Kraamfeest - ervaringen en tips gevraagd

Discussion in 'Kraamtijd' started by Bo20, Sep 25, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bo20

Bo20 Fanatiek lid

Jun 8, 2006
    2,696
    0
    0
    HR
    #1 Bo20, Sep 25, 2009
    Last edited by a moderator: Sep 25, 2009
    Hoi meiden,

Bij dreumes hebben we af en aan kraambezoek ontvangen in de eerste week met uitloop van zo'n vier weken er na. Ondanks dat bezoek ontzettend leuk is, vond ik het toch wat vermoeiend. Daarom had ik het er gisteren met mijn vriend over om dit keer voor een kraamfeest te kiezen. Afgezien van opa's, oma's en overgrootouders, willen we de rest dan uitnodigen voor het kraamfeest. Wij hebben een leuke locatie gevonden waar we het willen houden, echter vraag ik me af hoe dit dan verder in zijn werk gaat.. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en leuke en nuttige tips hebben?

Het leek me leuk om in elk geval een mooie kraamtaart te bestellen en mensen tussen een bepaalde tijd uit te nodigen voor een gebakje en eventueel een lekker sprankelend geboortedrankje (en natuurlijk koffie/ thee/ fris).

Wat zouden jullie doen??

2. Bibi23

Bibi23 Actief lid

Jan 4, 2008
    403
    0
    0
    Verpleegkundige
    Gelderland
    Wij zijn het deze keer ook van plan. Dus ik ga even meelezen :)

3. mama suus

mama suus VIP lid

Aug 18, 2008
    7,510
    188
    63
    somewhere
    hier hebben we het de eerste keer thuis gedaan (kon toen buiten was april) dit keer doen we het bij mensen in een hele grote schuur hihi.

tjah tips:
    * zorg dat je een vast tijd hebt op je kaartje dus bij van 14 tot 18
    *je kunt ervoor kiezne je kleintje bij je te houden en zo te showen of in box of kinderwagen zodat de kleien er niet tuereleurs van word maar dat is ook aan jezelf
    * wij maken dus alles zelf, gewone beschuit met muisjes, muffins met piet piraat of k3 hagel zit namelijk rose of blauw in.
    soejse toren met muisjes
    *begin drankej met sekt met bleu curacauo of grenadine voor de kleur blauw of roze en voor de non alcohische kun je dan 7up of sekt zonder alcohol doenvind het wel feestelijk staan als welkomstdrankje.

dan idd koffie /thee en dus het gebak
    * erna hebben wij bier en fris. met nootjes (niet teveel gedoe)
    * wij doen ook nog op het laatst saldes met stokbrood ed maar das ivm de lange reistijd van bijna iedereen. wil ze niet om 18 uur met lege maag weer richting ned laten gaan hihi.

* een hoekje voor de kids met kleurspul en spelletjes
    * laptop met een diashow van de fotos van de kleien die konstant aanstaat anders gaat er konstant een fotoboekje en dit is dus makkelijker dan kan iederene zelf bepalen of ie kijkt ofn iet.
    * zou het op een appart kaartje doen bij je geboorte kaartje al kan het er wel op hoor. bij de eerste hadden we het erop nu komt er appart kaartje in.

nou volgens mij was ik er zo wel.

4. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Wij hebben afgelopen zaterdag min of meer spontaan een kraamfeestje gehouden. Het was eerst bedoelt om Julia te showen in Nederland, maar we hebben uiteindelijk toch heel wat mensen uitgenodigd. Het was heerlijk weer, dus we hebben met de visite buiten gezeten. Dat is echt een aanrader.

We hebben slingers opgehangen buiten, wat zitjes gemaakt, speelgoed achter in de tuin gelegd voor de kinderen, en de honden even netjes opgeborgen in de gang ;)

We hadden krentenwegge en beschuit met muisjes, en verder gewoon koffie/thee/fris en later nog wat zoutjes. Doordat we buiten zaten, konden we Julia binnen in de kinderwagen laten liggen. Om 2 uur heb ik gevoed en daarna ging ze even mee naar buiten. Even bij een paar mensen op schoot, en toen heeft ze de rest van de middag binnen geslapen. Mensen konden dan zachtjes even mee naar binnen om te kijken, en daarna buiten verder kletsen. Zo had zij het meeste rust, en wij ook! Ik zou je baby niet de hele middag/avond er bij laten zitten, want dat is echt super druk.

Nog een aanrader is inderdaad het aangeven van een duidelijke tijd. Wij hebben 2 tot 5 gezegd, en sommige mensen kwamen dan om 2 uur en gingen om 3 uur weg, en anderen kwamen net voor 5 uur even aanwaaien. Als je een te korte tijd neemt, heb je wel echt iedereen tegelijkertijd. Ik vond juist een langere tijd fijn, maar ook omdat Julia intussen toch gewoon sliep.

Veel plezier! Het is echt heel leuk om te doen, en zeker bij een tweede kindje lijkt het me heel handig en minder vermoeiend dan alle visite!

5. 4days

4days Niet meer actief

Ik denk dat wij de volgende keer ook een kraamfeest houden. Dat hadden we eerst dus niet, en zelfs NU (NA RUIM EEN JAAR) is nog niet alle kraambezoek geweest?!?!

6. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

Jan 9, 2009
    2,725
    3
    38
    Maastricht
    Wij hebben voor Julie een babyborrel gehouden en dat is me super bevallen, zou ik bij een volgend kindje zo weer doen!

De uitnodigingen heb ik los verstuurd. Niet iedereen die een geboortekaartje kreeg, kreeg een uitnodiging voor het kraamfeest, anders zou ik een paar honderd man over de vloer hebben. Het voordeel van een losse uitnodiging vind ik ook dat je na de bevalling zelf een inschatting kunt maken wanneer je weer fit genoeg bent voor je feest. Wij hebben Julie op de dag van het feest eerst in een klein gezelschap laten dopen. Deze groep mensen hebben we eind van de ochtend thuis ontvangen met koffie/thee en taart, daarna met z'n allen naar de doopkapel en dan weer terug. Toen zelfgemaakte soep geserveerd met lekkere broodjes (brie, zalm enzo). Vanaf 14:00 kwamen de andere gasten. We hebben een grote tuin, dus hadden gehoopt op goed weer wat het gelukkig ook was. We hadden hangtafels gehuurd, overal leuke gekleurde (papieren) tafelkleedjes op en een roze bloemetje. Huis en tuin waren versierd met roze-witte ballonnen. Ook hadden we een tap gehuurd, en de glazen en een extra grote koelkast voor fris enzo. Op een grote tafel hebben we alles uitgestald, het was verder zelfbediending. We hebben expres geen koffie met gebak voor de grote meute gedaan; eind van de middag hadden we ook nog een buffet. Zelfgemaakt, met veel hulp van mijn moeder en zusje. We hadden drie gerechten (kipkerrie, hete kip en varkenshaas-sate) met rijst, kroepoek en atjar in van die grote warmhoudbakken. Was heerlijk! Ik moet wel zeggen, zonder hun hulp had ik dat niet gered.

Julie heeft op de arm (van ons) een rondje door het bezoek gemaakt. Daarna heb ik haar gewoon lekker in haar eigen bedje gelegd. Madame heeft de hele middag als een blok geslapen. Bezoek dat later kwam, heb ik dus mee naar boven genomen zodat ze haar slapend konden bewonderen. Ik zou je babietje niet de hele middag bij het feest laten zijn, is hartstikke druk voor zo'n ukkie!

Je kan zo'n feest natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt, je moet gewoon doen wat je zelf leuk vindt. Wij hebben het eten erbij gedaan omdat onze families en een aantal vrienden van ver moeten komen, en we wilden ze niet met een rammelende maag weer naar huis laten gaan.

7. Koekeloerie

Koekeloerie Niet meer actief

Hoi,wij hebben ook een kraamfeest gegeven en ondanks dat het netjes op het kaartje vermeld stond zijn er toch heel veel mensen nog op bezoek geweest. dom en nuchter als we waren hebben we daar gewoon ja op gezegt. Dat geef ik je nu als advies mee: Niet doen! Ik was gesloopt. Bij een eventuele volgende gaan we absoluut weer voor een kraamfeest en geen kraamvisite meer.
    Wij hadden de taarten besteld bij de Hema. Lekker, leuk en goed geprijst. Verder hadden wij een mooie fruitsalade besteld en als hapjes kip van de poelier. Drank moest men zelf pakken en tappen, ging super goed. Onze moeders hebben de koffie verzorgt en hielden alles bij. wij hadden daardoor alle tijd voor de visite. Echt een aanrader. Ohja en de kleine lekker bij je houden. Niemand verwacht dat ze het vast mogen houden behalve opa en oma.

8. Meryl

Meryl Bekend lid

Jan 30, 2009
    737
    0
    0
    Hallo,

Wij geven (voor het eerst) over een week of 2 een kraamborrel op locatie. We zijn van plan om zelf wat versiersels op te hangen (slingers, geboortepostertjes), voor de kinderen gaan we naar de Action om allerlei kleurspulletjes te halen en willen hiervoor een tafel klaarmaken. Qua hapjes zitten we te denken aan petit-fours, kleine sauzijnenbroodjes en bittergarnituur (daarnaast voor de gezelligheid een paar grote schalen met roze-witte marshmallows e.d.). De tijd die wij aanhouden is van 13 - 16. Mensen kunnen gewoon bestellen wat ze willen drinken (koffie, thee, wijn e.d.). Ik ben erg benieuwd ook hoe alles verloopt! Ik vind het nu al super dat mensen zelf reageren met dat ze komen op die dag. Natuurlijk houd je altijd mensen die eerder komen, maar daar ontkom je bijna niet aan soms (ik heb bv watvrienden die dan op vakantie zijn en 1 die dan aan het verhuizen is en 1 die tentamen heeft de dag erna...en natuurlijk de hechte vrienden en familie). Toch scheelt het enorm al...vind het nu soms echt vermoeiend het kraambezoek. Steeds je huis aan kant, jezelf aan kant, lekkere hapjes maken e.d.

Succes met de voorbereidingen!

9. slaapzak

slaapzak Bekend lid

Jun 20, 2008
    777
    0
    0
    verpleegster
    limburg
    we hebben gisteren de kraamfeest gehad...
    zaaltje gehuurd..vla , gefrituurde hapje en drank erbij...
    het was super leuk..en heel fijn voor ons dat toen het 4 uur was hoefde we alleen maar onze spullen te pakken en weg te wezen geen rommel geen geregel heerlijk thuis komen en dan lekker bij komen op de bank..
    echt een aanrader..

10. little me

little me Lid

Dec 2, 2008
    77
    0
    6
    groningen
    #10 little me, Oct 23, 2009
    Last edited: Oct 23, 2009
    Hoi!

Wij hebben ook een kraamfeest gegeven en het is ons super bevallen! Dit hebben we gedaan toen ze 4 weken was op zaterdagmiddag van 14.00 uur tot 17.00 uur) Ook ik wist echt niet wat ik allemaal moest regelen, heb het toen allemaal zelf uitgevogeld ;) Maar misschien heb jij daarom wat aan mijn tips! Zelf hebben we een zaal afgehuurd! Moest ook wel aangezien er 130 mensen kwamen :)... Ik zal even voor je op een rijtje zetten wat ik allemaal geregeld heb;):

- Zaal afhuren
    - Tv met dvd speler voor de kinderen
    - Tafel vol met kleurboeken/stiften/kleurplaten e.d.
    - Bellenblazen voor de kinderen (deed het erg goed)
    - Fotoalbum (hema) zodat iedereen hun gelukwens voor mijn dochter
    hierin kon schrijven
    - Mensen die alles van jou overnemen(cake en hapjes snijden/
    foto's en een film maken/drinken en hapjes bijvullen enz enz)
    Hierdoor heb jij je handen vrij en kun je gezellig met iedereen een
    praatje maken
    - Versiering gekocht en daarna alles versierd
    - Kraambedankje (Wij hadden een mooie foto laten drukken,
    een chinees gelukspoppetje eraan geplakt,
    En op de achterkant een bedankje geschreven)
    - Zelf hadden wij het geluk dat er een beamer met een groot scherm
    in de zaal was, hieraan hebben we de laptop gekoppeld en foto's
    van de zwangerschap, de babykamer en van onze dochter laten
    zien.
    Je kunt natuurlijk ook fotoboekjes maken en die op tafel leggen!

ETEN

- Cake met slagroom en muisjes
    - Allerlei soorten nootjes en chips op tafel
    - Kaas en komkommer
    - Spekjes (wij hebben een dochter, dus rose spekjes ;))
    - Gefrituurde hapjes (hier liet ik mijn moeder mee rond gaan)

DRINKEN

- Koffie en thee
    - 7up/cola/cola light/spa rood/appelsap/jus 'd orange/sinas/ranja
    (Wij hebben gekozen om geen alcohol te schenken)

Zowel de cake/slagroom/muisjes als het drinken was allemaal zelfbediening! De 1 wil namelijk wel slagroom, de ander niet, die wil wel suiker in de thee en de ander niet haha Anders blijf je bezig ;)

Pff nou een heel verhaal, maar hoop dat je er iets aan hebt! Veel kun je in je verlof al regelen (is echt aan te raden hihi)

Liefs

Share This Page