eerste keer kdv hmm

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door suus28, 5 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen
    Tja dat is voor mij heel moeilijk te bepalen...het ene kindje heeft er heel veel baat bij om te zwaaien en voor de ander is t juist beter dat de ouder niet nog een keer weer in zicht komt na de deur achter zich dicht gedaan te hebben..

Ik zet een stoeltje voor t raam (of samen) en dan mogen ze er zelf op klimmen van mij (wat natuurlijk heel stoer is) of ik zet ze op de vensterbank (nog stoerder!). Of als t kindje een knuffel heeft laat ik die 'mee zwaaien'.
    Of we gaan met een aantal kindjes zwaaien (maar dit werkt ook weer niet voor iedereen want sommige, vooral kleine, kinderen vinden dit juist weer veel te druk!).

Het klopt wel dat de kindjes vaak heeeel snel stil zijn en tevreden gaan spelen zodra de ouder weg is..maar goed dat zien de ouders niet zelf dus neemt dat t rottige gevoel niet helemaal weg!

Zwaaien voor t raam kan je wel proberen! Stel de leidster hiervan op de hoogte (zodat die niet t kindje al aan de andere kant van de groep heeft en druk aan t afleiden is) zodat ze vast bij t raam kan gaan staan bijv. Even zwaaien (niet te lang) en een blaaskus en dan ook weglopen.
    Voor kindjes die moeite hebben met afscheid nemen moet je echt nooit meer terug komen met 'aah nog 1 kusje dan'. Dit is errug sneu en nog moeilijker voor t kindje! (en voor de leidster die inmiddels dan de nagels van t kind in de nek heeft staan ook niet fijn ;))
    En dit dan elke dag herhalen zodat je kindje weet waar ie aan toe is!

En misschien kan je onderweg al een beetje 'voorbereiden' : "en dan gaan we weer zwaaien bij t raam he? dat is leuk! en dan een dikke blaaskus geven! moet je wel hard zwaaien hoor anders ziet mama t niet!"...(zoiets..)

Ook ik heb elke dag met huilende-afscheid-nemende-kindjes te maken...maar de rest van de dag hoor je ze niet hoor en hebben ze t super naar hun zin!

Hopelijk heb je er wat aan! Laat maar even weten , vind ik wel leuk!

Groetjes Mirjam

2. arve

arve Actief lid

5 jul 2007
    327
    0
    0
    zuid-holland
    Thanks...

Nou heel mijn keuken is schoon :) En met die kleine ging het super..
    Ze heeft het goed naar de zin gehad zeiden de leidsters...Ik heb haar vroeg gebracht en ben snel weggegaan...ging super..

Ik heb nog fff verder gelezen en mirwar heeft ook goede tips :)

Ik blijf het even volgen hier vind ik wel erg leuk..

groetjes

3. arve

arve Actief lid

5 jul 2007
    327
    0
    0
    zuid-holland
    Hoi,

Spannend he!
    Wel leuk dat je die leidsters goed kent zodat je zeker weet dat ze goed terecht komt maar uiteraard is het spannend....Laat je even weten hoe het is gegaan? :)

groetjes

4. jette30

jette30 Actief lid

4 jan 2008
    202
    0
    16
    Hoera,
    Vandaag de eerste dag zonder huilen bij het afscheid! :)

Ze vonden het een goed idee om te gaan zwaaien en Nic was sowieso in een goede stemming vanochtend dus kon ik een vrolijk mannetje achter laten!

Hoop maar dat het zo door gaat.

Alleen vandaag was er een inval op de groep die niet veel van alles wist en hij stond gewoon alleen op de groep (het laatste uur), daar ben ik dan echt weer minder blij mee.
    Zucht, het zal ook wel aan mij liggen maar ik zie altijd wel iets wat ik aan te merken heb.
    Niets is goed genoeg natuurlijk....

Arve, fijn dat het goed ging!

Mirwar, heel erg bedankt voor je reactie!

5. arve

arve Actief lid

5 jul 2007
    327
    0
    0
    zuid-holland
    Hoi,

Wat fijn zeg! :D
    Hopelijk blijft het zo...wel goed idee dat zwaaien.....

Ach wij moeders zullen altijd wel iets zien :oops: We willen het beste voor onze kinderen toch....
    We wennen er vanzelf wel aan....

gr veer

6. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groningen
    Graag gedaan! :D Mooi dat t zo goed ging!
    Ik had gister ook weer een verdrietig jongentje en toch ging ie zo stoer zwaaien naar zijn papa! toen heeft ie van mij een mooie sticker uit mogen zoeken en die hebben we op een mooi groen papiertje geplakt en daar heb ik boven gezet 'omdat je vandaag zo groot en stoer was met t uitzwaaien van papa!' en die mocht ie mee naar huis nemen...He-le-maal trots natuurlijk! Zo leuk dat soort dingen :D

Laatste uur alleen op de groep terwijl je er niks weet...is idd heeeel vervelend! Zo'n invaller voelt zich dan vaak ook vreselijk opgelaten omdat ze niks weten...Heb t zelf in t begin ook heel vaak moeten doen en t is echt vreselijk!
    Wij schrijven hier wel de hele dag door belangrijke informatie voor de overdracht op: slaaptijd, eten/drinken,zindelijkheid,bijzonderheden etc. Zo kan wie er ook maar op t laatst is die lijst erbij pakken en een goeie overdracht houden. Nog mooier is t als ze t lijstje uit t hoofd leren natuurlijk ;) Lijkt iets minder onprofessioneel naar de ouders toe ;)

7. jette30

jette30 Actief lid

4 jan 2008
    202
    0
    16
    Precies, alles was wel heel goed bijgehouden en op orde. Ik denk dat de tweede leidster net weg was ofzo. maar het stond zo ontzettend sullig dat ie eerst op een blaadje moest kijken hoe laat Nic wakker was, terwijl hij volgens de lijst een kwartier geleden uit bed was gehaald....
    Mirwar, Gaat jouw eigen kindje eigenlijk ook naar een dagverblijf?

8. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groningen

Ja dat staat ook een beetje gek ja dat kan ik me wel voorstellen. Maar nou moet ik ook zeggen..al sta ik er de hele dag dan nog moet ik op t eind van de dag wel es op de lijst kijken als een ouder iets vraagt, het gaat tenslotte wel om 12 kinderen waarvan je alles 'moet' onthouden..

Wel leuk dat t een mannelijke 'leidster' is ('leider' klinkt zo vreemd..hoe noemen ze hem daar?) die hebben wij helemaal niet! Wel gehad trouwens..1x..maar vond t toch heel vreemd lijken hahaha maar wel leuk hoor! Vaak passen ze beter op een N.S.O vind ik (en zij vaak zelf ook)

Ja Dewi zit op t zelfde kdv als waar ik werk alleen dan wel op een andere groep en maar voor 1 dag in de week. Ideaal! mijn collega's komen meerdere keren per dag met haar op de arm binnen "even een knuffel van mama halen hoor!" En soms 'ontvoert' een andere collega haar en zit ze ineens op een andere groep hahah ze wordt echt platgeknuffeld door iedereen, hartstikke leuk! Ik heb ook schatten van collega's dus ik weet dat ze in goeie handen is dat is echt fijn!
    Als er een nieuwe invalkracht is moet ik ook wel even wennen hoor...helemaal als ik er zelf al een keer mee gewerkt heb en t helemaal niks vond! Dat is dan weer t nadeel....Maar goed hoe vaak zal dat voor komen?
    Ik heb ook geen moeite als ik Dewi hoor huilen ofzo omdat ik weet dat ze in goeie handen is dat scheelt ;)

9. jette30

jette30 Actief lid

4 jan 2008
    202
    0
    16
    Ik weet eigenlijk niet hoe ze de mannelijk leider noemen... Maar hij gaat op de bso werken dus dit was blijkbaar nogal uitzonderlijk. De eigenaresse van het kdv zei bij de intake ook dat ze eigenlijk geen mannen op de groep wilde. Ik heb zelf ook liever een vrouw, weet eigenlijk niet precies waarom, maar het voelt vertrouwder.

Wat heerlijk lijkt me dat als je kindje de hele dag in de buurt is! goed geregeld hoor.... !

Deel Deze Pagina