Thuis bevallen zónder verloskundige... iemand ervaring?

Discussie in 'De bevalling' gestart door mamma maaike, 18 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daag allemaal!

Ik ben nieuw hier, en post toch maar even dit onderwerp omdat ik net een vervelend gesprek bij de verloskundige heb gehad.

Ik ben 35 weken zwanger, en vast geen gemiddeld type...
    Wij gaan een waterbevalling thuis doen, wat we als niet meer dan doodnormaal beschouwen (neg. reacties hierop heb ik op dit moment dan ook geen behoefte aan).

Nu is het zo, dat we de dingen benaderen vanuit een spirituele hoek, en zo vinden wij het dus bijzonder belangrijk dat er niet te veel mensen bij aanwezig zijn, zodat ons kindje is een RUSTIGE geborgen omgeving ter wereld kan komen.

Ik had dus mijn vriend, mijn beste vriendin en de verloskundige in gedachte voor deze 1e bevalling.
    Maar nu blijkt dat het goed mogelijk is dat er meerdere verloskundigen komen en dat ze óók nog persé de kraamzorg erbij wil hebben.
    Zo wordt het dus precies het circus wat ik NIET in gedachten heb!!!
    (De kraamzorg omschreef het al als 'de kroon op hun werk' wat ik prima snap, maar ík wil die kroon niet zijn! rillingen..!)

Kortom; ik baal.
    De zwangerschap gaat mega voorspoedig, en alle mensen met onnodige drama zijn al van het toneel. Maar ik merk dat ik echt het gevoel heb dat de instelling van de verloskundige gewoon roet in het eten gooit.

Mijn vriend heeft al 2 kinderen en is er klaar voor om dit zelf te doen (hij heeft véél medische kennis). Ik vertrouw hem meer dan wie dan ook, en zéker het idee van hem & best friend, veel meer dan een verloskundige-parade.

Ik verwacht niet dat veel van jullie me hierin zullen bijvallen, maar wellicht is er 1 pareltje die onze insteek hierin wél snapt? Zoiets ook heeft meegemaakt?

Ik ontdek dat in de USA unassisted childbirth een steeds grotere aanhang krijgt...

Hoe dan ook wens ik iedereen super veel succes met haar bevalling, dat het maar een prachtig moment mag worden!!!

liefs, m

2. warhoofd

warhoofd Bekend lid

30 jan 2006
    673
    0
    0
    Hallo,

Ik snap je verhaal en ik snap je gevoel erachter en het idee. Het is helaas jammer dat je er met je verloskundige niet over kan praten. Hier in Nederland is het soms best betuttelend. Kun je geen afspraak maken met kraamzorg dat die bijv. later komen, als de geboorte enz voorbij is? Heb je dat al geprobeerd?

En vragen aan je verlos dat je in 1ste instantie 1 verlos erbij wil en als het uit de ahnd loopt of wat dan ook anderen erbij komen?

Ik wens je veel sterkte en hoop dat je bevalling zo wordt als dat je hoopt!

Liefs

3. petrabr

petrabr VIP lid

6 okt 2007
    8.000
    1
    0
    zuid holland
    er was iemand hier op het forum die een groot voorstander was/is van unassisted childbirth. ik geloof dat zij amon22 heet.

4. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Misschien heel simpel gedacht; maar als je zonder verloskundige wilt bevallen dan bel je die toch gewoon niet op het moment dat je bevalling begint?;)

5. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik snap dat je drukt niet wilt.
    ik ben zelf in het ziekehuis bevallen omdat fynn in het vruchtwater had gepoept. ik heb meer 2 mensen gezien dus dat valt echt mee.
    je zou aan je verloskundige kunnen vragen of ze op de achtergrond wil blijven totdat het echt nodig is.de kraam zorg zou je ook kunnen vragen om zolang als mogelijk uit het zicht te blijven dan ben je klaar.

ik had er niet aan moeten denken om zonder verloskundige te bevallen.
    als de gynaecoloog in dit geval niet op het hartje had gelet was fynn er niet geweest. fynn zijn hartslag zakte tot 60 veelste laag daarop ben ik ingeknipt en hebben ze met spoed fynn geholpen.

je vriend kan nog zoveel ervaring/kennis hebben maar weet je vriend hoe hij moet knippen mocht het nodig zijn?weet je vriend hoe het hartje doet van de kleine tijdens de weeën?weetje vriend wat hij moet doen als jij tijdens de weeën in schock raakt?

ik zou er echt heel goed over nadenken.ik bedoel het echt niet negatief en je moet doen wat je zelf wil. maar mijn ervaring is wel negatief.als ik alleen was geweest was fynn er waarschijnlijk niet geweest

wat je zegt over dat unassisted childbirth het lijkt erg mooi en leuk daardoor krijgen ze steeds meer aanhang.
    maar uit meerdere onderzoeken (google) is al gebleken dat bij zulke bevalingen 70% meer kans is op complicaties voor moeder en baby en daarbij ook een veel hoger sterfte cijfer bij kraamvrouwen en babys

6. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Helaas voor jou ben ik ook niet een pareltje wat er ervaring mee heeft, maar wel met hoe een bevalling helemaal verkeerd kan gaan omdat je lichaam niet reageert zoals het zou moeten.
    Ik zou nogmaals met je verloskundige praten en zeggen dat jij het in principe alleen wilt doen maar dat zij op de achtergrond blijft. En tja, de kraamzorg is daar om de verloskundige bij te staan dus lijkt me dat ze wel nodig is. Daarbij helpt ze achteraf met opruimen dus zo verkeerd is dat allemaal niet denk ik.
    Stel je voor dat er wat gebeurt met je kindje, dat het allemaal niet goed dreigt te gaan met hem/haar. Kunnen jij en je vriend en vriendin die inschattingen maken wanneer je wel medische hulp moet inschakelen? En kunnen jullie de basiszorg aan een baby geven die het moeilijk heeft of een moeilijke start maakt? Of is dat ingecalculeerd risico? (ik hoop van niet)

Ik geef toe, het klinkt allemaal heel romantisch maar als er onverhoopt iets mis dreigt te gaan, hoe gaan jullie dat dan opvangen? Snel alsnog 112 bellen? Mogen zei de boel komen redden dan? Gaan jullie zelf de placenta controleren op eventuele achtergebleven stukjes? Kunnen jullie zelf inschatten hoeveel het totale bloedverlies geweest is? Ik bedoel maar, er komt zoveel meer bij kijken dan alleen een babytje op de wereld te zetten. Misschien moet je toch wat water bij de wijn doen en een verloskundige en kraamvrouw toelaten in je huis tijdens je bevalling.

succes met het maken van een keuze

7. tweemeisjes

tweemeisjes Niet meer actief

Ja, en als er dan wat misgaat?
    Kennis of geen kennis van je vriend, het kan altijd nog anders lopen. Snap je keus ook wel, maar het gaat vaak goed, maar stel als...

8. linda221

linda221 Fanatiek lid

5 jun 2007
    3.274
    0
    0
    apothekersassistente
    beverwijk
    ik heb er ook geen ervaring mee, maar ik zou idd vragen aan de kraamverzorgster of ze op de achtergrond wilt blijven, en of er geen stagiaire mee wil komen en de verloskundige eventueel erbij die kan ingrijpen als het nodig is...ik persoonlijk zou er niet voor kiezen om helemaal zonder hulp te bevallen van een professioneel iemand..je man kan dan wel ervaring hebben maar heeft hij ook ervaring als het fout gaat? ik was meer dan 2 liter bloed verloren en ik was weliswaar in het ziekenhuis, als ik thuis was geweest laat staan zonder verloskundige was het waarschijnlijk verkeerd afgelopen, ik denk als dat gebeurd dat je het jezelf nooit vergeeft..

9. linda221

linda221 Fanatiek lid

5 jun 2007
    3.274
    0
    0
    apothekersassistente
    beverwijk
    ik heb trouwens nog nooit gehoord dat er meerdere verloskundige komen...er komt er 1tje en eventueel een stagiaire maar dat kan je aangeven dat je dat liever niet hebt..

10. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Ik snap je heel goed,
    Ik heb tijdens mijn bevalling haast het hele ziekenhuis voor mijn gevoel gezien (minstens 4 gyn'tjes en 3 assistenten en dan de rest nog...)

Ik zou over leggen mnet de verloskundige of ze zolang alles goed gaat niet in de keuken (ofzo) wil gaan zitten en pas te voorschijn wil komen als het nodig is of als er iets dreigt mis te gaan.

Mijn verloskundige gaf aan toen we het over de bevalig gingen hebben dat ze zoveel mogelijk op de achtergrond bleef tenzij het nodig was.
    Ik vind het erg jammer dat ze mijn bevalling niet heeft gedaan want ik werd in het ziekenhuis opgenomen omdat mijn vliezen braken en er geen weeën waren voor 4 dagen lang.

Hopelijk kun je er damen met je verloskundige alsnog uit komen en anders zou ik zelf niet snel bellen ,misschien zelfs pas als het kindje er is (al is dat wel wat risico voller natuurlijk)

11. Wokkel

Wokkel Bekend lid

18 aug 2009
    659
    1
    0
    Ik kan er helemaal inkomen dat je zo min mogelijk poespas om je bevalling heen wil, jammer dat de verloskundige je hierin niet tegemoet wil komen door alleen te komen en het zo rustig mogelijk te houden. Ik ben zelf erg blij dat ik thuis kon bevallen, maar zonder de verloskundige hadden we het niet gered.. zij heeft een moeilijke ingreep moeten doen. Als zij er niet was geweest, had mijn dochter het niet gered.... Het zou fijn zijn als je evt toch een verloskundige kunt vinden die bereidt is met wat terughoudendheid de bevalling te kunnen begeleiden.
    Succes!

12. beby2

beby2 Actief lid

1 dec 2008
    371
    0
    0
    bij mijn eerste bevalling was er een verloskundige (met stagiaire) en een kraamhulp. De stagiaire had eigenlijk niet mee moeten komen naar mijn bevalling omdat mijn huis niet heel groot is en ik ook bang was voor onrust. De lieve meid heeft heel de tijd op de bank gezeten, en geen woord gezegd omdat ze dat dus begreep toen duidelijk was dat ze er toch was terwijl dat niet de bedoeling was. (super reactie van haar dus)
    De verloskundige heeft niet meer gezegd dan nodig, dat was al een heel rustig type van zichzelf (wat volgens mij de meeste verloskundigen wel zijn...die ik heb ontmoed iig wel) en de kraamhulp was wel in huis maar was ook heel stil en op de achtergrond aanwezig.
    Dan ben je ook nog in jezelf gekeerd door de hormonen die je lijf aanmaakt dus je krijgt al veel minder mee dan anders.....delen van de bevalling zijn echt aan mij voorbijgegaan.....

Ik snap dat de verloskundige hulp van de kraamzorg wil als standby, dat kan écht nodig zijn maar die hoeft er niet met haar neus bovenop te zitten als jij dat niet wilt lijkt mij. Als in je huis is en geroepen kan worden is het vroeg genoeg ws.
    Toch nog eens aankaarten dus en aangeven wat je precies wilt, en anders idd geen verloskundige bellen als je gaat bevallen met dan verder de evt gevolgen van dien voor jezelf en de baby voor lief nemen. (dat klinkt ws wel wat hard maar daar moet je dan óók bewust voor kiezen, het is het een of het ander)
    Misschien heb je wat aan dit verhaal??

13. beby2

beby2 Actief lid

1 dec 2008
    371
    0
    0
    oh ja, dat er meerdere verloskundige komen dat kan natuurlijk doordat je bevalt op een tijd waarop hun dienst wisselt en ze overdragen aan de volgende maar dat zal niet gebeuren op het moment dat jij ligt te persen!!
    De een gaat weg en de ander komt in die plaats dus dat ze met meerder verloskundige aan je bad zullen staan, dat lijkt me niet hoor

14. mikki

mikki Actief lid

1 okt 2007
    293
    1
    0
    Rotterdam
    Het lijkt me dat een goede verloskundige zoveel mogelijk tegemoed komt aan jouw wensen om de bevalling zo soepel mogelijk te laten verlopen. Spreek bv. met haar af vanaf wanneer ze er is en dat de kraamhulp bijvoorbeeld in een andere ruimte is. Dan kan ze geroepen worden als er dringend hulp nodig is en is ze uit beeld als alles goed verloopt. Het lijkt mij dat daar toch wel afspraken over te maken zijn.

Ik snap wel heel goed wat je wilt, ik denk dat veel vrouwen op die manier zouden willen bevallen als je van te voren de garantie zou hebben dat het kindje gezond en wel ter wereld komt (en mama er ook zonder kleerscheuren afkomt). Helaas heb je die garantie niet. Er kan veel fout gaan, met dramatische gevolgen voor jezelf en het kindje. Ik ben zelf uiteindelijk in het ziekenhuis bevallen, omdat mijn lichaam niet deed wat het zou moeten doen. Zonder medisch ingrepen zouden mijn dochter en ik het niet hebben gered. Bij een vriendinnetje van mij kwam de placenta (na een perfecte thuisbevalling) niet los. In een mum van tijd verloor ze 3 liter bloed en raakte ze in shock. Gelukkig zat het ziekenhuis letterlijk aan het einde van de straat, anders had ook zij het niet na kunnen vertellen.

Dit zijn geen verhalen om je angst aan te praten, er zijn natuurlijk genoeg voorbeelden die wel goed zijn gegaan, maar om je te laten realiseren dat professionele hulp echt noodzakelijk is.

Ik ben nu wel heel benieuwd hoe je het gaat regelen en hoe de bevalling uiteindelijk verloopt. Hou je ons op de hoogte? Ik wens je in ieder geval een rustige, mooie bevalling met een verloskundige die zich zo onzichtbaar mogelijk weet te maken.

15. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wat vreemd dat er meerdere verloskundigen komen. Dat is niet gebruikelijk volgens mij. Echt helemaal zonder verloskundige lijkt me best eng bij de eerste (ook bij de 2e en volgende overigens...haha...) maar kan me wel voorstellen dat je geen circus om je heen wilt. Kun je daar geen afspraken over maken? dat ze zich op de achtergrond houden tot jij aangeeft dat het nodig is? Misschien zelfs een andere verloskundige zoeken (als je daar nog tijd voor hebt).

Ik zag trouwens in het tijdschrift Mama een artikel over unassisted childbirth, misschien handig om te lezen?

16. Dag lieve mama's!!

Wat een fijn forum!
    Ik wordt erg gelukkig van jullie reacties..

Ik denk dat hetgeen wat de meeste van jullie al naar voren brengen het grootste probleem is; een verloskundige die erg star is.
    Ik geloof echt dat ze het goed voor heeft, maar ze is ook een drammer en vergeet daarbij dat hij om míj en míjn bevalling gaat!

Het punt is dat waterbevallingen helemaal niet zo normaal zijn in NL als dat ze in -neem een- Belgie of de UK zijn! Daar kan je gewoon naar het ziekenhuis en spring je in een bevalbad én doet een gyn je bevalling!! Wat een verschil met bekrompen NL.

Ik ben gewoon pro natuurlijke gang van zaken, en al dat gemedicaliseer wordt ik gewoon niet blij van.

Neemt niet weg dat het mijn 1e bevalling is, dat ik graag zie dat er aan mijn & de wensen van mijn kindje tegemoed wordt gekomen...

Kortom, dit is de énige verloskundigen-praktijk die waterbevallingen doet, een ander zoeken zit er dus niet in (ook: nog maar 3 weeks to go...aaah!)
    Verder zit 'm de mogelijkheid van 2 verloskundigen in het feit dat eentje te weinig ervaring heeft met waterbavallingen en dan de assistentie van de ander nodig heeft. Een praktijk van 3 verloskundigen, dus erg handig lijkt me dat totaal niet... maargoed.
    Daarnaast werd er gesteld: "er móet een kraamverzorgster bij de bevalling, anders dóen we het niet". Goh, wat een fijne flexibele instelling... brrr!

We hebben afgesproken dat ik een beval-plan maak en dat meeneem vlgnd wk. Het punt is dat ik niet het gevoel krijg dat ze me serieus neemt, want iedere keer als ik mijn behoeften aangeef, dan keert ze zich naar m'n vriend en praat tegen hem alsof hij wél voor rede vatbaar is!!!!!!
    Werkelijk absurd... toch?

Mijn vriend (die blikken in de toekomst kan werpen) is ervan overtuigd dat het een super korte bevalling wordt, en dat het sowieso een mogelijkheid wordt dat de verloskundige/kraamzorg te laat zal zijn...
    Misschien bellen we laat... ik weet het niet.... ik had iig gewoon in gedachte om het met 1 lieve verloskundige te doen, maar lieve kan ik dus sowieso al op mijn baby-buik schrijven!

Anyhoe! Ik hou jullie zeker op de hoogte!
    Nogmaals dank voor de steun & 't begrip, dat helpt een hoop op de rollercoaster van hormonen!!

hugx us

17. pcj

pcj Actief lid

22 jan 2009
    205
    0
    0
    Ik word helemaal gelukkig van het feit dat jij dit op je eigen manier wilt doen! En daar zo duidelijk in bent. Het is verschrikkelijk jammer dat je verloskundige zo star is!
    Hopelijk gaat het zoals je man voorspeld.

Laat je weten hoe het gegaan is?

18. Ceris

Ceris Lid

21 aug 2009
    9
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo mama Maaike,

Ik ben speciaal lid geworden van dit forum om jou een reactie te sturen.

Ik heb zelf twee kinderen en heb de tweede zelf, met man- en dochterlief gebaard. Zonder verloskundige dus. De eerste keer wist ik ook al veel over uc, maar heb ik enigszins in paniek de verloskundige toch gebeld. Totaal onnodig, maar ik vond het zo heftig worden dat ik het fijn vond om bevestiging te krijgen dat het goed ging. Ik zat teveel in mijn hoofd realiseer ik me nu. Ik dacht aan de 1 cm ontsluiting per uur en op basis daarvan dat ik nog de hele dag 'moest'. Achteraf bleken het persweeen en is de verloskundige er alleen de laatste 15 a 20 minuten bij :)

Ik geloof heel erg in de natuur. In 95% van de geboortes verlopen zonder complicaties, áls er maar niet wordt ingegrepen door vreemden. De cijfers in Nederland geven iets heel anders weer natuurlijk. Al 70% van de vrouwen bevalt in het ziekenhuis en ik weiger te geloven dat ze allemaal in de beste handen zijn daar. Het aantal kunstverlossingen stijgt, het aantal keizersnedes stijgt en daarmee ook het aantal beschadigde moeders en babies. Lichamelijk en/of geestelijk.

De meeste ingrepen hebben een negatief effect op het verloop van de baring. Ook ingrepen die onschuldig lijken: toucheren, vliezen breken. De geboorte is een samenspel tussen moeder en kind en elke verstoring van het proces - alleen al een verloskundige die tegen je praat en de aandacht weghaalt van je buik, of een verkramping van je spieren omdat vreemde handen zich ermee bemoeien - is zonde. In het slechtste geval zorgt het zelfs voor grote problemen en is ingrijpen noodzakelijk. Bange moeder en hulpverlener zorgen er samen voor dat ingrijpen nodig is...

Op het moment dat jij goed bent afgestemd op je kindje wéét je het ook wanneer je hulp nodig hebt en bel je een ambulance of een verloskundige. Dat is in Nederland gelukkig goed geregeld.

Een geboorte kan zóóó mooi zijn. Vredig, natuurlijk, bijna heilig en ook ontzettend normaal. Wat is belangrijk: ontspanning. Als jij ontspannen bent kan je baarmoeder werken zoals bedoeld. Als jij zonder angst bent, kun je beter ontspannen. Dus kijk of er dingen zijn die je nog voor jezelf moet 'oplossen' of waar je meer over wilt weten voor je gaat bevallen. Hulpverleners kennen dit soort ontspannen, relaxte bevallingen gewoon niet, dat kan ook niet, want daarvoor moet je alleen zijn - of je in ieder geval compleet op je gemak voelen.

Ga nu mijn kindjes naar bed brengen :)

Paar tips:
    www.unassistedbirth.com
    boek: Emergency Childbirth - ik kan het je mailen als je wilt. Ook voor de papa fijn naslagwerk!
    en als je wilt wil ik je ook mijn geboorteverhalen wel mailen.

Geniet van deze mooie tijd en ik wens jou en je baby een prachtige overgang!
    Ceris

19. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is hoe er bij uc omgegaan wordt met problemen rondom de geboorte en de periode erna. Het kan natuurlijk ook dan zijn dat het kindje verkeerd ligt, vast komt te zitten, dat de placenta niet los komt of dat je gewoonweg geen persdrang krijg ook al heb je 10 cm ontsluiting etc.

Het klinkt allemaal natuurlijk heel mooi en ontspannen, maar het lijkt me zo ontzettend eng juist om wat er allemaal kan gebeuren rondom een geboorte.

20. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Wat spannend dat je het zelf wil doen :D.
    Ik vind het zelf wel fijn om de verloskundige erbij te hebben maar de bevalling van de jongste heeft zij alleen op de achtergrond opgelet (en voor het gemak de vliezen gebroken) en we hebben lekker met elkaar geklets, mijn man heeft haar zelf gehaald, dus we vonden het wel echt iets van ons.
    Daarna verloor ik echter heel veel bloed en ging bijna knock out, dus wat dat betreft erg blij dat de verloskundige en kraamhulp er was (die laatste nauwelijks gemerkt, was er pas een kwartier voor de geboorte, bij de middelste kwam die pas binnen bij het persen) ik moest met spoed naar het zh.
    Als ik jou was zou ik gewoon proberen zelf je niet zoveel van de verloskundige aan te trekken en je gewoon lekker met de bevalling bezig te houden, en als dat goed gaat merk je de rest niet eens op.
    Succes met de bevalling.

Deel Deze Pagina