Eerste huis kopen.

Discussie in 'De lounge' gestart door Ganesh, 20 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ganesh

Ganesh Bekend lid

21 jan 2014
    500
    2
    18
    Werk, gezin, boeken
    Zuiden
  2. ladys1987

ladys1987 Fanatiek lid

24 jan 2009
    1.522
    0
    0
    Flevoland
    #22 ladys1987, 21 okt 2014
    Laatst bewerkt: 21 okt 2014

Circa 300/350,-
    Ligt aan het probleem. Is de fundering verrot is en niet is opgemerkt en dit komt 3 maanden later naar boven kun je vraagtekens zetten bij de keuring....dat is niet iets wat er ineens is.
    Maar bij wie je dan op kunt terugvallen is een tweede...

3. ladys1987

ladys1987 Fanatiek lid

24 jan 2009
    1.522
    0
    0
    Flevoland

Ziet er gedateerd uit. Echter hoeft dat natuurlijk niet te betekenen dat het "slecht' is. Wie weet is het goed onderhouden.
    Op fotos kunnen sommige woningen er nog redelijk uitzien. Een bezichtiging verteld de realiteit...
    Niet echt in de omgeving waar ik werkzaam ben dus verder kan ik je weinig vertellen.

4. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.150
    3.026
    113
    Nederland
  5. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Bouwkundig rapport kan je de goedkoopste zoeken via die link die ik je heb gegeven in mn eerdere bericht. Kan je ze vergelijken bij jou in de buurt en recencies lezen. Zijn allemaal gecertificeerde bedrijven.

6. Ganesh

Ganesh Bekend lid

21 jan 2014
    500
    2
    18
    Werk, gezin, boeken
    Zuiden
    Bedankt meiden, wij kunnen niet zo heel veel lenen op 1 salaris en er is niet zo heel veel in het dorpje waar ik graag wil wonen.

Veel werk met verbouwen weet ik niet, als het gewoon bewoonbaar is kan het met en met. In het begin alleen keuken en likje verf. Ik heb gebeld voor een bezichteging, zie het allemaal somber in anders was het huis allang verkocht geweest.

7. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Hoeft niet, het huis wat wij vorig jaar gekocht hebben stond ook al even te koop...
    Wij hebben eerst een gesprek gehad om te kijken hoe of wat financieel, dat vonden wij belangrijk want ja als je niks kan kopen, hoef je ook nergens te kijken;)
    Ons eerste gesprek was geheel gratis, maar ligt ook maar net aan de adviseur die je hebt.
    Wat je ook kan doen is bijv. eerst samen kijken en daarna iemand mee nemen die bijv verstand heeft van huizen/verbouwen die jullie kennen. Dan weet je waar je precies op moet letten en die ziet ook wel als er echt iets mis is.
    Verder zou ik idd een bouwkundig rapport op laten maken bij zo'n oud huis:) Hier was het ook iets van 300 euro, maar prijzen verschillen nogal.
    Wbt kostenkoper etc, wij hebben dat dus ook zelf op moeten hoesten maar hebben dit jaar een deel daarvan terug gehad. Het is veel geld, maar wij hadden het er voor over omdat we gewoon weg wilden uit de huursector.
    Veel plezier in ieder geval!
    Voor ons is het bijna een jaar geleden en het was een spannende tijd, maar ook heel leuk. Het gevoel wat je hebt als je getekend hebt bij de notaris en dan naar je huis gaat is echt onbetaalbaar!!:)

8. Tru1981

Tru1981 Actief lid

11 aug 2013
    438
    0
    0
    NULL
    Leiden
    Hoe snel ontvingen jullie de hypotheekofferte? Wij wachten sinds afgelopen woensdag erop maar nog niks ontvangen helaas. Hoe lang duurt het gemiddeld? Bij welke bank hebben jullie nu hypotheek?

9. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Ik neem aan die 2% zelf betaald?

@ ts: ziet er eerder gedateerd uit maar wordt toch altijd aangeraden een bouwkundig rapport te laten doen bij deze huizen. Als je dit huis gaat bezichtigen let vooral ook of er vochtproblemen zijn.

10. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    bij de verkoper wegens een verborgen gebrek.

11. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    gedateerd...zou er zelf best veel aan moeten doen als ik dat zou kopen haha, alleen al om het een beetje naar onze smaak te maken ;)

maar ja als jullie je er goed bij voelen om eventueel nog jaren met gedateerd spul te leven en wat bijv ook niet jullie smaak is....

en ja...huis kopen op 1 salaris is sowieso moeilijk, afhankelijk natuurlijk van dat ene salaris en de regio waar je woont.
    kan je anders niet kijken wat jullie kunnen krijgen op 2 salarissen? dan heb je misschien net iets meer ruimte als je (ik noem maar ff wat) 20.000 euro hoger zit.
    in je maandlasten zul je dat op zo'n bedrag ook niet heeeeel erg voelen met de huidige rentestand.

kan natuurlijk niet in jullie portemonnee kijken, en snap de gedachte wel hoor van op 1 salaris kopen.
    maar de maximale leenbedragen zijn nu al zoveel lager dan bijv 3 jaar geleden. en op de max van 2 salarissen gaan zitten is sowieso niet erg verstandig (tenzij je verzekerd bent van baangarantie en flinke salarisstijging ;))

12. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik ben waarschijnlijk 1 van de weinigen die denkt: vet, waar kan ik tekenen? :p

I would love a house like that. Meubels eruit, verven, schilderen, behangen en je kunt er weer even een paar jaar mee door.

13. Delta

Delta Niet meer actief

Haha, inderdaad, niet iedereen hoeft een moderne woning toch? Ieder zijn smaak! En maar goed ook. Het is niet mijn smaak, betekent niet dat andere mensen het niet mooi vinden.

Wij hebben pas geleden ook een woning gekocht (wonen hier nu een kleine maand) We zijn eerst naar de hypotheker geweest. Die hebben eigenlijk alles voor ons geregeld. Wij hebben wel een hypotheek op 1 salaris.
    Verder weet ik er niet heel veel van af.. Moet zeggen dat mijn vriend het allemaal regelde. Ik ging mee naar de gesprekken :p Maare, de hyptheker deed eigenlijk alles voor ons. Ging best makkelijk.

14. Joycey

Joycey Niet meer actief

Mijn smaak past zich vrijwel altijd aan, aan de mogelijkheden ;)
    Da's wel handig vaak.

15. sas77

sas77 Actief lid

18 sep 2014
    183
    0
    0
    Ik kan maar 1 tip geven: laat je goed voorlichten door een onafhankelijke hypotheekadviseur. Meestal is het eerste gesprek gratis en wordt er berekend wat de mogelijkheden zijn. Tevens neemt de hypotheekadviseur met je door welke kosten hij rekent indien hij het aanvraag en adviestraject voor een hypotheek op zich neemt. Een verzekering die uitkeert bij werkeloosheid of arbeidsongeschiktheid kan een goede aanvulling zijn, helaas is mijn ervaring dat dit vaak dure verzekeringen zijn waarbij er nogal wat haken en ogen aan zitten (keren bijvoorbeeld pas uit wanneer je minimaal 80% arbeidsongeschikt bent). Een goede hypotheekadviseur kijkt ook naar de regelingen die bijvoorbeeld de werkgever heeft geregeld op het gebied van arbeidsongeschiktheid voor de werknemers en neemt dat mee in zijn (of haar) advies.

Een aankoopmakelaar kan handig zijn, maar zitten wel weer extra kosten aan verbonden. Een bouwtechnische keuring is zeker handig, vooral omdat er bij staat dat het om een opknapper gaat.

Heel veel succes iig!

16. Delta

Delta Niet meer actief

Bij mij ook wel, vaak. Maar die keuken is echt niet mijn smaak en de badkamer ook niet. Maar goed haha, die discussie kun je oneindig voeren, toch? Ik hoop dat TS eruit komt!

17. Delta

Delta Niet meer actief

Oh ja, bij ons is de bouwkundige keuring ook gedaan, door de makelaar zelf. Was zo'n 300 euro als ik me niet vergis.

18. Tru1981

Tru1981 Actief lid

11 aug 2013
    438
    0
    0
    NULL
    Leiden
    Ok kan lang duren dus. Wij leggen zelf 25.000 eigen geld. Hopelijk hebben we gauw een offerte.

19. Ganesh

Ganesh Bekend lid

21 jan 2014
    500
    2
    18
    Werk, gezin, boeken
    Zuiden
    Bedankt voor de reacties. We zijn aan het wachten op een telefoontje met de makelaar voor een afspraak voor te kijken. Hij belt deze week terug.

Die keuken is inderdaad ook niet onze smaak, tegels kan mijn vader vervangen gelukkig en op marktplaats staan hele mooie keukens voor zeer weinig geld. Dat zou een oplossing kunnen zijn voor de komende paar jaar.

Ik denk precies zoals joycey haha

Deel Deze Pagina