eerste kindje dysmatuur...tweede ook?

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door beagle78, 4 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beagle78

    beagle78 Bekend lid

    7 feb 2008
    720
    1
    0
    De vraag is duidelijk lijkt me.
    Ons kindje had een groeiachterstand van 5 weken en woog bij z'n geboorte bijna 2 kilo.Ik lag al een aantal weken in het ziekenhuis voor hij met 37 weken geboren is.
    Er is niet echt een oorzaak gevonden behalve dat de placenta vrij klein was.
    De Gyn zei direct dat ik bij een eventuele volgende zwangerschap direct bij hem onder controle kwam.
    Nu we weer voor een tweede bezig zijn vind ik het eigenlijk best wel eng. Die eerste weken heb ik niet als leuk ervaren. Het was allemaal best zorgelijk.

    Zijn er hier ervaren dysmatuurmamma's die inmiddels al een tweede kindje hebben?

    En zo ja hoeging het met de tweede??

    Een heel verhaal maar ik hoop iets te horen.
     
  2. Hier een nog net dysmature kindje
    mijn dochtertje iris is geboren met 39.4 weken
    en was 2560 gram en 41 cm ze was afgevallen naar 2420
    ben nu zwanger van nummer 2 en het enigste wat ze doen is een beetje de groei ib de gaten houden gewoon bij de vk ..
    bij iris kwamen ze er pas laat achter met 37 weken dat ze zo klein was ..
    vind het nu ook wel spannend hoe en wat met deze die straks komen gaat
     
  3. beagle78

    beagle78 Bekend lid

    7 feb 2008
    720
    1
    0
    hoi iris...

    ben je nog wel opgenomen geweest dan of gewoon onder de VK bevallen?

    2500 is toch nog wel een mooi gewicht? Die van mij moest echt komen met 37 weken omdat er echt geen groei meer in zat. Ik moet dan bij een volgende ook direct naar de gyn.

    Houden ze jou ook met extra echo's in de gaten dan? Want mijn ervaring is dat dat voelen lang niet altijd nauwkeurig is. DE vk zei tegen mij dat ze dacht dat het wel goed zat maar dat ze me voor de zekerheid even voor een echo zou sturen. toen had ik dus al dik 5 weken achterstand!

    Zou je me een beetje op de hoogte willen houden?

    groetjes van mij :)
     
  4. josie

    josie Bekend lid

    28 sep 2007
    685
    0
    0
    Hoi hoi,

    Mijn eerste is geboren met 37 weken en woog 2500 gram (is dysmatuur) en mijn tweede kwam met 34 weken en woog 1500 gram. Ik had beide keren een voorliggende placenta met veel bloedingen. Ik moest bij beide platliggen in het ziekenhuis vanaf 22 weken. De tweede zwangerschap waren de bloedingen heftiger waardoor mijn jongste erg achter bleef in de groei en maar 1500 gram woog.
    Een derde zwangerschap zit er voor ons helaas niet meer in.
    Wij hebben gewoon heel erg veel pech gehad.

    Maar als er geen oorzaak is gevonden kan het best zo zijn dat je volgende kindje wel goed groeit. En soms kan met meer rust kan er ook veel worden bereikt.

    Groetjes, Josie
     
  5. linda84

    linda84 Fanatiek lid

    3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Mijn zoontje was ook dysmatuur met een gewicht van 2525 gram. Vanaf 32 weken heb ik onder strenge controle gestaan met ziekenhuisopname en thuis monitoring. Door alle rust is hij toch nog heel goed gegroeit. De oorzaak zat bij mij in de veel te kleine placenta vol met kalkvlekken en een infarct. Bij een eventuele volgende zwangerschap moet ik ook gelijk onder controle van de gyn. Omdat ze kans op een herhaling groot is. Ik heb het even nagevraagt bij de nacontrole omdat het wel mee kan spelen bij de vraag wel of geen 3e kindje. Vond het een enorm spannende periode.
     
  6. Stephanie20

    Stephanie20 Fanatiek lid

    6 mei 2007
    1.502
    47
    48
    student
    België
    Beagle78: een zeer interessante vraag die je stelt, ik was van plan mettertijd ook deze vraag te stellen uit nieuwsgierigheid.
    Bij mijn dochter werd al redelijk vroeg vastgesteld dat ze iets minder woog dan het gemiddelde. In het begin was het niet zo schrikwekkend, zolang ze boven de 2.700 was alles in orde. Bij iedere controle ging haar geboortegewicht naar beneden, en begonnen wij ons wel wat zorgen te maken. Uiteindelijk ben ik met 37w en 6 d ingeleid omdat ons dochtertje helemaal niet meer groeide en ze het niet meer vertrouwden. Ze woog bij de geboorte 2.470 kg en was 46 cm. Niet extreem klein maar wel dysmatuur. Mijn placenta was wel klein maar of dit de oorzaak was kon mijn gyn niet met zekerheid zeggen. Ze zei dat het kon dat ik nu eenmaal geen grote baby's kon dragen en dat mijn lichaam alleen maar kleine baby's zou 'produceren'. Maar dat wist ze niet met zekerheid. Nu zit de schrik er wel flink in, ik heb haar pas na 10 dagen mogen meenemen. Ik weet dat sommige moeders heel wat langer moeten wachten om hun kindje dysmatuur/prematuur mee te nemen. Maar toch was dit voor mij geen aangename periode.

    Ik heb gewoon enorme schrik om opnieuw hetzelfde mee te maken. Achteraf denk ik soms zelf dat het mijn schuld is, ik heb mijn ganse zwangerschap mij goed gevoeld en gewoon doorgegaan...eens rusten kon er voor mij niet of, lag het daar aan ik weet het niet.

    Mijn vriend zou wel al voor een 2de willen gaan, maar voor mij is het nog te pijnlijk om er nu opnieuw aan te beginnen.

    Groetjes Stephanie
     
  7. Domino85

    Domino85 Bekend lid

    17 okt 2007
    700
    0
    0
    Chemisch analist
    Mijn zoontje is geboren met 39.3 weken is was 2540 gram en 45 centimeter. Ook dysmatuur dus. Echter heb ik bij 36 weken een groeiecho gehad en hierop hadden ze gemeten dat hij 2400 gram zou wegen op dat moment. Er is in de hele zwangerschap dus geen moment geweest waarop we hebben gedacht zo'n klein kindje te krijgen. De gyn vertelde me later dat als ze dit hadden gezien (dat het kindje dus nagenoeg niet meer gegroeid is na 36 weken, ze het zeker eerder hadden gehaald, omdat het gevaarlijk is om dan door te lopen).
    Een reden is er trouwens niet gevonden, placenta zag er goed uit, en daarom vonden ze het erg zorgelijk.

    Nu bij mijn 2de zwangerschap moet ik idd ook onder controle blijven bij de gyn, en gaan ze aan het eind van de zwangerschap het gewicht van de kleine goed in de gaten houden. Hopelijk groeit dit kleintje wel goed op het eind!
     
  8. mamavankaro

    30 mei 2010
    6
    0
    0
    bediende verkoper
    oudenaarde belgie
    mijn dochtertje is op 14/08/09 ter wereld gehaald op 36w5d met een gewichtje van 1KG580 en 40cm ernstig dysmatuur dus en heb in het ziekenhuis nooit geen antw gekregen hoe het kwam had wel een zwangerschapsvergiftiging die ze de dag er voor ontdekt hebben liep dan al 6 weken 2x perweek gyn. en bloedafname.
    nu zijn we ook aan het twijfelen voor een 2 want wil dit niet nog eens meemaken een spoedkeizersnede waarbij m'n epidurale nog niet werkte en 5 weken dagelijks 3x naar ziekenhuis. nu 9maand later heb ik een flinke dochter die dol is op rondkruipen en spelen maar nog steed heel klein en tenger nu 6kg500 en 67cm.
     
  9. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.042
    2.177
    113
    Zelf gelukkig geen ervaring mee, maar mijn moeder wel.
    Ik ben de oudste en woog met precies 40 weken 2100 gram en 46 cm. Mijn zusje woog met 38+2 2200 gram en 46 cm. We hebben allebei een weekje in de couveuse gelegen, maar verder geen gevolgen gehad. En intussen, 30 jaar later zijn we allebei volledig normaal en (beetje te) goed op gewicht.
     
  10. Mama Mars

    Mama Mars VIP lid

    22 feb 2007
    9.268
    1
    36
    ik ben met 30 34 en 36 week opgenomen, door meerder dingen.
    Minder leven, verkalkte placenta, groeiachterstand, hoge bloeddruk.

    Met 36 week hebben ze me gehouden tot de geboorte de vrijdag was ik 37 weken en zijn ze begonnen met inleiden. Omdat haar geschatte geboorte gewicht toen op 2 kilo zat al vanaf 34 week.
    Uiteindelijk pas na 9 dagen sloeg 2 keer gel op 1 dag aan en werd ze op 3 mei geboren met een gewicht van 2710 gram (afgevallen tot 2380).en een lengte van maarliefs 52 cm!! Lange slanke dame.. Maar dan heb ik wel alleen maaro p bed gelegen en in een rolstoel naar buiten gemogen

    De placenta was in ze geheel verkalkt, en is opgestuud naar de pathaloog anatoom..

    Volgende maand hebben we een controle afspraak, en dan zal ik het toch vragen. Ook al hebben we besloten toen we de mmm in gingen, voor 1 voldragen zwangerschap met gezond kind aan het eind te gaan.. je weet maar nooit waar het schip strand.
    En zo'n hel als de laatste 8 weken wil ik never nooit meer mee maken.
     
  11. mercedes

    mercedes Fanatiek lid

    8 nov 2005
    1.608
    0
    0
    ergens in Limburg
    Bij mijn zoon ben ik bevallen met 36w5d,zijn gewicht was 2310gr en 43cm. Na 3 dagen mocht hij al naar huis met een gewicht van 2250gr.

    Nu ben ik weer zwanger en loop onder controle bij de gyn,maar heb niet het idee dat er extra opgelet word.Wil er bij de volgende controle wel eens naar vragen.
     
  12. luukske

    luukske VIP lid

    5 sep 2008
    6.682
    0
    0
    verpleegkundige
    limburg
    ik ben bevallen met 32w5d en zoonlief was 1000 gram en 35 cm....ruim 5 weken achterstand...zijn ze het 25 weken achter gekomen....
    bij de 20 weken lag meneer ruim 1,5 week achter, was volgens de echoscopiste niks om me zorgen over te maken....nou dus wel...
    ik heb de hele zwangerschap hoge bloeddruk gehad...begonnen met bloeddrukverlagers en met 26 weken opgenomen, en pas na de bevalling naar huis mogen gaan....

    deze zwangerschap hopen we op een langere zwangerschapsduur, en geen achterstand...heb 2 weken geleden een extra groei echo gehad(zo uitgebreid als de 20w echo) en komende vrijdag hebben we de 20 weken echo!

    voordat we uberhaupt durfden te gaan voor een nieuwe zwangerschap ben ik flink afgevallen, zodat mijn bloeddruk ook beter was...
    we hebben een gesprek gehad met de neonatoloog om gewoon na te gaan hoe het met risico's etc zit, het schijnt dat je 25% kans op herhaling hebt, MAAR dus ook 75% kans dat het goed gaat....
     
  13. 123miesje

    123miesje Bekend lid

    5 dec 2008
    872
    0
    0
    Onze eerste is geboren met 38 weken, 2650 gr. en 46 cm.
    De tweede is geboren met 40 weken, 3750 gr. en 53 cm.
    Het kan dus alle kanten op.
     
  14. Wilma1978

    Wilma1978 Actief lid

    27 dec 2009
    249
    0
    0
    Mijn zoontje is geboren met 38w5d en woog 2500 gr. Hij heeft 6 dagen in het ziekenhuis gelegen omdat hij zijn glucosegehalte niet goed kon houden. Gelukkig is wel alles goed gekomen met hem.
    Nu ben ik in verwachting van de tweede en ik het heeft toch de hele tijd in mijn hoofd gezeten dat deze ook zo klein zou zijn. Drie weken geleden dacht de VK dat ze inderdaad wat klein was, maar voirige week dacht ze dat de baby wel goed groeide. Toch wilde ze voor de zekerheid een echo doen, i.v.m. Finn die zo klein was.

    Nu heb ik gisteren de groeiecho gehad (ik ben nu 34 weken zwanger) en de kleine meid is nu al zwaarder dan Finn bij de geboorte. Ze is nu geschat op 2630 gr en loopt ongeveer een week voor op de groei. :D Wat een opluchting zeg.
    Nu schijnt een echo niet alles te zeggen (iemand ervaring?), maar het lijkt tot nu toe allemaal in orde.

    Groetjes
     
  15. Mama Mars

    Mama Mars VIP lid

    22 feb 2007
    9.268
    1
    36
    Bij mij scheelde het 270 gram ze werd op 30 april 2980 geschat en 3 dagen later geboren en was 2710 gram.
    Buurvrouw in het ZKH precie het zelfde beeb werd 2250 geschat en de beeb was 1905.

    Fijn dat alles inorde leek :D .
     
  16. Agatha

    Agatha Fanatiek lid

    16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Onze dochter is bij 37,4 weken geboren, woog 2350 gram en was 44,5 cm.
    Ik had een extreem hoge zwangerschapshypertensie (geen hoge bloeddruk als ik niet zwanger ben), hiervoor vaak opgenomen geweest en heel veel medicijnen.
    De beeb lag telkens keurig op schema met groei, maar aan het eind boog haar groeilijn af. Volgens het ziekenhuis was de oorzaak dat ze zo klein was vooral genetisch, mijn man/schoonfamilie is klein (niet nl) en ik ben zelf "ook niet groot" volgens hun. (1.71 is statistisch anders exact gemiddeld in NL). Maar ik ga er van uit dat het door de hoge bloeddruk kwam en ik aan het eind van mijn zwangerschap te weinig controles heb gehad. Na haar geboorte is ze aanvankelijk explosief gegroeid, dus ze was duidelijk aan het inhalen. En de baby's in mijn schoonfamilie zijn ook niet dysmatuur, dus die verklaring geloof ik niet.

    Mijn tweede zwangerschap gaat voorbeeldig. De groei van deze beeb zit boven het gemiddelde en het geboortegewicht wordt bij 40 weken geschat op 6,5 pond! Dus, "I rest my case" wat de genetische verklaring betreft die het ziekenhuis me wijs wilde maken...
     
  17. Summer Darkness

    13 jul 2010
    6
    0
    0
    Mijn dochter is geboren met 39 weken.
    Ze woog 2200 gram.
    Geheel onverwachts, want alle metingen van de echo's waren goed.
    Ze heeft 3 dagen op de couveuze-afdeling gelegen. (in wieg, niet in couveuze... niet elke dysmatuur-baby komt in een couveuze te liggen)
    En nu met 3 jaar heeft ze haar groei keurig ingehaald.
    Toen was het behoorlijk schrikken, maar nu ben ik niet meer bang dat het nog eens zou gebeuren.
     
  18. lindaboshuis

    lindaboshuis Nieuw lid

    14 jul 2010
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ons eerste kindje was dysmatuur 2315 gram bij 37wkn, 5dgn. Placenta was al een tijdje op, daarbij had ik vreemd genoeg dubbel vruchtwater (geen diabetes). Nu ben ik 30 wkn zwanger van ons 2e kindje. va 28 weken elke 2 weken een groei echo vanwege dysmatuur 1e kindje. Wat blijkt nu? Ik heb nu een heel groot kind, buikje ligt wel 4 weken voor. ook heb ik weer veel vruchtwater. Weer gecontoleerd op zw suiker maar dat heb ik niet. Zo'n eerste kindje dysmatuur hoeft dus niets te zeggen over de grootte van de 2e. De gynacoloog zei dat meestal het 2e kindje ook wat groter is dan het eerste.
     
  19. Elea

    Elea Fanatiek lid

    17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland
    Mijn eerste was dysmatuur, met 2,1 kilo bij bijna 38 weken. De groeiachterstand werd pas ontdekt na de 30 weken. Bij mijn tweede werd ook gezegd dat de groei achter bleef, maar dat bleek behoorlijk mee te vallen, want zij woog 3,3 kilo en 56 cm :$ bij precies 40 weken :).

    Nu bij de derde was alles goed maar ze was wel wat te klein en liep ook iedere echo een beetje meer achter... Hoe haar uiteindelijke gewicht zou zijn geweest weet ik niet, want ze besloot al met 7 maanden te komen. Ze woog toen 1500 gram.

    Mijn oudste is nu 4 en gemiddeld van lengte en gewicht. Ze is wel de eerste 2 jaar aan de kleine en lichte kant (onderste lijn curve)gebleven. Ze woog met 1 jaar 9 kilo. Maar mijn middelste zit ook op de onderste lijn voor haar gewicht (alleen op de bovenste qua lengte...) en ik ben ook behoorlijk dun, dus wie weet komt dat daar wel door :( Wie zal het zeggen he ;)

    Liefs Elea
     
  20. mommie1981

    22 jan 2010
    80
    0
    0
    leidster kinderopvang
    rotterdam
    Anthony is geboren met 39wk en 5 dagen en woog 2385gram en was 52 cm. Hij heeft 4 dagen in de couveuze gelegen, 2 dagen warme wieg en laatste zh avond normaal bedje.
    Toen ze de placenta en navelstreng onderzochten bleek in de navelstreng 2 knopen te zitten vandaar dat er geen voedingsstoffen meer binnen kwamen waarschijnlijk al vanaf 30 weken niet meer.
    Nu is hij bijna 2 en weeg 11.7 kilo en is 91 cm! Lang en dun mannetje dus.


    groetjes
     

Deel Deze Pagina