Hoi dames, Ik heb jullie raad nodig! Mijn dochter van bijna 6 maanden kreeg tot vandaag voor 95% borstvoeding. Enkel een keertje 'aanvullen' met een klein flesje kunstvoeding. Ze eet nu een klein maandje fruit em groente. Borstvoeding is hier nooit echt makkelijk gegaan en sinds 2 dagen weigerde ze weer de borst. Ik kolf nog wel gewoon om de productie enigszins gaande te houden. Gister en eergister dronk ze ook de gekolfde melk, 's middags aangevuld met wat kv ( vanwege de minimale kolfopbrengst ). Omdat ze dus weigert aan de borst te drinken, op 's nachts na (!) en het kolven ook niet voldoende oplevert, wilde ik vandaag even een hele dag kv avonturieren. Even kijken of dit bevalt en of het me waard is om hier dan, na veel gedoe met de bv, zachtjesaan op over te gaan. Vandaag heeft ze zo gegeten: 04:15 borst 08:15 180cc + 6 10:15 appel 12:00 120 cc ( van 180 + 6 ) 15:15 150 cc + 5 17:30 pompoen-aardappel 19:45 180 cc + 6 ( in twee keer ) Wat raden jullie me aan wbt de voeding om 23:00? Geven of niet? Zo ja, hoeveel? Met de borstvoeding liet ik haar slapen, maar komt ze rond 01:00/02:00 en dan tegen 05:00/06:00/07:00 nog een keer. En mocht ze ondanks een late voeding toch nog voor een nachtvoeding komen, zal ik deze dan toch gewoon met de borst geven ( dus geen kv )? Ik hoop ergens dat dit een fase is... Maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat me de puf even ontbreekt om weer 'de strijd' aan te gaan. Ik wil nog wel even kolven en haat dat geven, maar wellicht is overdag afbouwen voor zowel dochter als mijzelf een fijnere oplossing. De ochtend/avond/nachtvoeding zouden dan zo lang als ze dat wil borstvoeding blijven. Ik ben heel, heel, heel benieuwd naar jullie tips, adviezen en wat nog meer!
Nachtvoeding zou ik sowieso geven, want ineens stoppen is voor je borsten echt niet fijn en dan heb je er straks nog een borstontsteking bij Klinkt wel alsof jij je er een stuk beter bij zou voelen als je overdag gewoon afbouwt...
Hier ook een paar weken aan het stoeien met flesjes en het afbouwen van de borstvoeding. Op zich heeft je dochter al 4 flesjes en bijvoeding op. Het is dus volgens mij niet noodzakelijk om nog een late voeding te geven. Wat ik zelf deed was de borst geven als ze alsnog wakker werd voor een voeding tussen 21.00 en 6 uur. Op die manier kun je je productie ook beter op peil houden. En mocht ze toch doorslapen, heb je geluk Onze dochter is inmiddels ook bijna een half jaar, maar wij rommelen ook elke dag nog wel met de hoeveelheid die ze eet en drinkt. Soms gaat het goed, soms wat minder. Probeer er zo veel mogelijk in mee te gaan. Ze laat zich vast horen als ze honger heeft! Succes!
He! Ik lees mijn verhaal! Door spruw wilde mn dochter van het een op t andere moment niet meer. Ze was toen 3.5 mnd. Ik heb ook nog gekolfd. Na 3 dagen had ik nog maar 20 cc per keer. Ik heb helaas besloten te stoppen, omdat dit de 4e x spruw al was. Wij hebben haar nog tot gister haar late (23.00uur) voeding gegeven en ook komt ze om 05.00 uur nog een keer. In het begin gaf ik haar om 05.00 uur de borst, en een flesje na, op een gegeven moment heb ik haar meteen het flesje gegeven. Dan kolfde ik als ik weer wakker werd ivm stuwing. Binnen een maand was het over met mn bv vind het heel jammer maar heb mn best gedaan. Mn hoofd was zo moe. Maar je hebt het super gedaan hoor, zo te lezen geef je niet zo maar op! Je mag trots zijn. 6.5 maand is super!
Ze heeft net voor het 'gesodemieter' met weigeren wel doorgeslapen ( een week ofzo )tot een uur of 6. Borsten waren dan inderdaad 'goedgevuld' en bij de eerste piep rende ik naar haar kamer om te voeden, maar verder was dat niet echt een probleem. Maar wellicht dan gewoon zoals 'normaal' met borstvoeding... Zelf laten komen en dan de borst geven. Ik vind borstvoeding geven, ondanks het gestoei, echt heerlijk! En hoewel ik wel een beetje strijd-moe ben, gaat het me vreselijk aan het hart om eventueel af te bouwen. Ik kolf met liefde, maar het is wel dubbel werk... Kolven en dat met de fles geven. En dan einde dag toch een beetje bij moeten geven ( kv ). Maar ik kan het nog niet gedag zeggen, vandaar dat ik kolf... En ik hoop dat ze binnen nu en snel weer aan de borst wil drinken. Anders zie ik het nog even aan, ga ik het combineren of zo afbouwen dat ze aan het begin en einde van de dag nog wel bij me drinkt. Was het maar wat makkelijker... Zucht.
Kan het zijn dat ze tandjes doorkrijgt trouwens? Kijk eens of ze wel wil drinken als je even dentinox op d'r kaakjes smeert?
Een paar weken terug ontstonden er bobbeltjes in haar tandvlees... Heb haar toen chamodent gegeven en wel eens de nacht met een zetpilletje laten slapen. Maar die ellende is alweer dik twee weken over. Ze wil wel veel om haar heen kijken, wat makkelijker gaat met een flesje... 'S nachts is er natuurlijk weinig te beleven... Dat zou de verklaring kunnen zijn. Maar hoe los je dat overdag op? Ik voed al op een rustige plek, zonder geluidjes en prikkels... En met alle houdingen en aanlegmethodes blijft ze naar mij toe gericht... En wat ze deed voor ze volledig weigerde overdag, enkel de tsr drinken en dan rechtop willen. Maar dat was niet voldoende natuurlijk en dan drinkt ze iedere keer alleen maar voormelk. Wellicht dat het op zijn plek valt als we dadelijk iets meer nog uit gaan bouwen met bijvoeding met wat graantjes of grotere hoeveelheden fruit en groente...? Hoe ervaren jullie dat? Verlangt ze dan misschien terug naar de borst? Of is ze gewoon lui? Drinkt een flesje en tsr makkelijk en anders gewoon maar niet?
Daar lijkt het wel op, dat ze er geen moeite voor wil doen. 's Nachts drinken gaat vaak halfslaperig op de automatische piloot en overdag is er meer afleiding, meer te doen, meer te zien, meer te ontdekken.... Als je d'r aan de borst wilt houden, zou je drinken uit de fles moeilijker moeten maken dan, denk ik. Breastflow-fles bijvoorbeeld? Overigens kan het ook zijn dat het weigeren samenvalt met de verandering in de BV: vanaf 4-5 maanden gaat je lijf dat namelijk anders regelen, (van hormonaal gestuurd naar echt vraag-aanbod gestuurd, geloof ik), en dan moet ze er echt zelf voor werken dus. Kan zijn dat ze daar dus geen zin in heeft...
Hoewel het een kindje is wat graag uitdagingen aangaat, vermoed ik dus dat ze wat betreft haar voeding drinken voor de makkelijke manier gaat... Ik blijf nog even volhouden... Dadelijk weer een poging borst. En ik heb een mooi 'vaatje' bv staan. Op zich is de kunstvoeding wel bevallen, maar op het moment nog geen meerwaarde voor mij. Anderzijds is het goed te weten dat zij daar gewoon van drinkt en het prima bij haar valt. Overigens, ter info... Ze kwam om 22:45 zelf voor een late-voeding... weliswaar nadat de binnenstad van Utrecht op zijn grondvesten stond te trillen bij een of ander vuurwerkspektakel waar we niks vanaf wisten... En ik had net gekolfd en ingevroren, dus dat werd een flesje van 90 cc kv. Toen om half 5 aan de borst gedronken een slokje.
@Rozemarijke: Als het echt vraag-aanbod gestuurd is, dan is het ook niet nodig om de productie op gang te houden met continue kolven? Want stel dat ze niet direct of maar een beetje drinkt, dan is dat de vraag die ze op dat moment heeft... en ik bied aan wat ik heb. Een paar uur later zal ze opnieuw vragen en zal mijn lichaam zich dus verder instellen op dat vraag-aanbod. Ik deed nu dus heel fanatiek kolven als ze niet veel gedronken had. Het is voor mijn borsten niet pijnlijk of vervelend, dus daarom kolf ik niet... puur omdat mijn idee is dat de productie anders onderuit gaat. Maar vraag-aanbod is natuurlijk gewoon geven wanneer zij wil. Ik bied haar vandaag dus weer enkel en alleen de borst aan. Drinkt ze, dan drinkt ze... zo niet, dan niet. Ik hou het even in de smiezen wbt vochtinname en dus plasluiers, maar wie weet dat zij gewoon een heel ander idee van voedingsmomenten in haar bolletje heeft.
Dat lijkt me een goede aanpak. Zeker als je nog niet wil stoppen zou ik ook niets anders dan de borst aanbieden. Meestal duurt zo'n weigerperiode niet langer dan een paar dagen, en kan het ook te maken hebben met tandjes of een sprong waar ze in zit. Vanaf 6 maanden kan je productie veel meer hebben en hoef je volgens mij niet meer dan het hoognodige te kolven, als ze natuurlijk live bij je drinkt. Hier ook voedingsmomenten gehad van hooguit 2, 3 minuten. Zij was er gelukkig mee dus ik vond het ook prima. Heb nooit iets gemerkt van teruglopende productie, maar ze was toen al 7 maanden. Inmiddels duurt een voeding zo tien minuten, en dat is voor haar echt een record.
Mijn dochter heeft nooit langer dan 10 minuten gedronken (vaak maar 1 borst) en inmiddels kan ze overdag met een paar minuten al voldoende hebben. Niet op de klok kijken, aanleggen als ze honger heeft.. dan komt het goed!
Even een update: Ik was in de veronderstelling dat we voorlopig geen sprongetjes meer hadden... tot ik op het lumineuze idee kwam om even 'Oei, ik groei' door te bladeren... En voilà, de 26 weken sprong! En het schijnt dan vaak voor te komen dat eten tijdelijk even niet zo 'hot' is... Vanochtend dronk ze gelukkig aan de borst, overdag een klein beetje bij oma uit de fles en een uur terug wel gewoon weer bij mij aan de borst. Ik geef nu puur wanneer ze er om vraagt en mijn shirt zowat van mijn lijf trekt... Dan drinkt ze gewoon bij mij en ook effectief. Wel heel snel, want na 5 min heb ik lege theezakjes . Maar ze drinkt dus weer.... Ik klopt het nog even af, maar ik vond het al fijn dat er een 'verklaring' voor was... Ik ga dus nog even door met de bv! Jippie!