Veel vroeger wakker, en geen middagdutje meer??

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lucia, 9 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Hoi! :)

Mijn dochter van bijna 2,5 wordt tegenwoordig steeds vroeger wakker. Op zich niet zo erg, maar haar middagdutje wil ze ook niet meer doen. Later op bed doen haal niet uit, ze wordt evengoed zo'n 1,5 a 2 uur vroeger wakker dan een paar weekjes terug. (Nu met de vakantie, veel feestjes, bbq's enz is het een aantal keer voorgekomen dat ze rond 21-21.30u in bed ligt.) Dan wordt ze dus ook rond 7u, half 8 wakker.
    Ze slaapt nu soms maar zo'n 10u per etmaal, tijdje terug 14.:(
    Eén keer is het me gelukt om haar terug te laten slapen, maar toen heb ik echt een kwartier op haar in moeten praten. (als ik gewoon terugroep 'nog even slapen schatje' of haar negeer gaat ze echt keihard huilen)
    Die ene keer heeft ze toen wel nog 2,5u geslapen en was ze eindelijk nog eens vrolijk.;)

En ze is echt heel chagerijnig, gisteren wou ik haar eigenlijk zo achter het behang plakken. :)

Iemand tips/ideeën? PLEASE? :D

2. Tamio

Tamio Niet meer actief

Het klinkt mij zo dat ze er last heeft van heeft als het ritme veranderd, dus dat ze soms later dan normaal naar bed gaat. Mijn dochter gaat eigenlijk altijd wel gewoon slapen als ze moe is, nu zit ze weer in een ritme van tussen 22:00 en 23:00 naar bed en een middagslaapje doen ;), maar als ze een keer 's middags duidelijk moe is en toch niet wil slapen zeg ik ga dan maar gewoon even lekker fiepen en met Bumba knuffelen. En dan zeg ik 'nee je hoeft echt niet te slapen, ga maar lekker knuffelen op de bank'. Daar trapt ze meestal wel in en dan valt ze vanzelf in slaap :D

3. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Hier met 2,5 ook meestal net niet de klok rond 's nachts en geen middagdut. Geen middagdut vind ik prima, ben blij dat ik wat flexibeler ben. Maar had wel gehoopt dat hij dan 's nachts wat langer ging slapen, maar helaas...

4. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    @Taimo; dat klinkt logisch, maar het is eigenlijk begonnen voor haar/ons ritme veranderde...ben eigenlijk altijd heel strikt geweest met bedtijd. Nu slaapt ze wel overigens.;) Moest wel, want ze was weer errug chagerijnig...maar er is geen pijl op te trekken, ze kan net zo goed vroeger wakker zijn en 2u lang in bed liggen kleppen. Ook al zit ze constant in haar oogjes te wrijven en te 'zeuren'.;)
    Nu zit ik alweer te stressen wanneer ik haar wakker moet maken (dan is ze trouwens ook erg nijdig8)), want als ik haar te lang laat liggen ligt ze straks weer te kleppen tot 22u, en dan morgen misschien weer om half 8 wakker, enz. enz...;)
    Vannacht had ze ongeveer 10,5u geslapen.
    Wel slim van je, om te zeggen dat ze niet echt hoeft te slapen.:D
    Hoe laat is jouw dochtertje wakker ongeveer?

@Suzanne; ik vind het ook niet erg als ze geen dutje doet, kunnen we idd eens 's middags op visite of wat dan ook, maar zou willen dat ze dan wat vrolijker is of idd wat langer zou slapen 's nachts.;)

Ze zit zichzelf gewoon soms zooo in de weg, word er soms een beetje gestoord van.:p

5. wendy77

wendy77 Actief lid

3 feb 2007
    247
    0
    0
    hellevoetsluis
    Laura is 3 jaar en 3 maanden en wordt om 6.30 wakker!! Slaapt vaak 's-middags niet meer. Ze gaat om 20.00 naar bed. En idd of ik haar nu om 20.00 of om 22.00 naar bed breng, ze wordt gewoon om 6.30 wakker!

6. anneke81

anneke81 Actief lid

8 dec 2006
    161
    0
    0
    Ouderenzorg
    Maartje doet eigenlijk ook al een tijd geen middagdutje meer. Maar ik breng haar soms toch naar bed voor een uurtje.

Als ze echt vroeg wakker is (de laatste tijd is 7.00 echt uitslapen, helaas), gaat ze rond één uur toch echt naar bed of ze wil of niet. 9 van de 10 keer valt ze als een blok in slaap. En zo niet, dan zingt en speelt ze een uurtje en is ze ook opgefrist.

Als ze niet heeft geslapen, ligt ze om 19.00 in bed. Heeft ze wel geslapen, dan op z'n vroegst 20.00, anders is ze echt nog niet moe genoeg om te slapen.

Succes!

7. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Mijn zoontje is een stuk jonger, maar slaapt eigenlijk ook zelden 12 uur per nacht..

Nu schaft hij ook sinds een tijdje soms zijn middagdut af...

In totaal komen we op een 12/13 uur slaap per etmaal... sommige kinderen hebben nou eenmaal minder slaap nodig dan anderen.
    Ik zou haar, als ze zichzelf zo in de weg zit, gewoon smiddags rond half 1 / 1 uur (na haar broodje) met een filmpje op de bank/bed installeren...

8. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Filmpje kan ik wel eens proberen, dankjewel!

9. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ja ik blijf haar ook elke keer naar bed brengen, merk toch dat het iets scheelt als ze in bed rustig gespeeld heeft ipv in de woonkamer.
    Maarja soms begint ze echt na 5 min. te roepen en huilen.;)
    Gisteren heeft ze wel geslapen.:D 2 uurtjes ongeveer, heb haar een periode geprobeerd vroeger wakker te maken maar toen wou ze gewoon niet uit bed:$ en wou ze een uur alleen maar bij mama liggen. Gisteren wegens bezoek (lekker, schoonfamilie die tot na elven blijven zitten terwijl je moet werken;)) rond half 10 in bed, nu slaapt ze nog.

Thx!

10. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Hier vannacht weer "maar" van 20 u tot 6.45 u en toen was het weer mama! Zucht. Frustrerend vind ik het. Ik heb vakantie maar eens een keer tot 8 u slapen is er helaas echt niet bij... :(

11. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Hoe lang is dit al zo? Iets van de laatste dagen/weken?
    Mijn dochter heeft de laatste 2 weken namelijk ook ontzettend slecht en weinig geslapen, terwijl ze altijd nachten maakte van 19.30u tot 7.30u/8u en 's middags ook nog anderhalf uur sliep.
    Zo ineens om 6u wakker 's ochtends en 's middags niet meer willen slapen maar wel ontzettend chagrijnig en strontvervelend;)
    De laatste 2 dagen slaapt ze weer beter en is ook weer vrolijker. Misschien toch een fase?

12. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    @Maja; een paar weken (een kleine maand zeg maar)...eerst wou ze ook wel eens geen middagdutje doen, maar sliep ze wel 12u of zelfs iets meer per nacht...
    Hoop ZO dat het een fase is.
    Ze was vanmorgen trouwens wel wakker toen ik dat bericht typte, alleen m'n vriend was nog bezit met haar uit bed te halen. :D

Deel Deze Pagina