Eerste keer tandarts, tips?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Nyn, 21 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Hallo,

Dinsdag gaat ons zoontje van ruim 2,5 op controle bij de tandarts. Iemand nog tips hoe we het het beste voor elkaar kunnen krijgen dat hij stil blijft zitten, zn mond open doet en er een wildvreemde in laat kijken al dan niet met gekke attributen zoals spiegeltjes ed?

Papa en mama gaan natuurlijk eerst. Hij is bij de vorige controle wel meegeweest, maar of hij dat nog weet... Is wat langer geleden dan een half jaar ivm de komst van zn broertje.

Graag ervaringen hoe dat bij jullie is gegaan/bevallen!

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nou vreemde ogen kunnen behoorlijk dwingen hoor ;). Volgens mij zijn de meeste kinderen behoorlijk onder de indruk. Echt een serieuze controle is het ook niet. Wat ze hier doen (wij gaan elke 3 maanden, speciaal kinderprogramma) is met name tandjes tellen: dat is de afleiding en ondertussen kijken ze dan even goed. Meer is het niet. Zal best wel lukken. En een mooie tandenborstel of stuiterbal na afloop helpt ook voor de volgende keer ;)

3. kvinna

kvinna Niet meer actief

Ik had niet verwacht dat ze haar mond open zou doen en dat de tandarts naar binnen mocht kijken, maar ze hupte zo na ons de stoel op, wilde ook dat de stoel naar achteren ging en deed toen haar mond wijd open. Ik had van tevoren geen hoge verwachtingen en heb ook geen idee wat je meer kunt doen dan voordoen. 2 jaar en 2 maanden was ze toen trouwens.

4. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Zeggen dat de stoel zo leuk is :) dochter vind naar de tandarts gaan echt een feestje en bijzonder interessant. Vorige keer was ze alleen furieus dat zij niet geboort mocht worden en mama wel *zucht*

Ligt ook een beetje aan je tandarts, denk ik. Hier mocht ze de eerste keer alles bekijken, de stoel ging op en neer en ze kreeg ook nog eens een cadeautje mee.

In ieder geval niet laten merken dat het eng oid is ;)

5. adi

adi Niet meer actief

Hier vonden ze het enorm stoer en wilden al te graag hun tanden laten tellen.

Bij mijn dochtertje was er zelfs vermoeden dat ze een gaatje had, dus heeft de tandarts nog behoorlijk gepullikt in haar mond en kies, en ze vond het allemaal best.

6. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    even tandarts naspelen thuis, je kind bij de tandarts even in jouw mond laten kijken, uitleggen dat de tandarts kijkt of hij zijn tanden goed poetst. Hier ging het heel goed.

7. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Ben ook erg benieuwd. Hier is hij over 2 weken aan de beurt. Tanden poetsen is hier op het moment al een drama in verband met het doorkomen van de laatste kiezen. Dus ik houd mijn hart vast.

8. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn kereltje wilde nog net in de stoel zitten, maar de tandarts mocht niet kijken en dus ook zeker niet tellen!
    Het spiegeltje was we heel interessant en de lamp ook. De tandarts was gelukkig heel geduldig en nam alle tijd. De tweede keer ook en ik ga er maar vanuit dat de derde keer ook niet zo heel veel beter gaat.

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Lisa moest van mij ruim een half jaar geleden voor het eerst in de stoel, eerder wilde ze echt niet. Nu deed ze ook dwars, handen strak op haar mond en zeggen: ik heb geen tanden :D. We konden haar zelfs niet omkopen met een mooie tandenborstel.
    Een paar weken terug ging het wel goed. Ik heb duidelijk gemaakt dat ik niet wil hebben dat ze weer zo doet. En ze ging nu netjes in de stoel zitten en deed haar mond al wijd open voordat de tandarts er was :).

Met Eva is het nooit een probleem geweest. Die vindt alles best.

10. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    Wij hadden wat filmpjes gekeken over de tandarts. Aflevering van het zandkasteel volgend mij.
    En eerst ben ik geweest en daarna gijs. Ging goed :)

11. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    hier is de eerste keer ook een beetje tandjes tellen, lampje kijken (is wel tandarts die veel kindjes doet).

Maar hier mag mama mee in de stoel en dan nr2 op mijn schoot, en zo klappen we alletwee achterover.

Vindt nr2 veel minder eng dan alleen te gaan

12. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik zou er niet te veel aan voorbereiden. Eerste keer tandarts is echt niet zo heftig. Meestal is het op schoot proberen of ze de mond open doen en de tandarts even kan kijken. Als dat goed gaat proberen ze soms met een haakje.
    Je kunt de tandarts trouwens vragen of je kindje een spiegel mag om mee te kijken, dat vond Thijmen helemaal geweldig.

13. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Nou, bedankt voor alle tips. We kijken het gewoin aan. We poetsen goed en stouwen hem niet vol met zoetigheid, dus heb goede hoop dat het ook echt alleen masr kijken is. Maar dat samen in de stoel en dan samen gaan liggen hou ik even in mn achterhoofd, kan wel 's goed uitpakken als hij het toch niet zo leuk vindt.

14. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Bij M was de eerste keer drama. Tweede keer iets beter. Derde keer goed. Vierde keer begon uitstekend tot de tandarts een gaatke vermoedde en een foto wilde maken. We lopen inmiddels bij de kindertandarts en die mocht op de tweede afspraak foto's maken. Volgende 2x worden haar kiezen gemaakt.

Heel sneu dus. Vooral dat het echt een kwestie is van pech. We poetsen goed. M snoept weinig. M drinkt vooral water en heel soms thee met honing maar altijd bij het eten. Ze vond het ook extreem oneerlijk...

T vind het heel spannend en doet heel braaf alles wat wordt gevraagd.

15. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Het is dus afhankelijk van je kind. Gewoon vertellen dat de tandarts in je mond gaat kijken en er verder niet te veel een big deal van maken. Hangt ook af van je tandarts.....

16. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Een beetje op een speelse manier aanpakken.

Bijvoorbeeld : "de tandarts gaat eventjes kijken of jij al goed kan poetsen!! ( of goed hebt gepoetst )

En misschien de eerste keer ipv liggen op de bank eerst laten zitten.

En als je kindje zit of ligt op de bank dan zeggen bijv. goed zooooo

Deel Deze Pagina