we zijn nu een paar weken bezig met fruit en groenten. De groenten gaan er niet zo goed in als het fruit maar goed, t is nog maar wennen. Nou vroeg ik me af (omdat het fruit goed gaat) of hij dan sochtends en smiddags fruit mag misschien? Weet iemand of er een maximum zit aan fruit? Ik neem aan twee stuks dat dat oke is (hij krijgt nog geen twee hele stukken fruit weg op een dag hoor maar dat komt vast nog) maar omdat hij pas bijna 5 maanden is vroeg ik me af of er een maximum aan zat. Gisteren middag een potje gegeven (vers fruit op) en die ging bijna helemaal naar binnen
Op zijn leeftijd zou ik bijvoeding vooral gebruiken om hem te leren om alle smaken te kennen en te eten. Dus niet heel veel geven van datgene wat hij lekker vindt (aan die hoeveelheid heeft hij nu niet zoveel, hij groeit voornamelijk op zn melk), maar juist oefenen met groente. Fruit is zoet, een smaak dat kinderen al kennen in hun melk, dus dat gaat van nature makkelijker. Groente is een andere smaakbeleving en de tijd dat je kindje de groente nog niet 'nodig' heeft kun je juist heel goed gebruiken om hem groente te leren eten. Dadelijk heeft hij groente harder nodig als fruit, en zit je met een kind dat geen groente wil. Ik zou dus niet 2x per dag fruit geven, maar de tweede keer oefenen met verschillende groenten. Op zich zit geen echt max aan fruit, al zijn 2-4 stuks per dag een goede richtlijn. Sommige kinderen zijn grote eters, anderen niet, en na 1 jaar gaan ze meestal toch veel minder eten.
Wat een goeie adi. Helemaal nooit aan gedacht dat je ook twee keer groente kan geven, best dom van mij! Dat ga ik doen!!! Ik zag die groenten momenten ook als het avond eten zeg maar, die krijgt hij ook altjd aan tafel als wij ook eten (ik vind het belangrijk de maaltijd samen te doen) dus vandaar miss niet aan gedacht dat tussendoor ook kan, haha wat een eye opener! Bedankt!
Ik zou me concentreren op de groente, en fruit liever af en toe overslaan, qua voeding is straks groente toch echt belangrijker.