Al fruithapje geven?

Discussie in 'Voeding' gestart door beauty2012, 4 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

4 mei 2012
    3.184
    16
    38
    #1 beauty2012, 4 jan 2013
    Laatst bewerkt: 4 jan 2013
    Hoihoi,

Ik zit erover te denken om al te beginnen met fruithapje te geven aan mijn dochtertje.
    Vinden jullie dit te vroeg?
    Ik denk dat ze er wel aan toe is en het lijkt me ook wel leuk.;)
    Mijn man wil liever nog even wachten.
    Mijn dochtertje heeft een tijdje last gehad met haar ontlasting.. hebben jullie tips welke fruithapjes je het beste kan geven en welke niet?
    Bijv. niet met banaan er in ofzo?

Vanaf wanneer mogen ze eigenlijk een groentepotje?

Groetjes

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Nee..niet doen
    4 maanden is echt de ondergrens..
    De darmen zijn er nog helemaal niet rijp genoeg voor..
    En ook na de 4 maanden kan het zijn dat de darmen er nog niet tegen kunnen..
    Gewoon nog even wachten dus

Daarbij kan je beter beginnen met groenten ipv fruit groenten zijn net wat milder

3. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    starten voor de 4 maand is erg slecht voor je meisje.
    straks krijgt ze last van allergieen of darmproblemen.
    je kan met 4 maand starten met groente of fruit. 1 soort per dag aanbieden en dit een paar dagen achter elkaar.

4. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Nee! Wachten tot de baby 6 maanden is. Leuk voor jou? Dat is toch niet belangrijk......

5. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    het is tegenwoordig 4 maanden

6. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

12 jan 2010
    1.660
    0
    0
    Gewoon niet doen, je kan nog zo lang hapjes geven. Zelfs nu met 2 jaar moet ik nog wel eens meehelpen ;) dus om de leuk hoef je het echt niet doen ;)

Ik zou mooimde ondergrens of 6 maanden aanhouden, ze heeft het gewoonweg niet nodig!

7. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Ik zou lekker wachten tot ze het zelf aangeeft of met 6 maanden.. Mijn zoon is 4.5 maand en hij is nog prima tevreden met zijn melk dus ik zie niet in waarom ik hem iets anders zou geven..

Waarom denk je dat ze er al aan toe is??

8. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe

Het is tegenwoordig NIET 4 maanden, dat hebben de voedselproducenten bedacht.

9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.269
    6.178
    113
    Ik vind jou man heel verstandig ;)
    Je kan volgens mij ook het beste beginnen met groente. En ik dacht dat het advies nog steeds vanaf 6 maanden is.

Over het 'er aan toe zijn' en 'het leuk vinden' houd ik even mn mond. ;)

10. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Ik begon met 4 maanden, ben er mee moeten stoppen, zoontje krijste het uit van de krampen. De darmen waren er gewoon echt niet aan toe....Vorige week begonnen met groenten en nu gaat t goed *kloptaf*.

Vier maanden is wel de ondergrens omdat de darmpjes nog niet klaar er voor zijn eerder.

11. Theres

Theres Actief lid

4 nov 2009
    280
    33
    28
    Zeeland
    Voedingscentrum adviseerd nog steeds pas vanaf 6 maanden. En natuurlijk is het leuk om er mee te beginnen, maar deze drie maanden zijn zo voorbij en dan kan je kleintje nog de rest van haar leven (zeg een jaar of 80) vaste voeding eten. Het is echt gezonder voor haar om nog even geduld op te brengen, hoe moeilijk dat soms is.

(Ps. en dat geduld zal nog vaak op de proef gesteld worden zoals de eerste keer fietsen, dat is ook zo leuk, maar ook daar zit een leeftijdsgrens aan helaas)

Succes met wachten?!

12. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Kijk de onderzoeken er maar op na.T is maar net welk onderzoek je gelooft..... Laat iedeeen leker doen waar hij of zij zich prettig bij voelt.

Ik zou wel wachten tot 4 maanden maar gezien je onderschrift is je kindje bijna 4 maanden toch? Die drie daagjes eerder beginnen (bijvoorbeeld) maakt ook geen reet meer uit. Wel ff lekker nuchter blijven met zn allen he....

Als je dus nog een weekje of wat geduld hebt is het al zo ver... En dan is het beginnen met een hapje of twee hapjes (ze hebben toch niet meteen door wat ze er mee moeten).

Als je gewoon rustig aan begint met weinig geven en een paar daagjes het zelfde om te kijken of er geen reactie op komt komt alles goed!

13. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

4 mei 2012
    3.184
    16
    38
    Idd ik hoorde met 4 maanden.
    Nou, ze is nu 3 maand en 3 weken, dus bijna 4 maanden zeg maar...
    Ik ken andere moeders die ook iets eerder dan 4 maanden zijn begonnen en heb niet gehoord dat er enige problemen waren.
    Waarom ik denk dat ze er aan toe is? Ze is best een hongerige baby en als wij aan het eten zijn kijkt ze bijna iedere hap die we nemen na;)

Maar ik bedoel dan ook niet meteen een heel potje geven ofzo, maar beginnen met een paar kleine hapjes om te kijken hoe het gaat.
    Zou dat echt schadelijk kunnen zijn? en hoezo dan?
    Is maar een idee hoor, dus niet gelijk van die hele negatieve reacties please:p

14. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.269
    6.178
    113
    Schadelijk weet ik niet, maar ze hebben het niet nodig en kunnen er flink buikpijn van krijgen. Verder is de kans op ontwikkelen van allergien groter als je eerder begint met bijvoeding.
    Tja, Ik wilde dat niet voor mijn kind, dus heb het risico niet genomen.
    En kinderen kijken nu eenmaal naar wat de ouders doen, dus dat wil niet zeggen dat ze er aan toe zijn. Maar die fout wordt door veel ouders gemaakt. :)

15. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Relaxt maar hoor je kindje gaat er niks van krijgen als je wel met 4 maanden begint. Veeeeele moeders zijn je voor gegaan...

Wat ukoldaatje zegt is vervelend voor haar en haar kindje geweest en dat kan ook gebeuren maar hier ook met 4 maanden rustig aan begonnen en nooit ergens enkele reactie op gehad.

Als je gewoon heeeeel rustig begint met een paar hapjes en steeds goed laat wennen aan 1 enkele soort kom jener snel genoeg achter of jouw baby er last van heeft. Zo ja? Meteen stoppen! Zo nee? Rustig aan doorgaan....

Kom maar op dames brand me maar af, ik kan het hebben!!!

16. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Ik wilde het ook doen, ook onze zoon is hongerig en had behoefte aan meer/vast eten..alleen zijn darmpjes gingen in protest..

Had een heel assortiment aangeschaft, maar kon er mee stoppen. Het CB adviseerde door de krampen te wachten tot aan ong de 6 maanden.

Toen ik een lepeltje fruit gaf was hij anderhalf uur aan het gillen krijssen krampen, ik kon hem amper vasthouden door het overstrekken. Nog 2 dagen geprobeerd, en het werd alleen heftiger.

Dus ik gestopt en het was direct over de dag erna geen krampen meer.

Vorige week begonnen met 1 lepeltje groenten, en geen reactie...pfffffff...maar nog met een n ieuwe smaak krijg ik het spaansbenauwd omdat ik zo bang ben door die reacties die hij kreeg met 4 maanden..

Probeer het gewoon zou ik zeggen, dan zie je het vanzelf ;)

Wat Justy zegt bij heel veel kindjes gaat het gewoon goed met 4 maanden en ik ben trouwens begonnen met 4 maanden omdat het CB het adviseerde...dus doen! Als je niet begint weet je het niet ook!

17. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Bij problemen met de ontlasting zou ik sowieso ook vanaf 4 maanden érg rustig beginnen. Wij zijn zelf met 6 maanden begonnen.

18. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0

Ik heb dit gevonden op een site over allergieen en hierop staat dat je pas vanaf 4 maanden mag starten met bijvoeding om allergieeen te voorkomen. Dus GEEN 6 maanden.

Zie het kopje "bijvoeding"

Stichting VoedselAllergie - Home

19. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0

Jeetje wat lijkt me dat erg zeg. Kan me voorstellen dat je meteen gestopt bent en ook bang was het weer te proberen... Wel heel fijn dat hij toen geennreactie meer had.

Overigens ook echt een verademing dat jij wel in ziet dat niet ieder kindje hetzelfde is en dat het dus ook goed kan gaan. Soms wordt er zoooo gedaan alsof je een ontaarde moeder bent als je met 4 maanden begint!

20. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

4 mei 2012
    3.184
    16
    38
    Ze heeft nu geen problemen meer met haar ontlasting. Gaat nu hartstikke goed!
    We willen natuurlijk niet dat ze weer problemen daarmee krijgt.
    Ik denk dat ik nog heel eventjes wacht, maar was nieuwsgierig naar jullie ideeën.
    Maar de één zegt met 4 maanden en hebben nergens problemen mee gehad en de ander zegt persé met 6 maanden en niet eerder. Dus verschilt gewoon per persoon en ik denk dat het altijd wel even wennen is voor een baby om iets anders dan de fles te krijgen.
    Daarom zou ik dan ook beginnen met een paar kleine hapjes fruit.

Deel Deze Pagina