Haha, ik verheugde me er toen ook wel op al heb ik ook wel terug verlangd naar de tijd dat ze alleen melk dronk. Veel gemakkelijker als je ergens gaat eten enzo, we hebben toch best een tijd vantevoren moeten nadenken over wat Simone dan zou moeten eten als we ergens naartoe gingen. Maar ook dat is een fase, ze eet nu bijna alles
Wat goed om te lezen allemaal! Zie er wel naar uit om wat hapjes te gaan geven. Gisteren dus begonnen met worteltjes, vonden wij wel leuk, zij iets minder! Hahaha! Vanavond weer n hapje proberen... Nog een andere vraag; wanneer zijn jullie met een papfles begonnen?! Zit te denken om dit voor de nacht te geven. Ze slaapt al lekker door de laatste weken, maar pap vult natuurlijk meer en anders drinkt ze overdag misschien minder als ik het 's ochtends geef?! Zijn er ervaringen met rijstebloem door de moedermelk?! Grtz!
Ik weet echt niet meer exact wanneer we met een papfles zijn begonnen. Volgens mij (diep graven in de calebassa) zijn we rond 6 mnd (ongecorrigeerd) begonnen met een bord pap in de middag. Ik vond het super belangrijk dat L. goed leerde van de lepel eten. Pas later werd het uit pure gemakzucht een fles pap in de ochtend, dat is makkelijker met de boel klaarmaken voor de opvang En we zijn ook rond die tijd begonnen met een fles pap in de avond, en dat doen we nog steeds (sst niet zeggen tegen het CB ) Ik vond rijstebloem een vieze kledderzooi, en klonterig, zeker door moedermelk. Maar dat is mijn herinnering, en misschien deed ik het wel niet goed. Maar ik heb dus een heel pak rijstebloem weggekieperd, yieks wat een troep
Oh wat superschattig!!! Ik was eigenlijk van plan om te gaan pureren maar als ik dit zie.... mmm toch maar eens verdiepen in raplay
Als je niet wilt dat ze nog minder gaat drinken zou ik geen pap geven. Die verzadigt inderdaad meer, en rijstebloem voegt haast niks toe behalve maagvulling. Dus voor de voeding en groei schiet je er niks mee op. We hebben vanaf ong 7 maanden af en toe granenpap gegeven (eerst granen geitroduceerd als brood, daarna pas als pap). En als ze ernstige diarree hadden gaf ik rijstebloem, dat vertopt lekker.
@ Adi, We hebben het een avond geprobeerd, in de hoop dat ze beter zou gaan drinken door het "smaakje". Helaas voor ons was dit niet het geval. Het "werkt" trouwens wel goed om te mixen door de fles... geen geknoei hier! Ga wel voorzichtig kijken met die rijstebloem als het ook nog verstopt! Niet handig bij onze kleine meid! Zijn jullie dan begonnen meteen met meergranen? Niet opgebouwd met rijstebloem? Nu dat ze ziek is (hoesten, slijm en zowiezo te weinig drinken) doen we toch even rustig aan met bijvoeden en volgende week hopelijk gaan we paar hapjes peer proberen. GRTZ.
Hallo dames, Iemand bekend hier met Plurijn - Seyshuizen voor de behandeling van eetproblemen? Wij zitten erover te denken om hen in te schakelen voor advies voor onze kleine.... Niet dat het hier zo erg is als de voorbeelden op de site... (weer leren eten na 5 jaar sondevoeding en alles eruit gooien wat via de mond binnenkomt.) Maar ben wel ongerust over haar "moeilijke" eten. Pfoeeeeee, zooo vermoeiend ook een kleine die geen plezier beleeft aan flesjes/ eten... krampen tijdens de voeding, 30 ml drinken en dan huilen wegduwen van de fles..., etc, etc.... Ben wel heel benieuwd wat zij adviseren van het opbouwen van vastere voeding... Welke manier, hoe, wat etc... En ook; hoe houden we de fles/ melk/ drinken interessant?! Merk nu ook aan haar dat de "reflex" voor het drinken weg gaat langzamerhand?! tenminste, dat gevoel heb ik... Nu met dat nare RS virus plus bacteriele infectie erbij al 5 dagen net 300 ml per dag drinken.... Dus afvallen (te zien aan de wijd wordende rompers)... Gelukkig lijkt t weer op z'n retour... En ja ze was al zo matig aan het groeien... Hoop dat de arts erachter kan staan en dan snel een afspraak daar maken. Maar was dus benieuwd of er mensen zijn met ervaringen daar?! Doen ze ook (poliklinisch) hele jonge baby's begeleiden?! Grtz!
Ppff wat lastig meid. Zijn jullie al gestart met bijvoeding? En gaat het dus zo moeilijk? Misschien iets om met je kinderarts te bespreken en na te gaan wat je zou kunnen doen? Wellicht komt ze in aanmerking voor pre-logopedie?
Hai Adi, Idd wel al gestart met wat proberen, maar gaat idd moeilijk. Nou is het altijd al een gevecht met de fles geweest hier... Alleen de sondevoedingen in het ziekenhuis waren zonder strijd... Pre logopedie zou ook kunnen, maar logopedie heeft wel al meegekeken en die zeggen dan, tsja, jullie doen het heel erg goed, want ze heeft nog geen aversie tegen de fles... ! Fijn natuurlijk, maar daarmee gaan de voedingen nog niet beter. En ook dat ze geen problemen zien bij het slikken zelf... Dus heb het idee dat het daar dan mee ophoud?! Ik heb het gevoel dat er beter naar gekeken zou worden als het een multidisciplinaire aanpak is?! Dat hoop ik tenminste! GRTZ,
Ik heb geen ervaring met de instelling die je noemt, allen met pre-logopedie voor het slikken van L. Ze kon niet goed van een lepeltje eten en daar hebben ze ons wat tips voor gegeven, wat heel goed hielp! En L. heeft geen RS gehad maar wel een noro-virus waar ze opnieuw voor opgenomen moest worden met een sonde, en toen was het ook even heel moeilijk drinken met de fles een tijdje. Maar dat trok gelukkig weer bij. Dus niets zoals bij jullie, waar het drinken altijd al een probleem is geweest. Dus sorry, kan je hier niet echt mee helpen, alleen even heel veel sterkte wensen!
Soef, hier is het de laatste dagen ook een megadrama met drinken en ik snap er echt geen biet van hoe dat nou weer kan. Ze weigert hele flessen terwijl ik zie dat ze honger heeft. Ze hapt aan, maar gaat dan meteen krijsen. Maakt niet uit welke fles/speen ik neem. De melk is gewoon moedermelk, dus dat is het ook niet. Ze drinkt eigenlijk alleen nog oké als ze half slaapt... De intake is hier dus ook ruk, en wij hebben helemaal geen nachtrust meer. Ik zou als ik jou was echt hulp inroepen, zeker als ze al matig aan het groeien was... Suus
Nou, eigenlijk fijn natuurlijk dat er geen ervaringen mee zijn! Zal het eerst eens met de arts overleggen, kijken of zij t kent. @Juul; wat voor tips met het goed afhappen van de lepel dan? Hier sabbelt ze wel wat op de lepel en slikt dus ook goed door... OT; hoe is het met jou en je kleine man?! @ Suus; He, wat is dat nu weer?! Ik had zo'n goed gevoel over de vooruitgang bij jullie?! jammer hoor! Gaat het "verder" wel beter?! (In hoeverre kan je van verder spreken als het om de voedingen gaat?!) En ze slaapt ook niet (meer?) door? Drinkt ze dan ook een paar mls? 20-30 en stopt dan met drinken en krijsen en wegduwen van de speen en fles? Hier helpt t het beste (lijkt) als ze op haar rug evt. op een kussen ligt zo plat mogelijk... raar maar waar... Wel hele leuke foto's trouwens!!!! Hier slaapt ze nog steeds goed gelukkig, we moeten haar echt wakker maken, omdat ze anders niet aan haar voedingen toe komt. Verder dus die BECO draagzak... Heerlijk en eindelijk eentje die zij ook fijn vindt. Ze werd er helemaal rustig van en boert er ook goed door . Ohw, Mw doet alsof ze wakker wordt... tijd om een flesje te proberen! GRTZ.
Even OT door: het gaat helemaal super! Hij was een tijdje aan het prutsen met de voedingen maar toen heb ik zijn tongriempje door laten knippen (mijn man heeft ook een te kort tongriempje, zit in de familie) en nu kan hij beter aanhappen. Gaat dus weer als een speer! En hij wordt lekker mollig en komt nog maar 1 keertje in de nacht...afloppen maar het gaat heerlijk! On topic: we kregen de tip om een plat lepeltje te gebruiken, bij de Prenatal hebben ze hele fijne zonder opstaand zijkantje en die maar iets naar voren opkrullen. Dan daar een beetje voeding op, de lepel in de mond en dan 'lepeldruk' uitoefenen. Dus de hele lepel in de mond doen en zachtjes op het midden/achterste gedeelte van de tong drukken. Dit activeert een sterke slikreflex en dan happen ze zo de lepel leeg.
Nou soef als ik dit zo lees is het wel goed dat je hulp inschakelt had eigenlijk gehoopt dat het ondertussen wel weer goed ging met de fles? Echt typisch dat het meerendeel van de TE vroeg geboren meisjes is en dit soort problemen ontstaan? Wat de lepel betreft het is echt een kwestie van oefenen en oefenen en pas na 2 maanden kon ze het redelijk goed binnenhouden en wortel was hier geen succes dus ik weet niet of je wat anders geprobeerd hebt? Peer is hier nog steeds een topper. Belangrijkste bij baby's die 'voedingsproblemen" hebben is dat het goed gepureerd moet zijn ivm mogelijk aversie jegens de lepel. Ik ken die instelling verder niet, ik doe het verder alleen en het gaat goed alleen een flinke dosis geduld nodig en ondertussen hebben we die wel Succes meis Groetjes
Ik heb de lepeltjes even voor je opgezocht, dan weet je welke ik bedoel Prenatal - Eten en Drinken - Kinderservies en bestek - Prenatal
Misschien een hele kleine geruststelling over het leren happen enz, mijn dochter (geboren met 30 weken) heeft ruim 8 weken over gedaan om te snappen hoe ze van een lepel moest happen. Ze snapte er echt geen biet van, ze was ruim 7 maanden toen ze meer dan 3 happen per keer binnen kreeg. En hier ging het daarna gelukkig wel hard,. Suus, zit er geen tandje aan te komen?
Mmm heb wel ff gevoeld want daar dacht ik ook aan. Zal nog es voelen. Zou bizar vroeg zijn toch, met 5,5 maand - 10 weken? Suus
@ Juul, heerlijk dat het goed gaat! Dat van dat te korte tongriempje klinkt zielig, maar is het misschien niet? zo'n akelig idee? Maar kunnen ze tegenwoordig w.s. makkelijk verhelpen! Heerlijk dat het goed gaat met je kleine man! OT; dank voor de link, we zullen er een paar halen als we er weer eens zijn. Hoe bedoel je naar voren opkrullen?! Het lepeltje zelf? @Samy, het is idd wel weer beter gegaan met de fles, maar krijg het idee dat ze de reflexen een beetje kwijtraakt? Weet niet of dat kan hoor. Ze wil ook absoluut geen fopspeen meer bijvoorbeeld. Ook zo apart. En dan ligt ze niet op haar vingers of handjes te sabbelen... Inderdaad veel geduld ook hier! En knap hoor van je, valt niet mee met sondevoedingen nog steeds! @ Adi, Samy zei het ook al, dan weet ik dat we 2 maanden gaan oefenen met de platte lepeltjes! Vandaag overleg gehad met de KA en zij zou gaan kijken of het wat is voor onze kleine dame! Ze knapt weer lekker op, dus morgen maar eens een hapje... PEER! Fijn om te weten hoor, thnx dames! GRTZ.
Soef, hier ook veel gekauw op de speen ipv zuigen en handjes in de mond. Alsof ze het zuigen zat is en liever vast voedsel wil. Zou dat kunnen? Suus