Mijn zoontje is bijna 7 maanden en ik wil straks gaan beginnen met een klein beetje vlees en vis. nu vroeg ik me af. Met welke soorten vlees en vis zijn jullie begonnen? en hoe bereid je die? (koken, bakken, grillen, stomen?)
Wij zijn met kipfilet begonnen. We hebben het gekookt, maar stomen kan ook. Ook heeft ze een stukje mager lamsvlees gegeten (lang laten koken) maar daar reageerde ze niet goed op (onrustig, veel dromen, niet goed slapen). We doen het dus heel rustig aan met vlees en geven vooral vleesvervangers (ei, peulvruchten etc) of kipfilet.
Hier begonnen met zalm, met een maand of 7. Dat kookte ik gewoon even in een pannetje water. Was gelijk een grote hit! Verder kreeg hij kabeljauw, varkenshaas, kip, eigenlijk alles wat wij zelf ook eten mits het niet gekruid is.
Wij zijn met 9 maanden begonnen. Met wat zalm, gewoon gebakken. En ander vlees krijgt ze ook gewoon gebakken. Ze eet alleen geen varkensvlees, pas als ze al even 1 is. Ze is gek op vlees en vis inmiddels!
Gisteren heeft Maurits een stukje gestoomde kabeljauw gehad bij zijn worteltjes.. Hij vond het even wennen maar daarna echt lekker! ... In het weekend ga ik een stukje kip proberen.
Ik ben gister voor het eerst begonnen om Guus (6maand) wat gehakt door de bloemkool en aardappeltjes te snijden/prakken. Heb het geheel vandaag maar even door de keukenmachine gedaan aangezien aangezien hij gister steeds bleef kokhalzen... Maar ook vandaag maar steeds kokhalzen. En nog geen kwart op van wat hij mag/moet hebben... Hoe maken jullie het vlees fijn? In de keukenmachine krijg ik het naar mijn idee nog niet fijn genoeg, aangezien hij gehakt ook niet fijn kan drukken met zn tongetje (wat hem met aardappel en bloemkool wel lukt) of is het niet slim om het in zn geheel door de machine te halen? Moet ik het gehakt appart doen misschien? Of gewoon uberhaupt geen gehakt nemen? Heeft iemand tips voor me? Alvast heel erg bedankt!
Toen ze een jaar waren, begon met kip daarna zalm. Ik vind 6 of 7 maanden erg jong voor vlees of vis. Zelf gaven we het na een jaar, maar voor 9 maanden zou ik het so wie so nooit doen.
Hier ook rond 9-10mnd begonnen en dan 1 tot 2x per week een stukje vlees (kip, tartaar oid) of vis. Ingrid: vanaf 6 maanden hoef je het niet meer helemaal glad te pureren. Waarschijnlijk zorgen die stukjes gehakt in een verder volledig glad gepureerd prakje voor de problemen. Is natuurlijk heel vreemd als je het normaal gewoon door kan slikken (zonder kauwen) en er zitten nu van die kleine friemeltjes in... Daar verslikken kinderen zich in! Hier hoeft ze dat nu nog steeds niet, bijv in de vorm van vruchtenyoghurt met stukjes. ('ik lust die kruimels niet' zegt ze dan..haha!) Denk dat het sowieso al beter zal gaan als je alles gewoon door elkaar prakt. Het is namelijk niet te doen om vlees helemaal glad te pureren (naast het feit dat dit helemaal niet hoeft natuurlijk). Of alles gewoon in stukken aanbieden... en zorg dat je kindje helemaal rechtop zit in kinderstoel of op schoot.
Zoon een maand of 7 en begonnen met vis en kip Dochter een maand of 9 en begonnen met kip en daarna vis
ik heb tot nu toe ook nog maar een paar keer vis en een keer kip en 1 keer gehakt gegeven. doe het maar heel af en toe.... vlees vond hij niet zo lekker.. de vis wel.
Hier vanaf een maand of 9 a 10 af en toe een ienieminie beetje vlees. klein stukje kip gekookt en later gewoon gebakken. Nu zelfs gewoon gegrild. Vis gebakken of uit de oven. Inmiddels laat ik haar alles proeven, soms is het wat te stevig en dan wil ze het niet maar sabbelt er wel lekker op. Kruiden heb ik altijd hetzelfde gedaan als ons hoogstens wat minder, en geen zout. (ik kook al met heel erg weinig zout maar wel veel kruiden).
Toevallig wil ik volgende week beginnen met zalm. Ze krijgt vanaf 7 maanden kipfilet. Wat ik me afvraag, zou je zalm uit de oven ook kunnen geven? ik doe het meestal in de oven namelijk!