Jongens kunnen wel iets drukker zijn, maar die laat ik dan ook af en toe even buiten uitrazen. We wonen aan een pleintje waar ze veilig kunnen rondrennen. Dus is de ene activiteit klaar? Even allemaal naar buiten, dan ruim ik op en zet het volgende klaar. Dan vlogen ze naar buiten: ballen, steppen, tikkertje etc. En ze waren weer even hun energie kwijt. Met de jongens kiezen we ook vaker voor bijv een speurtocht, terwijl ik met de meiden eindeloos kon knutselen. Maar ook een stoere knutsel vinden ze vaak wel leuk hoor. Met de meiden heb ik echt van alles gedaan: barbie taartjes gemaakt, tassen van oude spijkerbroeken, appeltaartjes bakken, enz Met de jongens een ballonautootje gemaakt. Dat was een kant en klaar bouwpakket je en ze moesten de autootjes dus zelf in elkaar timmeren en schroeven. Daarna bouwden ze met lego ed hele racebanen door de kamer en hielden ze wedstrijdjes welke auto het verst kwam. Of lekker rondstruinen met walkie talkies in een natuurgebied/wandelgebied.
Jaaa, hier werd ook veel geknutseld maar ook speurtochten altijd favoriet, kunnen ze direct even hun energie kwijt, haha! Ik mocht alleen elk jaar weer een nieuwe route en opdrachten bedenken, mocht natuurlijk niet te makkelijk Maar komt misschien ook dat de betreffende meiden (dochter en haar vriendinnen) pittige tantes zijn, niemand laat zich de kaas van het brood eten, dus dan heb je soms een woordenwisseling o.i.d., en dat is bij een feestje dan vooral aan het eind als het (te) lang duurt, voor de jarige en gasten is dat dan niet echt leuk afsluiten, vandaar liever wat korter.
Haha, ja een paar van die pittige dametjes bij elkaar kan erg 'gezellig' worden Een uurtje of 4 is hier eigenlijk altijd de regel. Dat is lang zat voor alle partijen
Ik ben wel een erg luie en niet creatieve moeder... na die 2 thuisfeestjes kwam corona en de afgelopen 2 jaar heeft zoon samen met zijn beste vriendje een feestje gedaan, gewoon de hele klas (10/12 kinderen) uitnodigen en de keuze was toch Monkey town en Cowboys en Indianen speelhal. Misschien wel suf en saai maar de kinderen wilden het zelf graag. En ze hebben geweldig gespeeld inclusief een patatje op het eind.
Ik twijfel of ik nu al een kinderfeestje wil geven. Dochter is vorige week 5 geworden. Ze speelt nog amper bij andere kinderen thuis of hier thuis. Ze heeft ook geen idee wie ze moet uit nodigen, behalve haar vriendinnetje uit de andere klas. En ik ken dus ook geen andere kinderen hoe ze zijn, of ze rustig zijn, of ze een stuk kunnen lopen, etc. Ik heb geen auto en we wonen op een flat. Ik zit ook fysiek en mentaal niet 100% in mijn vel. Ik vind het ook duur om iets buiten de deur te doen. Ik schrik echt van de prijzen. Dus nog maar even over nadenken. Ik neig naar nee.
Dat zou ik hem kunnen vragen, al denk ik dat hij her nog moeilijk vindt om zich een goed beeld te vormen van hoe zo’n feestje eruit ziet aangezien hij dus pas 1 keer op een feestje is geweest.
Dat probleem heb ik hier niet. Hij heeft weliswaar nog niet heel veel speelafspraakje gehad, maar noemt wel een hele lijst namen op die hij wil vragen (kiezen wordt nog een dingetje ) Van geen feestje geven zou hij dus echt verdrietig zijn. Is het in jouw geval geen optie om alleen met haar vriendinnetje samen wat te gaan doen? Dus samen naar de speeltuin, pannenkoek eten oid?
Ik snap je dilemma goed. Ik zou net als jij naar nee neigen. Wie weet is het volgens jaar anders en wil ze het zelf wel erg graag.
Heel makkelijk: niet doen! Ga wat leuks met haar en haar vriendinnetje doen. Waarom een feestje terwijl ze anders nooit met die kinderen speelt? En geen stress voor jou!
Ik zou het dan dit jaar nog lekker even overslaan. Hier heeft de oudste met 5 jaar ook nog geen feestje gegeven, hij heeft het niet gemist. Dochter heeft vorig jaar met 5 jaar wel een feestje gedaan, want die zag het natuurlijk van haar broer (zijn ook nog eens vlak na elkaar jarig ). Desnoods plan je een leuke gezellige middag met haar vriendinnetje uit de andere klas, daarmee lekker knutselen o.i.d. wat lekkers eten en dan na het eten naar huis. Zo heb ik het wel eens gedaan met een vriendje dat dan bijv. niet kon op de datum van het feestje.
Hier vooral kinderfeestjes thuis. Gaan nu met de oudste (groep6) voor het eerst ergens heen en dat lijkt me opzich ook wel ideaal, vind het alleen te duur om elk jaar te doen. Andere jaren een speurtocht met spelletjes gedaan en vorig jaar een voetbalfeestje. Bij dochter vorig jaar toen ze 5 werd begonnen met cakeje versieren en cadeuatjes, daarna even geknutseld. Als lunch een broodje knakworst en toen lekker naar buiten. Zwembadje stond op, waterpistolen erbij, emmer waterballonnen gemaakt en even de sproeier aan. Daarna allemaal nog een ijsje, meiden hebben zich prima vermaakt!
Hier eerste feestje wel bij Monkey Town. Dochter wilde dat graag, boeiend dat het dan zogenaamd afgezaagd is. 2e feestje op de manege. 3e thuis, met een speurtocht, (online gekocht, hoefde alleen de 10 kaarten maar innhet dorp op te hangen, ideaal!) 4e afgelopen keer ook weer op de manege. Hier is het heel wisselend. Thuisfeestjes, maar ook binnenspeeltuin, jumphal, klimpark, zwemmen.
Ik denk dat thuis inderdaad hartstikke leuk is. En niet te lang!! Afgelopen feestje van P was 4u en dat was eigenlijk een uur te lang, alle kindjes waren moe. Dus laatste uurtje voelde achteraf beetje zonde. Iets met stoppen op het hoogtepunt
Ligt aan je kinderen en je zin denk ik dan maar. Mijn oudste is een rustig kind met even rustige toen nog kleutervriendjes. Feestje 1 was een piratenfeestje thuis. Feestje 2 was Pokemon feestje (met zo’n kist) thuis. Spelletjes, speurtocht, prijzen, patat en pannenkoeken en het was snel goed. Knutselen vonden ze niet leuk en taart versieren was snel klaar maar tikkertje en voetbal met mijn man op het voetbalveld was top. Nu wordt hij 9 en gaan we al een poosje extern (speelparadijs, lasergamen) omdat ze nu eigenlijk alleen nog maar willen voetballen of gamen (we gaan dit jaar denk ik voetbalfeestje bij sportclub doen) Al dacht ik er aan als hij 10 wordt wellicht game slaapfeestje te doen. Bij mijn middelste wilde ik toen hij 5 werd ook thuisfeestje doen maar hij zat toen in een pittige fase plus pittige drukke vriendjes dus een week van tevoren besloten naar een speelparadijs te gaan. Ging top en lekker geen zooi thuis. Is ook helemaal geen knutsel kind en wil actie actie actie. Dit jaar gaan we naar een grote speeltuin hier in de buurt met hem. Picknick kleed en lekkers mee en voor 8 euro per kind krijg je patat snackje glas limo softijsje en 3 muntjes voor van die lunapark attracties (zweefmolen, treintje etc) Vind ik een mooie prijs en lekker weer geen rommel thuis dus prima. Maar ik kan me voorstellen dat ik met mijn dochter straks weer thuis een feestje doe. Als ik zie hoe ze nu al geconcentreerd gaat knutselen lijkt het me leuk om daar straks iets mee te doen.
Hier nog niet weggeweest met de feestjes van onze oudste, is nu 6. De middelste is pas 5 geworden en woensdag zijn feestje. Ik ga niet teveel voorbereiden als in knutselen enz. Hij is daar totaal niet van. We hebben het grote zwembad opgezet, dus ik vraag aan de ouders of ze hun zwemkleding mee willen geven. En dan gaan we gewoon spelletjes in het water doen. Vooraf wel cake versieren en natuurlijk de cadeaus geven! Het feestje is ook van 12.30-15.00, ik vind dat lang zat.
Wij hebben het dit jaar ook nog niet gedaan. Ze werd 5. Maar ze is met iedereen in de klas leuk en goed, speelt met elk kind maar nooit na school. En ze is zelf ook nog nooit uitgenodigd voor een verjaardag. Ik had dus geen idee wie ik zou moeten uitnodigen want iedere dag is een ander kindje haar beste vriend(in) en daarbij gaan we over een tijdje ook nog verhuizen naar een ander dorp. Wij hebben er toen voor gekozen om met vrienden van ons naar de efteling te gaan (allemaal een abbo). Die kinderen ziet ze regelmatig en had ze toch een soort kinderfeestje met hun. Is zoiets mogelijk? Met dat vriendinnetje?
Ik heb hem gevraagd wat hij zelf wil. Zijn eerste reactie was binnenspeeltuin. Wel nog uitgelegd wat we kunnen doen met een thuisfeestje. Toen was het antwoord, dit jaar wil ik naar de binnenspeeltuin en volgend jaar wil ik het thuis. En dat blijft hij nu ook regelmatig herhalen om te zorgen dat ik niet vergeet dat hij echt naar de binnenspeeltuin wil Hij heeft zelf al een aantal keer bij een vriendje gespeeld, maar gisteren heeft er voor het eerst een vriendje bij ons gespeeld. Ik geloof dat ik blij ben dat het de binnenspeeltuin moet worden dit jaar. Hij werd zo giga druk en ging zich echt uitsloven, hij wist duidelijk even niet wat te doen met zo’n “andere” situatie in huis. Prima dus om pas volgend jaar een thuisfeestje te doen, laat eerst maar eens vaker één vriendje meekomen voordat ik een hele groep kindjes in huis haal