Hallo, ik heb eind maart een afspraak bij het VUMC voor eerste vruchtbaarheidsonderzoeken. Mijn man heeft zws "matig" zaad (12 miljoen functionele concentratie, 1x getest, bij hertest net erge koorts gehad, toen heel slecht). Zelf maakt ik mij zorgen over korte menstruatie (één tot anderhalve dag), weinig vruchtbaarslijm en LF aan de korte kant. Ik ben heel benieuwd naar ervaringen wat we bij de intake kunnen verwachten. Aan de telefoon zeiden ze gesprek van 1 uur met de arts (arts-assistent zie ik op de uitnodiging) en dan half uur lichamelijk onderzoek. Weet iemand wat dit inhoud? Het is geen echo geloof ik dat ze aan de telefoon zei... Ik zou dat eigenlijk wel het liefst direct willen (weet dat het spaarne dat wel doet), hoop dat ze meteen al wat gaan onderzoeken. Moesten jullie na de intake nog weer lang wachten? Wij moeten al zo lang op de intake wachten (7 weken) en hoop dat het daarna dan in elk geval minder is. Wij zijn nog geen jaar bezig (dan 9 maanden), zullen ze hier moeilijk over doen denken jullie? we hebben wel een verwijzing. Verder ben ik erg benieuwd of jullie ervaringen positief of negatief zijn en alle tips zijn welkom! Alvast bedankt!
Wij zaten eerst in het ziekenhuis in Hoorn maar zijn overgestapt naar het VUMC, ook omdat wij verder gaan met IVF. Tijdens dat 1e consult gaan ze je allemaal vragen stellen, over je menstruatie, of je moeder vroeg in de overgang is gegaan, hoe vaak je seks hebt, of manlief de bof heeft gehad, enz. Daarna het lichamelijk onderzoek. Eerst moet je je bovenkleding uittrekken, ze luisteren naar je longen, je hart, schrik niet maar ze gaan ook aan je borsten voelen en in je oksels. Daarna werd er bij mij wel een echo gedaan en ging ze inwendig voelen hoe de baarmoeder ligt. Wij hebben wel een goed gevoel bij het VU, volgens mij zijn ze erg kundig. En er zijn toch best lange wachttijden tussen de onderzoeken. Zo was mijn 1e consult op 23 december en kon ik pas 27 januari terecht voor een volgend onderzoek. Alvast veel succes
Vasca, ik ben meteen naar de VU gegaan want woon er tenslotte zowat naast. Wij waren toen niet eens zolang bezig, ca 6 mnd pas. Gelukkig werden we wel serieus genomen en net als Emma zegt, een uitgebreide anamnese. Ik kan me het borsten voelen niet herinneren... Wel idd meteen een echo. Bij ons ging t dan wel vrij vlot allemaal. We kwamen voor problemen bij mij maar uiteindelijk bleek t aan m'n man te liggen. 't Was allemaal vrij snel duidelijk: ik had een mooie eisprong en geen poliepen oid (bekeken middels waterecho), manlief had geen rare afwijkingen in z'n ballen (bekeken middels echo) dus gewoon pech wat dat betreft. Behandeling werd toen icsi en 5 mnd na onze 1e intake begonnen wij met de behandeling al! Ook meteen geluk gehad want dat is een prachtig meisje geworden. Helaas is de cryo poging mislukt maar we staan nu weer aan t begin van een nieuwe icsi. Net als Emma vind ik dat er zeer kundige artsen zijn daar en ze werken goed mee vind ik persoonlijk. Komt miss omdat m'n zus ook op die afdeling werkt als vpk? Geen idee?! Ik ben iig ontztettend positief over ze en je bent zeker in zeer goede handen. 't Is miss allemaal wat overweldigend in t begin, zeker al die onderzoeken dan, maar laat t gewoon over je heen komen... Komt allemaal goed! Ik heb gemerkt dat ze geen overbod
Overbodige onderzoeken doen. Ze vonden een samenlevingstest bijv overbodig en die uitslag nietszeggend, in ons geval dan... Je zal wrs bloed moeten laten prikken op cyclusdag 3 en cyclusdag 20, dan checken ze of je zelf een mooie eisprong hebt. Je man zal nog 2x zaad moeten inleveren. 1x normaal zeg maar en andere keer pakket c of d. Dan gaan ze het zaad opwerken en die test bepaalt wat de behandeling wordt, als t alleen aan de man ligt. Verder beiden een hiv en hepatitis bloedtest, en ook beiden een algehele bloedcheck. Deze onderzoeken krijg je wrs standaard. Valt allemaal wel mee hoor! klinkt veel maar is zo gedaan... Hoop dat je hier wat aan hebt. Gr. Suus PS Berichtje is per ongeluk in tweeën geknipt door m'n iPhone, ben er nog niet helemaal bekend mee...
bedankt voor jullie reacties! Hier heb ik zeker wat aan! Klinkt allemaal goed inderdaad. Ik zie nu nog niet zo op tegen die onderzoeken hoor, nu lijkt het me juist allemaal wel fijn, gek he? Kom ik vast nog wel van terug... Heel fijn dat ze jullie na 6 maanden toch serieus namen, dat vind ik echt een opluchting. Hoop dat ik ook een echo krijg meteen. Zal eens subtiel bij mijn moeder gaan checken hoe dat allemaal zat bij haar (maar wil nog niet zeggen dat we bezig zijn). zou het onhandig zijn dat ik zws net ongesteld ben geweest als ik de eerste afspraak heb? Moet ik dan eerst weer een cyclus wachten voor die bloedtesten?
oja emma: gewoon uit nieuwsgierigheid: hoe lang moet jij nu dan op de wachtlijst voor ivf? en is dat overal zo dat je op een wachtlijst moet daarvoor? (weet je dat?)
Nou, als je dan op dag 3 zit, kunnen ze meteen je fsh prikken! Handig juist! Ben je net voorbij dag 3 dan zal je een cyclus moeten wachten... Je zal iig meteen wat data meekrijgen voor onderzoeken. Ze maken wel wat vaart hoor! Ik heb dr. T. (voornaam) S. (achternaam). Ontzettend aardige vrouwelijke fertilteitsarts. Ze zit daar alleen op woensdagmiddag, voor zover ik weet dan. Rest vd tijd zit ze in het ivf centrum of vrij denk ik. Op maandag is mn zus altijd vrij dus miss zit ze er dan ook hoor, geen idee! Weet niet wie Emma heeft?
Vasca, tussen onze laatste gesprek in t VU zkh en eerste gesprek in t daadwerkelijke ivf centrum (is een ander gebouw) zaten ca 5-6 wkn. Daarin zaten ook de kerstweken... In dat gesprek wordt alles nogmaals uitgelegd, of je vragen hebt enzo, en als alle onderzoeken zijn gedaan (ze gaan een checklist langs), mag je je bij je eerstvolgende ongi aanmelden voor de behandeling. Als het dan niet te druk is qua aanmeldingen die dag, mag je meteen starten, vaak met lang protocol, anders word je doorgeschoven en mag je je bij de cyclus eropvolgend aanmelden. Dan mag je zeker meedoen! Moet eerlijk zeggen dat ik nooit heb hoeven wachten; er was altijd plek...
Ik ben helemaal niet zo tevreden. Over een paar verpleegkundigen en artsen maar. Alles is wel te lezen in mijn weblog (link hieronder) Maar er zijn een paar verpleegkundigen die me het traject toen, en nu nog behoorlijk lastig hebben gemaakt. Ik had overstimulatie tijdens de behandeling, klaagde al dagen over pijn maar mijn arts nam mij niet serieus. Toen EINDELIJK m'n bloed geprikt werd om naar de mate van overstimulatie te kijken en mogelijk de dosering aan te passen, raakten ze mijn bloed kwijt en heb ik een dag te lang de te hoge dosering gespoten. Toen kreeg ik uiteindelijk een andere arts (je hebt steeds een ander omdat het er zo veel zijn en omdat ze ok in de weekenden werken, maar je ziet vaker een verkleegkundige dan een arts) (Tamara heet ze, die is fantastisch) zij nam het wel serieus, schrok van het aantal +50 folikels) en toen werd het hele feest bijna afgeblazen. De informatieverstrekking vind ik nihil, of tegenstrijdig. De arts legde ons bijvoorbeeld net het belang van het tijdstip waarop je prikt uit, 10 minuten later vraagt de dame van de prikinstructie of we meteen even samen de Puregon moeten zetten. "Eh.. nee want we hebben net gehoord dat die vanavond om 10 uur pas mag. En zo was er een scala aan tegenstrijdige berichten. Ik heb sinds de behandelingen een hele iditote cyclus, daar maken ze niets van. Ik heb ook sinds de behandeling veel pijn in m'n buik, maken ze ook niets van. Afgelopen week belde ik omdat ik toch wel érg veel pijn in mijn buik had, maar nu maakte ik me er zorgen over omdat ik een motor ongeluk had gehad op de A8, en ook al had ik dinsdag pas mijn echo voor een nieuwe cryocyclus, maakte ik me wel zorgen om die pijn, dus ik bellen: 'neem maar een paracetamolletje, volgens mij bent u best wel een druktemakertje' pardon!!!???!!! Dus omdat jij 3x zou oud bent mag je mij zo behandelen? Kom nou. Maar dat is de zoveelste keer, en ik weet ook welke het is dus ik ga er volgende x wat van zeggen. Ergens op mijn dossier moet 'druktemakertje' staan, omdat ik van te voren heel bang was voor de punctie en daar uitvoering uiting aan heb gegeven. Ik denk dat ik daarom vanaf het begin al niet heel serieus genomen word, ook niet toen ik zo klaagde over buikpijn tijdens de stimulatiefase, terwijl je echt wel buikpijn hebt met 20 folikels aan de ene kant en 30 aan de andere. "Oh dat is dat vrouwtje die al over de punctie piept voor we goed en wel begonnen zijn"... Maar goed ik ben nu dus een 'druktemakertje'. Prima. Maar..... terug naar jou! Het ligt er heel erg aan wie je treft en of jij goed voor jezelf opkomt of niet. Want ik laat me in een hoek lullen als ik heel veel buikpijn heb en jij zou bijvoorbeeld misschien eisen dat het afdelingshoofd of een andere arts er even naar kijkt. Voor Susan is het alweer anders omdat haar zusje er werkt, en zo heeft iedereen andere ervaringen. Heel veel succes in je behandeling! Liefss en XxM
Maria, vervelend dat t zo allemaal gelopen is bij jou... Tav m'n zus en wellicht een voorkeursbehandeling die ik dan zou krijgen... M'n zus werkt op de poli sinds okt 2009, dat is vlak voor m'n bevalling! Toen had ik alle onderzoeken en de icsi behandeling al gehad. Pas afgelopen week, nu we voor nr 2 gaan, heb ik er wellicht iets voordeel van gehad. Er moesten nog wat onderzoeken plaatsvinden en die heb ik geregeld via de poli en niet het IVF centrum zelf. Dat kon heel snel omdat er gewoon plek was. M'n zus heeft toen meegedacht en me een belafspraak gegeven met m'n arts. Alleen zo heb ik voordeel eraan gehad, omdat ze meedacht. Er is geen plek gemaakt en ik krijg zeker geen voorkeursbehandeling. Als er geen plek was nu, had ik echt niet mogen starten weer. Zo stond t ook in m'n dossier. 't Is natuurlijk in elke professie zo dat je tevreden en ontevreden klanten hebt. Wil nu alleen even aangeven dat de VU niet aan voorkeursbehandelingen doet. Ik ken genoeg patiënten van de VU die tevreden zijn. En zo zijn er ook genoeg die niet tevreden zijn maar zoals ik al zei, dat heb je overal.
Oh nee, ik impliceer niet dat je een voorkeursbehandeling krijgt, absoluut niet. Ik heb het een beetje ongelukkig opgeschreven, zie ik. Ik bedoel meer wat je zelf zei, over je oordeel kundige artsen in combinatie met je eigen positieve ervaringen. Stukken positiever dan bij mij iig. En dat bedoelde ik dus met te zeggen dat het voor iedereen anders is.
Had een onderwerp geopend met dezelfde vraag, haha! Had deze niet gezien. Moet de 24e naar het VUMC omdat er bij eerder onderzoek bij mijn vriend GEEN zaadjes zijn gevonden. Heb zelf een behoorlijk onregelmatige cyclus. Maar, het kan dus zijn dat we na de 24e nog weer een tijd moeten wachten op de vervolg afspraak? Begreep ik dat goed?
Tycuna, je krijgt dan wel tussentijds onderzoeken hoor. Hangt af vd planning hoe snel dat gebeurt... Momenteel heb je voor n uitgebreid zaadonderzoek nauwelijks wachttijden. Ik belde dinsdagochtend en m'n man kon de dag erna, op verschillende tijdstippen, komen!
Ohw, gelukkig! Want omdat er de 1e x bij hem helemaal niets is gevonden hoopte ik al op een spoedige uitslag van een 2e test. De 1e test is in Beverwijk gedaan. Omdat dat "nul" was, hebben ze ons naar het VU gestuurd. Spannend allemaal.
Doen ze zo'n uitgebreid onderzoek ter plekke? Of is het eerst inleveren, en dan op een afgesproken tijd de uitslag doornemen?
Ok, duidelijk. Bedankt!! In Beverwijk kregen we de uitslag per telefoon..... Is prima als de uitslag goed is........... maar dat was niet zo. Sta je dan!
Suzan, hoe lang was bij jou de wachttijd voor je met IVF kon beginnen dan? Ik had zoiets gehoord van 3 maanden.
Emma, jij zit nu te wachten op een brief van het IVF centrum wanneer je daar je gesprek hebt denk ik? Dus klaar op de poli zeg maar? Wij werden op de lijst gezet in de eerste week van dec 2008 en hadden de afspraak rond 21 Jan 2009 ofzo. Best snel dus, zeker gezien de kerst er tussen! Hoe lang wacht je nu al Emma?
Nou bij ons zit het een beetje anders . Ik liep eerst in het ziekenhuis in Hoorn, zij hebben een samenwerkingsverband met het VU. Aangezien ik verdacht wordt van verklevingen ben ik door Hoorn naar het VU gestuurd voor een second opinion. Nu hebben wij daardoor een goed gevoel bij het VU gekregen en willen voor IVF helemaal overstappen naar het VU. Normaal gesproken worden de echo's in Hoorn gedaan en de punctie in het VU . Nu moet dus alles overgeheveld worden naar het VU en verder moet er nog een poliep verwijderd worden, voor ons dus nog geen IVF. Ik zit alleen een beetje te rekenen wanneer we dan eventueel wel met IVF zouden kunnen beginnen. Zelf hoop ik toch wel uiterlijk in juli te kunnen beginnen, maar ja, of dat haalbaar is weet ik niet