Ik vind het fijn om te weten wie er bij komt poetsen, en mocht er iets zijn, dan heb ik in ieder geval de gegevens die op het legitimatiebewijs staan
Helaas... mijn kandidaat heeft net afgezegd. Ze vond het toch wat te ver weg...en dat terwijl ik in mijn advertentie en onze mailwisseling duidelijk mijn woonplaats genoemd heb. Jammer! Mijn zoektocht gaat nog even verder...
Dat is balen... Had je nog meer reacties op je advertentie? Ik ben benieuwd vanavond, ik hoop dat het klikt en ze gelijk aan de slag kan. Zijn wij klaar met poetsen
Hou Linda, hoe is jouw gesprek gegaan? Ik heb nog meer reacties ontvangen ( heb vandaag ook nog een briefje bij de plaatselijke ah opgehangen). Ik denk dat ik drie dames uitnodig voor een gesprek.
Ik snap de proeftijd van een maand niet (heb niet alle reacties gelezen dus kan zijn dat dit al gevraagd is) Ik heb tijdens de zwangerschap van onze jongste een schoonmaakster gehad voor onbepaalde tijd en toen het niet nodig was heb ik gewoon aangegeven dat dit haar laatste maand was. Wat doe je dan na een proeftijd? Ga je haar een contract aanbieden? nee toch lijkt me. Je spreekt gewoon af met welke frequentie de schoonmaakster komt en als het niet nodig is of niet klikt geef je gewoon aan dat je om persoonlijke redenen moet stoppen met de samenwerking per volgende week/maand etc...
@ happyglow: de proeftijd is meer om aan te kijken of we beiden tevreden zijn. Het is een duidelijke afspraak die gemaakt wordt voor ik gebruik maak van haar diensten. Natuurlijk kan ik ten alle tijden stoppen met de hulp omdat ik geen contract met haar afsluit. Ik vind het wel zo netjes om een afspraak te maken voor een proefmaand en daarna samen te evalueren of we beiden nog tevreden zijn.
Prima gesprek, ze is net weg. En begint volgende week Gewoon alles doorgesproken. Duidelijke afspraken wat minimaal moet gebeuren en de rest wisselt gewoon; wanneer iets nodig is laat ik een briefje achter.
Fijn Linda! Lekker dat ze volgende week al kan beginnen. Heb je nog tips waar ik op kan letten tijdens het gesprek? Ik heb volgende week vrijdag drie gesprekken gepland met drie totaal verschillende vrouwen....ben benieuwd!
Deze week is er voor het eerst iemand hier geweest te poetsen. Voor 3 uur, en dan elke week. Ik denk niet dat het heel veel helpt, eerlijk gezegd, om maar 1 x in de twee weken iemand voor drie uurtjes te hebben. Dan zal je zelf ook nog veel moeten doen. Hier is ze.maandag geweest, en heb zelf toch ook al weer moeten stofzuigen en dweilen. Zo snel wordt alles weer "vies".. Met een hondje, man en baby. Hoeveel betalen jullie per uur als.ik vragen mag?
Nee niet echt een gouden tip. Laat ze zelf eerst vertellen wat zijn verstaan onder schoonmaken / hun aanpak en zorg dat je zelf weet wat je minimaal gedaan wil hebben. Ik heb afgesproken dat ik dit weekend nog een mail stuur met wat afspraken over betaling/schema/ sleutel etc. Spreek ook af wat je doet met vakanties van haar en jezelf Dat was het wel geloof ik...
wij betalen 12,50 per uur. Om de week hulp lijkt mij ook geen zoden aan de dijk te zetten trouwens... Maar goed ieder voor zich
Ik betaal ook EUR 12,50 per uur en ze komt 2 uurtjes per week. Ik haal elke dag de stofzuiger door de woonkamer (heb twee katten) en doe wat doordeweeks nog echt nodig is (kookplaat, toilet, was), maar alle reguliere wekelijkse en tijdrovende dingen worden door haar gedaan. Heerlijk vind ik het! Het is veel geld, maar voor mij meer dan waard.
Ja dat klopt. Het is ten slotte een luxe om hulp te hebben in de huishouding. Mag ik vragen wat je wilt dat ze doet en waarom je dan niet kiest voor elke week 1.5/2 uur? (puur nieuwsgierig, geen oordeel)
Haha dat zei mijn man ook al. Maar het lijkt mij (is puur mijn visie) dat je in twee uur zo weinig echt aan kan pakken. Takenpakket voor 3 of 4 uur in de twee weken: boven stoffen, zuigen en dweilen, de trappen stofzuigen, de wc's doen, bedden verschonen (in die week dat ze niet komt doe ik dat zelf) beneden stoffen, stofzuigen en dweilen en de deuren afnemen met een sopje en mocht er dan nog tijd over zijn een extra klusje zoals de ramen zemen of de keuken soppen ( keuken maak ik sowieso elke avond na het koken al schoon). Stofzuigen moet ik beneden toch al elke dag, dat zal niet veranderen met een hulp in huis. Ook de wc's zal ik nog een keer of twee zelf moeten doen in de week. Ik ben tevreden als er één keer in de twee weken boven gestofzuigd wordt. De badkamer ( wastafel) kan ik in die ene week dat ze niet komt zelf wel bijhouden. Was en strijk doe ik ook zelf. We gaan het eerst maar eens proberen, als blijkt dat ik nog erg veel zelf moet doen in huis kan ik alltijd nog vragen of de hulp elke week kan komen. @ Nati: ik ben heel erg nieuwsgierig wat jouw hulp in die twee uur per week doet.
Wat ze iedere week doet: drie verdiepingen + trappen stofzuigen, badkamer van top tot teen, wc beneden, beneden dweilen en stoffen en de keukenkastjes afnemen. Daarnaast zo'n drie kwartier per week variabel: boven stoffen, boven dweilen, deuren afnemen, ramen zemen, plinten afnemen. (en vast nog wat ik nu vergeet). Dat zijn dingen die wij ook niet elke week doen... En daarnaast kunnen we altijd een briefje neerleggen als ze iets extra's moet doen. We gaan gewoon kijken hoe het loopt. Bevalt het: prima en anders moeten we wat aanpassen. Bedden verschonen, de was, aanrecht, fornuis, koelkast doen wij zelf. Dat zijn dingen die ik toch elke dag doe of die te bewerkelijk zijn. Een koelkast schiet bijv. niet op: kost veel tijd en je vind alles op een andere plek terug Als je toch voor elke week zou gaan; kies wat je minimaal gedaan wilt hebben en waar je de grootste hekel aan hebt
Wekelijks: - keuken: aanrecht, kookplaat en tegels achter kookplaat schoonmaken en overal een nat doekje overheen (vuilnisbak, vaatwasser, magnetron enz.) - woonkamer: stoffen, stofzuigen (incl, bank en zitjes vanwege de kattenharen) en dweilen - toilet beneden schoonmaken - trap naar boven stofzuigen - kinderkamer: stoffen (incl. bovenkant kledingkast en alle plankjes, bedje enz.), stofzuigen en dweilen - badkamer: douche, wastafel en -meubel, spiegel achter wastafel en toilet schoonmaken. - slaapkamer: stoffen en stofzuigen Maandelijks: - zolder en vaste trap naar zolder stofzuigen (is washok en logeerkamer, wordt niet veel gebruikt) Als ze tijd over heeft: - tegels en voegen in de badkamer schrobben - lades van de keuken uitruimen en soppen - meubels aan de kant en daaronder stofzuigen en dweilen - vaatwasser en magnetron van binnen schoonmaken Wat ik (liever) zelf doe: - bedden verschonen - de was incl. strijken - ramen lappen Mijn hulp werkt als een bezetene en ze doet alles echt 1000 keer beter en grondiger dan ik! Ik verbaas me er altijd over hoeveel zij gedaan krijgt in die 2 uurtjes en ze gaat als een stoomtrein door mijn huis! Ben er zo blij mee en altijd weer vrolijk als ik na een dag hard werken thuis kom en alles is schoon! Het is enorm luxe, maar ik zou het niet meer willen missen, geeft me zoveel rust!
Bedankt meiden, ik neem jullie reacties mee in de voorbereiding op de gesprekken van volgende week. Nati, jouw hulp werkt idd hard in die twee uur!