Ben ik nu wel of niet medisch..?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Melrose, 18 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    ...Van de antwoorden van mijn VK en verzekeraar word ik niet veel wijzer.

Ik heb aangegeven met pijnstilling te willen bevallen. Een simpele injectie of een ruggenprik, ben ik nog niet uit. Maar het moet in ieder geval wel in het ziekenhuis, want thuis injecteren ze niet heb ik mij laten vertellen.

Val ik nu wel of niet onder "medische indicatie"? Mijn VK zegt van wel, omdat de injecties simpelweg alleen in het ziekenhuis worden gegeven. Mijn verzekeraar zegt van niet, omdat de injecties mijn eigen wens zijn.

Aangezien dit toch zo'n 300-400 euro scheelt ben ik benieuwd waar ik nu bij hoor. Ik zal de uiteindelijke beslissing over waar te bevallen niet van het bedrag laten afhangen, maar het is fijn om te weten welke rekening ik kan verwachten...

Heeft iemand hier meer informatie of een dergelijke situatie gehad?

P.S. in bovenstaand verhaal ga ik er uiteraard van uit dat er verder geen complicaties en andere medische indicaties optreden! :)

2. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb altijd begrepen dat pijnstilling alleen geen reden is voor een medische indicatie voor de verzekeraar. Je vk heeft wel gelijk dat de bevalling dan medisch wordt, maar voor de verzekering maakt dat volgens mij niets uit. Het is je eigen keuze en geen medische noodzaak.

Waar je wel naar zou kunnen kijken is of je aanvullend bent verzekerd. Mijn verzekering dekt namelijk ook een poliklinische bevalling zonder medische indicatie (aanvullende verzekering).

3. zaterdag

zaterdag Fanatiek lid

28 mei 2011
    1.008
    2
    0
    voor de vk wordt je medisch omdat als je pijnstilling krijgt, je automatisch overgedragen gaat worden aan de gyn.
    Je krijgt dan bv een band om je buik ivm hartslag vd baby en je moet dan op een verloskamer bevallen.

Maar voor je verzekering ben je idd niet medisch omdat het dan pijnstilling op verzoek is en niet omdat het medisch gezien nodig is.
    Dus als je verder geen complicaties krijgt waardoor je medisch wordt, vergoed de zorgverzekeraar de bevalling niet. ( ligt uiteraard ook aan je polis maar niet vanuit de basisverzekering)
    Dus dan moet je aardig wat zelf betalen, tenzij het alsnog medisch wordt tijdens je bevalling.

4. Mariaatje

Mariaatje Fanatiek lid

9 okt 2010
    1.219
    0
    0
    Airforce
    Noord Brabant
    Er is een pijnbestrijder, die je tijdens je bevalling kunt vragen (kan er even niet meer opkomen hoe het heet, sorry) wanneer je in je geboorteplan/bevallingsplan op laat nemen dat je die wilt, heb je altijd een medische indicatie en de verzekeraar ziet dit als een medische indicatie waardoor je de ziekenhuis opname altijd vergoedt krijgt. Ik zoek nog even verder of ik het kan vinden...

5. Mariaatje

Mariaatje Fanatiek lid

9 okt 2010
    1.219
    0
    0
    Airforce
    Noord Brabant
    Gevonden: het heet remifentanil

6. Willie32

Willie32 Actief lid

2 dec 2011
    409
    52
    28
    N-H
    Volgens word je medisch wanneer je aan de gyn overgedragen word

7. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Dat is apart, dat is het infuus dat ik in gedachten had. Aan de ene kant klinkt het aantrekkelijk maar ergens ook wel een beetje eng. Vooral omdat ik in mijn andere topic over pijnstilling regelmatig las dat men er nogal stoned van wordt. :p

Ik zal nog eens navraag doen bij de VK. Thanks.

8. babyproject

babyproject Niet meer actief

Ja. Dit klopt. Zodra je daadwerkelijk wordt overgedragen (voor bijvoorbeeld een ruggenprik) wordt je bevalling medisch en dus ook automatisch vergoed door je verzekering.

Het is heel krom: als je in het ziekenhuis wilt bevallen zonder pijnbestrijding (poliklinisch) moet je een eigen bijdrage betalen. Als je in het ziekenhuis wilt bevallen met pijnbestrijding wordt alles vergoed.

9. Mariaatje

Mariaatje Fanatiek lid

9 okt 2010
    1.219
    0
    0
    Airforce
    Noord Brabant
    Het is een maas in de wet, wanneer je dit middel wilt (en je hebt er recht op in NL) krijg je je opname vergoedt, ookal is je opname "vrijwillig" en niet noodzakelijk. Daarom zijn veel verloskundigen er ook geen fan van, scheelt hen weer inkomsten.
    Nadeel is meen ik, dat er een verhoogde kans is op ademstilstand bij jou tijdens de bevalling. Je kindje is wel meteen clean...

Ik heb er geen seconde aan gedacht om toen ik eenmaal in het ziekenhuis was om pijnstilling te vragen, was zo bezig met die weeën...
    Had thuis (daar ben ik begonnen, tot 10 cm maar helaas geen persweeën) ook nog een geboorte Tens liggen, maar het kwam niet eens in me op...;)

10. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    Zodra je van je vk word overgedragen aan ziekenhuis personeel ben je al een medische patient. Je word namelijk overgedragen om een reden.

ik had me er nooit in verdiept en wist er ook niets van behalve dat ik gewoon moest betalen tot de rekeningen niet kwamen :)

1ste bevalling vorderde mijn ontsluiting niet en hevige pijn dus kreeg ik op verzoek van mijn vk een ruggenprik en aan weeenopwekkers... dus werd overgedragen en medisch, geen eigen kosten en ziekenhuis regelt t verder met verzekering denk ik want nooit iets over gelezen of gehoord erna van vk of verzekering.

2de bevalling ingeleid wegens minder leven voelen en ook weer overgedragen aan ziekenhuis personeel dus weer medisch en geen eigen kosten.

Heb dus geluk gehad beide keren, niet zelf om medicatie of iets gevraagd...

11. babyproject

Nah, het is geen maas in de wet, het is een maas in het vergoedingenstelsel ;) maar dit geldt dus niet alleen voor dit ene middel, dit geldt ook voor een ruggenprik. Zodra er iets gebeurt wat de VK niet meer alleen kan, word je overgedragen aan het medische team en krijgt je bevalling een medische indicatie. Dus ook bij pijnstilling op verzoek!!

12. babyproject

Maar op dit moment ben je overigens nog niet medisch. Stel dat je bevalling zo snel gaat dat er geen sprake is van pijnstilling of overdracht aan het medische team, blijf je poliklinisch onder de zorg van de VK en dan zul je die eigen bijdrage zelf moeten betalen (al kan je aanvullende verzekering dit ook geheel of gedeeltelijk op zich nemen).

13. f0rever

f0rever Fanatiek lid

22 mei 2011
    1.284
    0
    36
    zorg
    n brabant
    mijn verzekering zegt het volgende (VGZ) : je wordt medisch gezien op het moment dat de gyn het op de rekening zet.

dit is het letterlijke antw van VGZ:

U hebt recht op een vergoeding van een bevalling met een medische indicatie als uw gynaecoloog het nodig acht. Zodra de gynaecoloog zegt dat er een mediche indicatie is wordt dit vergoed. Er is geen lijst waarop staat vermeld wat een bevalling met medische indicatie is

misschien dat je hier dan wat aan hebt..

liefs

14. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Tsjaa hier had ik t zelfde dilemma.. Niet perse voor pijnstilling maar gewoon.. Fijner gevoel..

En ik heb door t bedrag wel besloten om t dan thuis te doen.. Gewoon omdat ik het niet heb ;)

Uiteinselijk na 4 uur weeen om de 2 min werd ik gek!
    En toch naar het ziekenhuis gegaan voor pijnstilling..

En dit was bij mij dus wel medische indicatie....

15. Frenzy

Frenzy Fanatiek lid

21 okt 2010
    2.112
    263
    83
    Zover als ik weet is 'zelf om pijnbestrijding' vragen geen medische indicatie (in die zin dat je het vegoed krijgt van de verzekering).

De VK of GYN moet vermelden dat de bevalling op medische gronden in het ziekenhuis heeft plaats gevonden. Dan is het vergoed.

Maar het kan natuurlijk wel zijn dat je om pijnbestrijding vraagt, in het ziekenhuis bevalt en de GYN later aangeeft dat het medisch was (afhankelijk van hoe de bevalling verliep...)

Ik ken best veel verhalen van vrouwen die in het ziekenhuis wilde bevallen, dus op eigen kosten, maar dat uiteindelijk de bevalling medisch werd.

16. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Nou ik heb een basisverzekering. En ok ik ben ingeleid. Maar als ik niet ingeleid zou zijn geweest,en ik wilde een ruggenprik dan werd het medisch.
    Zo gauw als je iets van medicatie kreeg werd het medisch genoemd volgens de vk en cz ?

17. Bougainville

Bougainville Niet meer actief

Ik heb pijnstilling via het infuus gehad (heeeerlijk spul!).
    Ik was al overgedragen aan de gyn omdat ik overtijd was....Alleen heeft mijn verloskundige de hele bevalling gedaan.
    Ik heb niks hoeven betalen.
    Maar ik heb wel een knip gehad...Volgens mij wordt het daardoor ook medisch?

18. Toke

Toke Fanatiek lid

9 sep 2009
    1.000
    2
    36
    Ben dan ook wel benieuwd hoe dat bij mij zit. Ik heb met een wat lager liggende placenta meer kans op bloedingen/keizersnede en daarom op voorhand een ziekenhuisbevalling op medische indicatie. Wat nou als alles straks meezit en er geen ingrepen nodig zijn? Blijft de medische indicatie dan gelden?

19. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Pijnsrilling is geen medische indicatie hoor! Ook dat pompje niet wat hier wordt genoemd. Ik heb de eerste keer ruggepeik gehad en tweede keer dat pompje en beide keren zijn de bevallingen begeleid door een zkh vk en kreeg ik een overzicht van mijn verzekering dat de kosten van mijn NIET MEDISCHE bevalling waren gedekt uit mijn aanvullende verzkering.

20. goofychick

goofychick VIP lid

31 dec 2007
    12.116
    0
    0
    Zuid-Holland
    Nee je valt niet onder medisvhe medicatie, maar sommige verzekeren het gedeeltelijk......althans een poliklinische bevalling. Maar bij de oudste heb ik geen rekening gezien. Bij de tweede wel van 200 euro.
    Denk wel goed na over een ruggeprik want dat is ook niet altijd zonder risico.....zelf heb ik remafentalin gehad, een pompje.....dat je even wat rust geeft tussen de weeen door, voordeel is dat je er wel heel bewust bij bent, met de ruggeprik ook wel maar dan voel je helemaal niks van onderen. Ik wilde het ook altijd maar ben nu blij dat ik het niet gedaan heb.

Deel Deze Pagina