Ik zit te denken aan een nieuw schema ivm het bijvoeden, maar weet niet hoe ik het het beste kan aanpakken.. Mijn dochtertje krijgt nu nog 5 voedingen om de 3u. De laatste tijd merk ik wel dat ze niet uit zichzelf komt en ze kan gerust 4u zonder voeding. Ik geef haar nog wel om de 3u zodat ik op de 5 voedingen blijven zitten. Haar schema is nu: 8u- 12u- 3u- 6-9 als ze soms wat langer slaapt tussendoor of we buiten zijn kan het weleens uitlopen tot 10u. Nu wil ik een schema waarin ik haar om de 4u kan voeden+ een groente en fruit hapje erby. Ik denk wel dat ze de 5 bv nog steeds nodig heeft, ze is niet zo groot nl. Kan iemand mij daarbij helpen?
Kun je die van drie uur niet verplaatsen naar 4 uur en dan om 3 uur een groente/fruithap geven? Mijn schema is nu zo: 8:30 bv 12:00 bv 15;00 fruit/groente 16:00 bv 19:00 bv Zou het lukken om die laaste voeding van 10 uur te laten vallen of wil je die toch perse houden? Je zou eens volledig op verzoek kunnen proberen overdag en dan kijken wat ze zelf als schema doet?
Dat zou kunnen ja, maar geef jij om 3u dan of groente of fruit? Op het cb zei ze nl tegen me dat ik het allebei moest geven. Vandaar dat ik er niet helemaal uitkwam. Ik weet niet hoe ze gaat reageren als ik die laatste voedingen laat vervallen.. Zou het vandaag kunnen proberen, kijken of ze dan nog komt.
Ik geef nu één van beide. Om te oefenen is het nog, we zijn sinds vorige week begonnen.Ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik beide in zou moeten passen. 's morgens zou ik fruit kunnen proberen maar dat komt niet goed uit met zijn slapen. Ik ook een beetje bang dat hij dan minder borst drinkt en dan te weinig binnen krijgt. JE zou nu ook om 10 uur fruit kunnen geven en dan om 17:00 groente. Dan zit er nog weer een uur tussen voor de borst van 18;00
Bij mij komt het ook niet uit in de ochtend. Ze slaapt na de 1ste voeding door tot 11.30 en om 12u krijgt ze bv.. Hmm ff kijken hoe we dat gaan doen, blijft lastig vind ik.
Je moet alleen tijd tussen vaste voeding en melkvoeding aanhouden (ongeveer een uur) als je kunstvoeding geeft. De eiwitten in kunstvoeding remmen namelijk de opname van voedingstoffen uit bijvoeding, en maken het moeilijker te verdragen. Als je kindje moedermelk krijgt is het juist beter om de bijvoeding te combineren met een borstvoeding. Moedermelk bevat namelijk enzymen die helpen bij de vertering van ander voedsel. Je kindje heeft daardoor meer aan de bijvoeding en zal er minder last van hebben. De eerste weken is het het handigste om bij zo'n voeding eerst een borst, dan wat vast voedsel en dan de 2e borst te geven. Als je kindje al met wat meer smaak eet kun je dat afbouwen naar hapjes met een toetjesborst. Je hoeft dus eigenlijk nauwelijks iets aan je dagindeling te wijzigen, je blijft gewoon borst op verzoek geven en op een tijdstip op de dag dat je goed uitkomt (ik deed meestal op tijdstippen dat ik zelf ook at) bied je na een borst even wat ander eten aan.
mijn schema op die leeftijd was als volgt: 7 uur bv 12.30 bv 3 of 4 uur bv 7 uur bv lijkt nogal op die van Wup dus. En dan gaf ik het fruit/groente tussen twee voedingen, of 's middags of 's ochtends. Je kun thet bijvoorbeeld om een uur of 5 doen. Of 's ochtends om 11 uur dat deed ik meestal. en na een tijdje allebei. Ik ging ook 's ochtend rijstepap geven, daar deed ik dan fruit doorheen. Zoals Dirksmama voorstelt samen geven met bv was bij ons geen optie. Als ze het frit zag wilde ze echt geen borst. En ik moest best wel even wachten voordat ze weer zin in melk had. Minstens een uur. Andersom ging beter, fruit/ groente redelijk dicht op de melk.
Dat laatste is ook de goede volgorde. Eerst borst en dan pas hap. En die hap laat je pas zien als de borst klaar is.
@Dirksmama, Maar loop je dan niet de kans dat ze dan te weinig melk binnen krijgen? Ik ben bang dat hij de tweede borst dan helemaal niet meer wil, of valt dat mee?
Of hij de hap nou een uur na de borst krijgt of tijdens de borst maakt in dat opzicht niet uit, hij krijgt buikvulling die niet uit je borst komt en dat is van invloed op je melkproductie. Daarom is het ook beter om niet voor 6 maanden te beginnen met bijvoeding, je borsten zijn met 6 maanden beter in staat een terugloop in vraag op te vangen zonder droog te lopen.