkeerd gequoted in bovenstaande berichtje, maar ging niet anders op telefoon
     
    Treez vindt dit leuk.
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Nou hier hetzelfde. 3 dagen na beginnen met medicatie: mama ik heb eindelijk tijd om na te denken met die pilletjes.
     
  3. wuppie 01

    wuppie 01 Fanatiek lid

    1 jun 2007
    1.817
    10
    38
    fijn dat er weer wat meer duidelijk is. Ik heb er thuis 3 (incl man) met adhd.
     
    Angel1980 vindt dit leuk.
  4. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Hopelijk gaat er steeds meer bekend worden mbt erfelijkheid/ genen.
    Dat we dan ook klaar zijn met de welbekende opmerkingen..

    Zoontje met autisme maar ook absoluut een vlaagje adhd.
    Je moet hem gewoon strenger aanpakken/ Als het mijn kind was dan
    En wat onze IOG begeleidster laatst vertelde over haar vriendin: Tja, als alle kinderen vanaf de geboorte gezonde voeding zouden krijgen, was jouw werk niet meer nodig he! :eek:
    Natuurlijk de klassieker: hij is gewoon wat druk.
    Vaccineren is sowieso de boosdoener.
    Heb je hem nog niet laten ontgiften?

    En zo verder.

    Grrrrr
     
  5. Treez

    Treez Niet meer actief

    Mijn eerste keer medicatie was echt een hele mooie ervaring. Er kwam een soort rust over mij heen en ik weet nog dat ik door de stad liep en er voor het eerst van genoot. Normaal was ik na een uurtje stad helemaal op en flinke hoofdpijn door alle prikkels. De hele tijd ging er door mij heen dat ik eindelijk kon doen wat ik echt wilde doen zonder een soort slaaf te zijn van mijn eigen impulsen. Voor mijn gevoel lag toen de wereld aan mijn voeten. Ik heb sindsdien zoveel bereikt en ik gebruik nu mijn adhd-kenmerken ook in positieve zin. Het kan beperkingen geven in het moeten voldoen aan de eisen van onze huidige maatschappij, maar ik zie het zelf niet meer als een stoornis.

    Iets andere woorden dan je dochter, maar ik snap het gevoel bij medicatie van haar heel goed :).
     
    Angel1980, tuc, famofthree en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Herkenbaar, onze dochter smeekt ook om haar pilletjes!
     
    Treez vindt dit leuk.
  7. wuppie 01

    wuppie 01 Fanatiek lid

    1 jun 2007
    1.817
    10
    38
    Mijn dochter omschreef het als. er zitten allemaal kamertjes in mn hoofd en ik kan nu het goede kamertje open doen. de informatie vinden in haar hoofd.
    Dit zelfde kind zei toen ze 3 was na een uitbarsting "er zit een boos meisje in mn hoofd "

    Man kan nu wel aan alles beginnen wat hij wil doen ipv niet weten waar te beginnen en vervolgens moe neer te ploffen.
    Alleen het plannen en eerst iets helemaal afmaken is nog een puntje
     
    Treez vindt dit leuk.
  8. wuppie 01

    wuppie 01 Fanatiek lid

    1 jun 2007
    1.817
    10
    38
    Verschrikkelijk dit en helaas komt het nog geregeld voor
     
  9. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Mijn dochter is sinds kort begonnen met Concerta. Zij kan niet onder woorden brengen wat voor verandering zij merkt, maar de omslag in gedrag als ze haar medicatie ingenomen heeft is wel iets wat ons ontzettend opvalt. Zonder medicatie is ze gewoon inderdaad echt een slaaf van haar impulsen, heel vermoeiend en vervelend, voor ons maar zeker en vooral ook voor haar, want ze doet en zegt constant dingen waarvan ze weet dat het niet mag, maar ze kan de impuls gewoon niet bedwingen. En met medicatie, halleluja, ze kan spelen! Het klinkt te stom voor woorden, maar ZE KAN SPELEN MENSEN! Hoe leuk is dat :D.
     
    Riene, Syane, spruitje80 en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.972
    7.902
    113
    Vrouw
    Is een slechte motoriek iets wat altijd voorkomt bij adhd en autisme of kan de fijne motoriek ook alleen minder zijn in de spraak?
     
  11. Treez

    Treez Niet meer actief

    Kan, maar hoeft helemaal niet.

    Psychologen/ psychiaters proberen mensen te vangen in een ‘label’ zoals adhd. Het blijkt echter steeds meer dat er binnen de labels behoorlijk individuele verschillen zijn. Ik denk zelf dat dit o.a verklaard wordt door de hoeveelheid genen die betrokken zijn icm de verschillende omgeving waarin mensen opgroeien. Bij de een zullen er genen zijn met een algehele slechte motoriek, bij de ander enkel spraakproblemen en bij de ander geen motorische problemen. Het kan best dat de eerste grote planningsproblemen heeft, wat ook tot uiting komt in het slecht plannen van de motoriek en dat laatste juist ergens anders weer slechter op scoort enz.

    De laatste jaren is binnen de psychologie de netwerktheorie heel erg in opkomst. Uiteindelijk gaan we denk ik af van het labelen en krijg je een echt op maat gemaakte diagnose. Voor wie het interessant vindt http://www.uva.nl/content/nieuws/persberichten/2013/08/nieuwe-netwerktheorie-voor-psychische-stoornissen.html
     
  12. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.972
    7.902
    113
    Vrouw
    Wat een goed stuk om te lezen! Ik heb de DSM4 altijd raar gevonden. DSM5 ben ik niet zo bekend mee. Ik denk dat dit zeker een stap in de goede richting is.
     
  13. Treez

    Treez Niet meer actief

    Ik vind dit zelf ook erg interessant. Ik probeer de ontwikkelingen op dit gebied zoveel mogelijk bij te houden, maar het gaat zo rap dat het soms niet lukt.

    De dsm 5 is mogelijk nog erger dan de dsm IV (vind ik). Er zijn weer hele groepen nieuwe psychiatrische patiënten plotsklaps bijgekomen o_O. De verwachting is dat dit de laatste dsm zal zijn. De coördinator (Allen Frances) van de vorige editie laat zich ook zeer negatief uit over de nieuwe versie, maar ook over zijn eigen aandeel in de oudere versies. Hij vindt zelf dat hij enorm de fout is in gegaan met de dsm IV en dat dit tot zijn afgrijzen verder is doorgezet in dsm 5. Hij heeft er nu zijn levenswerk van gemaakt om dit recht te zetten. Hij heeft daar een super interessant en fijn leesbaar boek overgeschreven. Er zijn ook interviews van de man te vinden op YouTube etc. Zijn kijk erop vind ik heel boeiend.
     
    marb vindt dit leuk.
  14. Jessie80

    Jessie80 VIP lid

    3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Heeft iemand toevallig een pdf van het artikel en zou diegene dat via pb willen versturen?

    Ik heb zelf in mijn PhD onderzoek gedaan naar genen die betrokken zijn bij schizofrenie en vind dit zeer interessant.
    Ook omdat onze oudste diagnose ASS heeft met kenmerken van ADHD.

    En het klopt dat je altijd wel iets vindt wanneer je 20.000 genen onderzoekt maar ik neem aan dat bij een publicatie in Nature Genetics de statistiek wel snor zit (zijn verschillende methodes om hiervoor te corrigeren).
     
  15. Noxe

    Noxe Fanatiek lid

    30 jun 2018
    1.682
    1.709
    113
    Vrouw
    Utrecht
    @Jessie80 ik kan je wel het complete paper sturen als je wilt. Zie pb, hopelijk ging dat goed want het is de eerste keer dat ik een pb stuur :D
     
    Jessie80 vindt dit leuk.
  16. Luuz

    Luuz VIP lid

    16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Daar ben ik ook wel benieuwd naar. De oudste heeft vermoedelijk adhd en ik ben zelf net met een opleiding psychologie begonnen.
     
  17. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Wauw. Die mag wel eens even een cursus statistiek en onderzoeksmethodologie gaan volgen! Wat een totale onzin zeg. Dan heb je er niet veel van begrepen... :confused:
     
    Treez vindt dit leuk.
  18. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ow die wil ik ook wel graag lezen. :D
     
  19. Jessie80

    Jessie80 VIP lid

    3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Quote uit paper:
    In total, 304 genetic variants in 12 loci surpassed the threshold for genome-wide significance (P<5 × 10−8; Fig. 1, Table 1 and Supplementary Fig. 3).

    Dus dat is wel oké. Odds ratios zijn wel minimaal afwijkend van 1 dus ik ben erg benieuwd naar de volgende cohort studies die vast en zeker gaan volgen.
     
    iMoeder, Angel1980 en Treez vinden dit leuk.
  20. Angel1980

    Angel1980 Niet meer actief

    Interessant, nooit geweten dat er zoveel ontevredenheid is over de nieuwe DSM. Ik ga het opzoeken op YouTube en het boek lezen.
     

Deel Deze Pagina