Eerste groentehapje/fruithapje

Discussie in 'Voeding' gestart door Sheila82, 19 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    sorry, een beetje off-topic hoor, maar ik denk dat wanneer je met bijvoeden begint (4 of 6 mnd) ook verschilt van of je fles of borstvoeding geeft.
    Ik was van de week op het CB en toen viel het ter sprake, zij vertelde mij dat in mijn geval het beter is te wachten tot 6 maand omdat de borstvoeding zo goed gaat! Wanneer hij bijvoeding zou krijgen weten we niet wat dat doet met de bv.
    Ze vertelde: dat hij het nog niet nodig heeft, de fabrikanten van de potjes maken wel mooi reclame vanaf 4 maand, maar dat komt ook omdat ze geen reclame mogen maken voor flesvoeding, aldus het CB.
    Ik kan me dus wel voorstellen dat als je fv geeft en je al aardig op je max aantal flessen zit en je kindje geeft aan meer te willen, dat het dan een goede optie is om met 4 maand te beginnen met de bijvoeding.
    Ik moest dus gewoon wat vaker de borst aanbieden en dan straks bij 6 maand starten met de bijvoeding.

Maar mamamirella, ik snap wel dat je begint hoor, ik heb er ook heel veel zin in!

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ach, dat heb je vooral bij je oudste hoor. Toen leek het me ook spannend. Bij de jongste was dat al heel anders...minder trek in al die luiers die harder stinken en al die extra was.

3. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Je “hoeft” ook niet eerder te beginnen met bijvoeding als je dat niet wil, of als de kleine gewoon goed groeit op enkel bv (of fv)…het maakt daarbij vaak niet uit wat het kind krijgt (bv of fv) maar de een is er simpelweg eerder aan toe dan de ander….

Als alles bij jou zo goed gaat, de kleine groeit goed e.d. is het ook idd helemaal niet nodig zeker niet als je dat niet wilt..als jij begint met bijvoeden dan zal je melkproduktie ongetwijfeld ook wat terug lopen…

De reden dat men begint met bijvoeden is vaak wisselend, de een begint met bijvoeden omdat het kindje niet goed genoeg groeit, en ook daarbij zie je vaak geen verschil tussen bv en flesgevoede kindjes…

Wbt reclame maken voor flesvoeding dat is gewoon een geschreven regel die ze in bijna alle landen hanteren omdat dat gewoon niet mag en bv op nr1 moet blijven staan als eerste voeding…

Je mag vanaf 4 mnd beginnen met bijvoeden, soms ook eerder als dat nodig zou zijn, maar doe je het niet omdat het niet nodig is of omdat je het niet wil, prima toch….ieder doet het op zijn of haar eigen manier

4. appelsientje

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Haha grappig dat je dat zegt. Dat zei ze op het CB ook. Bij de oudste "wil" je direct wel beginnen en bij de volgende kindjes "moet" je beginnen op de leeftijd van 6 mnd. Ik heb geduld, wil graag de bv doorzetten, vind ik veel te gezellig, komt vanzelf wel...

5. appelsientje

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    is ook zo!

6. Roelie

Roelie Fanatiek lid

20 mrt 2007
    2.951
    0
    0
    Tsja dat verschilt dan per persoon he, ik ben bij alledrie gewoon rond de 4 maanden begonnen en ik kan niks merken van stinkende luiers of extra was...het is hier eerder andersom!
    Sinds Jens bijvoeding krijgt is hij eindelijk eens van de zachte weke ontlasting af en heeft hij eindelijk normale poepluiers...
    Kinderen (en hun ouders) verschillen nu eenmaal!

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Tuurlijk verschillen ouders. En wat een kind drinkt voor het bijvoeding krijgt maakt ook enorm verschil. Bij HA voeding blijf je het liefste op een flinke afstand, bij andere kunstvoeding verschilt het per merk, en bij moedermelk ruikt het vaak minder naar. Als je dan van moedermelkluiers naar bijvoedingsluiers gaat is de schok veel groter.

8. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Idd, zo heb ik het ook ervaren bij de eerste is alles zo leuk om allemaal "uit te proberen" en sta je met de camera in de aanslag en bij de andere 4 had ik zoiets van, het gaat allemaal al zo snel lekker baby laten zijn nu het nog kan, stel dat een mens gemiddels 70 wordt, hebben ze nog steeds 69,5 jaar om van alles te eten. Waarom zo'n haast...

9. MamaMirella

MamaMirella Fanatiek lid

6 jul 2006
    2.564
    0
    0
    Den haag
    Heey, hier ben ik weer !

Ik heb dat ook gehoord hoor met bv...
    Is dat niet zo omdat je zelf gevarieerd eet ?
    Dan krijgt je kindje genoeg binnen, en de borst mag je zo vaak als nodig aanbieden en bij de fles zit er wel een max aan !

Damani drinkt nu 210 + 7 scheppen om de 4 uur en soms nog een nachtfles, soms slaapt hij 6 uurtjes, maar soms wil hij hem zelfs eerder !
    En hij smakt zelfs na de fles op z'n handjes en is erg geinteresseerd als ik zelf wat eet, vind hij echt interessant... Vandaag vergeten de potjes mee te geven aan mijn moeder... Was aan het werk, maar ik doe het rustig aan ! Kan vast geen kwaad als hij het niet elke dag krijgt nu toch ?
    Om de dag kan ook ?!

-xxx-

10. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    tuurlijk kan het om de dag, ik heb er wel eens "geen tijd" voor om Zoë haar potje fruit te geven, geeft niks, het is nog niet echt een "voeding" en vervangt helemaal niks, tis nog steeds extra, dus krijgt ze het de ene dag niet, geen probleem geef je het toch de andere dag weer...

gr.smoekie

11. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik kom me ook maar eens melden met een kind van 3 maanden haha! (helemaal niet grappig, maar ik bagetaliseer meteen om het luchtig te houden...)

Ik heb het advies gekregen om te heel voorzichtig te beginnen met bijvoeden. Ymke heeft geen reflux, maar het lijkt er wel heel sterk op. Ze heeft geen pijn, maar spuugt behoorlijk. Vandaar dit vroege advies.
    Ik dacht ook om deze maand om de dag een paar hapjes te geven, hooguit 2 theelepels lijkt me prima tot ze 4 maanden is. Om de dag is geen probleem?

Ik begin met wortel, hoeveel keer kan ik dit het beste achter elkaar geven?

Wat is een handig tijdstip eigenlijk? Ik dacht rond 16:00 na de fles. voor de fles is ze zo hongerig dat het niks wordt denk ik...

12. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Het advies hier was 3 dagen achter elkaar dezelfde groente/fruit, en dan eventueel een rustdag. Als er geen reactie is, kun je de volgende groente/fruit proberen,
    Hopelijk helpt het tegen het spugen. Hebben jullie al Johannesbroodpitmeel geprobeerd?

13. appeltje

appeltje Niet meer actief

Zo, inderdaad..... als hij een poepluier heeft is het tegenwoordig niet meer te missen!
    (voordeel, nu het wat dikker is, lekt hij niet meer zo vaak naar boven de romper in :)). Sorry, offtopic....

14. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    ja dat krijgt ze al sinds ze 2 weken oud is!

15. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Nou dat moet je niet zeggen hoor appeltje ;)

vindt ze hier nog steeds niet zo "beroerd" stinken, en ondanks dat het wat dikker is, zit ze heel af en toe toch echt nog wel helemaal onder dat ze volledig moet worden gebadderd....maar goed dat komt weer omdat ze nog wel eens tegelijkertijd wil poepen en plassen... ;)

16. randi

randi Niet meer actief

@ guppie ze raden inderdaad aan om 3 dagen na elkaar hetzelfde te geven zodat je kindje goed aan de smaak kan wennen, de meeste beginnen wel met worteltjes om dat het een zoetere smaak heeft en kinderen dit gemakkelijker aannemen maar brocoli of bloemkool kan ook ;) je kan als je wilt een rustdag ertussen nemen maar is niet noodzakelijk dit bezie je het beste hoe je kindje reageerd en of ze het goed kan verdragen of niet

17. MamaMirella

MamaMirella Fanatiek lid

6 jul 2006
    2.564
    0
    0
    Den haag
    Ik heb vanmorgen peer geprobeerd, hij zat gewoon te kokhalzen ! Zo vies vond hij het !
    Hij had toevallig ook een snotneusje en het kwam uit de koelkast, dus misschien ff wennen...
    Morgen maar weer proberen...!
    Net Sperzieboontjes gegeven en die gaat er beter in hoor ! Best een vies bekkie trekken, maar verder heeft hij er wel lol in, dan ligt hij helemaal dubbel !

-x-x-x-

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het handigste tijdstip voor bijvoeding is halverwege de ochtend. Als ze dan er op reageert dan kun je makkelijker ingrijpen en heb je niet meteen een slapeloze nacht met een huilend kind.

Wel weer een raar advies. Juist bij refluxachtige klachten kan te vroeg bijvoeden de zaken flink verergeren.

Wortel kan zo'n jong ukkie nog best op reageren. Aardappel is een stuk milder. Dus als je toch graag wilt kijken of ze goed reageert op bijvoeding, geef dan een stukje aardappel dat je zonder zout gekookt hebt. Om het goed fijn te maken liever geen staafmixer, maar door een theezeefje duwen (dan blijven de harde stukjes achter, i.p.v. dat ze alleen maar vermalen worden). Je kunt dat dan wat smeuïger maken met haar melk.

19. berna1981

berna1981 VIP lid

10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    jij spreekt jezelf wel tegen dan in een ander topic geef je aan dat het soms baat kan hebben.... en ik vind het nogal wat om een advies van een medicus meteen raar te noemen

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Soms kan het baat hebben, maar vooral bij de wat vagere klachten die op reflux lijken moet je erg voorzichtig zijn, omdat er dan vaak sprake kan zijn van een voedselovergevoeligheid. En juist gevoelige ingewanden moet je niet extra gaan plagen met iets anders dan melk.

Verder lees ik niet in het bericht dat het advies door een medicus gegeven is.

Deel Deze Pagina