Gewicht: Ik zit maar 1 kilo boven mijn startgewicht, dus dat valt goed mee. Ik heb ook geen striemen gekregen, nu enkel wel een flubberbuikje Slapen: Elise slaapt helaas nog steeds tegen mij aan in bed. Ik krijg ze onmogelijk rustig in haar wiegje. Ze begint gelukkig wel een soort van ritme te krijgen: in plaats van continue aan de borst te willen hangen, vraagt ze nu naar voeding om de twee uur en half ongeveer, haha. Mijn man is nu naar de babyzaak om te gaan kijken naar een co-sleeper. (Of om ideeën op te doen om er zelf één te gaan maken). Misschien is dat wel een oplossing voor het slaapprobleem, ik hoop het alleszins. Borstvoeding: gisteren nog eens geprobeerd om af te kolven en ik had meer succes dan vorige week! Maar nu lees ik overal dat je best pas moedermelk uit een flesje aanbiedt vanaf een week of 4 à 6 om tepel-/speenverwarring te voorkomen...Dus heb ik m'n afgekolfd beetje melk (ongeveer 50cc) maar in de vriezer gelegd. Ik vraag me af hoe jullie dit zouden bewaren? In speciale zakjes of in gesteriliseerde potjes? En hoeveel per portie vries je best in? Moeilijk allemaal hoor!
Jeej Taj wat schrikken zeg.. Goed dat jullie in het ziekenhuis zijn, toch de beste plek dan om haar te observeren en helpen.. fijn dat kunstvoeding een stuk beter gaat.. Hopelijk mogen jullie snel weer naar huis..
Oh Taj wat lijkt me dat vreselijk! Ik kan me helemaal voorstellen dat je mee ging huilen. Onze man huilt bijna nooit, maar daarnet had ie krampjes en ik moest snel snel z'n pampertje nog verversen omdat we ziekenhuis moesten, en hij was helemaal uit z'n humeur en ik had de tijd niet om hem eerst te kalmeren. Stond er echt zelf bij met tranen in m'n ogen. Hopelijk gaat het nu pakken beter en kunnen jullie gauw rustig naar huis en de draad weer oppakken! Moby hier hebben wij hetzelfde slaapprobleem, hij slaapt 's nachts enkel bij mij. Wil je niet ontmoedigen, maar wij hebben een cosleeper en dat was nog te ver Ik kan je wel wat foto's tonen van de onze, want die heeft m'n man ook zelf gemaakt Wat hier helpt is een babynestje, daarmee kan hij echt veilig vlak bij mij slapen. Ik heb ook zo'n nachtlampje om in het stopcontact te steken in de kamer nu, omdat ik denk dat hij zich heel alleen voelde en onze nabijheid niet kon zien/voelen. De nachten zijn nog niet perfect, omdat hij snachts veel wakkerder is en vaker vraagt om te drinken. Maar nu kan ik hem tussen de voedingen door tenminste wegleggen en zelf af en toe een uurtje slaap meepikken Borstvoeding ik moet ook nog even kijken wanneer ik wil beginnen met afkolven en evt. Oefenen met een flesje. Wanneer kolf jij dan Moby? Na de voeding of tussendoor, of...? En mag je dan een onbepaalde hoeveelheid kolven? Hoe weet je dan zeker dat er nog genoeg is voor je kindje? Ik ben duidelijk nog een kolf nitwit, zal me eens moeten gaan inlezen :-D Ik heb trouwens zakjes gekocht, en op onze geboortelijst staan ook nog zon bewaarbakjes. Ik vrees wel dat een flesje aanvaarden nog een moeilijke gaat worden. Jules heeft een sterke zuigbehoefte en wil soms ook gewoon als troost aan de borst hangen, dus dachten we vanmiddag eens een speentje te proberen. Maar die wou hij dus echt niet
Taj: dat zal echt schrikken geweest zijn! Gelukkig weet je nu wat het probleem was, hopelijk gaat het beter met de kunstvoeding. Pinkie: Een nachtlampje en speentje hebben we hier ook al geprobeerd, maar ook zonder succes. Ik zal het babynestje in gedachten houden... Ik ben ook een kolfnitwit en durf er nog niet te veel mee te 'foefelen' om mijn melkproductie niet te verstoren en omdat Elise echt op ieder moment aan de borst wilt, durf ik nog niet van een volle borst te kolven, uit schrik dat ik dan niet meer genoeg melk heb voor haar hongertje. Dus gisteren heb ik gewoon vlak na iedere voeding het laatste restje gekolfd uit mn bijna-lege borsten. Dan gaat het echt druppeltje per druppeltje, maar als ik alles opspaarde van heel de dag kwam ik dan toch aan 50 ml. het was nog maar gewoon een experimentje om eens te testen of het zou gaan, maar ik ga nog even wachten om echt te starten met afkolven denk ik.
Wat schrikken Taj! Gelukkig doet ze het goed op kunstveiling en mogen jullie snel naar huis. Pinkie, onze man heeft ook veel zuigbehoefte. Hij krijgt de fles. Wij hebben drie soortennspenen geprobeerd. De speen van avent die het meeste op een pink lijkt vindt hij het fijnst. Je zou nog andere modellen kunnen proberen?
Ik heb tot nu toe drie speentjes geprobeerd die ik hier gratis liggen had, twee verschillende modellen van difrax en eentje van Bibi, en hij vindt ze allemaal niks :-D Hoeft van mij ook niet meteen hoor, maar zeker als we meer gaan beginnen buiten komen zou ik het welfijn vinden om hem te kunnen troosten met een tutje ipv mijn borst :-D
Jertje Taj wat is dat schrikken!!! Gelukkig nu wel op de juiste plek waar ze haar goed in de gaten kunnen houden! Hopelijk helpt de dikkere kv goed en mag ze lekker snel weer mee naar huis! @gewicht; ik heb nog steeds niet op de weegschaal gestaan haha. Heb ook geen buikje meer, bijna weer strak. Dus zal wel goed zijn @slapen: Mila slaapt S nachts in eigen bedje bij ons op de kamer en overdag beneden in de box op voedingskussen waar bed van is gemaakt. Voor nu vind ik dat wel handig ivm borstvoeding. Ik twijfel nog wanneer we haar naar haar eigen kamertje brengen haha. @speentje: hier ook geen succes haha. Ze wil echt geen enkele speen. @kolven: ik kan jullie als flesje het kleinste flesje van Avent adviseren. Deze speen lijkt op een tepel en heb je veel minder snel borst/speen verwarring. Bij mij was de kraamhulp en verloskundige zeer lovend over dat flesje. @vloeien: hoe gaat dat bij jullie dames? Hebben jullie soms ook dat het ineens wat heviger wordt?
Vloeien is bijna over hier, nog een half maandverbandje per dag ofzo. Als ik veel rondwandel wordt het precies wel iets meer en vooral donkerder rood. Redelijk vlotte nacht hier hij heeft tussen de voedingen door steeds in z'n eigen bedje geslapen (alleja, in het nestje in ons bed dus ). Hij 'neut' wel altijd een beetje als ik hem van bij mij overleg in het nestje, maar ik heb vannacht gemerkt dat dat onmiddellijk over is als ik hem mijn hand geef. Zo schattig! We zijn gisteren trouwens naar de pediater geweest, hij is weer helemaal goed gekeurd. 1 week oud en 53 cm en 3kg800. Hij kolmt van 51 cm en 3kg565. Vandaag komt kind en gezin langs, benieuwd wat die te zeggen hebben
Oh Taj wat heftig zeg, vreselijk!! Hopelijk gaat het met de nieuwe voeding beter slapen mila slaapt in een wiegje naast mijn bed en overdag in een babynestje beneden in de box. Eigenlijk wil ik wel een beetje opbouwen naar haar kamertje, maar dat kan ik nog niet aan haha. Wil haar bij me hebben! Vind het slaaptekort wel pittig hoor!! En moet extra ijzer en magnesium vanwege extreme vermoeidheid. Hoop dat dat helpt. Met manlief s avonds thuis gaat het oke. Even taken verdelen. Maar vanaf maandag weer 24 uur per dag alleen. Dat wordt heftig denk ik. Vooral s avonds want dan huilt ze veel en wil ze alleen maar bij je zijn. Overdag hoor je haar niet gewicht ik was 13 kilo aangekomen en ben er 10 kwijt. Vloei op dit moment niet veel meer. mila zit 70 gram boven haar geboortegewicht. 3190 gram nu en ze was 50 cm bij geboorte. Gisteren hebben ze de lengte niet gemeten. Helemaal goed gekeurd tijdens het huisbezoek van de verpleegkundig van cjg. Rustig en tevreden meisje, genoeg stemvolume, prima reflexen en sterk!! Wil alleen nogal veel eten voor zo'n minimeisje haha, maar dat is prima!
Bagheera, fijn dat Mila op tijd is beginnen met aankomen. Waren jullie onder de 7 of 10% terecht gekomen? Pinkie, gaat het met het drinken al wat beter? Hier was het probleem met de borstvoeding dat onze meid niet sterk genoeg kon drinken en het haar uitputte, maar misschien helpen de tips je. Voordat ik borstvoeding geef doe ik haar broekje en sokjes uit. Volgens de kraamzorg heeft ze het dan iets minder comfortabel en blijven ze wat langer wakker. Ook haar alert proberen te houden door als ze een tijdje niet dronk geluidjes te maken, blazen, in haar handpalmpje wrijven of onder haar voetzooltjes (laatste 2 deed de kraamhulp of mijn man). Ze kon ook makkelijk aan elke borst 3 kwartier af en toe drinken, dus we moesten haar 10 minuten laten drinken aan één borst, haar verschonen, 10 minuten aan de andere borst, broekje en sokjes weer aan en dan nog eens aan elke borst 5 minuten. Zo werd ze telkens weer goed wakker en was ook om haar te leren dat er toch een tijdslimiet op het drinken zit. Het risico in het begin is wel dat ze wat sneller zich gaat melden, maar ze begon na een paar dagen wel in de eerste 10 minuten meer te drinken. Ik moest ook van elke voeding bijhouden hoe goed ze gedronken had, en hoe lang aan elke borst (soms kon ze ineens 15 minuten aan 1 borst), maar dat was ook zodat we als het nodig was haar nog konden bijvoeden met de fles als ze zich weer te snel zou melden. Dat was dan afgekolfde melk of kunstvoeding om ervoor te zorgen dat haar energie (en gewicht) niet achteruit ging. Masseren van de borsten moest ik ook voor elke voeding (op den duur mijn man laten doen omdat ik gewoon spierpijn kreeg de dag erna voordat je die harde schijven eruit hebt). En voor het aanleggen al een druppel naar voren halen zodat die op de tepel ligt. Dan wist ik ook zeker dat de melk vooraan lag. Julia, jammer dat je man alweer een hele week weg is dadelijk. Lijkt met toch lastig. Gaat het al beter met de krampjes? Mimi, haar wieg staat wel nog op onze slaapkamer en die is weer verbonden met haar kamer. Overdag slaapt ze tussen twee (soms 3) voedingen in bij mij in de woonkamer (blijf er altijd bij vanwege de katten,die vinden haar ook interessant) zodat de slaapkamers kunnen luchten. Verder slaapt ze gewoon boven of we er wel of niet bij zijn. De babyfoon staat dan gewoon aan anders horen we haar onder niet als er iets is. Taj, wat moet dat akelig zijn om je dochtertje zo te zien. Gelukkig dat ze zo snel weten wat er aan de hand is en dat je met stom geluk al over stapte op de kunstvoeding. Kunnen ze ook achterhalen waarom ze de bv niet meer verdraagt? Weet dat ze ooit allergisch voor iets kunnen zijn wat jij eet (bv noten) en dat via de bv binnen kunnen krijgen. Dan kunnen ze daar straks met echt voedsel ook last van krijgen. Moby, lijkt me lastig als je kindje alleen maar bij jou wilt slapen. Ik zou dat ook niet durven in een bed. Hopelijk doet een co-sleeper straks wonderen. Wel fijn dat ze al wat meer tijd tussen voedingen wilt. Hier mocht ik met 6 dagen haar gewoon een flesje geven als dat nodig was, of hier nu kunstvoeding of borstvoeding in zat. Ze heeft geen last van speen/tepelverwarring. Merk wel dat ze de borst nog steeds het liefste heeft, maar soms moet ze echt bijgevoed worden. Hier is de afgekolfde melk telkens binnen een dag opgegaan, maar de kraamhulp zei tegen mij dat je ze gewoon in ijsblokzakjes kon doen en elk rondje is goed voor 10-12 mL melk. Dan kun je later als je ze gaat ontdooien gewoon de aantal rondjes die je nodig had pakken in plaats van een heel zakje te moeten ontdooien. Kolven, hier kolf ik na de voeding af (en ook maar 2 of 3 voedingen, in ieder geval de laatste voeding van de dag) en dan gewoon wat er nog in zit en masseer ik ook meteen mijn borsten zodat er geen oude voeding vast gaat zitten. Maar ze drinkt ook meestal pas om de 3-4 uur. Ik heb een medela swing, klein handzaam dingetje. Zo'n dubbele kolf zie ik niet zitten. Gisteren heb ik een dagje niet gekolfd, maar was ook omdat sinds eergisteren de kleine steeds vaker zich begon te melden (bijna elk uur gedurende 5 uur lang) en ik bang was dat ik te weinig melk overliet (wat in principe niet zou moeten kunnen). Bv kan je toch ontzettend onzeker maken vind ik, maar vind het toch nog altijd fijner dan de fles. Helemaal voeden op verzoek gaat hier nog niet, we zijn nog steeds haar regelmatig wakker aan het maken omdat ze anders over de 4 uur heen gaat dat ze toch voeding moeten hebben. We mogen sinds deze week wel van het cb haar 's nachts laten slapen tot ze zichzelf meld, zolang tussen de laatste voeding en de eerste van de volgende dag niet langer dan 6 uur tussen zit. Was ook omdat we haar 's nachts met veel moeite wakker kregen, dronk niet lekker dus dan toch maar een flesje en 's ochtends weer drama met drinken. Nu meld ze zich zelf 's nachts en heb ik tenminste een wakker meisje aan de borst en 's ochtends gaat het drinken ook beter. Val/schrik effect. Hier heeft ze er alleen last van als we haar proberen een boertje te laten en ze ineens weer flink indommelt. Slapen doet ze wel heerlijk, het liefst beide armpjes boven haar hoofd (net of iemand haar onder schot houd). We hebben ook een licht slaapzakje gekocht voor onder haar dekentjes zodat haar borst ook wat warmer blijft en omdat mijn man elke keer vraagt of ik wil kijken of ze goed in bed ligt want hij is bang dat de dekentjes toch te hoog liggen. Nu is hij wat zekerder. Wandelen, hier al een paar keer buiten geweest. Mijn man wilt per sé mee en is bang dat ik te veel ga lopen. We zijn ook even naar het centrum geweest omdat ik wat nieuwe broeken wilde (mijn oude broeken passen nog niet allemaal over mijn bovenbenen ). Een parasol of iets dergelijks hebben wij niet. Ze heeft niet geklaagd tijdens het wandelen. Mutsjes, hier alleen 's nachts of als we naar buiten gaan. Ik heb een mutsje van H&M (hoorde bij een setje) die goed past en voor buiten een dikkere die ik wat vaker omsla (was van de hema). Niet echt problemen mee gehad. Gewicht, hier zit ik weer op mijn begin gewicht, maar ik was ook maar 10 kilo aangekomen dus dat gaat dan ook sneller weer naar beneden. Maar merk wel nog dat ik zwanger ben geweest. Mijn bovenbenen zijn nog wat dikker en als ik mijn buik inhoud zie ik in de verte mijn oude buikje weer. Komst wel weer goed. Striae is mij wel bespaard gebleven. Ging ook mijn borsten laten opmeten voor nieuwe voedingsbh (deze knellen nu in de cups), hebben ze mijn maat gewoon niet dus dat wordt zoeken op internet.
Dankje voor de tips Lysta! Wij hadden inderdaad ook de tip gekregen van het he' niet te comfortabel te maken aan de borst. Dus zonder dekentje rond hel gewikkeld. Vindt mijn man niet leuk, want die is altijd bang dat hij te koud heeft Sinds mijn borsten niet meer gestuwd zijn, gaat het drinken wel beter, hij valt niet meer zo snel in slaap De nachten beginnen ook beter te lopen. Hij komt nog wel vaker voor voeding snachts dan overdag (deze nacht bvb om de twee uur), maar hij slaapt wel tussendoor gewoon in z'n nestje. Dus mama kan dan ook telkens ongeveer een uur slapen . Ben wel blij dat we nog geen andere kindjes hebben of te veel verplichtingen waarvoor we s ochtends moeten opstaan. Ik blijf nu gewoon lekker lang in bed liggen. Overdag kan hij dan wel weer soms echt lange slaapjes doen, dus van een dag- nachtritme is nog geen sprake :-D Kolven gisteren voor het eerst geprobeerd met een simpele had kolf, en het ging als een trein! Zonder problemen 50 ml gekolfd, dan gestopt want Jules was net was onregelmatig aan het drinken en wou zeker niet dat er niks meer overbleef voor hem Ik heb voorlopig twee dozen van die bewaarzakjes van difrax gekocht, maar mss,moet ik toch ook aan ijsblokzakjes denken,wordt anders waarschijnlijk wat duur Vandaag ga ik eens proberen echt na zijn voeding de rest uit mijn borst te kolven. Mijn man wil heel graag al eens een flesje proberen, maar dat stel ik precies toch liever nog even uit
De cosleeper vind ik wel een handig ding. Vannacht heeft ons meisje twee keer een blokje van twee uurtjes erin geslapen, dus zonder dat ze tegen mij lag. Wat was ik blij! lysta: bedankt voor de tips, is interessant om te lezen. pinkie: ik denk dat onze baby's hetzelfde ritme hebben, haha! Fijn dat het kolven bij jou al zo goed ging! Ik heb nog niet geprobeerd met een volle borst. Babyacné: hebben jullie kindjes dat ook? Sinds twee daagjes staat heel het gezichtje van ons meisje vol met mini bultjes...is onschuldig, maar wel niet zo mooi. Wij gaan maandag voor een midweekje naar de zee :-D Ik hoop dat alles goed gaat...en dat ik niets vergeet mee te nemen Zal wel een hele wagen volgepropt worden!
Oh heerlijk Moby! Geniet ervan! Hier geen babyacné. Net na de geboorte had ze wel veel van die witte puntjes op haar neusje. Gerstekorreltjes. Maar die waren na 2 a 3 dagen weer helemaal weg. Ja, die hormonen van mama he...daar krijgen ze met een beetje pech toch wat van mee. Gelukkig duurt dat niet zo lang.
Sorry dames, wel gelezen devlaatste dagen, maar weinig tijd om te reageren. Vriendlief is vandaag weer aan het werk gegaan, dus de laatste dagen volop genoten met zijn drieeen. Ook had R. gisteren weer veel kramp. Gelukkig vanmorgen een flinke poepluier na bijna 48 uur. Veel plezier moby! Hoe is het bij jullie allemaal?
Wij zitten nu in een vakantiehuisje aan zee...was een hele onderneming om alles ingeladen te krijgen met een onrustige baby op mn ene arm gisteren, maar we zijn er geraakt! Heerlijk uitrusten nu zonder visite Alles gaat hier nog steeds goed voor de rest. Alleen het slapen blijft hetzelfde, maar overdag is elise wel een vrij rustige en tevreden baby als ze op tijd haar eten krijgt, haha. Af en toe kan ze wel echt even krijsen en dan houdt ze soms haar adem in, dat is echt wel schrikken!
Hier ook wel meelezen maar geen puf om te reageren..sorry @lysta handige tips!! Mila was gelukkig niet zoveel afgevallen maar ze kwam ook niet meer aan. En dat was niet goed. @mimi: eindelijk een poepluier! Zo'n opluchting voor die kleintjes. @moby klinkt als een hele onderneming haha nu lekker genieten samen! @hier: genieten nog steeds maar vannacht weer drama nacht. Ben zelf in slaap gevallen met de kleine op de borst. Niks voor mij en achteraf best schrikken. Gaan toch maar spenen halen om te kijken of we haar zuigbehoefte kunnen stillen. Ik kolf ook en als ze een bv uit de fles krijgt drinkt ze te snel. Vanaf gisteren aan het proberen om haar rond 20.00 uur in haar eigen bedje te leggen ipv bij ons beneden. Ooh en ik heb 1 hechting die vanaf het begin al irriteert maar waarvan ze zeiden dat ze hem niet konden verwijderen omdat het een onderhuidse is. Heb zelf even gekeken en zie toch duidelijk een knoopje. Zit nog hartstikke vast dus die gaat voorlopig niet oplossen. Ben in staat hem er zelf uit te halen haha.
Vervelend van de hechting bagheera! Ik heb boven de keizersnede een zeurendplekje. Morgen belt het ziekenhuis mij, toch even melden. Heb je niet een te grote speen op de fles? Wij gaven de standaard voeding ook met een prematuurspeen (Dr Brown).Anders dronk hij te snel. Nu we over zijn op de comfort gebruiken we speen 2, waarvan we het gaatje met een naald iets wijder gemaakt hebben. Deze voeding is dikker, maar paste niet door speen 2 en ging te snel met speen 3.. was een heel gepuzzel afgelopen week...
Hopelijk lukt het bij jou met een speen Bagheera! Jules wil ee echt niet, al zeker 5 verschillende geprobeerd. Ik,kan me voorstellen dat je het even schrikken vond, wakker worden met Mila bij je. Ik word ondertussen iets 'zekerder' over hem bij me laten slapen. Vannacht had ie bvb krampjes en dan heeft ie op z'n buikje op mijn buik geslapen. Ik ben vandaag met Jules met de bus naar mijn school gegaan om doopsuiker te brengen en mijn mannetje te tonen. Daarna nog even gaan shoppen want ik,pas nog maar 1 van m'n broeken ( al blijven de kilo's er voorlopig wel gestaag af gaan) :-D Was een hele uitstap, maar het is super goed gegaan! Voor het eerst ook in het openbaar gevoed in een broodjeszaak. En voor de rest heeft Jules gewoon de hele tijd geslapen Waarom kan ie 's nachts niet zon lange slaapjes doen?
Hier ook weer een dramanacht. Klein mevrouwtje is gewoon ongeveer heel de nacht klaarwakker geweest met de oogjes wijd open en wou niks anders doen dan zuigen. Als ik dan haar speentje gaf, werd ze boos...kleine dramaqueen! Ik ben doodop. Vanochtend toen ik opstond met haar en ze eindelijk even aan haar papa gaf, was ze onmiddellijk stil en viel ze als een blok in slaap!
@moby dat is een herkenbare nacht! Hier ook zo geweest, ben doodop haha @pinkie ja, blijf het eng vinden dat bij me slapen haha ben bang dat ik de dekens over haar heen gooi ofzo.. eindelijk een speen gevonden die mevrouw accepteert! De avent speen. 0-3 maanden. Het is een flink ding maar ze pakt hem..geeft iets meer rust.. @mimi wij hebben op aanraden van de vk gisteren een dr brown fles gekocht. En het lijkt idd iets beter te gaan: ze drinkt duidelijk langzamer. Maarrr wij denken dat het ergens anders aan ligt. Mevrouw is in 1 week tijd 400 gram aangekomen. Dan mag ze meer flesvoeding hebben natuurlijk..dus straks worden we terug gebeld door het cb over hoeveel we dan mogen geven. Ze zit nl op 6-7 voedingen per dag en volgens onze berekeningen mag ze dan 100ml, maar krijgt nu 70. Klinkt zoveel ophogen in 1x. En daarbij krijgt ze overdag gewoon bv. Ooh en ik ben gisteren verlost van mijn hechtingen! Bleken er nog 4 te zitten die door de gyn niet met juiste hechtdraad gezet waren. Oplossen zou nog weken duren. Zit er nu nog eentje..maar die is inmiddels ingegroeid. Kunnen we dus niet meer bij. Hopelijk lost dat kreng snel op. Want die zit te strak en trek elke keer huid open.