goedemorgen! Ik kom net terug van de vk, die verteld dat ons meisje (met 37+1) nog niet is ingedaald. Ze ligt met haar hoofd goed, maar er zit nog te veel ruimte tussen. Nu moet ik op consult bij de gynaecoloog, en mag ik dus (als ze maandag nog steeds te hoog ligt) niet meer bevallen bij de verloskundige. Ook gaat het waarschijnlijk nu wat langer duren voor ik beval. Ik baal hier echt verschrikkelijk van, en meer omdat er voor mijn gevoel geen schot in de zaak zit terwijl ik er zo klaar mee ben op dit moment . Daarnaast moet mijn partner met 41 weken zwangerschap weer weg voor zijn werk. (Niet handig, i know maar er is geen andere optie) Ik hoop zo dat ons meisje er is voordat hij weer weg moet Ze kon me niet zo goed vertellen wat oorzaken konden zijn, en of er gevolgen zijn voor tijdens de bevalling. Ze heeft het gehad over placenta die in de weg ligt, of een grote cyste bij de uitgang. Dit zijn alleen dingen die bij de 20 weken al gezien hadden moeten worden. Ik ben bij de 20 weken echo 2 x volledig gescreend (1x door stagiair onder toezicht, en 1 x door gyn alleen) en heb er toen niks over gehoord. Zijn er misschien meer vrouwen die deze ervaring hebben? Hebben jullie lang over tijd gelopen ? Liefs Cookies
Bij een vriendin daalde het kindje ook niet in. Gebeurde pas tijdens de bevalling. (Ingeleid) Was trouwens ook haar 1e kindje. Konden geen oorzaak vinden. Hadden nog een echo gemaakt of haar bekken wel breed genoeg waren etc.
Bij mij daalde de eerste ook pas tijdens de bevalling in. Moest na het breken van m'n vliezen gaan liggen en de verloskundige bellen. Zij constateerde dat de baby toen wel was ingedaald. Ben twee weken te vroeg bevallen, dus zegt niks over dat ze dan langer blijven zitten.
Ik ben nu ook precies 37 weken en baby is ook nog niet ingedaald hoor. Mijn verloskundige heeft alleen als advies meegegeven dat als de vliezen breken ik zsm moet liggen en de vk moet bellen. Dat is alles. Het komt regelmatig voor dat de baby pas op het laatst indaalt, snap dan ook niet zo goed dat je nu naar de gyn moet.
Ik snap het ook niet zo goed. Nu komt het bij tweede (en latere) kindjes wel vaker voor dat ze niet ingedaald zijn omdat er gewoon meer ruimte is, bij een probleemloze eerste bevalling verwachten ze bij een volgende bevalling dan ook geen problem. Snap wel dat er misschien wat meer zorgen zijn als een eerste kindje niet indaalt.
Oh ja ze is pas 37 weken natuurlijk. Vind het dan al helemaal niet gek dat het kindje nog niet ingedaald is, op zich nog tijd genoeg (waarschijnlijk).
Mijn eerste was ook niet ingedaald, heb nooit te horen gekregen dat het een probleem kon zijn. Ze is met 37+6 geboren en tijdens de bevalling ingedaald. Mijn zoontje was wel een paar weken voor de bevalling ingedaald en dat was een stuk minder prettig met lopen enzo
Ik ben geen VK maar wil je mijn zeer geruststellende verhaal vertellen. Mijn eerste is nooit ingedaald. Om andere redenen ben ik bij gyn beland. Die heeft nooit iets gezegd over het niet indalen, behalve dan dat het niet altijd gebeurd voor bevalling. Heb ook (zover ik weet...) geen specifiek onderzoek gehad over het 'waarom'. Alleen idd de instructie om te gaan liggen als vliezen zouden breken en dan meteen even bellen met verloskamers. Ondanks dat baby ook groot was (macrosomie, geschat geboortegewicht van 9-10 pond) maakte gyn zich niet druk. Ik mocht gewoon afwachten wat de natuur zou doen en aangezien ik toch al op verloskamers was, was ingrijpen makkelijk indien nodig. Dat was het niet. Ik beviel heel snel (4 uur) en soepel zonder ingrijpen bij 41+3 wkn van mijn zoon (p95, 4355 gram met relatief groot hoofd) waarbij ik 20 min heb geperst en hij in die fase m.n. de indaling heeft gedaan. Prima start. Mijn 2e en 3e zijn ook nooit ingedaald, maar dat was niet spannend voor VK. Ben thuis bevallen. VK noemde het gewoon de manier waarop ik gebouwd was, dat mijn bekken niet 'lekker' is om in te dalen of zo, terwijl de ruimte er dus wel is. Ze zag dat vaker, vooral bij vrouwen met Afrikaanse roots. Maar goed, waarschijnlijk is dit dus de afspraak tussen jouw VK en gyn in de buurt, dat eerste kindjes die niet ingedaald zijn gezien moeten worden? In ieder geval veel succes.
Bij mij heeft het al een hele tijd geduurd voor de kleine goed lag. T/m ruim in de 35e week nog een stuit. Op versiespreekuur bleek dat de kleine (gelukkig) spontaan gedraaid was. Hele opluchting natuurlijk. Toen heb ik ook gevraagd of het niet eigenlijk al ingedaald zou moeten zijn. Ze zeiden dat dat helemaal niet hoeft. Kan altijd nog, zelfs nog net voor of tijdens de bevalling. Enige wat je dan wel in de gaten moet houden dat wanneer de kleine nog niet is ingedaald en je vliezen breken, dat je dan moet gaan liggen, om te voorkomen dat de navelstreng op de verkeerde plek komt te zitten. Ik had zelf vanalles al gelezen op internet over het indalen van een (eerste) kindje overal stond te lezen dat het met name bij een eerste toch we voor de 37e week zou moeten indalen. Maar dat is dus niet zo. Of zo is mij dus iig in het zh en door de vk verteld.
Hier ook gehad. Met de bevalling pas ingedaald en ja met 41+5 pas bevallen. Ik mocht trouwens gewoon wel bevallen met verloskundige maar mevrouw had in t vruchtwater gepoept dus kreeg een gyn. Enige wat ze zeiden dat als mijn vliezen braken ik meteen moest liggen. Maar dat is gelukkig niet vanzelf gebeurd.
Typisch... vriendin van mij is drie keer bevallen terwijl de kindjes niet ingedaald waren van te voren. Gebeurde drie keer tijdens de bevalling en toch drie keer gewoon bij de vlos. Ze heeft ook nooit bij de gyn gelopen.
M'n zoontje is nooit ingedaald voor de bevalling mijn vk heeft er nooit wat over gezegd trouwens. Gyn heb ik nooit gezien. Ben met 39+2 bevallen, bevalling is begonnen met gebroken vliezen. Alles is super goed gegaan! ik zou me niet te druk maken!
Wat vreemd.. mijn 1e zoontje is ook pas tijdens de bevalling ingedaald. Ze heeft t nooit over een gyn gehad.
Met de controle van 36+5 was mijn eerste pas ingedaald. Daarvoor niet. Nooit iets gehoord over een gynaecoloog ofzo. Hij is overigens met 36+6 geboren, dus dat heeft ook niet heel lang meer geduurd
Mijn dochter is pas tijdens de bevalling ingedaald. Ik mocht nog gewoon bevallen zonder medische indicatie.
Ik snap ook niet dat je wordt overgedragen aan de gyn. Bij mijn 2e kindje was hij ook niet ingedaald. Het gebeurde bij mij wel dat de vliezen braken en ik met de ambu naar het ziekenhuis werd gebracht maar als dat niet was gebeurd had ik gewoon thuis mogen bevallen. Her gebeurt regelmatig dat kindjes pas indalen tijdens bevalling zelf..
ik liep al bij de gyn met mijn zwangerschap dus daar kan ik niets overzeggen. wel pas dat de baby indaalde bij de bevalling (ik ben ingeleid met 40+6)
Waarom wordt je overgedragen? Het is niet raar dat je kindje niet indaald.. Of is er extra problematiek? Bij de oudste: De kleine lag vanaf 38 weken boven de bekkeningang, soms er net in. Ook met de 41 weken controle was er geen indaling (bbbi- bewegelijk boven bekken ingang). De dag erna, rond lunchtijd had ik spontaan een baby in mijn armen De jongste: tot 35 weken in stuit, daarna nog steeds bewegelijk. Ook met 39-3 controle. En ook nu spontaan bevallen de dag erna. Ze komen wel naar beneden als je goede weeen hebt
Hoi dames ! Bedankt voor jullie reacties! Als ik het zo lees is het inderdaad een beetje apart dat ik gelijk naar de gyn moet. Er is naar mijn weten geen extra problematiek, heb mijn hele zwangerschap niks geks gehad eigenlijk.. Bij mij is baby inderdaad ook bbbi, dus ben benieuwd wat de gyn maandag zegt ! Ondertussen heb ik me er maar bij neer gelegd en ga ik uit van een olifanten dracht