Hulp uitslag semenonderzoek

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Oilell, Aug 6, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Oilell

Oilell Fanatiek lid

Oct 8, 2018
    3,225
    4,457
    113
    Female
    Hi allen,

We hebben onverwacht een slechte uitslag terug gekregen van het semen onderzoek van mijn man. Waar het 3 jaar geleden nog goed was, staat nu in de brief dat het zaad alleen geschikt is voor icsi. Uiteraard zijn we geschrokken. In oktober moet hij nogmaals een staal aanleveren, maar omdat er niks gewijzigd is in zijn leefstijl en hij niet ziek is geweest de afgelopen 3 maanden verwachten de artsen niet een giga verandering.

Nu waren we zelf de uitslag aan het bekijken na het consult met de arts, maar snappen niet alles. De conclusie is wel met ons besproken, maar ik zou gewoon graag weten wat welke cijfers betekenen. Kan uiteraard wachten tot het volgende consult, dat zal de definities niet anders maken. Dus wellicht dat er hier iemand is die ons kan helpen met wat wat precies betekent.

Conclusie oligozoospermie, semen geschikt voor icsi

Volume 0.6 (referentie waarde 1.4ml) dus te weinig

Mobiliteit 35%A snel, 8%B traag, 15%C ter plaatse, 42% type D niet. Volgens de referentiewaarden is dit goed genoeg (op het randje). Vorige onderzoek was 55A, 10B,8C 27D. Dus ik snap dat dit minder goed is.

Vcm 1.5x10E6

Viscositeit normaal
    Agglutinaten nee
    Macroscopisch beeld GB
    Microscopisch beeld GB
    (dit is allemaal niet gewijzigd)

Mar-test negatief
    Mar-IgG 11 (was 4%)
    Mar-IgA % (staat niks bij)
    Morfologie normoform 0% (was 5%)
    Betekent dit dat er geen normaal gevormde zaadcellen zijn gevonden?

Dichtheid rondcellen 0.15x10e6 (was 0.2x10e6)

2. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

May 21, 2018
    5,344
    1,823
    113
    Female
    Hm ja volgens mij geen normaal gevormde zaadcellen.
    Zit je man al aan de supplementen?niet roken/drugs, weinig drinken, geen sauna?

3. Oilell

Oilell Fanatiek lid

Oct 8, 2018
    3,225
    4,457
    113
    Female
    In oktober moet hij een nieuwe staal aanleveren. Verder geen tips oid meegekregen. Hij rookt niet, gebruikt geen drugs, drinkt misschien 2 glazen alcohol per maand. Sauna voor het laatst in maart.

We hebben vanmiddag het ziekenhuis nog een keer gebeld omdat het ons niet lekker zit tov de vorige keer. Ze nemen contact met ons op over een uroloog of het prikken van een algemeen bloedbeeld.

Wat voor supplementen zouden een verschil kunnen maken?

Siepie85 likes this.
  4. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

May 21, 2018
    5,344
    1,823
    113
    Female
    Heeft hij meer stress?
    Zaad kan wat dat betreft ook gewoon veranderen van kwaliteit, ouder worden, luchtkwaliteit, pesticiden you name it. Feit dat jé nu niet zwanger wordt kan er wel mee te maken hebben.
    Folaat, zink, selenium, b12, ubiquinol, vitamine C, l carnitine en maca poeder staan bekend om verbetering zaadkwaliteit.
    Mijn man had een hele goede normale uitslag en we werden wel makkelijk zwanger maar telkens miskramen. Toen bleek dna fragmentatie extreem hoog in zijn zaad. Hij heeft lichte spatadervormjng in balzak (dat kan uroloog checkrn) maar zou niet oorzaak moeten zijn. Na half jaar en duizend euro aan goede supplementen :eek: was het gehalveerd en zwanger van zoon. Ik zeg niet dat het de oorzaak was maar ze komen wel steeds meer terug op invloed van sperma op zwanger raken en blijven.

5. Oilell

Oilell Fanatiek lid

Oct 8, 2018
    3,225
    4,457
    113
    Female
    Eigenlijk is hij vooral gezonder gaan leven sinds onze dochter er is. Meer beweging, komt nu aan de doelstellingen voor groente en fruit etc. Vorige x was het een stressvolle periode met een ander huis, ik nieuw werk en de relatie met zijn ouders. Dat is nu allemaal veel stabieler.

Kan me niet voorstellen wat voor hel het moet zijn om zwanger te raken en het vruchtje te verliezen. Fijn dat jullie uiteindelijk een zoon gekregen hebben!

Ik ga me eens inlezen in de supplementen!

vlinderCN likes this.
  6. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

Feb 6, 2022
    2,861
    3,021
    113
    Mijn man wisselde heel erg. Ene iui poging goed en dan de ander te slecht voor iui en icsi kwaliteit. Reden is nooit gevonden.

Share This Page