Ik ga iets vragen wat waarschijnlijk al vaker gevraagd is, maar dit forum is zo groot en ik heb gewoon even wat steun nodig. Mijn vriend en ik zitten in ons eerste IUI traject met hormoon stimulatie. We hebben gekozen om voor clomid te gaan omdat ik op zag tegen injecties geven bij mezelf (en mijn vriend is wat dat betreft al helemaal geen held). Vandaag de laatste echo gehad en 3 mooie eitjes. Heel mooi natuurlijk voor de eerste poging, gezien het nog zoeken is qua dosering. Maar nou moet ik vanavond een spuit pregnyl zetten. Ik had eigenlijk begrepen dat dat in het ziekenhuis kon, maar dat is dus niet zo. Ik vind het echt zo mega eng :S. Ik vraag me even af, hoe was jullie eerste keer en hebben jullie tips? De medewerker in het ziekenhuis zei dat de vloeistof een branderig gevoel geeft wat pijn doet.... :S. Stelt me niet echt gerust.
Ik had de pregnyl meegenomen naar de echo. Toen ik te horen kreeg dat ik meteen die dag de pregnyl moest zetten heb ik gevraagd of dat meteen kon en of 1 van de verpleegkundige dat kon doen. Dat was geen probleem. 10 min later was er een verpleegkunduge die die spuit voor me zette. Maar ik moet zeggen dat dat geen pijn deed hoor. Na de prik even wrijven en klaar. Mijn tip: gewoon doen, dan ben je er het snelste vanaf. Succes!
Nou het stelt echt niks voor hoor, branderig gevoel ook helemaal niet gehad. Als je je vetrol goed vastpakt en ongeveer 1 - 1,5 cm van je navel af prikt, dan voel je zelfs de prik niet. Dan gewoon heel langzaam de vloeistof spuiten... Het is wel gek om te doen hoor, maar ik kan je geruststellen, dat het geen pijn doet. Heel veel succes!!!!
@Deedee: Dat was eiegenlijk ook wat ik in mijn hoofd had zitten, dat dat dan meteen zou gebeuren. Ze heeft em wel al 'klaargemaakt', dat mixen enzo. Maar dat spuiten moet blijkbaar 's avonds omdat er anders te kort tijd tussen zit. en dan zijn hun er niet meer. Dus moet echt zelf proberen. @Holadiee: Ah fijn zo'n positieve ervaring! Ik heb alleen niet heel veel vet op mijn buik, als ik eerlijk ben. Ik weet niet of dat nog verschil uitmaakt?
Naast de pregnyl spuiten zoals hier boven al wordt beschreven, zorgen dat je de pregnyl al een half uur van te voren uit de koelkast haalt. Dan kan het vast op kamertemperatuur komen. Vooral belangrijk om de vloeistof echt heel langzaam in te spuiten, dat zorgde er bij mij voor dat ik het branderige niet gevoeld heb en het prima te doen was. Succes!
Als je ze liever niet zelf wil zetten, ga dan langs in het ziekenhuis of bij je huisarts. De eerste maanden kreeg ik altijd voorschrift voor thuisverpleging. Daarna durfde ik ze zelf zetten, maar ik begrijp perfect dat je je hierbij onwennig voelt. Doe het alleen zelf als je zeker bent. Als je het toch zelf wil proberen, op youtube vind je tientallen instructie filmpjes die kunnen helpen. Succes!
Ik kan me voorstellen dat je de pregnyl niet prettig vindt om zelf te zetten. Ik begon met de injecties met menopur en dat was dus een goede manier om er alvast even aan te wennen, want het naaldje van menopur is prettiger dan die van pregnyl. Ik schrok de eerste keer wel van de grootte van het pregnyl naaldje, maar geen paniek, het past echt! En anders even met de huisarts bellen of daar iemand is die je het wil doen vanavond. Oja, een blauw plek of gevoelig de dagen erna is heel normaal, dus wees niet bang dat je verkeerd hebt geprikt! Succes!
Het klonk niet echt alsof het een optie was het te laten doen ergens. Moet em trouwens om 11 uur zetten vanavond en woon in een dorp, de huisarts is niet meer aanwezig denk ik. Misschien is dat ook meer voor als het echt niet lukt, maar dat weet ik nog niet omdat ik het nog niet geprobeerd heb . Eerder uit de koelkast halen is wel een goeie ja, dan is het niet zo koud meer. Makes sense .
Kom op Twinkk je kan het!!!! Ik zit altijd op het aanrecht, leen wat naar voren...ultime vetrol positie en dan diep in ademen..prik erin...en langzaam uitademen en klaar is Twinkk!!! En die stoere bikkel van jou die moet gewoon helpen! Dit avontuur doe je samen. Succes meis
Leg hem even een halfuur ervoor uit. Al is dat nu te laat maar warm het dan even op in je handen. Evt met een ijsklontje de prik plek verdoven. En dan de naald erin. Even de spuit aanzuigen( dat stokje wat je induwt even aantrkken) om zo te checken of je niet in een bloedvat zit en dan spuit hij makkelijker door. Dan voorzichtig leeg duwen. Daarna de naald even laten zitten en rustig eruit halen. Wrijf daarna even licht over de plek. Het kan wat rood worden. Succes meis! Je kunt het! Echt!
Hlf uurtje van te voren uit de koelkast halen Neem je tijd om alles klaar te leggen Zittend krijg je de beste "rol" Pak een vetrol van je buik en prik in 1 keer door de huid, niet aarzelen! Spuit de pregnyl langzaam leeg Wrijf rustig over de injectieplek Beloon jezelf met wat lekkers!
Bedankt nog voor al jullie reacties! Heb em inderdaad van tevoren al even buiten de koelkast gelegd en het zittend uitgevoerd. Ik kan jullie vast zeggen dat het in ieder geval gelukt is, en het geen zeer deed ! Maar het was wel een beetje een avontuur en als je me nu zou zeggen, zet er vanavond nog 1, voel ik me er nog steeds niet relaxt over, haha. Ik wilde het perse zelf doen, als iemand anders het zou doen (mijn vriend ofzo) dan heb ik daar niet perse meer vertrouwen in dan wanneer ik dat zelf doe . En wilde ook niet afhankelijk zijn van een 'professional' omdat, als ik dat dan vaker moet doen dan is dat ook weer zo'n gedoe. Wilde ook niet twijfelen, zo van 'nu ga ik het doen' 'oh nee toch niet' enzo . Dus wilde meteen 'tjak' (zoals ze daar bij de gynaecoloog zo mooi zeiden ). Alleen toen ik em op mn huid zette moest ik veel harder drukken dan ik verwacht had. en toen kreeg ik heel even paniek waarin ik dacht 'dit gaat niet lukken!'. Toen ben ik soort van heel afwezig geworden en heb ik em gezet zonder dat ik iets dacht. Beetje eng was dat, ook niet goed nagedacht over hoe snel ik de vloeistof inspoot enzo. Sowieso niets gedacht. Toen het klaar was was ik echt zo van 'wat is er gebeurd'. Ben ik achteraf wel wat over in paniek geweest, dikke tranen haha! Ik wist niet meer wat en hoe ik het gedaan had en of het dus goed gegaan was. Er was een klein druppeltje van de pregnyl samen met een druppeltje bloed uitgekomen toen ik de naald eruit haalde en lag dus op de huid. Schoot ik helemaal over in de stress! Ik had wel gelezen dat je de naald er rustig uit moet halen en even een paar seconden wachten voor je dat doet, maar ja, I wasn't thinking. Hopelijk is dat druppeltje niet erg!
Een heel avontuur zeg! Maar fijn dat het gelukt is. Een drupje is geen probleem hoor, zou me daar geen zorgen om maken.
Nee hoor dat druppeltje is niet erg! Goed gedaan! Je zult zien dat het een volgende keer (hopelijk niet nodig) vewl makkelijker gaat!