Eerste hapjes: koken jullie echt alles?

Discussie in 'Voeding' gestart door Janna, 2 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik lees overal over de eerste hapjes dat je alles eerst moet koken. Nu willen wij beginnen met groenten, dus dat vind ik logisch om eerst te koken. En bij sommig fruit zie ik dat ook nog wel voor me, zoals appel of peer. Maar bij ander fruit vind ik het wel een beetje raar om het eerst te koken, zoals aardbei en perzik, en bij banaan lijkt het me ronduit smerig! Ik zou zelf echt geen gekookte banaan willen eten! :$

1) Kortom, koken jullie alles bij de eerste hapje?
    2) Zo ja, tot hoeveel maanden ga je daar mee door?
    3) Zo nee, wat kook je wel en wat niet?
    4) Hoe maken jullie courgette klaar? Ik lees namelijk vaak dat dat geschikt is om als één van de eerste groenten mee te beginnen, maar zelf eet ik dat nooit gekookt, maar altijd geroerbakt. Kun je dat koken en zoja, hoe veel minuten moet je dat dan koken? (Als je dat te lang kookt lijkt het me z'n slijmerige boel worden...)
    5) En tot slot: toen jullie begonnen met de eerste hapjes groente en/of fruit, begonnen jullie toen ook meteen met fijne granen pap? Of pas iets later? En wanneer móet je echt met pap of brood beginnen?

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Groente kook ik uiteraard wel...
    En zal dt ook blijven doen natuurlijk bij dingen waar et nodig is... Denk aan bloemkool e.d

En fruit een appel..
    Maar waarom zou je in hemelsnaam een peer willen koken?
    Diedingen zijn hartstikke zacht...
    En nee kook geen aardbeien f weet ik veel wat haha
    Alleen harde dingen

3. adi

adi Niet meer actief

Waar heb jij gelezen dat je fruit moet koken en waarom in hemelsnaam? Bedoeling van bijvoeding is dat de baby smaken leert kennen, en tenzij jullie thuis altijd gekookt fruit eten is het voor de baby echt niet nodig

Plus dat het me zelfs smerig lijkt.

Appel ook, die kun je toch even raspen of met de staafmixer pureren. Maar koken.. Nee.

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.211
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Courgette kan je gewoon roerbakken. Als je kindje al 6 maanden is, kan je het dan zo in stukken in de hand geven ( Ik deed het in reepjes ) want gepureerd lijkt me vies?

Fruit, nee dat kook je niet lijkt me. Appel en eventueel peer wel maar het meeste fruit niet. Peer kunnen ze ook makkelijk afhappen als het goed rijp is. Aardbei kan je het beste pas na een jaar geven he. Even een goed introductieschema erbij gebruiken Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Schema - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden is ook geschikt bij flesvoeding. Dit schema is voorzichtig, maar hierdoor zal je iig geen sinasappel/kiwi/aardbei geven als eerste hapje.

5. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik weet nu niet zo uit mijn hoofd waar ik dat gelezen heb. He is ongeveer een maand geleden dat ik me erin verdiept heb, maar ik kwam het op verschillende plaatsen tegen en heb me er sindsdien regelmatig over verbaasd. Ik vroeg me steeds af: "zouden er nou echt mensen zijn die dat doen?!" De reden die er steeds bij stond is dat de kans op allergische reacties daardoor verkleind wordt, doordat de allergenen kapot gaan met koken.

Courgette gewoon roerbakken, maar is dat niet te vet?

Introductieschema van borstvoeding.com had ik ook al in mijn favourieten staan! :)

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.211
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Kindjes kunnen juist heel goed de extra vetten gebruiken, je mag gerust bij alle hapjes een klontje roomboter of een scheutje olijfolie toevoegen. Voor de stoelgang goed, en goed voor hun gezondheid.

7. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    ik deed idd, de appel en de peer iets zacht koken, omdat ik het anders in de blender niet fijn kreeg!
    courgette deed ik roerbakken idd en dan fijnmaken, wij deden geen rapley, dus geen stukken in de hand ;)

maar de rest van het fruit kookte ik niet hoor!

8. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Had hier zo'n stomer, dus heb de eerste hapjes met name allemaal gestoomd (de groenten dan en appel ook wel)...
    Courgette stoomde ik ook, maar je kan het natuurlijk ook gewoon roerbakken zoals eerder beschreven.
    Wij combineerden rapley met geprakte hapjes.
    Courgette vond ze hier ook heerlijk! At dan gerust een halve courgette met een aardappeltje op...

Ik zou overigens niet alles tegelijk gaan beginnen (groenten, fruit én granen), maar een voor een rustig introduceren. Bijvoorbeeld eerst zorgen dat ze 4 of 5 soorten groenten eet (en dan per groenten minimaal 3 dagen achter elkaar geven) en dan beginnen met fruit op dezelfde manier.
    Hier zijn we met brood begonnen rond de 7 maanden....

Succes ermee!
    Een aanrader is het boek Opperdepop van de Albert Heijn, staan allerlei 'recepten' in van 6 maanden tot 4 jaar.

9. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    ik heb ook de eerste fruithapjes gekookt (appel, peer, mango).
    Dit was meer omdat ik dacht dat het minder "prikkelend" voor haar gevoelige buikje zou zijn.
    Maar of dat echt zo was?! ;)
    Zou het bij een "normaal ontwikkelende" baby niet doen geloof ik!

10. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik kook wat ik zelf graag gekookt eet (boontjes, brocolli, bloemkool), stomen kan ook, roerbak wat ik zelf geroerbakken wil (courgette, aubergine) en geef rauw wat ik zelf rauw eet (fruit, peer wordt vanzelf zacht en appel heb ik gegeven toen ik vond dat hij die gewoon kon eten). Tomaat heb ik bijvoorbeeld gebakken en rauw gegeven altijd, komkommer altijd gewoon rauw.

Ik deed wel rapley maar volgens maakt dat in deze niet veel verschil.

11. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Koken van fruit wordt aangeraden als je kind een (koemelk)allergie heeft en allergisch kan reageren. Een kans op reactie op gekookt fruit is schijnbaar aanzienlijk kleiner. Ik helf in het begin de appel en peer gestoomd. Courgette stoom ik nog. Ik heb een stoomopzet voor de pan die ik al had gekocht bij de hema.

12. Janna

Janna Fanatiek lid

Mijn dochter heeft geen kma, maar wel exceem en ik ben zelf allergisch voor een aantal soorten fruit (bijv. appel, kiwi, peer, kersen, aardbei, perzik, enz). Ook daarom wilde ik beginnen met groeten en met fruit nog eventjes wachten, maar zouden jullie fruit in dit geval wel koken?

13. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Het is prima om eerst alleen maar groenten te geven hoor hebben wij hier ook gedaan. Ook omdat ik overal las dat het beter is omdat het minder zoet is. Soms willen baby's geen groente als ze eerst fruit gewend zijn geweest.

En je kan prima een groentenhapje geven ipv een fruithapje de eerste tijd.
    Dan zou ik appel en peer wel even koken ja. En dan eerst met banaan ed beginnen. Perzik heb ik hier toevallig 2 weken geleden pas geprobeerd eerder waren ze nog niet te krijgen. Die heb ik niet gekookt. Ook mango en druiven zo gegeven. Maar pas toen ze de 8 maanden al voorbij was. We hadden eerst ook genoeg aan wat ze al wel kon hebben.

Met aardbei en kiwi kan je beter wachten tot na haar 1e verjaardag dan voor de zekerheid.

14. adi

adi Niet meer actief

Gezien jouw allergien zou ik sowieso advies vragen bij een dietist bij de introductie van verschillende fruitsoorten.

Vooral over mogelijk kruisallergien, wanneer welk fruit geven (een heel voorzichtig schema volgen) en hoe.

15. Janna

Janna Fanatiek lid

Goh, daar was ik nou nooi op gekomen! :$ Echt helemaal verblufd, terwijl het eigenlijk best voor de hand liggend is! :)

Ik zie die fruit allergiën bij mezelf eigenlijk nooit zo als een probleem. Ik ben er niet heel sterk allergisch voor en eet het wel gewoon, omdat ik het zo lekker vind (met mate en nooit als ik alleen ben). Ik neem de pijn in mijn mond en lippen gewoon op de koop toe, dat is na een uur wel weer weg. En die enkele keer dat ik mijn keel dik voel worden, eet ik gewoon even een paar dagen geen fruit. Verder krijg ik er geen uitslag van ofzo...

Ik was wel dusdanig op mijn hoede dat ik eerst met groente wilde beginnen, voor ik fruit ging introduceren, maar het is inderdaad wel een idee om eens advies aan een diëtist te vragen. Kun je gewoon zelf bij een diëtist langs, of moet je een doorverwijzing hebben van de ha?

16. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    Ik ben toch een grote voorstander van olvarit potjes ;)

Ik had deze keer echt de beste bedoelingen en wou zelf koken, maar mijn kast is toch weer inmiddels vol met van die potjes:)

17. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    1. Nee,
    3. Groenten wel, appel even de kook erover (kunt het ook in de magne leggen als je die hebt ;)), weet niet meer hoe lang ik dat heb gedaan. Paprika en komkommer ben ik met 1 jaar oid ook rauw gaan geven (weet het niet meer precies).
    4. Ik kookte eigenlijk nooit, maar stoomde alles in een stoompan. Zo dus ook de courgette ;)
    5. Nooit pap gegeven. M kreeg met 7 maanden broodkorst, T ook zoiets.

18. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    En voor de eerste hapjes zou ik niet gaan bakken. Ligt toch anders op de maag dan gestoomd.

19. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38

Geen potjes als er kans is op een allergie! Er zit zoveel aan toegevoegd dat je dan niet weet op welk bestanddeel er gereageerd wordt! Beter zelf maken dus...

20. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Alles is doodgekookt, ook de smaak. Ik heb niet zoveel met potjes.

Deel Deze Pagina