Hallo, Sinds een paar weken lijkt het alsof Julia niet meer goed aankomt van de bv. Om een lang verhaal kort te maken, ze loopt niet mooi gelijk met de lijn van het grafiekje. Sowieso een stuk er onder, maar het lijkt ook steeds verder er onder te gaan. Ze startte net boven de middenlijn (3610 gr), maar nu zit ze dichter bij de onderlijn dan bij de middenlijn. Ik gebruik trouwens de curve van bv.com (dus dat is dan wel voor bv baby's neem ik aan..?). Voor mij (en aaaalll die mensen om mij heen met hun goedbedoelde adviezen) een reden om me een beetje zorgen te maken. Ik wil echt zeker weten die bv minstens een half jaar blijven doen, maar dan liefst wel met een lekker doorvoedde baby! Ze loopt ook qua lengte wel gemiddeld, dus lijkt daardoor ook nog eens dunner (geen vetrolletjes, ribbetjes kan ik zien). Nou moet ik af en toe al wel eens bijvoeden met kv, omdat mijn productie niet altijd even stabiel is, maar dit wil ik natuurlijk liever niet. Is er een manier om je bv wat voedzamer te maken? Zijn er bijvoorbeeld dingen die ik kan eten om haar wat extra's te geven? Voor de duidelijkheid, ze is niet extreem dun, en valt ook (gelukkig!) niet af. Ik wil alleen niet steeds zo onzeker hoeven zijn er over, en zonder problemen gewoon lekker nog een paar maanden door voeden!! Ik hoop dat er iemand tips heeft!
ik kan je alleen zeggen zelf genoeg en voedzaam/gevarieerd eten... en genoeg aanleggen .. maar dat wist je vast al hier drinkt mevrouw zo 7 a 8 uur per dag en loopt presies volgens schema.. kunstvoeding zou ik persoonlijk niet uit de fles geven dat is natuurlijk veelste makkelijk voor je kindje... mond open fles er in en het komt er langzaam uit druppelen daar hoeven ze geen moeite voor te doen... en aan de borst wel dat kans dat het straks niet meer bij jou wil zuigen
Is ze zelf tevreden? Dan zal het echt wel goed zijn! Ik ben laatst met Thirza bij de dietist geweest en CB vond dat ik een of ander zetmeelspulletje moest gaan bijgeven om haar extra bij te laten komen, maar de dietist had zoiets van: ze groeit nog en elk kind zoekt in z;n eerste jaar z'n eigen curve op. Zolang ze blijven groeien was er volgens haar niets aan de hand. Daarbij: je gaat richting de 4 mnd en dat is een bekende dip in groei EN in je eigen productie. Goed de signalen van je kleintje zelf in de gaten houden dus en dus eventueel vaker aanleggen om je productiedip te doorstaan en dan komt het echt wel goed!
Het heeft geen zin om zelf andere dingen te gaan eten. Het enige wat je zou kunnen doen als je echt denkt dat ze niet goed genoeg groeit is aanleggen, aanleggen en aanleggen. Juist geen kv bijgeven, maar dan extra aanleggen. Als je kv geeft krijgen je borsten niet het signaal dat er extra aangemaakt moet worden en daardoor blijft het in stand dat je kv moet bijgeven.
Maar mocht je kv geven, dan wel kolven anders raakt je productie alleen maar achterop! Ik gebruikte weleens domperidon om mijn productie op te schroeven. Verder kan je borstcompressie toepassen om sneller de vettere melk te laten komen. En laat je meisje lang genoeg aan de eerste borst drinken zodat ze goed bij de achtermelk (die een 3 x zo hoog vetgehalte heeft als de voormelk) komt. Hier kan je e.e.a. vinden: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Niet genoeg melk (daaronder staat weer linkjes naar informatie over borstcompressie, domperidon, bv en groeicurves etc).
Vooral veel aanleggen en borstcompressie tijdens het voeden. Verder zo min mogelijk kv omdat daar je productie flink van keldert. En vergeet niet, als je dochter na elke voeding tevreden is en zodra ze wil bij jou aan de borst mag, dan groeit ze in haar eigen tempo!
Bedankt voor alle info en vooral geruststelling! Sylvia e.a. ik begrijp dat kv niet de oplossing is, en zeker niet bij een te lage productie. Ik laat haar dan ook eerst beide borsten goed leeg drinken en doe ik wisselvoeden, voordat ze iets extra's krijgt. Maar ja, een keer in de zoveel tijd is het 's avonds niet meer genoeg voor haar en ligt ze dus echt nog te brullen van de honger als mijn tieten helemaal leeg zijn. Dan krijgt ze dus echt bij. Aan de borst gaat ze alleen maar heel gefrustreerd lopen trekken en trappelen. Ik leg sowieso elke 2 uur aan (overdag), en meer kan eigenlijk ook niet. Ze slaapt tussendoor namelijk dan. Rozemarijke, ik ken inderdaad wel het verhaal van die dip rond de 4 maand, maar Julia is juist vanaf het begin al niet helemaal lekker aan het groeien. Ze is ooit eens 400 gr in 1 week aangekomen, maar verder groeit ze maar ongeveer 70-90 gram per week, al vanaf het begin. Daardoor zakt ze nu dus ook steeds verder onder die middenlijn. Ik ga de borstcompressie wel even proberen, want ik geef inderdaad sinds kort 2 borsten (waar nodig), en misschien wordt ze daar nu wel een beetje lui van en wil ze al snel die andere borst omdat het daar lekker gemakkelijk stroomt Bedankt iig!!
Als ze na 2 borsten niet tevreden is dan is het het beste om een 3e en 4e borst te geven. Dat heet wisselvoeden en is heel goed voor je productie!
Ja, wisselvoeden doe ik in ieder geval voordat ik iets extra's geef, maar vaak drinkt ze dan niet echt veel meer. Meer dat ik het idee heb, hoe meer ze sabbelt/zuigt, hoe meer die borsten ook weer gaan produceren. Toch? Appeltje, dat was eerder wel heel erg zo. Naar mate de dag vorderde ging ze steeds vaker drinken ('s avonds clusterde ze natuurlijk ook voor de nacht), en 's avonds dronk ze dan om de 2 uur soms 2 borsten helemaal leeg. Tsja, dat ging ze blijkbaar soms te snel Nu is het soms ook meer overdag, omdat ze haar ritme nu wat heeft omgedraaid. Ze slaapt nu 's nachts ongeveer net zo lang (6-8 uur), maar drinkt juist 's ochtends meer en laat er 's middags en 's avonds eerder 3 uur tussen. Het lijkt alsof ze dus juist 's ochtends inhaalt van de nacht. Dat verdeelt het wel soms beter: 's ochtends drinkt ze vaker m'n borsten leeg, maar die zijn dan ook nog aardig vol van de nacht, en de rest van de dag hebben ze nog meer tijd om vol te lopen. Beter dus!