Eerste keer alleen buiten spelen.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Wenn1986, 17 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    youame was 2 toen ze alleen buiten speelde met de buurmeisjes voor het huis maar dan stond ik in de keuken en moest ze in mijn zicht blijven

2. jantina

jantina Fanatiek lid

13 aug 2006
    1.551
    0
    0
    2 jaar No way!

3. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om mijn zoontje van ruim 2 en een half alleen buiten te laten spelen!
    Ik vind dat buurtkinderen die verantwoordelijkheid om op hem te letten niet aankunnen.
    A.s. zomer is mijn zoontje ruim 3 jaar en ook dat vind ik nog te jong.
    Ook al woon ik in een rustige wijk zonder veel verkeer.
    Mij leek 4 jaar wel een geschikte leeftijd om dit eens te proberen.

4. Linda10280

Linda10280 Fanatiek lid

6 nov 2005
    1.764
    1
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    Tja...mijn kind komt met 2 of 3 echt niet buiten zonder mijn volledige toezicht.
    Vind dit een te jonge leeftijd.
    Je kan een kind van die leeftijd niet verantwoordelijk houden als ze niet luisteren of toch weg lopen.
    Bij mij beginnen we pas als ze 5 jaar zijn.
    Dit komt ook dat ik in een buurt woon waar wij geen stoep hebben.
    Dus het is gewoon altijd oppassen geblazen.
    De wijk waarin we wonen zit wel in een soort hof.
    We wonen ook in een echtte kinderbuurt.
    Maar hier gaan ze pas zelfstandig naar buiten als ze op een leeftijd zijn dat ik ze ook iets kan uitleggen en ze het ook kunnen begrijpen.
    Ik zou anders echt met hartkloppingen in huis zitten.
    En geloof me...dat zit ik ook al als ze met 5 buiten komen haha ;)

5. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Tja, moeilijk onderwerp denk ik....
    Ligt aan een hoop dingen.

Mijn dochter speelt nu sinds de zomer(3,5)alleen buiten met de buurtkinderen.
    Tot die tijd ging ik altijd buiten voor de deur zitten ofzo.
    We wonen n.l precies aan een groot speelplein(met glijbaan, klimrek). Alleen t kind is t liefste de hele dag buiten en ja, mama heeft niet altijd tijd om daar te gaan zitten.
    Dus van de zomer langzaam gaan opbouwen, de voordeur stond altijd open, zodat ik ze kon horen en ik zorgde ook dat ik ze steeds zag.
    Tuurlijk vond ik t in t begin doodeng! Maar we wonen in een volksbuurt met enorm veel sociale controle...en met mooi weer zitten een hoop mensen aan de deur.
    Nu is ze inmiddesl 4 en ze gaat ook regelmatig alleen buiten spelen of ze haalt een ander kindje op....

Persoonlijk vind ik 2 dan weer te jong, maar je moet gewoon doen waar je je goed bij voelt.
    Ik kan me er bijv weer niets bij voorstellen om je kind van 7 binnen te houden, maar goed je moet gewoon je gevoel volgen!

Ik ben trouwens allang blij dat Eva een kind is wat liever buiten in de regen speelt, als binnen bij de tv zit haha

6. Writer

Writer Niet meer actief

ik hou me kind dochter van 7 ook helemaal binnen ofzo;),we gaan elke dag naar buiten , maar echt buiten huis , dus buiten hek enzo wil ik haar toch blijven zien ,, het is hier wel drukke buurt trouwens , lopen veel mensen langs , nou idee dat iemand haar meeneemt , kan ik echt niet hebben8)

ze loopt zelf naar buren enzo , maar dan weet ik waar ze heen gaat

7. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    haha...nee bedoelde ook niet dat ik dacht dat ze helemaal geen buitenlucht ruikt. Maar alleen buiten spelen dus...
    Maar ik zeg al, het belangrijkste is dat je je prettig voelt bij je beslissing!

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Nou, ik denk dat ze van de zomer in de steeg mag spelen als ik toezicht houd en alleen buiten spelen pas als ze 4 is. Ik speelde vroeger al veel jonger alleen buiten, maar wij woonden aan een pleintje waar altijd wel een moeder goed oplette, veel controle onderling.
    Ik kreeg ook wel kinderen aan de deur die met haar wilden spelen, maar daar is ze nog te klein voor (2,5 jaar). Ze mogen in de tuin spelen met haar, meer niet. En ook niet bij anderen, waar de poortdeur altijd open staat en ze zo kan wegrennen, ik verwacht niet van oudere kinderen dat ze gevaarlijke situaties goed kunnen inschatten. Straks gaat ze ergens spelen, terwijl ik niet weet waar. Ik ben best wel een beetje overbezorgd, maar voorlopig laat ik haar nog niet alleen buiten spelen. Ook al ken ik genoeg mensen die dat wel doen. Zo zag ik regelmatig het buurjongetje van rond de twee jaar op zijn blote voeten midden over straat lopen. Dat soort situaties wil ik niet hebben, dus voorlopig nog maar niet.

9. lianda

lianda Fanatiek lid

6 jun 2007
    2.367
    0
    0
    werkt bij centerparcs
    noord babant
    Nee hoor keano net 2 jaar mag echt niet buiten spelen met andere kinderen.
    Ook niet als die wat ouder zijn mijn zoons zijn 5 en 8 en no way dat ik hem met hen na buiten laat gaan.

10. Veraenroy

Veraenroy Fanatiek lid

2 apr 2006
    3.019
    0
    0
    Wij zijn in de zomerperiode op een camping, en daar kwamen regelmatig 2 meiden van 14-15 vragen of jelina mee mocht na het speeltuintje (toen 2.5). Nu moet ik wel zeggen dat deze meiden regelmatig bij ons thuis komen en ik ze wel heel goed ken en zei jelina ook.
    Maar kinderen van een jaar of 7 krijgen haar echt niet mee hoor!

11. Writer

Writer Niet meer actief

ze reageert niet meer , hopelijk is het goed gegaan

12. pluys

pluys Fanatiek lid

30 jul 2006
    4.587
    1
    36
    Harderwijk
    ik denk wel dat het is goed gegaan maar dat ze een beetje is geschrokken van de reacties hier. :)

13. monique75

monique75 Actief lid

4 mei 2007
    407
    1
    0
    Ik schrok wel hoor, ik heb op de eerste pagina een reactie gegeven en ben de reacties blijven lezen. De reacties van de meiden die roepen dat ze hun kind van 7 niet buiten laten spelen met vriendjes en vriendinnetjes, lieten me schrikken, ben ik nou zo makkelijk of zie ik de gevaren niet zo ? Ik snap ze wel maar ik zou mijn dochter niet eens meer binnen kunnen houden. Ze is ook 7 en een echt buitenkind, wil het liefst nog in de regen buiten spelen. Ik kan echt niet elke middag 2 uur met haar buiten zijn en de tuin zijn ook wel een keertje zat. Het is ook moeilijk, het is afhankelijk van meerdere factoren. Kan het kind het zelf aan, heeft het vriendjes of gaan ze alleen, is de omgeving geschikt enz.

Volgens mij moet iedereen zijn eigen gevoel volgen en doen waar hij/zij zich goed bij voelt !!

Groetjes Monique

14. Writer

Writer Niet meer actief

meiden het ligt ook aan het kind zelf hoor , vooral de 7 jarige;)die van mij is echt nog niet voorzichttig genoeg heb ik idee
    of misschien ben ik overbezorgd
    er zijn hier kindtjes die allen naar school lopen ,school is 5 minuten lopen niet echt drukke weg , maar toch zijn er ook moeders in zelfde straat netals mij niet aan moeten denken om hun kinderen allen naar school te laten lopen

het is net als somige meningen over kindtjes allen laten slapen als je 5 minuten naar de supermarkt loopt of vuilens buiten moet zetten ;) zoals eerder ook grote discussie hier geweest , dus meningen verschillen gewoon , het is hoe je ook gewend bent ,als vanaf kind al vrij hebt gevoeld in je omgeving ,doe je ook sneller bij je eigen kind

dus sorry wou niemand laten schrikken

15. Writer

Writer Niet meer actief

misschien denk ik over half jaar ook wel anders over ;)

16. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    @Monique, denk niet dat er iemand jou ineens een schuld gevoel probeert aan te praten....

Met het opvoeden van kinderen is er nu eenmaal niet 1 richtlijn.
    Veel komt aan op gevoel en kijken wat je kind wil/kan.

Mijn dochter van 4 is ook met geen 4 paarden binnen te houden.
    En ik weet wat ze aan kan en ze weet ook wat ze wel en niet mag....ze weet dat als ze van t speelplein afgaat, er direct straf volgt! En voordeel is ook, t is geen dametje die zich de kaas van dr brood laat eten haha

17. veertje

veertje Fanatiek lid

Stijn is in januari 3 geworden maar mag nog niet alleen buiten de tuin spelen, in de tuin vaak ook niet alleen ivm onze hond die dan meestal ook buiten is.
    Van de zomer denk ik dat hij wel hier achter met vriendjes op het voetbal veld mag spelen maar dan kan ik hem altijd zien.

18. Wenn1986

Wenn1986 Niet meer actief

Hee meiden,

haha, ik ben een paar dagen niet op het forum geweest vandaar geen reactie meer. Maar het is allemaal goed gekomen, een half uurtje later was ze weer thuis en ze was de hele week nog niet zo gelukkig geweest. (op het moment na dat ze een diegoboekje had gekregen dan). Maar wat een reacties pfff... Ik dacht dat ik overbezorgd was dat ik het moeilijk vond om haar met 2 te laten gaan maar dat valt dus wel mee haha! Maar om een kindje van 7 nog niet de straat op te laten... Iedereen voedt zijn kinderen op een andere manier op en dat blijkt wel weer!

19. trishka

trishka Fanatiek lid

6 mrt 2009
    4.621
    0
    36
    Mijn stiefzoon is 7 maar die speelt al een tijdje alleen buiten hoor! Zijn t gaan opbouwen toen ie 4 en een half was, toen zijn we verhuisd van een flat naar een eensgezinswoning.. Mijn kleine is 2 maar die mag echt niet zomaar naar buiten hahaha, ook niet met mn stiefzoon... Alleen als ik erbij ben. Hij mag wel in zn eentje in de tuin spelen, maar daar blijft t voorlopig bij.

Idd voor iedereen verschillend, t ene kind is ook wat lomper en onvoorzichter als de ander toch ;) ?

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.315
    36.177
    113
    Met 2 jaar? Sorry, maar daar snap ik eigenlijk helemaal niks van. Zoonlief is 2,5, maar no way dat die binnenkort al alleen op straat mag spelen, dan komt hij nooit weer thuis heb ik het idee.
    Nee, over nog eens 2,5 jaar ga ik daar wel over nadenken.

Deel Deze Pagina