het wel of niet mogen daarvan moet je niet vragen want dan krijg je antwoorden geschreven "volgens de regels" ... volgens de regels mag het "niet" maar wil jij je kleine alvast laten wennen aan wat "lekkers" zou ik zeggen gewoon doen.. beginnen met een paar heel kleine hapjes. ze hebben het zo door hoor... gr.smoekie
Hoi, Fijn, zoveel reacties! Ik ben dus ook pas begonnen met eerste keer groenten toen Demi 5,5 maand was en dan alleen maar paar hapjes om voorzichtig te wennen. maar demi vind het heerlijk! Zo gauw ik al roerend met het bakje met groentehap aankom, wordt ze helemaal enthousiast! Ze heeft al een goede 'mondmotoriek' , er gaat maar weinig eten naast/eruit. Worteltjes, Sperzieboontjes, Bruine bonen met appeltjes vind ze in ieder geval allemaal lekker! Geef dan ook paar dagen wortel, paar dagen sperzie bonen etc.. Doe ook alles rustig aan ivm krampjes, de darmpjes moeten soieso wennen aan dit nieuwe voesel, al gaat het tot nu toe heel goed! Denk dat ik over 1,5 week met fruit ga beginnen: peer. Volgende week maandag naar consultatieburo, ben benieuwd wat ze gaan zeggen..ik heb lang met babies gewerkt, meeste weet ik dan ook wel, maar is toch altijd fijn om te wegen en eventuele tips te horen ofzo. Oja: ik lees meerdere stukjes over het spelen met de lepel! Dit doe ik ook altijd als het hapje op is (de paar hapjes dan he, omdat ik nog net ben begonnen zijn het nog geen halve potjes ofzo) haar de lepel geven, vind ze super leuk! Al moet je er wel goed bij blijven en goed opletten dat ze lepel niet te ver in het mondje doen. Demi geniet in ieder geval heel erg van de hapjes, en ik dus ook! (mn meissie tevreden dan ik ook!) Ik geef ook nog geen liga 1e stap of rijstewafel. Wacht hier ook maar even mee want wil niet alles tegelijk doen: stap voor stap..misschien straks wel liga eerste stap bij het fruithapje ofzo maar ook niet meteen. Liefs Sylvia
Heey, zal ik dan maar hier verder lezen, mijn topic is gesloten omdat iemand pissig werd dat sommige mensen vroeg willen bijvoeden ! Jammer hoor, dat sommige mensen andere niet respecteren Nou ja, ik ga denk ik volgende week weer voorzichtig proberen om een hapje te geven, van banaan ofzo ! -x-
Hier vrijwel hetzelfde. Na 6 maanden stukken groente, toen 4 groentes echt goed gingen stukken fruit. Tegen de 8 maanden wat brood erbij. Rond 11 maanden gewoon eten wat wij ook aten, alleen het vleesgedeelte niet.
Hoi, Welkom in dit topic Vervelend zeg, dat het daarom gesloten is! Ik heb nog even een vraagje: Als je de groenten goed geprobeerd hebt, dus verschillende smaken (en per smaak paar dagen geven etc), hoe doe e dat dan met fruit? Ik geef tussen 16 en 17uur groenten (vaak nog niet eens een half potje, omdat z enog geen 6 maanden is, is nog steeds wel voor het wennen, al gaat het super goed!) kan ik dan gewoon tussen 9 en 10uur fruit geven EN s avonds groenten? Of moet je dan alleen fruit geven en dan a s avonds geen groenten? (als je dus voor het eerst fruit gaat geven) Dit vroeg ik me af hoe jullie dan doen. Ik geef nu bijna 2 weken groenten. Ze wordt dus bijna 6 maanden. Vanaf 6 maanden wil ik dus pas wat meer gaa geven omdat het dan pas echt nodig is. Groetjes Sylvia
Ik heb het dan wel andersom gedaan (eerst fruit en dan groente) maar als je kindje verder niet reageert op de groente kun je het fruit er gewoon bij geven. Jelle krijgt/kreeg om 10.00 zijn fruit en om 17.00 groente.
Wij gaven bij het fruit na het ochtendslaapje. (uur of 10). Als we een nieuw fruit introduceerden, gaven we de rest van de dag geen andere nieuwe dingen (dus bekende groentes, bekende tussendoortje, bekend drinken etc). Als er dan een reactie is, dan weet je dat het het fruit is.. Inmiddels zijn we iets onvoorzichtiger met dat introduceren, omdat C nergens op reageert (behalve het opstoppen van een hele banaan)
ik ben alle keren met fruit begonnen en dan een paar dagen hetzelfde...toen dat eenmaal goed ging, ook de groente "erbij" gehaald en in het begin het fruit nog wel eens afgewisseld met wat pap... koekjes e.d. vanaf een maand of 5-6 en wij gaven als eerste gewone liga of een soepstengel...met een maand of 6 ook stukjes brood met thee etc etc...maar alles gewoon rustig aan gedaan om ze overal in eigen tijd aan te laten wennen... gr.smoekie
Nou heb rond een uur of 5 een paar schepjes van "worteltjes" gegeven, en een vies gezicht wat hij trok ! Maar het was ook wel interessant, daarna was het lachen geblazen Vooral omdat mama zei : "Hmm... Lekker hè? Wat ben jij al een groot jongetje! Ohhhh... wat lekker !" Dat is wel errug leuk als mama dat allemaal zegt hihihi Eerst snapte hij het lepeltje niet ! Maar had ff me ma gebeld en die zei dat je het lepeltje tegen z'n onderlip moet houden en hem zelf moet laten 'sabbelen / eten' ! Nou, dat ging opzich goed ! Morgen weer doen ? Of meer rust ? -xxx-
je mag dit meer doen hoor want elke dag zal hij een beetje meer gaan eten, het beste is om hem een paar dagen hetzelfde aan te bieden zodat hij de smaak te pakken heeft bv hier is het 3 dagen wortelen en dan 3 dagen wortelen met patatje erbij en den begin ik met brocoli veel succes en die eerste snuitjes die ze trekken zijn zo aandoenlijk om te zien hé
VEEL meer rust. Je kind is op de helft van de leeftijd van waarop je normaal gesproken met bijvoeding begint (6 maanden).
nou dirksmama als zij nu al groentepap wilt geven aan haar kind dan is dat haar keus en dan moet ze het hem niet om de zoveel dagen geven maar elke dag een klein beetje en dan zal hij elke dag ook een beetje meer gaan eten ofwel geef je het op 6 maand en elke dag maar als je vroeger begint geef je het best ook elke dag maar gewoon beginnen met kleine porties en langzaam aan ga je zien dat je zoontje lepeltje per lêpeltje meer gaat eten bv mijn twin aten eerst maar één lepel en dronken dan nog 250cc melk daarachter nu 5 dagen later eten ze al 4 lepels (koffielepels hé) en drinken nog maar 120cc melk daarachter. je moet het gewoon rustig opbouwen en ze niet pushen want eten moet tenslotte wel leuk blijven voor beiden
ligt het nou aan mij of zijn de voorstanders van laat bijvoeden zo opdringerig met hun mening? toen ik mijn andere kinderen kreeg moest je gewoon bijvoeden vanaf 4 maanden.en hele stukken groenten hadden ze nog nooit van gehoord. en telkens verwijzen naar andere sites om je standpunt duidelijk te maken pffff moet meteen aan sommige gelovige denken in de lounge die verwijzen ook telkens naar bepaalde sites.
Ik weet niet hoe oud jouw andere kinderen zijn, maar mijn zoon werd vorige week 9, en bij hem was het advies al om met 6 maanden bijvoeding te introduceren.