voor het eerst fruit, dit ook koken??

Discussion in 'Voeding' started by Bandietje81, Oct 22, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bandietje81

Bandietje81 Actief lid

Feb 16, 2012
    244
    0
    0
    NULL
    NULL
    Daar ben ik weer met een vraag..
    Ik lees op internet dat je baby's eerste fruithapjes ook moet koken? Vooral appel en peer bijv.? Is dit echt nodig?

2. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Hoe oud is je kindje? Krijgt hij gepureerd of in stukjes? Ik geef stukken al vanaf het begin. Alleen appel stoom ik even zodat het echt harde eraf is, maar verder niet.

Bij pureren zou ik het ook niet koken hoor, gewoon even de staafmixer erop en dan is het goed.

3. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

May 5, 2010
    2,645
    0
    36
    Twente
    Hoeft niet hoor! Het meeste fruit is zo zacht dat je het met een vork kan prakken. Alleen appel idd even koken/stomen want die zijn nogal hard.

4. adi

adi Niet meer actief

Ik heb nooit fruit gekookt, want dan verandert de smaak. En ik wilde mijn kinderen leren om de smaak van fruit te leren zoals wij fruit eten (en we eten over het algemeen geen gekookt fruit).

Appel heb ik in het begin geraspt, en de rest van fruit goed rijp laten worden en dan geprakt. Vrij snel overgegaan op stukjes goed rijpe fruit (een rijpe peer valt vanzelf al bijna uit elkaar bijv)

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wij hebben alleen bij zoon in het prille begin het fruit gekookt omdat hij nog geen 6 maanden was. Door het kort te koken wordt het fruit iets zachter (smaak verandert nauwelijks hoor Adi).

Maar heel snel mee gestopt omdat zoon het allemaal prima snapte en al snel stukjes ed ging eten.

6. adi

adi Niet meer actief

Ik heb er weinig ervaring mee, maar een gekookte peer, mango of banaan smaakt toch echt anders als vers? De structuur verdwijnt volgens mij en je proeft vooral de vrijgekomen suikers?

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

ja, maar deze fruchten moet je natuurlijk ook niet koken... die zijn zacht genoeg van zichzelf (een beetje stomen zou ik doen als het echt nodig is).

Appel verandert weinig van smaak maar je moet 'm maar echt heel kort koken... anders wordt het moes!

De structuur verdwijnt inderdaad maar dat is niet smaak.

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Ik doe het meestal zo onder de staafmixer.
    Stukjes zoek ik zacht&vers fruit uit. Alleen soms appel heel even koken voor de zachtheid. Maar die gebruik ik meestal in de puree's..

9. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    De appel kookte ik eerst om te kijken of er geen reactie op kwam (gevoelig kindje) en nu doe ik de appel in een dichte magnetronschaal met een beetje water, 2 min in de magnetron en dan is de appel lekker zacht. En heerlijk! Hoe langer je het doet hoe zachter het wordt. Lijkt net appelcompote. Hier krijgt ze de appel tegenwoordig in stukjes en tot nu toe krijgt ze het gewoon nog niet weg.

Share This Page