Vorige week stond ik behoorlijk met m'n mond vol tanden en ik vraag me af hoe jullie op deze opmerking(en) van je kind(eren) reageren. We hebben een hagelslagblikje van de troonswisseling, hier staan alle koningen en koninginnen van ons land op. Hier hadden we een heel gesprek over, hoe, wanneer, waarom, etc. Toen zei Quincy dat ze de koning en koningin wel eens in het echt wil zien, en niet op tv! Dus ik zeg haar dat ik wel eens kan kijken waar ze komen en dat we er misschien wel een keer kunnen kijken, maar dat dat wel altijd heel erg druk is. En om haar een vergelijk te laten maken, zeg ik dat het misschien nog wel drukker is dan bij Sinterklaas omdat ook veel mensen hem willen zien. Nou toen kwam het. 'Ja dat weet ik wel, maar van Sinterklaas krijg ik snoepjes en van hem niet'. Dus ik zeg, maar die snoepjes krijg je toch eigenlijk van zwarte piet. En als antwoord 'nee, want die s nep'. Waarop ik haar vraag, hoezo dan. 'Ja, die is gewoon verkleed hoor'. Ik stond behoorlijk te mijn mond vol tanden en heb maar gezegd dat ik a kijken of we een keer de koning en koningin kunnen zien. Verder probeer ik het er zo min mogelijk over te hebben, al is het af en toe moeilijk omdat al wat mensen in de omgeving tips willen. Nu had ze een paar weken geleden ook al zo'n opmerking met spelgoed. Ze vroeg van wie ze dat had gehad. Ze had het vorig jaar met Sinterklaas gehad. Ik zei dat ik het niet meer wist, kreeg ik 'ja, maar ik bedoel van wie hè mama' dus daar had ik ook niet op gereageerd. Een vriendin werkt in groep 1-2 en ze zei dat er best een aantal kinderen zijn die echt geloven, maar toch zeggen dat zwarte piet het wel erg druk heeft omdat hij zich elke dag moet schminken. Ik ga er dus van uit dat het verkleden hier ook onder valt. Nu had ik het er gister met mijn zusje over en zij zou zeggen hoe het zit als haar kinderen dit zouden zeggen (2 en 5 jaar) omdat ze het zelf vroeger ook pas laat wist allemaal. Ik zou het op zich jammer vinden als ze nu al niet meer geloofd, dus ga ik niks zeggen. Maar ik ben benieuwd hoe lang dat goed gaat omdat je Quincy echt niks wijs maakt. Ik hoor vaak dat ze erg op mij lijkt en ik geloofde niet meer toen ik 4 was . Maar hoe reageren jullie hier op en hoe oud waren jullie kinderen toen ze met dit soort opmerkingen begonnen? >> sorry voor t lange verhaal
oei, ik den dat ik het ook niet zo weten, zou het ook erg jammer vinden als mijn zoon van bijna 5 al ineens niet meer zou geloven in de sint. ik weet ook niet met welke leeftijd dat normaal is eigenlijk ??
Ik heb ook geen idee van welke leeftijd. Ik weet nog dat mijn hele klas mij steeds vertelde dat het nep was, maar ik dat weigerde te geloven Maar ja... ik geloofde ook in kabouters...kuch...
Ik zou net als jou er een beetje omheen draaien. Dat is toch ook eigenlijk het hele sinterklaasgebeuren. Ik heb mijn kinderen nooit verteld dat sinterklaas echt bestaat, maar vertel ze ook niet dat hij niet bestaat. Mochten ze er bij mij ECHT naar gaan vragen omdat ze bepaalde dingen aan elkaar gaan linken, dan zou ik het denk ik wel vertellen, maar tot die tijd draai ik er nog lekker om heen en neem ik ze deze mooie traditie niet af. Ik weet nog hoe veel plezier ik er zelf vroeger van had en hoe ik er naar uit keek. Dat gun ik mijn kinderen ook.
Ik vind zelf dat als je kind er echt naar vraagt dat je dan ook eerlijk moet zijn. Maar zelfs al ben je eerlijk als ze oog in oog staan met zwarte piet geloven ze allemaal gewoon hoor Mijn ouders hebben me vanaf kleins af aan eerlijk verteld dat het niet echt was, maar als Sinterklaas op school kwam geloofde ik net zo hard als mijn klasgenootjes hoor
Helaas was dat bij mij niet zo. Ik vond het wel super leuk dat ik iets wist wat andere kindjes niet wisten. Maar ik kan me ook echt niet herinneren dat ik in Sinterklaas heb geloofd
Aan het begin vd vakantie begon Rick over Sinterklaas. Hij had met een paar jongens op de BSO gebabbelt en toen kwam natuurlijk de vraag "bestaat Sinterklaas?". Ook al vond ik het jammer, heb ik het toch eerlijk verteld. Sandy
Ik sta als juf voor de klas en mijn ervaring is dat kinderen in groep 1 ,2,3 nog heilig geloven. Groep 4 is het twijfel of niet meer. Een aantal échte sintfans zijn nog gelovig in groep 5 maar dat is zeer weinig hoor. Het wordt ook zielig als de halve klas het geheim van Sint kent en zij niet. Persoonlijk zeg ik altijd... Oh denk jij dat ie geschminkt is? Ik zou het niet weten hoor. Ik vind pieten in ieder geval heel leuk. Vaak zijn ze dan al tevreden. Het is maar zo kort die leuke Sint tijd, gewoon lekker mee kletsen. Ze vergeven je het echt wel later 😉
Ik heb er zelf nooit in gelooft maar hoog en laag volgehouden dat het wel zo was omdat mijn (oudere) broer zei dat je anders geen cadeautjes kreeg. Ik geloof tot op de dag van vandaag nog steeds wanneer het mij gevraagd wordt Stiekem heb ik iedereen vroeger kunnen overtuigen van mijn 'naïviteit', en voelde ik mij altijd een sneaky b*tch. Ik hoop dat mijn kind dit anders zal gaan doen
Ik weet van mijn broertje dat hij op zn vijfde twijfels had en op zijn zesde mijn ouders voor idioot aanzag omdat zij hadden gezegd dat de Sint echt was .
Toen mijn oudste dochter dit tegen me zei, zei ik dat ze idd druk zijn om zich aan te kleden als sinterklaas en zwarte piet maar dat het wel echte mensen zijn (niet nep) en ze als sinterklaas en zwarte piet vervolgens de cadeautjes uitdelen. Vind je dat een leuk verhaal? Ja, vond ze leuk ze heeft het er nooit meer over gehad. Misschien dat jouw dochter er ook niet eens meer over begint.. Mijn broertje heeft in groep 2 al geroepen dat het gewoon verklede mensen zijn. Mijn moeder heeft hem altijd de waarheid verteld. Gevolg? Tegen de hele klas vertelde hij dat Sinterklaas gewoon een verklede man was... terwijl hijzelf heilig geloofde.. De juf vond dit niet zo leuk en heeft mijn moeder gevraagd het verhaal iets bij te stellen. Tja, als heel groep 2 door jouw kind tegen de juf roept dat sinterklaas niet bestaat... Daarom probeer ik niet te liegen, maar het sprookje ook niet volledig uit te leggen.
Ik wil idd ook niet liegen, maar vind het wel lastig wat wel en wat niet te zeggen. Daarbij komt da we vorig jaar met kerst cadeautjes voor elkaar hebben gekocht, zij heeft ook dingen voor ons uitgekozen, en ze het het hele jaar door over Kerstmis heeft. Heb het idee dat ze dat veel leuker vind.. Lastig,lastig..
Hier had ze het er wel over dat zwarte piet en Sinterklaas soms nep zijn, want ja ze hebben het heel druk en 'de echte' Sinterklaas en zwarte pieten kunnen niet overal tegelijk zijn Maar als ze ze ziet is ze er vol van hoor. Zou het zelf heel jammer vinden als ze nu al niet meer zou 'geloven', maar als ze serieus haar twijfels zou hebben dan denk ik dat ik toch eerlijk zou zijn. Of in eerste instantie zeggen dat papa's en mama's soms een beetje helpen door de drukte van Sint ofzo. Hier werd het ons verteld in de zomervakantie tussen groep 4 en 5. In groep 4 was ik zelf al iets aan het twijfelen en daarvoor geloofde ik echt heilig in Sinterklaas hihi.
Ik zou gewoon vertellen hoe het zit, als sinterklaas in Nl. komt is het zo echt dat ze gewoon er weer in geloven. Je kan ze alles vertellen maar ze geloven hun eigen waarheid, zo van maar er is 1 echte.
Zijn jullie dan niet bang dat ze het hier ook met andere over gaan hebben? En dat dan daardoor andere kindjes (ook) niet meer geloven. Ze speelt bijvoorbeeld veel met het buurmeisje van bijna 6 jaar, ik zou het amper vinden als ze zoiets tegen haar zegt.
Hier gelode mijn middelste vorig jaar ook drie jaar ook niet meer in zwarte piet. Ze zijn verkleed en zijn gesminkt hebben witte handen en hebben daarom handschoenen aan. Vanmiddag kwamen ze er weer mee. Ik heb ze gelijk gegeven als hij aankomt is het toch weer spannend.
Haha, helaas was ik niet eens de eerste.. En omdat madam er zelf al een aantal keer over is begonnen deze zomer, Tsjaad, t is idd vroeg