Eerste keer tandarts?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Meis28, 10 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    onze tandarts adviseert meer richting drie voor een eerste keer. Dan kun je toch wat makkelijker al met ze communiceren. Mijn dochter vond het ook heel eng en ik ben daarom naast haar gaan zitten en heb de hele tijd haar hand vastgehouden:) ik was overigens haar vooraf gegaan met een controle, dat helpt misschien ook.
    succes!

2. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dl ging met ons mee vanaf iets voor haar 2e verjaardag. Ze wilde (na papa) ook wel even in de stoel en hield braaf mond open. Ze begreep prima waar het over ging en dat ze niet bang hoefde te zijn.

3. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Mijn kinderen zijn altijd mee geweest als ik zelf naar de tandarts ging en vanaf dat ze één tandje hadden, keek de tandarts dan heel voorzichtig met het spiegeltje naar dat ene tandje. Of die paar tandjes. En dan de hemel in prijzen dat ze zo goed hun tandje hebben laten zien. Een een klein cadeautje van de tandarts, een stuiterbal of een ringetje. De meeste tandartsen zijn tegenwoordig wel opgeleid om goed met kinderen om te gaan.
    Ze mogen ook op schoot zitten bij mama als de tandarts kijkt.

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier is zoontje van baby af aan gewoon al mee gegaan naar tandartsbezoeken en afgelopen november, toen hij bijna 2,5 was, ook voor het eerst voor hem zelf.
    Had hem van tevoren al uitgelegd dat we naar de tandarts gingen, dat we dan in de grote stoel gingen zitten en dat de tandarts dan zijn tandjes even ging tellen.
    Bij binnenkomst rende hij gelijk enthousiast op de stoel af en klom erin, dus hij zat niet op schoot, hij was sneller dan ik.:p
    Eenmaal in die grote stoel was het wel even spannend, zeker toen de stoel naar achteren ging, dat had ik hem ook niet duidelijk uit kunnen leggen. Heb z'n handjes vastgepakt en gezegd dat hij netjes moest blijven liggen, dat hij niet zou vallen enz. gewoon gerust gesteld. Na een paar keer vragen deed hij ook z'n mond open toen ik zei: zeg maar eens aaaaaa en boven op het plafond bij de tandarts staat een mooie grote tekening die afleid.
    Na amper 2 minuten was het klaar en toen mama aan de beurt was, wist hij heel duidelijk te vertellen wat ik moest doen. Na afloop ook nog een klein cadeautje van de tandarts, hij ging met een grote lach de deur weer uit:D
    Hier dus een goede en positieve ervaring. Wij hebben dan ook wel een kindvriendelijke, gezellige en rustige tandarts, fijne man!

5. steenbokje

steenbokje Fanatiek lid

24 sep 2012
    2.256
    261
    83
    apothekersassistent
    limburg
    Vanaf begin af aan heb ik haar meegenomen. Toen ze wat ouder werd vond ze het minder leuk dat ik in de stoel lag maar daar speelde de assistente heel leuk op in. Half jaar geleden (2.5 was ze) heeft ze haar eerste eigen controle gehad. De tandarts is echt super met kinderen, ze vond het heel spannend en ook eng maar ze heeft het toch maar even mooi gedaan. Hij heeft alle tandjes na kunnen kijken. En trots dat ze was dat ze een mooie mickey tandenborstel kreeg. Heeft ze het lang over gehad, zelfs vreemden in de supermarkt kregen te horen dat ze een tandenborstel van de tandarts had gekregen. En hij had gezegd dat haar speen weg moest,dat had ook indruk gemaakt hihi

6. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Oudste was 2 en middelste is met 20 maanden al geweest en hebben ze tandjes geteld. Kwam zo uit. Ik 2 doen, je hoort tegenwoordig zo vaak dat kinderen met 4 nog nooit bij de tandarts zijn geweest!

7. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Ik ga 2x per jaar zelf. De eerste keer was ze dus iets van 5 mnd. De eerste keer dat hij in dr mond keek was ze 2.5. Ze vond het prachtig. Ik probeer haar zoveel mogelijk mee te nemen (tandarts, dokter, kapper etc) we hebben ook een doktersset om mee te spelen.

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Daarom adviseert onze tandarts juist vanaf het begin al mee te gaan, dan zien ze hoe papa en mama het doen en doen ze dat al vrij snel ook na. Hier gingen met 6 maandjes de mondjes al goed open. Natuurlijk nog op schoot of bv in de kinderwagen.

9. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Vorige maand, met 2jr en 6mnd. Ik moest ook op controle en hij zou meegaan. Ging eigenlijk heel goed, terwijl onze zoon nogal temperamentvol kan reageren soms ;)
    Ik mocht in de stoel gaan liggen en zoon bovenop mij, de tandarts wilde alleen even kijken hoever hij was met tanden krijgen en merkte op dat er een stukje van zijn voortand is afgebroken (tand vs. klimrek ;) )
    Tandarts vond dat alleen tellen en een beetje voelen al heel wat indrukken voor zo'n kleintje voor de eerste keer.

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Dan zou ik hem juist meenemen :)

Rustig opbouwen....
    vragen of hij in de stoel wil.. zo niet ook goed.
    Wil hij wel... lekker even laten zitten.
    Daarna volgende keer durft hij misschien wel zn tandjes te laten tellen...

Rustig aan :)
    Dat is minder erg dan in 1x het pakket :)

11. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Peuter is tot nu toe alle afspraken van ons mee geweest vanaf geboorte, maar echt niet dat hij in de buurt van de stoel wil komen hoor. Man en ik hebben allebei een andere tandarts in een ander gebouw. Bij beide heeft hij het grootste woord in de wachtkamer maar binnen is het helemaal over. Ik heb nu gezegd dat als hij drie is dat hij ook naar de tandarts gaat. Vertellen we meerdere keren. We oefenen ook thuis hoe het dan gaat. Er is ook een aflevering van peppa pig bij de tandarts. Die pakken we er ook wel eens bij. Dus ben benieuwd over een paar weken :)

12. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

15 mrt 2012
    4.592
    20
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Hij ging van de zomer voor het eerst mee een paar weken voor zijn tweede verjaardag. Alleen bij mij kijken.
    Afgelopen maandag bijna 2,5 jaar voor het eerst in de stoel , tandjes kijken , slangetje proberen , samen met spiegel tellen etc.
    Over half jaar de "echte , echte " controle zeg maar ;)

13. Piep2016

Piep2016 Fanatiek lid

30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Vanaf de twee is ze mee gegaan met onze controle's. Eerste keer is ze op schoot bij mij in de stoel gegaan, tweede keer zelf in de stoel zittend met de beentjes erlangs, derde keer zittend met de beentjes erop en de vierde keer echt liggend. Ze vind de tandarts helemaal geweldig gelukkig :)

14. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Vanaf baby af aan gaan ze mee met ons. Dit wil onze tandarts omdat hij wil dat ze er aan wennen dat het iets nogmaals is.
    Onze dochter van 5 gaat al in de stoel vanaf 1.5 jaar oud en vindt het helemaal geweldig. Onze dochter van net 2 vond het in oktober nog helemaal niet leuk om in de stoel te gaan dus ook niet gedaan. Binnen kort zullen we wel weer een oproep krijgen.

15. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Vanaf baby af gingen ze mee en vanaf 1- 1,5 jaar ging de tandarts al spelenderwijs met ze aan de gang. Mochten ze even in de stoel zitten en vroeg hij of hij even in hun mond mocht kijken.

16. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

23 apr 2008
    2.758
    1
    36
    Hier ging hij altijd met mij mee en dan werden bij hem zijn tandjes geteld, volgens mij vanaf 6 kaar kreeg hij ook echt zelf een controle en zon fluor gebitje.

17. Riverr

Riverr Fanatiek lid

27 aug 2012
    2.019
    172
    63
    Mijn zoontje is vanaf de geboorte met mij mee geweest als ik zelf moest. Toen hij anderhalf was mocht hij ook een keer in de stoel als hij wilde. En dat wilde hij wel. De keer er na vroeg de tandarts of hij weer in de stoel wilde en ook dat wilde hij toen. Toen hij 2 2 was vroeg de tandarts ook of hij eens in zijn mondje mocht kijken en dat mocht.
    Toen hij 2,5 was weer in de stoel, mondje weer open en toen vroeg de tandarts of hij zijn tandjes mocht tellen. Mocht ook. Met 3 jaar zelfde verhaal en ging de tandarts zijn tanden tellen met zo'n 'haakje'.
    De laatste keer ben ik niet meegeweest omdat ik ziek was maar is hij wel meegegaan met opa en oma, ik ga namelijk nog altijd tegelijk met mijn ouders haha! Maar ook wanneer ik er niet bij was ging het super, volgens m'n moeder des de tandarts hetzelfde als de keer ervoor alleen nu keek hij iets langer en ging de stoel ook een beetje naar achter.

18. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Vanaf de eerste tandjes, dus rond eerste verjaardag. sindsdien gaan ze elk jaar mee. Dus oudste is nu 7x voor controle geweest en 2x bij de preventie assistente om kiezen te sealen. Jongste is 5x geweest en 1x sealen.

19. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Hier gingen we zo rond zijn 2e verjaardag voor het eerst. Ik had het niet verwacht, hij wilde eerst niet eens naar binnen, maar toen hij zag dat mama en papa ook in de stoel gingen, wou hij wel in de 'toverstoel' met de gekke lamp er boven. Mijn tandarts speelt ook heel leuk mee.

Wat wel heeft geholpen is de situatie schetsen en vertellen wat er gebeurd. Maar ook kleine dingen zoals dat het er een beetje gek ruikt, hoe de tandarts eruit ziet, dat ze handschoenen draagt enz.

Ik vond het boekje van Liesbeth Slegers fantastisch. Heel simpel en herkenbaar verhaal van de tandarts en wat er dan gebeurd. Bij lastige dingen cb/dokter/eerste dag psz hielpen die boekjes goed bij het voorbereiden.

En vooral geen druk. Lukt het niet, dan gewoon niet en de volgende keer beter.

Deel Deze Pagina