Eerste hapjes: hoe, wat, wanneer?

Discussie in 'Voeding' gestart door AmberPepijn, 28 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AmberPepijn

AmberPepijn Niet meer actief

Rond het weekend wil ik graag beginnen met de eerste echte hapjes, ze is dan 4 maanden en krijgt nu alleen nog flesvoeding. Ik ben nog jong en het is mijn eerste kindje dus ik weet niet hoe het allemaal moet. Daarom heb ik een paar vraagjes:
    Vanaf wanneer kreeg jullie kindje zijn eerste hapje?
    Op welk moment van de dag is het het handigst om het te geven?
    Is het noodzakelijk om als je begint met hapjes de flesvoeding af te bouwen?
    Hoe weet je of je kindje eraan toe is?

Alvast bedankt voor de hulp!

2. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    Hoi,

Flesvoeding afbouwen is nog niet nodig, hapjes zijn in het begin echt om te proeven, het is BIJvoeding, melk is de HOOFDvoeding.

Het handigst vond ik om het te geven op een eetmoment van mezelf. Geen extra werk en hij 'leert' meteen eten op handige tijden.

Hier zijn we gestart met 6 maand. Bijvoeding bij Flesvoeding
    Het consultatiebureau hanteert inderdaad vaak 4 mnd, maar de WHO (wereld gezondheids organisatie) houdt nog steeds 6 maand aan.

Wij zijn meteen gestart met stukjes geven, ideaal omdat je zelf ook rustig kan eten en niet hoeft te voeren ;) En daarnaast ook beter voor de mondmotoriek en het leren bepalen van hoeveelheden.

Hoe ik wist dat hij eraan toe was? Niet aan handjes sabbelen, uit de handen pakken enzo, dat hoort bij de normale ontwikkeling van een 4mnd oude baby. Ik heb hem gewoon een stuk broccoli gegeven en gekeken wat hij ermee deed. En hij rook eraan, speelde ermee en likte met zn tong ;).

3. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Ik ben gestart met 6 maanden

Ik deed het ongeveer een uur voor ze normaal een voeding zou krijgen. Zo heeft je kindje nog niet te veel honger.

Tot 6 maanden mag vaste voeding nog geen flesvoeding vervangen... Je kindje heeft de voedingsstoffen uit de melk echt nog hard nodig om te groeien. De darmen zijn nog niet in staat om voedingsstoffen uit iets anders dan melk te halen.

Ik merkte met 6 maanden eigenlijk nog niet dat ze toe was aan vaste voeding. Ben gewoon met 6 maanden begonnen, omdat dat toch wel aangeraden wordt.

4. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Hier gestart met 4 maanden. We zaten op 4 flessen 210/7 en meneer wilde meer.
    Verse groente gemaakt 3 dagen achter elkaar dezelfde groente en dan een andere groente 3 dagen etc... Nadat groente er goed inging met fruit gestart op dezelfde manier.

Alles steeds fijn gepureerd en in ijsblokzakjes gedaan. 1 ijsblokje was de eerste weken voldoende. Daarna uitgebouwd met 2 blokjes/ 3 blokjes daarna de potjes van Xenos gebruikt.

Fruit rond 10:00 en grondrente rond 15:30 en dit is nu gelijktijdig met ons.

Het is bijvoeding, vanaf 6 maanden kan groente een fles of gedeelte ervan vervangen. Fruit blijft tussendoortje.

Met 5 maanden ben ik aardappelen erbij gaan geven en met 6,5 maand vlees.

Het schema was

08:00 210/7
    10:00 fruit
    12:00 210/7
    15:00 groente
    16:00 210/7 en werd geleidelijk minder, groente tijd werd ook steeds later
    19:30 210/7

5. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Zie antwoorden!

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wij zijn hier iets na zes maanden begonnen. Dat vonden we vroeg genoeg. Als ze jonger dan 6 maanden zijn is de kans groter dat ze er minder goed op reageren, en qua voeding hebben ze er voor 6 maanden ook helemaal niets aan. Verder: je zit echt niet te wachten op de enorme stinkluiers die je krijgt met bijvoeding (vooral als hun darmen nog niet helemaal toe zijn aan bijvoeding).
    Wij hebben nooit potjesprut gegeven, kinderen wilden ook niet gepureerd eten, dus kregen ze gewoon stukken om zelf te pakken, dat heet 'baby led weaning'. Een heel handig boek over het eten voor je kind heet: 'eten voor de kleintjes' van Stefan Kleintjes.

Ergens halverwege de ochtend, de eerste weken. Je kunt dan goed in de gaten houden of je kind er goed op reageert en als het niet zo goed valt zit je in elk geval niet de hele nacht met een huilend kind.

Nee, het is BIJvoeding, iets voor erBIJ, de naam zegt het al. Zeker als je voor 6 maanden zou beginnen (ik zou nog lekker even wachten als ik jou was), dan mag vast voedsel absoluut niet in de plaats komen van melkvoedingen.

Daar zijn een paar heel duidelijke tekens voor:
    1. je kind kan zonder al te veel steun rechtop blijven zitten voor een paar minuten
    2. je kind kan dingen vastpakken en naar de mond brengen
    3. je kind pakt de dingen in de pincetgreep (dat is met duim en wijsvinger pakken, dus niet met de hele hand grijpen)
    4. je kind 'kauwt' op speelgoed dat het naar de mond brengt
    5. de kokhalsreflex van je kind is naar achter in de mond verschoven (kinderen die nog niet toe zijn aan vast voedsel werken hapjes met de tong weer naar voren en naar buiten, pas als ze er echt aan toe zijn slikken ze uit zichzelf door)
    6. je kind toont belangstelling voor voedsel, anders dan je borsten.

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zoon ruim 5 maanden
    Dochter 6 maanden
    beide kinderen rond 11:00
    Nee, pas na 6 maanden gaat bijvoeding een melkvoeding vervangen.
    In mijn optiek wanneer een kindje goed kan zitten en duidelijke signalen afgeeft geinteresseerd te zijn in voeding (zie lijstje van Dirksmama)

Als je kindje nog blij is met de melkvoedingen dan zou ik lekker wachten met vaste voeding. Je kunt nog lang genoeg hapjes geven. Je zult met weemoed terug denken aan de tijd dat je alleen melkvoedingen gaf ;)

8. nora25

nora25 Actief lid

18 okt 2013
    347
    94
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ik ben er twee dagen geleden mee begonnen. Hij is ruim 5 maanden.

Eind van de middag, rond de tijd dat wij ook eten. Is tussen twee voedingen in en straks zal hij ook rond die tijd gaan eten.

Doe ik nu nog niet. Mijn hapjes bestaan nu uit een paar lepeltjes alleen groentenpap en dat is nu nog zat, gezien de gezichtjes die hij trekt. :)

Ik ben gewoon nu begonnen, omdat hij groot van postuur is en ik verwacht dat hij binnenkort niet meer voldoende zal hebben aan de fv. Ze zeggen dat je het kunt zien aan het sabbelen op de handjes en er naar kijken als jij eet. Maar dat betwijfel ik. Hij keek al heel snel naar ons, maar volgens mij vindt hij vooral de beweging leuk. En sabbelen doet hij in periodes. Toen hij 2 maanden was, maar kort daarna ontdekte hij zijn handjes. En nu ook, maar ik denk zelf dat er tandjes onderweg zijn.

9. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hier kreeg ze met 5,5 maanden de eerste groente. Ze had er echt interesse in. Ik ben begonnen met grofgeprakt en heb daarna altijd stukken gegeven. Ze heeft heel snel leren kauwen en controleren en eet nu zelf met een lepel.

Voor 6 maanden vervangt een bijvoeding helemaal niets.
    Het beste moment is inderdaad de ochtend, zodat je goed ziet hoe ze erop reageert.

Je kindje moet goed rechtop kunnen zitten en die kokhalsreflex is heel belangrijk. Kinderen van 4 maanden hebben over het algemeen nog de kokhalsreflex voor in de mond zitten en zijn dus helemaal niet toe aan iets vasters dan melkvoeding. Ze krijgen het niet eens weg, of het moet heel fijn gepureerd zijn en met een lepeltje worden 'binnengegoten'.

Deel Deze Pagina