hallo, mijn man en ik hebben besloten om te kijken of we samen een kindje kunnen krijgen. we willen hier dan ook voledig voor gaan. ik ben al druk bezig geweest met informatie inzamelen, ik kon alleen op 1 vraag geen antwoord vinden , misschien kunnen jullie mij hiermee helpen! mijn man is zón 10 jaar geleden gesteriliseerd, dus dat is ons obstakel. ik wil graag weten of er eerst een herstel operatie bij hem gedaan moet worden voor we aan ICSI of KID gaan denken. ik heb dit helaas nergens kunnen vinden.... hoop dat er iemand is die mijn vraag kan beatwoorden
ik denk wel dat je partner een herstel operatie zou moeten doen. zijn jullie al bij een arts geweest? die kan jullie meteen doorverwijzen naar het ziekenhuis. daar kunnen ze jullie vast alles vertellen. suc-6
Je hoeft geen hersteloperatie te laten doen om je voor kid in te schrijven. Als een man langer dan 5 jaar gesteriliseerd is maakt ie al anti stoffen tegen zijn eigen zaad en dat is dan onbruikbaar. Dat is mij verteld toen we bij de kid kliniek gevraagd hebben of mijn schoonvader zou kunnen doneren. Maar die was langer dan 5 jaar gesteriliseerd en kwam niet in aanmerking.
Hoi Pems, Mijn man was ook gesterriliseerd en dat hebben ze in oktober 2010 ongedaan gemaakt. Wanneer ik in juni 2011 nog niet zwanger was, moesten we ons weer melden. Op dit moment zitten wij in het ICSI met TESE traject in Gent. De hersteloperatie van mijn was op zich geslaagd, maar helaas zijn de leiders dichtgeslibt door littekenweefsel. Daarom moeten de zaadcellen operatief gehaald worden, via TESE. In Nederland is deze behandeling nog niet algeheel goedgekeurd en daarom doen ze dit maar in 3 ziekenhuizen. Als ik het goed heb in Rotterdam, Maastricht en Nijmegen. Wij zijn naar Nijmegen doorgestuurd en liepen daar tegen een wachtlijst van zeker 8 maanden aan vanwege de TESE. Wij zijn daarom naar Gent uitgeweken. Daar konden we in september terecht en 3 januari jl zijn wij met onze eerste ICSI gestart. Mijn man heeft een acute TESE gehad (op zaterdag, lang leve Gent!!), omdat er weer geen levende zaadcellen in zijn staaltje waren gevonden. Na de TESE gelukkig wel. Mijn man was zo'n 4 à 5 jaar geleden gesterriliseerd. 10 jaar schijnt veel te zijn. Ik zou als advies geven om naar de huisarts te gaan en een doorverwijzing naar de uroloog te vragen. Mocht een hersteloperatie nog effectief zijn, dan zou ik daar wel in 1e instantie voor gaan. Ik zou niet zomaar het medische traject in gaan. Mocht je voor ICSI gaan, laat je dan goed informeren over waar ivm een mogelijke TESE. In België zijn ze wat dat betreft gewoon verder. Als je daar voor kiest, moet je wel even goed naar je verzekering kijken. En laat de TESE plaatsvinden voordat jij begint met spuiten ed. Maar ik neem aan dat de artsen dat zelf ook aan zullen geven. Ik hoop dat je er wat aan hebt... Succes!
Mijn man heeft ook een hersteloperatie gehad, na 7 jaar steriel geweest te zijn. Operatie is op zich prima gelukt, alleen toch het medisch traject ingegaan (maar dat lag niet aan hem). Inmiddels hebben we een dochter mbv IVF (maar nogmaals dat lag niet aan zijn zaad). In de meeste gevallen laten ze je na een hersteloperatie eerst een jaar zelf proberen. Tussendoor moet je man steeds voor controle. Mocht het zaakje dichtslibben met littekenweefsel dan proberen ze nog zaad in te vriezen. Lukt dit niet, dan kun je kiezen voor een 2e operatie (klinkt groot, maar valt reuze mee hoor!) of het traject zoals hierboven beschreven. Dus niet gelijk 'te groot' denken! 10 jaar is lang, maar het is zeker niet uitgesloten dat jullie na de hersteloperatie gewoon op de natuurlijke manier zwanger kunnen raken! Succes!