Vanwege de vetten? Lees hier namelijk veel mensen die alles stomen. Als je daarna niet zelf nog boter/olijfolie/ander soort goed vet toevoegt, komt je kindje dat wel tekort. Bijgevoegd artikel vond ik wel verhelderend: Peutervoeding [gezondheid.be]
hmm de eerste appel/peer hapjs maakte ik wel moes van maar verder niet perse hoor en banaan met beetje sinaasappelsap en een ligakoekje ging er ook altijd prima in het is gewoon makkelijker prakbaar dan... en wij gingen al vrij snel over op het geven stukjes zodat ze zelf kon eten en eh.. zelf appelmoes eten leek me niet zo practisch wij hebben volgens mij vrij lang gewoon een fles met pap gegeven 's ochtends en na het 2e pak bambix overgestapt op brinta dat is EN veel goedkoper EN er zit geen suiker in. wat hier trouwens ook een fijn eerste hapje was qua groenten? venkelstampotje.. gewoon aardappels en venkel koken en stampen.. erg lekker! beetje anijsachtig. verder at ze gewoon met ons mee.. wij koken van onszelf altijd zoutloos en wat er dan overbleef ging in een potje in de vriezer. oma kreeg regelmatig een hartaanval als ze proefde wat wij onze dreumes meegaven.. die at namelijk ook gewoon onze pittige wokgerechten en oma vindt alles te pittig (toen dochterlief kon praten bleek zelfs dat oma het weleens gewoon niet gaf en een olvarit potje gaf.. boze mama toen.. ik geef het toch niet voor niks mee? En erger.. wij gaven dr geen olvarit omdat we vinden dat ze normaal eten kan eten. ) als echte baby kreeg ze het niet hoor.. maar toen ze eenmaal de surinaamse nasi uit mn bord zat te bietsen en haar niet-spicy variant niet wilde eten.. zijn we gauw overgestapt op echt met de pot mee eten
Wij hebben het meeste fruit niet gekookt, maar goed ze waren al wat ouder toen we fruit gingen geven. Eerst met groente begonnen, met zes maanden, en pas toen dat goed ging, fruit, en toen waren we al een maand of 2 verder. Appel kookte ik kort in de magnetron, gewoon per partje, om ze een beetje zachter te maken. En ik maak voor de hele familie ook wel compote van appel of gedroogde abrikozen. Roerbakken is prima als je zuivere olie en geen mix of andere rommel gebruikt. Meestal stoomde ik en dan ging er iets van olijfolie bij.
Tipje voor de courgette. Ik kook het altijd. Inderdaad het wordt erg zacht. Lekker pureren met blender/staafijzer en wat aardappel erdoor. Als je veel kookt kun je van de rest een soepje voor jezelf maken. Ik eet courgette altijd graag samen met Jill!
Ik zou wel willen weten waar je dan dan meerdere keren gelezen hebt! Je moet dus gewoon een allergievriendelijk voedselintroductieschema volgen, zoals degene die je al in je favorieten had staan!
waarom zou roerbakken te vet zijn? kinderen hebben ook vet en suiker nodig om te groeien hoor zolang het er niet uitdruipt bij alles wat je eet maar je gewoon normaal een scheutje olie gebruikt bij het bakken is er niks aan de hand. let wel.. gewone olijfolie dus... niet die rare wokolie met smaakjes
Olijfolie is juist niet geschikt om in te bakken, die wordt toxisch als je die verhit! Ik heb het over de extra vergine. Je hebt wel 'rode' olijfolie. Beter is het om te bakken in roomboter of kokosvet of zonnebloemolie of arachideolie (geen allergieen). 'Groene' olijfolie voeg je toe na het koken, die moet je koud verwerken.
@zogelukkig: volgens mij is dat enkel met frituren en dan bovendien inderdaad enkel bij de extra vierge variant. die is voor in de salade
Olieen die essentieele vetzuren bevatten moet je niet gebruiken om in te bakken. Gooi maar eens dat soort olie in een goed hete wok, dan walmt ie meteen. Walm = verbranden = toxiciteit (je ruikt dat ook). Extra vergine olijfolie kookt al bij 150 graden. Zonnebloem-, soja-, pinda-, palm- en kokosolie pas boven de 200 graden.
Als je bakt dan verbrandt het altijd een beetje, vandaar . Voor de allereerste hapjes zou ik dat dus niet doen. En dan zitten er ook nog genoeg vetten in de (mama)melk. Zodra ze losse groenten goed aten, kregen ze idd roergebakken groenten of wat roomboter door hun aardappelprakje (eventueel ook met wat kaas ... en dat is ook voor ons erg lekker ).