Wij geven sinds een weekje of 2 onze meid een groente papje. We merkten dat ze er behoefte aan had. Als wij aten dan zat ze als een gek op haar handen en vingers te zuigen. En ze zou het eten uit onze mond halen als ze kon . Nu weet ik dat het een beetje te vroeg is, maar ze doet het er super op! Geeft bijna niet meer terug, geen krampen, ... De eerste keren at ze maar enkele happen en dan was het goed geweest en kreeg ze een flesje achteraf. Nu heeft ze de smaak te pakken en eet ze gemakkelijk 190gr groentepap op. Nu weet ik dat die hoeveelheid een flesje vervangt. Maar moet ik de andere 4 flessen gaan verhogen? Ze krijgt nu 180/6. Krijgt ze anders niet te weinig flesvoeding binnen? Zoveel vragen komen er nu weer, zo is elke stap weer een beetje uitzoeken . Hoe deden jullie dit?
Bijvoeding vervangt tot 6 mnd helemaal geen fles, aangezien de darmen van je kind geen voedingsstoffen kunnen halen uit iets anders dan melk. Het is BIJvoeding. Dus zeker geen flessen gaan minderen, en dat groente zou ik persoonlijk wel minderen. Je kunt niet NU aan je kind zien wat 200gram groente met zijn darmen doet op lange termijn. Dat is namelijk de dah voor een volwassene!
Oh, hier op het cb werd ons verteld dat als ze voldoende hoeveelheid groentepap at, dit vervangen werd door een flesje . En meestal geven wij een potje van 125gr. Wat ze met gemak opeet. Nadien krijgt ze nog een flesje van 180/6. Waarvan ze meestal nog 100cc opeet. Ze heeft 1 keer een potje van 190gr gekregen, wat er toen ook vlot inging . Maar even verder doen met de kleinere potjes + flesje. En dan binnen 2 weken maar eens horen op het cb hoe het nu echt zit. Bedankt voor je reactie!
Het CB zegt wel meer wat niet correct is! Op handjes zuigen is overigens niet een teken van al toe zijn aan eten, maar hoort bij een normale ontwikkeling! Finley zat bij 6 weken al flink op zijn handjes te sabbelen. Misschien had ik toen al moeten beginnen met een groentehapje..... En inderdaad, het vervangt nog geen fles. Anders vragen aan het CB waarom het anders BIJvoeding heet. In de melk zitten voedingsstoffen voor de groei die je niet terug vindt in de groentepap. Aiden had destijds melkaanslag op zijn tongetje bij 5 weekjes oud. Volgens madame van het CB was het spruw en ik moest het maar wegpoetsen met citroensap! Dat ging bij mij dus mooi het ene oor in en het andere weer uit. Ik bedoel maar.... Het CB heeft niet alle wijsheid in pacht.
Het sabbelen op handjes doen ze allemaal, zover sta ik ook . Maar als wij aten werd het gewoon veel heftiger en deed ze echt of ze ook eten wou. Ze volgt ook constant alles wat in onze mond beland en ligt dan enorm te smakken . Als ze haar potjes ziet word ze ook echt gek en kan het niet snel genoeg gaan . Tot de 6 maanden maar een flesje achteraf blijven geven zoals we nu al doen . Bedankt!
Je mag prima naar 4 flessen met 4 maanden, zeker als er bijvoeding bij komt maar verder vervangt bijvoeding geen melk voedingen. Je hoeft ook niets te verhogen. Gewoon kijken hoe het gaat.
Als ze je ziet eten dan weet ze helemaal niet dat je aan het eten bent. Maar ze ziet je 'grappige bewegingen' maken en alles wat je doet is spannend en willen ze op een gegeven moment imiteren. Dat heeft niets, maar dan ook niets met 'toe zijn aan vast voedsel' te maken. Als je kind je zou zien roken of bier drinken dan zou het dat ook willen imiteren, als jij je tenen in je mond steekt met een ouwe sok er om heen willen ze dat ook doen. De minimumleeftijd voor vast voedsel is 4 maanden, al is het voor veel kinderen nog te vroeg. Voor 4 maanden vast voedsel geven kan schadelijk zijn, dat moet je niet willen, dat moet je niet doen. Als je vast voedsel geeft, zorg dan dat je altijd een pauze van een uur tussen vast voedsel en kunstvoeding aanhoudt. Kunstvoeding remt de opname van voedingsstoffen, en je kind kan er meer last door krijgen. (Dit geldt niet als je moedermelk in een fles geeft, omdat de enzymen in moedermelk je kind juist helpen). Tot 6 maanden vervangt vast voedsel geen melkvoeding. Een heel potje is rijkelijk veel voor een kind dat eigenlijk nog te jong is voor vast voedsel. Gaat je kind minder drinken, geef dan geen vast voedsel, het mag de melk niet verdringen. O, en potjes is geen echt eten he? Voornamelijk water met bindmiddelen, te glad gepureerd om een kind echt te leren eten.
Tja ik zou ook nit met 3,5 maanden met groente beginnen vanwege de darmen, maar daar kun je nu niets meer aan veranderen. Misschien handig om te weten als je misschien nog een tweede kindje krijgt, dat bijvoeding met 3 maanden echt nog niet slim is. Onze dochter sabbelde op haar handen toen ze 2 dagen oud was en volgde ons tijdens het eten toen ze 3 weken was. Toch redden we het om het uit te stelen tot 5 maanden. Ook nog wat te vroeg want 6 maanden is het meest ideaal maar goed, onze dochter deed het zelf, we drongen niets op, hebben niets gevoerd en niets aangeboden. Zo wisten we in ieder geval zeker dat ze niets binnen kreeg voor ze eraan toe was. Verder duurt het inderdaad tot 6 maanden voordat de darmen voedingsstoffen uit vaste voeding kunnen opnemen dus je kunt beter de groente nu tussen twee flessen in geven. Dus niet de fles er meteen achteraan want dan laat ze omdat ze wel een vol gevoel heeft een deel fles en daarmee dus een deel belangrijke voedingsstoffen staan. Stel je geeft een fles om 14:00 en en 18:00, dan zou ik de groente in het midden, dus 16:00 doen. Dan blijven de flessen van 14:00 en 18:00 gewoon intact.
Sluit me aan bij de rest... Je weet nu wel dat het niet zo handig is om voor die 4 maanden te beginnen en dat de tekenen 'toe zijn aan bijvoeding' niet waar zijn (al doen veel reclames je daar wel toe geloven!). Als je merkt dat je kindje minder melk gaat drinken moet je echt gaan minderen met de BIJvoeding. En het cb zegt inderdaad wel meer wat je het ene oor in en het andere uit moet laten gaan! Voeding... je weet toch!: Die zes maanden
Hier adviseerde het cb om met 4 maanden te beginnen met een groentehapje. Dus nog even wachten en dan gaan we beginnen. Mijn zoontje zit nu al ruim 1.5 week op 4 flessen per dag. Hier doet hij het erg goed op. Hoe ben je begonnen met een groente hapje, wanneer geef je dit? Gewoon in de ochtend?
Een baby kent "eten" niet he... dit kent enkel "melk drinken". Ze kan dus niet denken "ooh ik wil ook groenten eten"... Ik begon pas op 6 maanden, en zelfs toen had ik niet echt het gevoel dat ze dit al nodig had.
Ik begrijp die haast ook nooit zo. Elk kind sabbelt op zijn handjes en met 4 maanden al ergens aan 'toe' zijn, dat is gewoon gerationaliseerd door volwassenen. Een kind heeft tot 6 maanden in principe genoeg aan melkvoeding. Wij zijn begonnen met 5,5 maand omdat mijn dochter opeens elk uur wilde drinken 's nachts. Na wat gestoomde worteltjes veranderde dat. Ik zou ook altijd verse groenten maken, dat hoort er gewoon bij.